اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

    آقای مهندس یک مشکل دیگه هم که دارم اینکه من از دستور زیر استفاده کردم به باینری تبدیل کردم ولی تو دستورهای دیگه نمی تونم اینو فراخون کنم
    سلام
    برای این که بتونی تصویری را که داخل محیط متلب لود کردی ، استفاده کنی ، باید آن را به فرم ریاضی تبدیل کنی :

    a=imread('h.jpg'
    a=rgb2gray(a);
    a=im2double(a);
    imshow(a,[]);
    -------the end----
    از چارلی چاپلین پرسیدند خوشبخنی چیست ؟
    گفت : فاصله این بد بختی تا بد بختی دیگر !

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

      سلام ...............

      فایلی که برام فرستاده بودین رو توی پست خودتون گذاشتم تا دوستان دیگه هم بتونن از سوالتون استفاده کنن ..

      من فایلتون رو هنوز باز نکردم (این سیستم RAR نداره ..!! ) اما در مورد سوال دومتون باید بگم که در حقیقت شما میخواین یه قسمتی از تصویرتون رو پر کنید .. خب اصطلاحی که برای این کار توی پردازش تصوبر وجود داره fill کردنه .. منظور چیه؟ یعنی یه قسمتی از تصویر رو توپر کنیم .. خب همون طور که گفتیم باید توپر بشه پس مقیاس مقایسه ی ما باید توپر و توخالی بودن بشه یعنی یه فضای دو گانه که میشه همون باینری .. پس برای اینکه بتونید تصویرتون رو fill کنید باید یه Threshold مناسب در نظر بگیرید که محدوده های رنگی رو به دو فضای متفاوت تفکیک کنه (این طوری خیلی راحت تره ..) .. حالا این کار چطور انجام میشه؟ یه راه عمده ای که وجود داره اینه که شما برنامه ای بنویسید که اون قسمت های خاص رو از تصویر جدا کنه و نسبت به فضای رنگی اطراف نقیضش کنه یعنی از فضای اطراف متمایزش کنه ..

      اما ....... یه راه دیگه هم وجود داره که معمولا از این استفاده میشه .. در واقع این راه بر میگرده به یه شاخه ی خاص از پردازش تصویر به نام Morphological IP . این شاخه اساس بحثش رو بر مجموعه های باینری (Binary Sets ..) پایه ریزی میکنه و برای هر تصویری که شما برای پردازش در این شاخه وارد این محدوده میکنید ،آ‌معادل باینری میخواید به این معنا که باید تصویرتون رو باینری کنید .. علت این امر چیه؟ در واقع علتش اینه که در محدوده ی Morphological روابطی که تعریف میشن بر این فرض گذاشته شدن که مجموعه ها (همون تصاویر ..) به صورت باینری تعریف شدن یعنی یه جور فضای Logic رو برای پردازش تداعی میکنن ..

      در این محدوده تکنیک های مختلفی وجود داره که میشه از اونا به Erosion ، Dilation ، Thickening ، Boundary Extraction و چند تا مورد دیگه اشاره کرد .. حالا همه ی اینا رو گفتیم که به چی برسیم؟ در واقع اگه شما با دوتا رابطه ی اصلی این محدوده که Dilation و Erosion هستن ارتباط برقرار کنید متوجه میشید که بر حسب خاصیت هایی که با اعمال این دو رابطه در تصویرها ایجاد میشه میتونید خیلی از منظورهاتون رو با تلفیق این روابط پیاده سازی کنید .. اجازه بدید چندتا مثال بزنم .. یکی از مشکلاتی که توی Finger print وجود داره اینه که اثرات نویزی که اطراف تصویر ثبت شده به وجود میاد رو نمیشه معیار قیاس برای تشخیص هویت قرار داد .. (داده های Redundant..) میان چی کار میکن؟ تصویر رو با یه Structuring Element خاصی Erosion میکنن (از این نظر خاصه که باید اندازش از اثرات نویزی بیشتر باشه .. مثلا یه ماتریس یک با اندازه ی 3*3 ..) .. با این کار اثرات نویزی از تصویر حذف میشه و البته تاثیری که روی تصویر هم میذاره اینه که یک مقدار خطوط Finger print کم رنگتر میشه .. برای رفع این مشکل بعد از مرحله ی قبل میان و تصویر جدید رو با یه Structuring Element دیگه Dilation میکنن . با این کار خطوط اثر انگشت یک مقدار Bold میشن و البته کمی هم از Fracture خطوط کم میشه .. یه مثال دیگه اینکه در برخی موارد لازمه که قسمتی از تصوی رو Fill کنیم به این منظور که از بقیه جدا بشه این تکنیک هم در محدوده ی Morphilogical بسیار متداوله و بسیار استفاده میشه ..

