اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

موتور dc و انتخاب انکدر مناسب برای خوندن پالسها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

    جناب pama یک توصیه برادرانه بهتون میکنم تا دیر نشده تا مایوس نشدید از هر وسیله سر جای خودش استفاده کنید . علوم جمعی بشر یک چیزی میدونه که 20 - 30 نوع متفاوت الکترو موتور تولید میکنه . در کار شما بهترین موتور همون استپ است . خوب البته اگه میخواهید به افزایش گشتاور برسید بهتره از لوازم یدکی خودرو - لباس شویی - یخچال و فریزر یا ابزار آلات کارگاهی سوخته و معیوب دیگه یک مکانیزم چرخ دنده مناسب ارزان پیدا کنید . و خیلی راحت با جوش کاربد به سر استپ موتور جوش بدید . صافکاری سر کوچتون در عرض 30 ثانیه این کار رو به قیمت 1000 تومن انجام میده

    اگه همین حالا این کاری رو که گفتم شروع کنید مطمئن باشد تا 3 روز 10- 20 استپ موتور با درایورش و چرخ دنده اش آماده روی میز کارتون است . هم خیلی ارزان تموم میشه هم خیلی محکم میشه و هم خیلی دست و بالتون باز است برای تغییرات


    درضمن اگه پیدا کنید بهترین چرخ دنده که من دیدم در سر دریل است که خروجی الکترو موتور رو به با تغییر گشتاور شدید به سه نظام وصل میکنه شاید بیشتر از حدود 20 برابر و خیلی راحت از دریل سوخته چینی تامیین میشه . به پاساز سیم پیچی لوازم برقی سر بزنید با قیمت 2 - 3 هزار تومن میتونید پیدا کنید .
    تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
    داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص


      خوب منظورم از چرخ دنده دریل در دو شکل زیر معلومه




      تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
      داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

        سلام از بنده است جناب aliila.
        اول از همه بابت تاخیرم در پاسخ معذرت میخوام، چون دیروز کلا اینترنت از دسترسم خارج شده بود.
        جناب مهندس یک دنیا متشکرم از حسن نیتتون.
        بسیار لطف فرمودید در حق بنده.

        جناب aliila همونطور که در جریان هستید، برزگترین دغدغه بنده و چیزی که باعث میشه از این شاخه به اون شاخه بپرم این هست که ما در کارمون احتیاج به موتوری داریم که به محض گرفتن تغذیه حرکت نکنه و ساکن باقی بمونه و با رسیدن شرطهای حرکتی مربوط به هر کدوم از موتورهای موجود در دستگاه ، اونها شروع به حرکت کنند و دقیقا سر یک زاویه ی خاصی بایستند، علاوه بر اینکه مناسب برای محیطهای خودرویی باشند.

        و یه موضوع دیگه اینکه بنده تا به حال با استپرها کار نکردم، آیا میتونم از روش پیشنهادی شما استفاده کنم، و اینکه این موتورها خواسته های ما رو بر آورده میکنند؟

        واقعا معذرت میخوام از این همه ایجاد مزاحمت جناب مهندس.
        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
        امتحان ریشه هاست
        ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
        زندگی چون پیچک است
        انتهایش میرسد پیش خدا!

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

          استپ موتور اسمش روشه .
          ماهیت حرکتش پله پله هست . مثلا یک دور را میتونی به 400 پله یا 200 پله تقسیم کنی . با هر پالس - کلاک - 1/400 دور حرکت میکنه که خوب کمتر از یک درجه است .

          استپ یک سیستم کنترلی مدار باز است - برخلاف سروو که مدار بسته است - . بنابراین استپر موتور نسبتا دقیق است . مثلا اگر شما میخواهید به 135 درجه برید باید 150 تا کلاک - پالس - بفرستید . اگر موتور تحت بار خارج از تحملش نباشه 99 درصد به 135 درجه میره . ولی تضمینی نیست .

          اما یک امکان شدیدا خوب براتون داره و اون هم امکان قفل کردن شدید هست . یعنی اینرسی قفلش خیلی بیشتر از اینرسی حرکتش است . جون میده برای کار شما . هیچ مشکل نویز و ... نداره برای اینکه مطمئن باشید باید بگم که تو ماشین انژکتوری هم مثلا دریچه هوای ساسات و دور آرام - کنار دریچه گاز - بایک استپر موتور کنترلر میشه .
          درایورش هم میتونید بسازید که آزمون و خطا و مطالعه میخواد . ولی توصیه اینه که بخرید فکر اینطوری بهتره . چون فقط دوتا آی سی 297 , 298 حدود 5- 6 هزار تومن شاید باشه که برد و مقاومت و خازو ن و متخلافات هم میخواد ولی برد درایور آماده رو 10 - 12 تومن بخری
          تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
          داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

            بسیار متشکرم از پاسختون جناب مهندس.

