نويسنده موضوع: تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث  (دفعات بازديد: 13639 بار)

0 کاربر و 2 مهمان درحال ديدن موضوع.

آفلاين hamid3130

  • کاربر تازه وارد سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 2
  • -دريافتي: 0
  • ارسال: 11
جریان موتور در یک بار ثابت مثلا .2 در حالت ستاره و مثلث را بررسی کنید

آفلاين EngineerFromMIS

  • کاربر تازه وارد
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 4
  • -دريافتي: 1
  • ارسال: 3
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #1 : 13 آذر 1386 - 11:57:51 »
به ضميمه هاي كتاب ماشين هاي الكتريكي چاپمن مراجعه كنيد.

آفلاين *محمد*

  • کاربر ساده سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 37
  • -دريافتي: 115
  • ارسال: 285
  • 穆罕默德
    • مختصر و مفید درباره برق
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #2 : 3 بهمن 1386 - 20:39:52 »
در حالت راه اندازی فکر می کنم جریان هایش با هم فرق داشته باشن و در حالت که پایدار هستش فکر می کنم جریان یکی است
سخت ترين چيزي كه مي توان در زندگي ياد گرفت اين است كه از روي كدام پل
بايد رد شد و كدام پل را بايد خراب كرد
از سه چيز متنفرم 1- خيانت 2- دروغ 3- نامردي
{ خلاف قوانین - پاک شد }

آفلاين محمد صالح

  • کاربر کامل سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 96
  • -دريافتي: 74
  • ارسال: 575
  • saleh (سابق)
    • کارشناس الکترونیک
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #3 : 13 بهمن 1386 - 16:49:59 »
سلام:
فرق این دو در این است که در حالت ستاره جریان مصرفی کمتره و قدرت موتور هم کم است ولی در حالت مثلث جریان و قدرت موتور بشتر از حالت ستاره است
برای همین موتور رو به صورت مثلث راه اندازی می کنن و بعد از اینکه موتور به راه افتاد برای کاهش مصرف متور رو به حالت ستاره می برن

آفلاين mortaza5

  • کاربر تازه وارد سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 3
  • -دريافتي: 3
  • ارسال: 17
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #4 : 13 بهمن 1386 - 17:12:44 »
 :smile:سلام

جرياني كه موتور در لحظه راه اندازي در حالت مثلث ميكشد بيشتر از موقعي است كه در حالت ستاره است.به همين دليل ابتدا موتور رار در حالت ستاره راه اندازي ميكنند.وقتيكه موتور به مثلا" 75 % دور نامي خودش رسيد آن را از حالت ستاره به مثلث ميبرند.

در حالت ستاره جريان خط با جريان فاز برابر است .

آفلاين حســنی

  • کاربر کامل سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 290
  • -دريافتي: 441
  • ارسال: 503
    • کارشناسی ارشد الکترونیک
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #5 : 15 بهمن 1386 - 13:42:00 »
سلام دوستان
همون طور که می دونید جریان راه اندازی موتور سه فاز زیاده که اگه کمش نکنیم به موتور آسیب میرسه.
برای کاهش این جریان چند راه وجود داره:
1-استفاده از اتو ترانسفورماتور(افزایش ولتاژ به آرامی)
2-مقاومت متغیر سه فاز
3-قراردادن مقاومت روی روتور در موتورهای روتور سیم پیچی شده
4-راه اندازی ستاره- مثلث
.
.