      دوباره پرحرفی زیاد کردم .. اما اگه خواستین در این مورد Morphological Image Processing بیشتر صحبت میکنیم (من که خودم خیلی علاقه دارم .. منتهی امان از زمان .. ) در مورد فایلتون هم نگاه میکنم و حتما جواب رو براتون میذارم (البته اگه بلد بودم ..) .. موفق باشید ..
      دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

        سلام ............

        ببینید در مورد سوالی که مطرح کردید (در واقع قسمت اول سوال قبلیتون ..) باید بگم که شما باید به یک مورد خیلی توجه کنید و اون قالب ذخیره سازی تصویر در متلبه (نه فرمت تصویر یا حتی فضای رنگی اون ..) ببینید همون طور که خودتون هم اشاره کردید دستور edge برای دو فضای رنگی به کار میره : Binary و Gray scale .. اما من در پست اول گفتم که برای لبه یابی صرفا استفاده از دستور edge برای فضای رنگی Gray scale میتونه مفید باشه .. چرا؟ علت داره که عرض میکنم خدمتتون .. ببینید فرض کنید یه تصویر از صورت یک نفر رو برای پردازش به متلب دادید (صورت رو مثال میزنم چون ملموس تره ..) و میخواید در اولین مرحله ی پردازش دور صورت رو به دست بیارید (صرفا Boundary چهره .. ) خب برای این کار هم میخواید نتیجه ی دو فضای رنگی رو در تحلیلتون لحاظ کنید .. اول فضای رنگی Gray scale .. شما تصویر رو به این فضا میبرید و بنابر الگوریتم canny یا sobel محدوده ی تصویر رو در حیطه ی توانایی الگوریتم به دست میارید .. خب عملا نتیجه رضایت بخشه .. حالا با فضای رنگی باینری این کار رو انجام میدید یعنی باید تصویر رو باینری کنید . همونطور که میدونید متد باینری کردن در IP به این ترتیبه که یه Threshold مشخص بر اساس منحنی هیستوگرام تصویر تعیین میکنن و طبق یه مقدار آستانه ای رنگ ها رو نرمالیزه (کاملا باینری ..) میکنن . با اینکار اتفاقی که برای چهرتون میفته فکر میکنید چی باشه؟ درسته، جزئیات چهره حذف میشه و اصالت تصویر برای پردازش به کلی از بین میره .. اینه که من در پست قبل گفتم به فضای باینری فکر نکنید .. اگه مطلب بالا رو بد توضیح دادم معذرت میخوام ..

        حالا سوال شما .. شما فرمودید که با باینری کردن دیگه نمیشه از دستور edge استفاده کرد .. باید بگم کاملا درسته .. در واقع علتش اینه که وقتی تصویر رو با دستور im2bw باینری میکنید ، فرمت ذخیره سازی تصویر در متلب به حالت logical تغییر وضعیت میدید که این فرمت در حیطه ی پشتیبانی دستور edge نیست .. این دستور فقط double ،uint8 ،uint16 و چند فرمت دیگه رو پشتیبانی میکنه که logical جزو اون ها نیست .. حالا راه حلش چیه؟ اینه که شما تصوی باینری شده رو با استفاده از دستورات uint8 یا double به فرمت های قابل پشتیبانی تغییر بدید و ادامه ی روند دستوراتتون رو پیاده سازی کنید .. موفق باشید..

        دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

          سلام
          یه سوال اسون :smile::
          چطور تصاویری رو که میدیم به متلب به 256×256 تبدیل کنیم؟
          فقر ، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ................ فقر ، روز را " بی اندیشه" سر کردن است

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

            سلام ..................