            نوشته اصلی توسط aliila
            استپ موتور اسمش روشه .
            ماهیت حرکتش پله پله هست . مثلا یک دور را میتونی به 400 پله یا 200 پله تقسیم کنی . با هر پالس - کلاک - 1/400 دور حرکت میکنه که خوب کمتر از یک درجه است .

            استپ یک سیستم کنترلی مدار باز است - برخلاف سروو که مدار بسته است - . بنابراین استپر موتور نسبتا دقیق است . مثلا اگر شما میخواهید به 135 درجه برید باید 150 تا کلاک - پالس - بفرستید . اگر موتور تحت بار خارج از تحملش نباشه 99 درصد به 135 درجه میره . ولی تضمینی نیست .
            یعنی اگر تحت بار مناسب باشه ممکن هست دقیقا سر اون زاویه ای که ما میخوایم قرار نگیره؟

            نوشته اصلی توسط aliila
            اما یک امکان شدیدا خوب براتون داره و اون هم امکان قفل کردن شدید هست . یعنی اینرسی قفلش خیلی بیشتر از اینرسی حرکتش است . جون میده برای کار شما . هیچ مشکل نویز و ... نداره برای اینکه مطمئن باشید باید بگم که تو ماشین انژکتوری هم مثلا دریچه هوای ساسات و دور آرام - کنار دریچه گاز - بایک استپر موتور کنترلر میشه .
            بسیار عالی، یعنی ما میتونیم با استفاده از این امکانش در ابتدای تغذیه گرفتن تمهیداتی رو در نظر بگیریم که حرکت اولیه نداشته باشه، دست عرض میکنم؟
            اینکه پاسخگوی محیط مورد نظر ماست هم بسیار عالیه.

            نوشته اصلی توسط aliila
            درایورش هم میتونید بسازید که آزمون و خطا و مطالعه میخواد . ولی توصیه اینه که بخرید فکر اینطوری بهتره . چون فقط دوتا آی سی 297 , 298 حدود 5- 6 هزار تومن شاید باشه که برد و مقاومت و خازو ن و متخلافات هم میخواد ولی برد درایور آماده رو 10 - 12 تومن بخری
            ok، متشکرم.

            از سوالات پیاپیم واقعا معذرت میخوام، به بزرگواری خودتون و بیسوادی بنده ببخشید.
            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
            امتحان ریشه هاست
            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
            زندگی چون پیچک است
            انتهایش میرسد پیش خدا!

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

              بسیار متشکرم از پاسختون جناب مهندس.

              یعنی اگر تحت بار مناسب باشه ممکن هست دقیقا سر اون زاویه ای که ما میخوایم قرار نگیره؟
              چون مدار باز است 100 در 100 نمیشه گفت و اینطوری بگم میشه روش حساب کرد . شما روش حساب کنید . ولی اگه کارتون حساس است یه کارهای هم میشه کرد که ظریب امنیت و اعتماد بشدت افزایش پیدا میکنه حتی در بار های خارج از توان استپ موتور . مثلا میتونید به شفت یا چرخدنده یک اهرم جوش بدید و 3 تا یا 4 تا - از هر 120 درجه یا 90 درجه یا حتی فقط نقطه صفر درجه سنسور نوری خیلی ارزان و ساده بزارید - هر جفت سنسور نور میشه 100 تومن - و از اینها فیدبک بگرید .


