نويسنده موضوع: مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر  (دفعات بازديد: 8182 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال ديدن موضوع.

آفلاين KHOSRAVIEHSAN

  • کاربر تازه وارد سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 0
  • -دريافتي: 12
  • ارسال: 22
سلام من يه مدار ميخوام كه  بتونه بعد از زدن كليد كولر بدون دخالت ما خودش به تدريج مثلا طي 5 ثانيه موتور رو از سكون به آرامي روشن كنه
مرسي از همه

آفلاين فرشاد اکرمی

  • معاونت وب سایت
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 747
  • -دريافتي: 2510
  • ارسال: 3474
  • ********
    • فوق دیپلم برق صنعتی
    • فروشگاه تخصصی برق و الکترونیک ECA
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #1 : 27 مرداد 1386 - 18:13:22 »
با سلام خدمت شما دوست عزیز . چون شما ذکر نکردین چه کولری من توضیحاتم  من کولرهای آبی معمولی که توی هر خونه ای استفاده یمشه رو در نظر می گیرم !

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

دوست عزیز تقریبا این کار غیر ممکنه ! که اونهم به خاطر ساختار داخلی موتوره !
تقریبا تمامی موتورهای کولر از نوع روتور قفسی هستند !  موتورهای روتور قفسی هم فاقد سیم پیچی هسته یا همون بهتر بگم آرمیچر هستند !
وسیله عادی برای کنترل دور موتورها بوسیله عناصر قدرته که به اون مدارات ، مدارات دیمر گفته میشه . که متاسفانه توی این موتورها کارساز نیست !
به همین علت توی این موتورها از سیستم چند سیم پیچی برای کنترل دور موتور استفاده میشه ! یعنی هر سیم پیچ برای یه سرعت.  که این کار هم فقط توی کارخونه انجام میدن !
ولی یه راه سوم هم برای کنترل دور موتور های رتور قفسی وجود داره که اونم بوسیله کنترل همزمان ولتاژ و جریان و فرکانس امکان پذیره ! این وسایل ( درایورها) می تونند تا سرعتهای بسیار پائین دور موتور رو کنترل بکنند ولی تنها مشکل این سیستمها هزینه زیاده اوناست ( شاید در حد چند میلیون)  و  فکر نمی کنم که کولر ارزش بستن چنین وسیله ای رو به خودش داشته باشه !

من فکر می کنم که شما به خاطر اون افت ولتاژی که در اول راه اندازی موتور اتفاق می افته می خواین این کار رو انجام بدین !( البت گفتم فکر می کنم ! ) 
متاسفانه این موتورها در لحظه اول راه اندازی ولتاژی چندین برابر ولتاژ نامی از شبکه دریافت می کنند که به وضوح هنگام راه اندازی اونا قابل مشاهده هست ( کم شدن نور لامپها )
اگر می خواین که کمترین افت ولتاژ رو داشته باشین اول باید موتور و کلا تجهیزات داخلی اون رو همیشه تمیز نگه دارین و هر سال اونو سرویس بکنین و هر چند ماه یه روغن کاری خوب بکنین . در ضمن دقت داشته باشین که تسمه هم خیلی محکم بسته نشده باشه ! اینکار رو برای این می گم که در لحظه اول موتور خودش وقتی که می خواد از حالت سکون حر کت کنه توان زیادی مصرف می کنه و حالا اگر تسمه محکم باشه و یا بولبورینگها و ... خوب روان و روغن کاری نشده باشند این ولتاپ خیلی بیشتر میشه و در ضمن این سرویس رابطه مستقیمی هم با عمر موتور و پول فیش برقتون خواهد داشت .
و بعد از اون بستن یه خازن به صورت موازی به برقی که به کولر میره ! این کار هم باعث کم شدن توان دراکتیو می شه !

باز هم اگر مطلبی باشه که من نگفتم و یا اینکه اشتب گفتم خوشحال می شم از دیگر دوستان تا راهنمائی کنند ..

