موتورهای القایی با خازن
در مقاله قبلی در مورد موتورهای القایی فاز شکسته صحبت شد و همانطور که گفته شد موتور القایی با استارت خازنی همان موتور اصلاح شده فاز شکسته با خازنی سری است که معمولا در حدود 200 تا 400 درصد گشتاور ارزیابی شده را داراست و در آن جریان استارت معمولا بین 450 تا 575 درصد جریان ارزیابی شده است که بسیار کمتر از موتور فاز شکسته و بعلت سیم ضخیم تر در مدار استارت است.

نوع اصلاح شده ای از موتور با استارت خازنی ، موتور با استارت مقاومتی است در این نوع موتور خازن استارت با یک مقاومت جایگزین شده است موتور استارت مقاومتی در کاربریهایی مورد استفاده قرار می گیرد که میزان گشتاور استارتینگی کمتر از مقداری که موتور استارت خازنی تولید می کند لازم است صرف نظر از هزینه این موتور امتیازات عمده ای نسبت به موتور استارت خازنی ندارد.
این موتورها در انواع مختلف کاربریهای پولی و تسمه ای مانند تسمه نقاله های کوچک , پمپها و دمنده های بزرگ به خوبی بسیاری از خود گردانها و کاربریهای چرخ دنده ای استفاده می شوند.
موتورهای AC القایی با خازن دائمی اسپلیت نوع دیگری است که در این نوع موتور (PSC) نوعی خازن دائما به صورت سری به پیچه استارت متصل است این عمل سبب می شود که پیچه استارت تا زمانی که موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پیچه ای کمکی عمل کند از آنجا که خازن عملکرد اصلی , باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد , نمی تواند توان استارتی معادل یک موتور استارت خازنی ایجاد نماید گشتاور استارت یک موتور (PSC) معمولا کم و در حدود 30 تا 150 درصد گشتاور ارزیابی شده است موتورهای (PSC) جریان استارتی پایین , معمولا در کمتر از 200 درصد جریان برآورد شده دارند که آنها را برای کاربریهایی با سرعتهای دارای چرخه های خاموش روشن بالا بسیار مناسب می سازد.
موتورهای PSC امتیازات فراوانی دارند طراحی موتور براحتی برای استفاده با کنترل کننده های سرعت می تواند اصلاح شود همچنین می توانند برای بازدهی بهینه و ضریب توان بالا در فشار برآورد شده طراحی شوندآنها به عنوان قابل اطمینان ترین موتور تک فاز مطرح می شوند مخصوصا به این خاطر که به سوئیچ گریز از مرکز نیازی ندارند.
موتورهای PSC بسته به طراحیشان کاربرد بسیار متنوعی دارند که شامل فنها , دمنده ها با نیاز به گشتاور استارت کم و چرخه های کاری غیر دائمی مانند تنظیم دستگاهها (طرز کارها) , عملگر درگاهها و بازکننده های درب گاراژها می شود.
ادامه دارد...
موتورهای القایی با خازن
در مقاله قبلی در مورد موتورهای القایی فاز شکسته صحبت شد و همانطور که گفته شد موتور القایی با استارت خازنی همان موتور اصلاح شده فاز شکسته با خازنی سری است که معمولا در حدود 200 تا 400 درصد گشتاور ارزیابی شده را داراست و در آن جریان استارت معمولا بین 450 تا 575 درصد جریان ارزیابی شده است که بسیار کمتر از موتور فاز شکسته و بعلت سیم ضخیم تر در مدار استارت است.

نوع اصلاح شده ای از موتور با استارت خازنی ، موتور با استارت مقاومتی است در این نوع موتور خازن استارت با یک مقاومت جایگزین شده است موتور استارت مقاومتی در کاربریهایی مورد استفاده قرار می گیرد که میزان گشتاور استارتینگی کمتر از مقداری که موتور استارت خازنی تولید می کند لازم است صرف نظر از هزینه این موتور امتیازات عمده ای نسبت به موتور استارت خازنی ندارد.
این موتورها در انواع مختلف کاربریهای پولی و تسمه ای مانند تسمه نقاله های کوچک , پمپها و دمنده های بزرگ به خوبی بسیاری از خود گردانها و کاربریهای چرخ دنده ای استفاده می شوند.
موتورهای AC القایی با خازن دائمی اسپلیت نوع دیگری است که در این نوع موتور (PSC) نوعی خازن دائما به صورت سری به پیچه استارت متصل است این عمل سبب می شود که پیچه استارت تا زمانی که موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پیچه ای کمکی عمل کند از آنجا که خازن عملکرد اصلی , باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد , نمی تواند توان استارتی معادل یک موتور استارت خازنی ایجاد نماید گشتاور استارت یک موتور (PSC) معمولا کم و در حدود 30 تا 150 درصد گشتاور ارزیابی شده است موتورهای (PSC) جریان استارتی پایین , معمولا در کمتر از 200 درصد جریان برآورد شده دارند که آنها را برای کاربریهایی با سرعتهای دارای چرخه های خاموش روشن بالا بسیار مناسب می سازد.
موتورهای PSC امتیازات فراوانی دارند طراحی موتور براحتی برای استفاده با کنترل کننده های سرعت می تواند اصلاح شود همچنین می توانند برای بازدهی بهینه و ضریب توان بالا در فشار برآورد شده طراحی شوندآنها به عنوان قابل اطمینان ترین موتور تک فاز مطرح می شوند مخصوصا به این خاطر که به سوئیچ گریز از مرکز نیازی ندارند.
موتورهای PSC بسته به طراحیشان کاربرد بسیار متنوعی دارند که شامل فنها , دمنده ها با نیاز به گشتاور استارت کم و چرخه های کاری غیر دائمی مانند تنظیم دستگاهها (طرز کارها) , عملگر درگاهها و بازکننده های درب گاراژها می شود.
ادامه دارد...

دیدگاه