              بسیار عالی، یعنی ما میتونیم با استفاده از این امکانش در ابتدای تغذیه گرفتن تمهیداتی رو در نظر بگیریم که حرکت اولیه نداشته باشه، دست عرض میکنم؟
              اینکه پاسخگوی محیط مورد نظر ماست هم بسیار عالیه.
              هیچ تمهیدی لازم نیست استپ موتور اگر برق قطع بشه در آخرین استپ بوده همونجا میمونه ولی اینم بگم که شفت استپ موتور بدون برق دیگه خاصیت ترمز نداره .
              ببینید وقتی میگم خاصیت ترمز داره یعنی اینکه استپ موتور 6 آمپر رو با انبر فشاری با زور دوتا دست خیلی مشکل در حد جون کندن بچرخونید
              تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
              داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                نوشته اصلی توسط aliila
                چون مدار باز است 100 در 100 نمیشه گفت و اینطوری بگم میشه روش حساب کرد . شما روش حساب کنید . ولی اگه کارتون حساس است یه کارهای هم میشه کرد که ظریب امنیت و اعتماد بشدت افزایش پیدا میکنه حتی در بار های خارج از توان استپ موتور . مثلا میتونید به شفت یا چرخدنده یک اهرم جوش بدید و 3 تا یا 4 تا - از هر 120 درجه یا 90 درجه یا حتی فقط نقطه صفر درجه سنسور نوری خیلی ارزان و ساده بزارید - هر جفت سنسور نور میشه 100 تومن - و از اینها فیدبک بگرید .
                ok، بسیار متشکرم از توضیحاتتون.
                همونطور که فرمودید تو کارمون حتی ظریب خطای 1 درصد هم مهم هست، و طبق فرمایشتون برای اطمینان باید کاری رو که فرمودید انجام بدیم، منتها مقداری برام مبهم هست که این روش چطوری میتونه ظریب اطمینان رو بالا ببره...

                نوشته اصلی توسط aliila
                هیچ تمهیدی لازم نیست استپ موتور اگر برق قطع بشه در آخرین استپ بوده همونجا میمونه ولی اینم بگم که شفت استپ موتور بدون برق دیگه خاصیت ترمز نداره .
                ببینید وقتی میگم خاصیت ترمز داره یعنی اینکه استپ موتور 6 آمپر رو با انبر فشاری با زور دوتا دست خیلی مشکل در حد جون کندن بچرخونید
                این خیلی عالیه که مشکل حرکت اولیه رو دیگه نخواهیم داشت، منتها منظورتون از اینکه میفرمائید شفت استپ موتور بدون برق خاصیت ترمز رو نداره، این هست که زمانی که دستگاه کلا خاموش هست اگر نیرویی به موتورها یا اهرمی که به شفتشون کوپل هست وارد بشه(که درصدش کم نیست) ممکن هست از زاویه ای که داره خارج بشه؟
                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                امتحان ریشه هاست
                ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                زندگی چون پیچک است
                انتهایش میرسد پیش خدا!

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                  با سلام

                  کنترل PID موقعیت موتور DC

                  مرتبط با موضوع تاپیک:

                  http://barnamenevis.org/showthread.php?224200-PID

                  با سپاس
                  گشتی در لاله زار
                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                    نوشته اصلی توسط Solsal
                    با سلام

                    کنترل PID موقعیت موتور DC

                    مرتبط با موضوع تاپیک:

                    http://barnamenevis.org/showthread.php?224200-PID

                    با سپاس
                    سلام از بنده است جناب solsal.
                    یک دنیا سپاسگذارم از اینکه پیگیر کارهای شاگردتون هستید جناب مهندس.
                    لینکی که لطف کردید بسیار مفید بود، باز هم ازتون سپاسگذارم.

                    دوستان بزرگوارم روشی که الان بنده بلدم،برای اینکه موتورها رو بتونیم در یک پوزیشن خاصی نگه داریم این هست که با سنسورهای فرستنده گیرنده مادون قرمز در اصل یک انکدر بسازیم و پالسهای خروجی موتور رو با میکرو بخونیم و بعد از اون با کمک تعداد این پالسها بتونیم پوزیشن مورد نظر که سرووها در اون بایستند رو پیدا کنیم و بعد با کم کردن سرعت موتور اون رو در اون موقعیت نگه داریم.

                    به نظر شما بهتره که از روشی که جناب soleares فرمودند استفاده کنم؟!
                    یا با همین روش هم به جواب میرسم (به دلیل کمبود شدید وقت و سواد پائین عرض میکنم)

                    نوشته اصلی توسط soleares
                    اینطور که من فهمیدم هدف شما کنترل زاویه ی موتور DC است مستقل از اینکه چه باری روی موتور قرار دارد،بهترین راه برای این کار استفاده از فید بک و یک سیستم حلقه بسته به منظور کنترل موقیعت زاویه ای موتور است،مثلا الگوریتم PID برای این کار مناسب است. من خودم از این روش استفاده کردم و با دقت خیلی خوبی تونستم پوزیشن موتور رو کنترل کنم-و این مستقل از باری هست که روی موتور قرار داره.
                    برای گرفتن فیدبک از موقیعت شفت موتور میتونید از مولتی ترن(همان پتانسیومتر منتها بادقت بالا و تقریبا خطی) استفاده کنید،به صورتی که با حرکت موتور پتانسیومتر میچرخد و یک ولتاژ آنالوگ که بیانگر موقیعت موتور است به دست میدهد،حالا کافی است آن را به ADC میکرو بدهید و PWM و جهت چرخش را طوری تنظیم کنید که شفت موتور در موقیعت مورد نظر قرار گیرد.
                    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                    امتحان ریشه هاست
                    ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                    زندگی چون پیچک است
                    انتهایش میرسد پیش خدا!

