راه انداز موتور پله ای به شماره L297 برای موتورهای پله ای دو قطبی استفاده میشه و همینطور طبق گفته دیتاشیتش برای موتورهای پله ای تک قطبی، اما کسی میدونه چطور از این راه انداز برای موتور پله ای تک قطبی استفاده کنم؟
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
Collapse
X
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
نوشته اصلی توسط علیرضا خلیلیاین داریور با l298 هست
اما من L297 را میگم و راه اندازی یه موتور پله ای تک قطبی با اون نه موتور پله ای دوقطبی
یعنی اینجا کسی با آی سی L297 برای راه اندازی یه موتور پله ای 5 سیمه که تک قطبی هست کار نکرده؟!!!!!
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
استپر موتورهای دو فاز دارای دو سیم پیچ مجزا هستند که به دو روش تک قطبی (UNIPOLAR) و دو قطبی (BIPOLAR) راه اندازی می شوند. در روش اول سر وسط هر یک از سیم پیچ ها به تغذیه مثبت متصل می شود و سرهای دیگر توسط دو سوئیچ نیمه هادی به زمین متصل می شوند. بنابراین از هر نیمه سیم پیچ تنها در یک جهت جریان کشیده می شود. در روش دوم 2 عدد FULL BRIDGE وجود دارد که از هر سیم پیچ در هر یک از دوجهت جریان عبور می کند. از نظر کارایی روش دوقطبی از هر نظر نسبت به تک قطبی مزیت دارد و سادگی و سهولت سخت افزاری درایو کردن موتور به روش تک قطبی است که باعث استفاده از آن می شود. در استپر موتور هایی که دارای 6 سیم هستند، سرهای وسط دو سیم پیچ از هم بصورت مستقل خارج شده اند و بنابراین می توان آنها را به هر یک از دو روش مذکور راه اندازی کرد. اما در استپر موتورهای 5 سیمه، سرهای وسط بصورت داخلی به هم متصل شده اند و بنابراین باید بصورت UNIPOLAR درایو شوند.
اگر هدف شما تنها راه اندازی موتور بدون فیدبک جریان است، از 4 عدد ترانزیستور به عنوان درایور می توانید استفاده کنید و باید با هر نیمه سیم پیچ هم یک دیود مناسب موازی شود. در این حالت سیگنال های لازم باید توسط یک آی سی دوم که می تواند میکروکنترلر یا آی سی هایی نظیر L297 یا حتی ترکیبی از گیت های دیجیتال باشد، استفاده کنید.
همچنین توجه کنید که ترکیبهای L297-L298 برای آرایش تک قطبی هم قابل استفاده است و تنها کافی است که سر مشترک سیم پیچ ها را به VCC تغذیه موتور وصل کنید تا مدار عمل کند و این تصور که با این ترکیب نمی توان روش تک قطبی را پیاده کرد، صحیح نیست.
البته یک نکته مهم در این حالت وجود دارد که تغذیه ای که به سر وسط موتور اعمال می شود باید نصف حالتی باشد که موتور بصورت BIPOLAR درایو می شود. زیرا در وضعیت اخیر تغذیه روی کل سیم پیچ می افتد و در روش تک قطبی روی نصف آن.اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
نوشته اصلی توسط طراحهمچنین توجه کنید که ترکیبهای L297-L298 برای آرایش تک قطبی هم قابل استفاده است و تنها کافی است که سر مشترک سیم پیچ ها را به VCC تغذیه موتور وصل کنید تا مدار عمل کند و این تصور که با این ترکیب نمی توان روش تک قطبی را پیاده کرد، صحیح نیست.
درسته من هم نمیگم نمیشه از ترکیب L297 و L298 موتور پله ای تک قطبی را درایو کرد، اما اگه این درایور و کنترلر رو بسته باشید میبینید که کدهای زیر رو در خروجی L298 ظاهر میکنه
0101
0110
1010
1001
که فکر نمیکنم برای راه اندازی موتور پله ای تک قطبی به درد بخوره
اما تو دیتا شیت L297 فکر کنم یه اشاره ای در مورد کنترل موتور پله ای تک قطبی شده که منت سر در نیاوردم.
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
نوشته اصلی توسط rezababaخیلی مطلب جالبیه ادامه بدید :mrgreen:
آقای طراح خسته نباشید، من چند تا سوال در مورد bipolar chopper داشتم. ممنون میشم اگه سریع پاسخ بدید.
1- من برای پل H از mosfet استفاده کردم و برای mosfet ها هم از ir2113 . حالا برای راه اندازی استپ به صورت ساده یا تمام استپ باید این کدها روبه موتور بدم:
1100
0110
0011
1001
حالا سوال اینجاست که این ترتیب چطوری و به کدوم سیم پیچ ها باید اعمال بشه؟
2- اگه نیاز به مدار منطقی باشه به چه روشی پیاده کردن این گیت ها بهتره؟
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
اگر دو سر یک سیم پیچ موتور را به نام A و B و سیم پیچ دیگر را به عنوان C و D در نظر بگیریم، سیکل نوشته شده توسط شما معادل ACBD یا ADBC است. برای تشخیص این امر به راحتی می توانید مشاهده کنید که سیگنال A و B با یکدیگر 180 اختلاف فاز دارند و به عبارت دیگر NOT یکدیگر هستند. همین مورد برای C و D هم برقرار است.هرچند این روال را به راحتی می توان با میکروکنترلر و یا مدارهای دیجیتال پیاده سازی کرد. اما به هر صورت مشمول عبارت Bipolar chopper که در ابتدای پست خود نوشته اید، نمی شود. بلکه باید از جریان موتور فیدبک گرفته شود و خروجی اعمال شده به موتور، متناسب با این فیدبک تغییر کند. برای این کار می توانید از L297 به عنوان کنترلر استفاده کنید.اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
با سلام مجدد.
من هم دقیقا می خواهم یه bipolar chopper بسازم. برای فیدبک جریان هم از سنسور اثر هال استفاده می کنم. اما فعلا می خوام برای تست قسمت پل H میخوام یه تمام پله ساده ببندم. به کنترل جریان هم نیازی نیست.
حالا میشه یه کم در مورد microstepping توضیح بدید؟
دیدگاه
-
پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی
نوشته اصلی توسط 2050میشه یه کم در مورد microstepping توضیح بدید؟
اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
دیدگاه
دیدگاه