آفلاين KHOSRAVIEHSAN

  • کاربر تازه وارد سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 0
  • -دريافتي: 12
  • ارسال: 22
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #2 : 28 مرداد 1386 - 00:37:35 »
ئقيقا منظور من همين جلوگيري از افتولتاژ و فشار نيومدن به موتور بود
يكي به من گفته كه از ديمري كه اتوماتيك از كم به زياد ميرسه استفاده كنم
من مي خواهم با زياد كردن نسبت پولي موتور به پروانه دور پروانه رو زياد كنم كه اين باعث ميشه موقع راه اندازي به موتور زياد فشار  بياد
كولر ما الان 6000 است اما دور پروانه اون از يه كولر 4500 كمتره من حساب كردم
و تازه براي من هميشه اين مهم بده كه آيا مثل مدار  dc ميشه تومدار ac هم از عناصري استفاده كرد كه به آرامي جريان زياد بشه؟
مثلا به پنكه سقفي نگاه كنيد كه وقتي روشن ميشه به آرامي شروع به سرعت گرفتن مي كنه
مرسي
 :nerd:

آفلاين فرشاد اکرمی

  • معاونت وب سایت
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 747
  • -دريافتي: 2510
  • ارسال: 3474
  • ********
    • فوق دیپلم برق صنعتی
    • فروشگاه تخصصی برق و الکترونیک ECA
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #3 : 28 مرداد 1386 - 01:05:34 »
دوست عزيز همونطور كه گفتم ، به خاطر ساختار داخلي اين نوع موتورها همچين كاري امكانپذير نيست !

موتورهاي ac طرز كارشون خيلي با موتورهاي dc فرق داره !  و اينم بگم كه فقط موتورهاي dc هستند كه ميشه با كنترل ولتاژ ،‌دورشون رو كنترل كرد !
البت يه موتور وجود داره كه هم توي ولتاژ dc كار مي كنه و هم ac ! اسم اين موتور يونيورسال هست ! همون موتور چرخ خياطي يا چرخگوشتي و .... 
ولي موتورهاي وسائلي از قبيل لباسشوئي و پنكه و يخچال و ..... از نوع روتور قفسيه ! يعني نميشه به راحتي روي  دور اونا كنترل داشت ! 

آفلاين Mehrdad001

  • کاربر ساده سطح چهارم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 12
  • -دريافتي: 72
  • ارسال: 233
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #4 : 11 آبان 1386 - 16:19:27 »
ببین عزیزم با کم کردن فرکانس میتونی دور موتور و کم کنی.و البته در اینجا مصرف انرژی هم پایین میاد.
اگر چیزی را می دانید در اختیار کسی که نمی داند و می پرسد قرار بدهید.نترسید که اگر به او بگویید بیشتر از شما خواهد دانست.چراکه دیر یا زود از کس دیگری خواهد پرسید.پس نام نیکوی یاد دهنده دانش به او را از آن خود کنید.

پارسی را پاس داریم

آفلاين Mehrdad001

  • کاربر ساده سطح چهارم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 12
  • -دريافتي: 72
  • ارسال: 233
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #5 : 11 آبان 1386 - 16:41:21 »

ولی یه راه سوم هم برای کنترل دور موتور های رتور قفسی وجود داره که اونم بوسیله کنترل همزمان ولتاژ و جریان و فرکانس امکان پذیره ! این وسایل ( درایورها) می تونند تا سرعتهای بسیار پائین دور موتور رو کنترل بکنند ولی تنها مشکل این سیستمها هزینه زیاده اوناست ( شاید در حد چند میلیون)  و  فکر نمی کنم که کولر ارزش بستن چنین وسیله ای رو به خودش داشته باشه !


کی گفته اینو؟؟؟
اینم یه نمونه:

کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود
اگر چیزی را می دانید در اختیار کسی که نمی داند و می پرسد قرار بدهید.نترسید که اگر به او بگویید بیشتر از شما خواهد دانست.چراکه دیر یا زود از کس دیگری خواهد پرسید.پس نام نیکوی یاد دهنده دانش به او را از آن خود کنید.

پارسی را پاس داریم

آفلاين hd_uni_pro

  • کاربر کامل سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 62
  • -دريافتي: 41
  • ارسال: 403
    • فوق ديپلم سخت افزار کامپيوتر -ليسانس الکترونيک - دانشجوي ارشد بيو الکتريک
چگونه می تونیم فرکانس رو کنترل کرد؟
اول توکل
دوم پشتکار
سوم مشورت
چهارم عمل
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نرم افزار برای دانلود نامحدود از rapideshare: کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود ------- تشکر یادتون نره. موفق باشید.