که همون طور که دوستان گفتن اول به صورت ستاره راش می ندازن و وقتی که به 75%دور نامی رسید،به اتصال مثلث تبدیل میکنن(با استفاده از کلید ستاره-مثلث دستی یا اتوماتیک)

اینا رو که دوستان اطلاع داشتن،
ولی من یه سوال داشتم. ....    اصلا چرا جریان راه اندازی بالاست؟ این که موتور ساکنه و اینرسی و این چیزا یا چیز دیگه ایه.....
(اگه سوالم پیش پا افتاده بود ببخشید،آخه من الکترونیکیم)
با تشکر.موفق باشید :wink:


آفلاين محمد صالح

  • کاربر کامل سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 96
  • -دريافتي: 74
  • ارسال: 575
  • saleh (سابق)
    • کارشناس الکترونیک
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #6 : 15 بهمن 1386 - 14:42:36 »
سلام:
تا جایی که من میدونم به این علته که متور باید از حالت سکون خارج بشه این خودش باعث اضافه جریان لحظه راه اندازی میشه

آفلاين Arash_

  • کاربر ساده سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 18
  • -دريافتي: 8
  • ارسال: 101
    • وب سايت جامع , برق , الكترونيك , كامپيوتر
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #7 : 15 بهمن 1386 - 15:20:24 »
سلام.
به اين علت جربان راه اندازي در موتور هاي القايي زياد است كه :
چون موتورهاي القايي بر اساس القا مغناطيسي كار مي كنند...(مانند ترانسفورماتور) و استاتور اوليه است و روتور ثانويه...پس در لحظه راه اندازي چون رتور به گردش در نيامده و روتور توسط حلقه ها اتصال كوتاه شده است جريان زيادي را طلب مي كند تا خود را از اون شرايط خارج كند...مثل اين مي مونه كه ثانويه ترانس را اتصال كوتاه كنيم...
اميدوارم توضيحاتم قابل درك بوده باشه...
موفق باشيد.
« آخرين ويرايش: 16 بهمن 1386 - 19:24:44 توسط arem »
زهر است عطاي خلق هر چند كه دوا باشد***حاجت ز كه مي خواهي جايي كه خدا باشد

آفلاين حســنی

  • کاربر کامل سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 290
  • -دريافتي: 441
  • ارسال: 503
    • کارشناسی ارشد الکترونیک
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #8 : 16 بهمن 1386 - 02:52:10 »
ممنون از پاسختون.
راجع به تاپیکتون:
 اگه دوستی پاسخ رو بدونن حتما راهنمایی می کنن. :smile:
ولی یه چیزه دیگه.
قبل از ایجاد تاپیک تو سایت سرچ کردید؟
من خودم کار نکردم ولی یه سر به تاپیک های زیر بزنید،امیدوارم مشکلتون حل شه.(البته اگه دیر نشده باشه! :whistling:)

کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود

کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود

موفق باشید :wink:



آفلاين Arash_

  • کاربر ساده سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 18
  • -دريافتي: 8
  • ارسال: 101
    • وب سايت جامع , برق , الكترونيك , كامپيوتر
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #9 : 16 بهمن 1386 - 19:20:55 »
سلام.
ممنون حسني جان...
مشكل حل شد...يك كتاب پيدا كردم و خريدم... :agree:
موفق و پيروز باشيد.
زهر است عطاي خلق هر چند كه دوا باشد***حاجت ز كه مي خواهي جايي كه خدا باشد

آفلاين qas6590

  • کاربر ساده سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 34
  • -دريافتي: 7
  • ارسال: 55
    • کارداني تاسيسات
    • تجربه ها
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #10 : 22 اسفند 1391 - 13:59:13 »
ممنون از پاسختون.
راجع به تاپیکتون:
 اگه دوستی پاسخ رو بدونن حتما راهنمایی می کنن. :smile:
ولی یه چیزه دیگه.
قبل از ایجاد تاپیک تو سایت سرچ کردید؟
من خودم کار نکردم ولی یه سر به تاپیک های زیر بزنید،امیدوارم مشکلتون حل شه.(البته اگه دیر نشده باشه! :whistling:)

کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود

کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود
من هم موافقم

موفق باشید :wink:

آنلاين PPED

  • کاربر کامل سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 343
  • -دريافتي: 200
  • ارسال: 443
    • فارغ التحصیل برق - الکترونیک
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #11 : 22 اسفند 1391 - 14:26:25 »
سلام.
ممنون حسني جان...
مشكل حل شد...يك كتاب پيدا كردم و خريدم... :agree:
موفق و پيروز باشيد.


