سلام به همه
همونطور که می دونیم انرژی مصرفی لامپهای التهابی واقعا بالاست و در خودروها مزید بر علت . هم باعث مستهلک شدن تدریجی سامانه ی برق رسانی خودرو میشه و هم موجب کاهش قدرت احتراق و در پی اون مصرف بیشتر سوخت و طبعا افزایش آلایندگی
من اوقات فراغت چند نوع لامپ LED برای چراغهای داخل و خارج کابین خودروی شخصی ساختم و دوست داشتم اینجا چند تاش رو مطرح کنم تا معایب و محدودیتهای کار رو به اشتراک بذاریم و برای طرحهای بعدی خودم و دیگران اسباب تجربه باشه
این چند نمونه ی مختلف و متفاوت که مربوطه به چراغهای راهنما ، دنده عقب ، و خطر/ترمز
در طول زمان و آزمون و خطاهای فراوان قدری تمیزتر ساختم
مثلا در ردیف بالا : راهنمای 4 تایی برای جلو و 8 تایی وسط برای دنده عقب و 8 تایی چپ برای راهنمای عقب . اینها نیاز به مقاومت یا عنصر دیگری در مسیر سیم ندارند اما لازمه تایمر راهنما برای اصلاح زمان بندی کار رله مورد بازبینی قرار بگیره و تعدادی از خازنها و مقاومتها تغییر داده بشن
در لامپهای ردیف پایین هم سمت راست یک لامپ خطر/ترمز رو می بینیم که البته نیازه برای هر کدام از چراغهای عقب در مسیر سیم خطرش یک فقره مقاومت آجری 47 اهم 10W و در مسیر سیم ترمزش هم یک عدد دیود
لامپ کناریش که اخیرا ساخته شد شامل دو عدد Power LED 12W 12V هست که در مسیر خطرش یک مقاومت 68 اهم 15W قرار داده شد و در مسیر ترمزش هم
ساخت چراغهای داخل کابین و صندوق عقب و چراغ سوم ترمز پشت شیشه، داستانهای خاص خودش رو داره
توی فکر هستم که در چراغهای خطر/ترمز که مقاومت آجری استفاده کردم چون نیاز به قطع سیم چراغ برای نصب مقاومت داره بجاشون در آینده داخل خود پاتروم لامپ یک مدار کوچک قرار بدم شامل ترانزیستور
دوستان نظراتتون رو اشتراک بذارین
متشکرم
همونطور که می دونیم انرژی مصرفی لامپهای التهابی واقعا بالاست و در خودروها مزید بر علت . هم باعث مستهلک شدن تدریجی سامانه ی برق رسانی خودرو میشه و هم موجب کاهش قدرت احتراق و در پی اون مصرف بیشتر سوخت و طبعا افزایش آلایندگی
من اوقات فراغت چند نوع لامپ LED برای چراغهای داخل و خارج کابین خودروی شخصی ساختم و دوست داشتم اینجا چند تاش رو مطرح کنم تا معایب و محدودیتهای کار رو به اشتراک بذاریم و برای طرحهای بعدی خودم و دیگران اسباب تجربه باشه
این چند نمونه ی مختلف و متفاوت که مربوطه به چراغهای راهنما ، دنده عقب ، و خطر/ترمز
در طول زمان و آزمون و خطاهای فراوان قدری تمیزتر ساختم
مثلا در ردیف بالا : راهنمای 4 تایی برای جلو و 8 تایی وسط برای دنده عقب و 8 تایی چپ برای راهنمای عقب . اینها نیاز به مقاومت یا عنصر دیگری در مسیر سیم ندارند اما لازمه تایمر راهنما برای اصلاح زمان بندی کار رله مورد بازبینی قرار بگیره و تعدادی از خازنها و مقاومتها تغییر داده بشن
در لامپهای ردیف پایین هم سمت راست یک لامپ خطر/ترمز رو می بینیم که البته نیازه برای هر کدام از چراغهای عقب در مسیر سیم خطرش یک فقره مقاومت آجری 47 اهم 10W و در مسیر سیم ترمزش هم یک عدد دیود
6A10 قرار بگیره . شماتیکش اینطوره

لامپ کناریش که اخیرا ساخته شد شامل دو عدد Power LED 12W 12V هست که در مسیر خطرش یک مقاومت 68 اهم 15W قرار داده شد و در مسیر ترمزش هم
6A10 سری شده با یک مقاومت 12 اهم 10W
این تا اینجا ساخت چراغهای داخل کابین و صندوق عقب و چراغ سوم ترمز پشت شیشه، داستانهای خاص خودش رو داره
توی فکر هستم که در چراغهای خطر/ترمز که مقاومت آجری استفاده کردم چون نیاز به قطع سیم چراغ برای نصب مقاومت داره بجاشون در آینده داخل خود پاتروم لامپ یک مدار کوچک قرار بدم شامل ترانزیستور
tip41 ، مقاومتهای 100 اهم و 5 کیلو و همچنین 6A10
اینطوری خیلی بهتره و نیاز به قطع کابلها هم منتفی میشهدوستان نظراتتون رو اشتراک بذارین
متشکرم
دیدگاه