اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

Collapse
این موضوع بسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

    سلام دوستان
    میخواستم یک موتور DC که 10 امپر جریان میکشه رو با یک MOSFET راه اندازی کنم مداری میخواستم که بتونم MOSFET رو درست
    بایاس کنم و کلآ در راه اندازی موتورم مشکلی پیش نیاد.
    تشکر. :nerd:

    #2
    پاسخ : راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

    دقیقا با موتور dc میخوای چکار کنی؟
    برای کنترل سرعت میخوای یا برای کنترل پوزیشن ؟ با mosfet های IRF460 از شرکت اینترسیل کارکن . مدارات پل ونیم پل در کتابهای الکترونیک صنعتی در بازار موجود است . البته باید یک فیدک باید بگیری . در ضمن IC درایور این MOSFET هارو از رده SGS میتونی به دست بیاری . ماسفتهارو باید ایزوله کنی با ترانسفورمر EI

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

      سلام.
      من با مدار زیر کار کردم خیلی هم خوب جواب داده ...قابلیت راست گرد و چپ گرد هم داره.

      کافیه برای راست گرد چپ گرد به بیس ترانزیستور ها 1 و 0 بدی.
      به یکی 0 بده به یکی دیگه 1 .

      عملکردشم خودت بهتر میدونی :agree:
      www.icesi.ir

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

        بهترین کار استفاده از یک رله دوبل هست. چرا از مسفت استفاده بکنی که بعد هیت سینک لازم داشته باشی که باعث سنگین شدن روبات میشه.
        روبات رو تا میتونی باید سبک نگه داری
        زمانی باید از مسفت استفاده بکنی که مثلا می خوای کنترل دور انجام بدی!

        HTH - Shahriar
        Circuit Designers Choose Different Horses For Different Courses!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : راه اندازی موتور DC توسط MOSFET

          ر ضمن رله دوبل اولا خودش کلی جریان می خواد پس باید باطری گنده تر بگیریم
          1 - رله دوبل مگه چقدر جریان میخواد اونهم در مقابل 7-8 آمپر جریان،
          2- شما از کجا میدونی روبات قراره با باتری کار بکنه با توجه به اینکه چندین آمپر جریان نیاز دارن!

          L298 تا 50 ولت و 3 امپر (البته با یه گرما گیر خوب) جواب میده
          اصلا گیریم که رله جریان زیاد لازم داره! شما میتونی بگی وقتی داری گرماگیر استفاده میکنی یعنی چی! مسلما یعنی اینکه مقداری توان در حال تلف شدنه و این توان رو هم داری از اون باتری مادر مرده میکشی! اگر موافقی یکم محاسبات انجام بدیم!
          سیم پیچ تحریک یک رله معمولی6 ولت، 100 اهم هست. یعنی 60 میلی آمپر که این رله میتونه 12 آمپر دی سی رو سوییچ بکنه! یعنی 360 میلی وات. اما در L298 اگر از جریان حالت ایستا صرفنظر بکنیم. در جریان 2 آمپر ولتاژ اشباع کلکتور امیتر در حالت سینک جریان 1.7 تا 2.3 ولت هست در حالت سورس جریان اوضاع بدتره یعنی 2 تا 2.7 ولت. چون شمایی، میگیم همون 1.7 ولت پس توان تلفاتی میشه 2A*1.7V=3.4W یعنی 10 برابر برای یک موتور تازه این در جریان 2 آمپر هست که مسلما صورت مساله خیلی بیشتر از این خواسته!

          ولی رله رو تا بیای فرمان بدی و اون عمل کنه
          زمان پاسخ یک رله معمولی 9 میلی ثانیه هست. البته در مقابل زمان پاسخ یک مسفت خیلی کند هست اما شما بگو در بهترین حالت با مسفت در چه زمانی میتونی موتور اونم DC رو نگه داری؟ مسلما 9 میلی ثانیه در مقابل این زمان قابل صرفنظر کردنه!

          با احترام
          شهریار


          Circuit Designers Choose Different Horses For Different Courses!

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X