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                      من زیاد حرفه ای با دستگاه های cnc اشنا نیستم اما فکر کنم تحقیق در مورد رفتار موتورهاش بتونه کمکتون کنه چون این کاری که شما قصد انجامش را دارید خیلی به این دستگاه از نظر عملکرد شبیه
                      گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                      همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                        نوشته اصلی توسط amin20107
                        من زیاد حرفه ای با دستگاه های cnc اشنا نیستم اما فکر کنم تحقیق در مورد رفتار موتورهاش بتونه کمکتون کنه چون این کاری که شما قصد انجامش را دارید خیلی به این دستگاه از نظر عملکرد شبیه
                        متشکرم دوست من.

                        دوستان و اساتید بزرگوار لطفا نظرشون رو در مورد 2 روش قبلی بیان بفرمایند.
                        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                        امتحان ریشه هاست
                        ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                        زندگی چون پیچک است
                        انتهایش میرسد پیش خدا!

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                          به نظر من روش کنتر PID هم صنعتی تر و هم دقیق تر میتونه عمل کنه اما خب نحوه انجامش هم سخت تر هست اگر از دوستان کسی نمونه برنامه برای این نوع کنترل داره بگذاره خیلی خوشحال میشیم
                          گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                          همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                            نوشته اصلی توسط amin20107
                            به نظر من روش کنتر PID هم صنعتی تر و هم دقیق تر میتونه عمل کنه اما خب نحوه انجامش هم سخت تر هست اگر از دوستان کسی نمونه برنامه برای این نوع کنترل داره بگذاره خیلی خوشحال میشیم
                            متشکرم.
                            بله درست میفرمائید، منتها با اجازه ی دوستان برای بار اول و راه افتادن ماجرا با همون IR ماجرا رو پی بگیریم، ضمن اینکه به موازات اون بنده حتما باید PID رو هم یاد بگیرم و همچنان در راستای عملی کردن هر 2 روش نیازمند یاری دوستان هستم.

                            بسیار متشکرم.
                            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                            امتحان ریشه هاست
                            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                            زندگی چون پیچک است
                            انتهایش میرسد پیش خدا!

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                              با سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان.
                              غرض اینکه میخواستم از بزرگواران خواهش کنم در صورتی که براشون ممکن هست در راستای موضوع همین تایپیک بنده رو در آدرس زیر یاری برسونن.

                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=63199.30

                              بسیار متشکرم.
                              زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                              امتحان ریشه هاست
                              ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                              زندگی چون پیچک است
                              انتهایش میرسد پیش خدا!

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنه&#15

                                سلام، روزتون بخیر.
                                دوستان بنده دنبال یه انکدر خوب میگردم، خوب از این جهت که خیلی اذیت نکنه و راحت بشه باهاش پالسهای خروجی موتور dc رو خوند، ترجیحا سنسور مغناطیسی هم نباشه :angry:
                                تا به حال با سنسورهای فرستنده گیرنده مادون قرمز کار میکردم، واسه خوندن پالسهای خروجی موتور.
                                منتها اون برای تست بود تا بتونیم با کمکش موتور رو سر یه پالس خاص stop کنیم، منتها الان یه انکدر مناسب میخوایم برای کار نهایی.
                                یکی که تو هر دور مثلا 200 یا 250 تا پالس بزنه، بنده آشنایی بسیار کمی با انکدرها و نحوه ی راه اندازیشون دارم، و بسیار متشکر میشم، دوستان در این راستا بنده رو یاری بفرمایند.

                                علاوه بر این یک سوال دیگه دوستان!
                                اون هم اینکه آیا بهتر نیست از موتور dc های انکدر دار استفاده بشه؟
                                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                                امتحان ریشه هاست
                                ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                                زندگی چون پیچک است
                                انتهایش میرسد پیش خدا!

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X