            منظور دقیقتون چیه؟ شما یه تصویر دارید که ابعادش مثلا 128 *23 هست .. بعد اونوقت میخواید این رو به 256*256 تبدیل کنید؟ درست متوجه شدم؟
            دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

              دقیقا :agree:
              اخه تصویرایی که 256×256 نسیتن واسه بعضی از دستورا error میدن!!! :angry:
              فقر ، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ................ فقر ، روز را " بی اندیشه" سر کردن است

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                داخل دستور imresize رو بزن هر اندازه که میخوای تبدیلش کن

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                  سلام

                  اگه از دوستام مطلبی داره بذاره ممنونش می شم.
                  تشکر
                  تو این دنیا فقط غیر ممکن،غیر ممکن است...

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                    نوشته اصلی توسط وحید نیک وند
                    سلام

                    اگه از دوستام مطلبی داره بذاره ممنونش می شم.
                    تشکر
                    سلام .................

                    در چه مورد منظورتون هست؟
                    دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                      با سلام

                      در موردPDE tools می خواستم.
                      اگه شامل نحوه کار با PDE
                      و معایب و محاسنPDE هم باشه خوشحال میشم...
                      با تشکر.
                      تو این دنیا فقط غیر ممکن،غیر ممکن است...

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                        سلام ..............

                        من یه سوال بپرسم .. چطوری از پست قبلیتون میشد این سوالو فهمید؟!! :biggrin:

                        ببینید در مورد سوالی که مطرح کردین ؛ اگه بخوایم بحث رو باز کنیم خیلی باید وارد جزئیات بشیم .. منم تا اون حد شاید نتونم دقیق وارد جزئیاتش بشم .. اما چند تا فایل براتون میذارم و امیدوارم بتونه کمکتون کنه ..

                        http://www.mat.uc.pt/tt2005/pde/tutorial.pdf

                        http://www.eclipse.org/community/tra...DE_Webinar.pdf

                        https://www.sharcnet.ca/Documents/tu...eat2d/main.pdf

                        موفق باشید ..
                        دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                          نوشته اصلی توسط حسام الدین
                          سلام ..............

                          من یه سوال بپرسم .. چطوری از پست قبلیتون میشد این سوالو فهمید؟!! :biggrin:
                          با سلام....
                          حق با شماست ، ولی من تو عنوان سوالم گفته بودم ولی باید تو متن سوالم می گفتم.(ایشاال.. برای دفعات بعد)حالا اونقدر مونده ازتون سوال کنم :smile:
                          تو این دنیا فقط غیر ممکن،غیر ممکن است...

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                            دقیقا :agree:
                            اخه تصویرایی که 256×256 نسیتن واسه بعضی از دستورا error میدن!!! :angry:
                            سلام ....................

                            شرمنده اصلا متوجه این پست نشدم ...

                            ببینید درسته که دستور Imresize میتونه تصویر رو تغییر سایز بده اما در واقع تصویر رو Scale میکنه به این معنی که به صورت خطی در یه ضریب ماتریس تصویر رو ضرب میکنه .. البته نوع متد این قضیه هم خیلی مهمه که Bilinaer باشه یا Bicubic باشه یا با Interpolation خطی باشه .. به هر حال اگه شما تصویرتون مثلا 23*695 باشه و بخواید اون رو به 256*256 تبدیل کنید کار آسونی نیست (هرگز...) و باید وارد تکنیک های Restoration بشید که بحث های خاص خودش رو داره .. بنا بر این امکانش نیست که از هر سایزی تصویر رو به سایز دیگه ای ببرید .. موفق باشید ..
                            دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                              ممنون از راهنماییتون
                              اما این 256×256 نشدن واسه دستورای mage processing مشکل ایجاد نمی کنه؟ (مشکلی شبیه دستور imhist )
                              فقر ، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ................ فقر ، روز را " بی اندیشه" سر کردن است

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : Frequently Asked Questions -- مـبـاحـث و سـوالات مـتـداول

                                سلام .................

                                فکر نکنم برای دستور هیستوگرام به مشکل بر بخورید .. اون عدد 256 که توی Horizontal Axis نمودار وجود داره به معنی محدوده ی رنگی شما هست نه سایز تصویر .. مثلا شما یه تصویر دارید در فضای Gray Scale و میخواید منحنی هیستوگرام اون رو ترسیم کنید .. خب اینجا بر حسب اطلاعات رنگی تصویرتون شما منحنی های گسسته (میله ای منظورم هست ..) رو دارید .. باز اگه من سوالتون رو متوجه نشدم لطفا یه مثال بذارید تا روی اون صحبت کنیم .. موفق باشید ..
                                دوستان! مدتی کمتر به سایت میام ..

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X