آفلاين الياس . ج

  • کاربر ساده سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 104
  • -دريافتي: 128
  • ارسال: 112
دوست عزيز به نظر من اينكارو نكني بهتره
چون موتورت فشار خيلي زيادي رو بايد متحمل بشه و احتمال سوختنش هم وجود داره موتورهايي كه دور متغير هستن  ساختار سيم پيچيشون اينطوريه...
" مانند دریا باش که هر گاه کسی سنگی بر تو پرتاب کرد سنگ غرق شود نه تو متلاتم شوی "

آفلاين آرش فیروزی

  • کاربر نیمه حرفه ای سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 38
  • -دريافتي: 316
  • ارسال: 895
من در مورد موتور کولر چیز زیادی نمیدونم. ولی اگر حدس دوستان کنترل دور موتور با جریان باشه می تونن از ترایاک هایی که به صورت خطی جریان خروجی رو کنترل می کنن استفاده کنن.
دلا یاران سه قسمند ار بدانی
زبانی اند و نانی اند و جانی
به نانی نان بده از در برانش
محبت کن به یاران زبانی
و لیکن یار جانی را به دست آر
به جانش جان بده تا می توانی

آفلاين امير حيدري

  • کاربر کامل سطح چهارم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 161
  • -دريافتي: 600
  • ارسال: 459
  • induct سابق
با سلام خدمت دوستان
من نمي خواهم حرف جديدي بزنم
تو بحث چند تا مشكل هست
1) دور موتور القايي روتور قفسي نمي تونه 6000 دور باشه.
2) فرشاد جان صحيح گفتن درايور تغيير فركانس همراه با تغيير ولتاژ خيلي گرونه شايد چيزي كه بتونه موتور كولر كه كمش 3-4 اسب توان موتورشه راه اندازي كنه
دو سه مليون قيمتشه پس اصلا به صرفه نيست
3) اگه راه اندازه يه موتور القايي به خصوص موتور كولر بدون كاهش ولتاژ كند شروع بشه حتما موتور مي سوزه چون مقاومت القايي مي آد پايين و جريان راه اندازه به شدت زياد مي شه.
4) مي توني از چاپر استفاده كني يا اتوترانس با فرمان چند استپي ولي باز پيشنهاد من اينه اگه اين كار خيلي مهمه به فكر راه حل باش در غير اين صورت نه
در مورد مسيله چهارم اگه خواستي بگو تا راهنماييت كنم
متشكر از همه ي دوستان
موفق باشيد.... :nerd:
هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

آنلاين arvinfx

  • کاربر فعال
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 2251
  • -دريافتي: 2376
  • ارسال: 4539
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #10 : 21 ارديبهشت 1388 - 08:55:27 »
منم میخاستم موتور کولر مونو کم و زیاد کنم! ولی مثل اینکه نمیشه!  :sad: ای بابا!

2 تا کارم کردم

1- یه بخاری برقی گزاشتم سر راهش مقاومت داشت دیگه دورش عالی شد ولی موتور انقدر داغ شد که داشت بوی لاکهای سیم پیچش میومد!

2- یه دیمر گزاشتم براش بازم همون اتفاق افتاد!  :eek:

البته اینا مال قبل از آشنایی با ECA بودا!  :icon_razz:

حالا چیکار میشه کرد بنظر شما؟ موتورشو عوض کنم چه موتوری میشه گزاشت براش که گرونم نباشه؟
« آخرين ويرايش: 21 ارديبهشت 1388 - 12:38:03 توسط arvinfx »
گویند کسان بهشت با حور خوش است - من میگویم که آب انگور خوش است - این نقد بگیر و آن نسیه بگزار - کآواز دهول شنیدن از دور خوش است

آفلاين مجيد نصراله زاده

  • کاربر حرفه ای سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 218
  • -دريافتي: 415
  • ارسال: 1469
  • majid_teh2005 سابق
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #11 : 21 ارديبهشت 1388 - 13:45:11 »
يكي به من گفته كه از ديمري كه اتوماتيك از كم به زياد ميرسه استفاده كنم

هيچ فايده اي نداره

من مي خواهم با زياد كردن نسبت پولي موتور به پروانه دور پروانه رو زياد كنم كه اين باعث ميشه موقع راه اندازي به موتور زياد فشار  بياد
كولر ما الان 6000 است اما دور پروانه اون از يه كولر 4500 كمتره من حساب كردم

اين كار تا حدي قابل قبوله . اگه تغييرات جزيي باشه فشاري نمياد.
پنكه 6000 قطر و تعداد پره هاي بيشتري نسبت به 4500 داره . يعني در دور مساوي هوادهي بيشتري داره .