اگر میشه حل مسئله رو هم آخر تاپیک بزارید تا دوستانی که مشکل مشابه دارن رفع رجوع بشن.

ممنون

آفلاين ||| پوریا |||

  • کاربر تازه وارد
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 0
  • -دريافتي: 2
  • ارسال: 3
  • Hack & Electrical
    • کاردانی
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #12 : 26 اسفند 1391 - 12:07:01 »
به طور کلی مبحث جریان در حالت ستاره مثلث در صورتی که بار مساوی باشه میشه تو چند خط خلاصش کرد :

اول اینکه جریان در حالت ستاره برابر جریان خط هست ! و ولتاژ 1/3 ولتاژ شبکه ( یعنی ایران که 380 هست در حالت ستاره ولتاژ 220 می رسه ) خب طبیعتا زمانی که ولتاژ پایین بیاد زمان راه اندازی جریان راه انداز هم کمتر میشه ! حالا چرا باید جریان راه انداز رو کم کنیم ؟ چون جریان راه انداز زمان راه اندازی 4 تا 6 برابر جریان نامی هست ! اگر جریان نامی موتوری 10 آمپر باشه زمان راه اندازی 40 تا 60 آمپر می کشه ! حالا اگه ولتاژ بالا باشه این نسبت بیشتر میشه و جریان بیشتری می کشه که نه تنها به موتور آسیب میزنه به شبکه تاسیساتی هم آسیب میزنه ! برای همین ابتدا ستاره و سپس به طور مثلث راه اندازی می کنن یک موتور رو ( چون دیگه بعد از رسیدن به دور نامی صحبتی از جریان راه انداز نداریم که موجب آسیب زدن بشه برای همین ولتاژ موتور رو بالا می برن تا قدرت بالا بره )

آفلاين aliila

  • کاربر حرفه ای سطح چهارم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 427
  • -دريافتي: 1599
  • ارسال: 2202
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #13 : 26 اسفند 1391 - 16:56:31 »
خوب یک سوال پیش میاد .
در حالت ستاره   موتور زیر بار چطور میتونه سرعتش به 75 درصد نامی برسه ؟ وقتی توان موتور 57 درصده ؟
یعنی حتما باید این نو سیستم ها که از 5.5 اسب بیشتره باید حتما کلاج مکانیکی  داشته باشن ؟
تنها موردي كه همه آدما يقين دارن  خدا در حقش زیاد لطف کرده
داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

آفلاين Ta3K K!LL3R

  • کاربر تازه وارد سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 1
  • -دريافتي: 1
  • ارسال: 9
    • کاردانی
پاسخ : تفاوت جریان در اتصال ستاره و مثلث
« پاسخ #14 : 26 اسفند 1391 - 17:22:04 »
خوب یک سوال پیش میاد .
در حالت ستاره   موتور زیر بار چطور میتونه سرعتش به 75 درصد نامی برسه ؟ وقتی توان موتور 57 درصده ؟
یعنی حتما باید این نو سیستم ها که از 5.5 اسب بیشتره باید حتما کلاج مکانیکی  داشته باشن ؟

درسته تو حالت ستاره برای اینکه موتور به دور نامی برسه سیم پیچ ها و کلا موتور فشار زیاد و تحمل می کنه اما این زمان نهایت 6 یا 7 ثانیه باشه بعد که بره رو مثلث موتور از زیر فشار اولیه در میاد ( در عوض موتور با اطمینان راه اندازی شده )

در مورد کلاج مکانیکی هم فکر نکنم چون خیلی از موتورهای 5.5 یا موتورهایی هستن که ستاره مثلث ساده و بدون دخالت راه می افتند