مهمترين عامل در اين مسئله ، قطر كانال كولر است .

مثلا به پنكه سقفي نگاه كنيد كه وقتي روشن ميشه به آرامي شروع به سرعت گرفتن مي كنه

پنكه سقفي به علت اينرسي زياد ، به آرامي شروع به دور گرفتن ميكنه .



الان مشكل شما چيه ؟ كشيدن جريان بالا در لحظه استارت كاملا طبيعي است چون موتور از سيم پيچ استارت استفاده مي كند و اين سيم پيچ جريان زيادي را لازم دارد.  و همانطور كه دوستان گفتند ، سفت نبستن تسمه ميتونه باعث لغزش لحظه اي موتور روي تسمه شده و از جريان استارت بكاهد.(‌من خودم هميشه اين كار را مي كنم . در ضمن باعث كاهش سايش در ياتاقان هاي موتور و پروانه مي شود.

موفق باشيد

آفلاين ali mobini

  • کاربر تازه وارد سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 2
  • -دريافتي: 4
  • ارسال: 17
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #12 : 21 ارديبهشت 1388 - 19:36:35 »
با سلام
چنانچه موتور کولر آبی متداول مدّ نظر باشد :
و نظر شما کاهش ضربه مرحله راه اندازی
سیم پیچی استاتور این نوع موتورها شامل ؛
- دور تند (چهار قطبی )
- دور کند (شش قطبی)
- راه انداز دور تند (سری با خازن)
- کلید تابع دور (موتور همواره ابتداء بادور تند راه اندازی ؛  بسته به انتخاب وضعیت کلید اصلی ادامه چرخش میدهد)
- بواسطه اندک بودن تعداد دور های سیم پیچ راه انداز امکان اضافه نمودن سیم پیچ راه انداز دور کند نیز میسر میباشد (در شیارهای متفاوت)
- بدیهی است ؛ مدار الکتریکی , ظرفیت خازن و اتصالات کلید تابع دور ؛ بایستی رعایت شود
- البته ؛ منحنی عمل کرد کلید جای تامل دارد (کلید مذکور در دور بالا تغییر وضعیّت می دهد - وشاید با تمهید فوق عملکرد درستی نداشته باشد)
« آخرين ويرايش: 21 ارديبهشت 1388 - 21:48:05 توسط ali mobini »

آنلاين arvinfx

  • کاربر فعال
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 2251
  • -دريافتي: 2376
  • ارسال: 4539
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #13 : 19 خرداد 1388 - 11:30:53 »
1 سوال برام پيش اومده  :redface:

ميخام بدونم اين موتور كولر ها اگز زياد خاموش و روشن بشن ميسوزن؟ آخه من ترمستات بهش وصل كردم خيلي كره شده  :nice: هوا توپه توپه و خيلي هم كولر كم كار ميكنه ولي خوب خيلي خاموش و روشن ميشه :sad: نسوزه!
گویند کسان بهشت با حور خوش است - من میگویم که آب انگور خوش است - این نقد بگیر و آن نسیه بگزار - کآواز دهول شنیدن از دور خوش است

آفلاين مجيد نصراله زاده

  • کاربر حرفه ای سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 218
  • -دريافتي: 415
  • ارسال: 1469
  • majid_teh2005 سابق
پاسخ : مدار راه اندازي به تدريج موتور كولر
« پاسخ #14 : 19 خرداد 1388 - 21:20:35 »
1 سوال برام پيش اومده  :redface:

ميخام بدونم اين موتور كولر ها اگز زياد خاموش و روشن بشن ميسوزن؟ آخه من ترمستات بهش وصل كردم خيلي كره شده  :nice: هوا توپه توپه و خيلي هم كولر كم كار ميكنه ولي خوب خيلي خاموش و روشن ميشه :sad: نسوزه!

خير

 نمي سوزه