بستگی به مدار سشوار داره.
اول اینکه همه سشوار داخلشون یه موتور dc 12ولت هست.که به موتور های سشواری معروف هستند.
ولتاژ 220ولت aC میفته روی المنت فنری.
ولی ولتاژ موورد نیاز موتورمستقیم از برق شهری تیمن نمیشه.اینجوریه که از همیمن المنت فنری یه تقسیم مقاومتی میسازن.به این صورتکه از 1/20 طول المنت فنری ،با دوتا سیم یه ولتاژ متناوب تقریبا 11ولت میگیرند.این ولتاژ و به چهارتا دیود یکسوساز میدن.که دردنهایت یک ولتاژ dcبدست میاد.این ولتاژ" شل و پل"دیسی رو میدن به موتور سشوار.
حالا برای سوال شما؟
همونجایی که موتور dc به یکسوساز وصل شده رو در نظر بگیرید.شماباید اتصال پایه های مووتور و با هم جابجا کنید.
بستگی به مدار سشوار داره.
اول اینکه همه سشوار داخلشون یه موتور dc 12ولت هست.که به موتور های سشواری معروف هستند.
ولتاژ 220ولت aC میفته روی المنت فنری.
ولی ولتاژ موورد نیاز موتورمستقیم از برق شهری تیمن نمیشه.اینجوریه که از همیمن المنت فنری یه تقسیم مقاومتی میسازن.به این صورتکه از 1/20 طول المنت فنری ،با دوتا سیم یه ولتاژ متناوب تقریبا 11ولت میگیرند.این ولتاژ و به چهارتا دیود یکسوساز میدن.که دردنهایت یک ولتاژ dcبدست میاد.این ولتاژ" شل و پل"دیسی رو میدن به موتور سشوار.
حالا برای سوال شما؟
همونجایی که موتور dc به یکسوساز وصل شده رو در نظر بگیرید.شماباید اتصال پایه های مووتور و با هم جابجا کنید.
دوست عزیز ممنون از توضیحات شما . مدل سشوار بنده جانسون هست و موتورش 220 ولت هست اینم از عکس و مشخصات
در متورهای acمعادلات تغیر میکنه.
معمولا موتورهایی که سیم پیچ شون با ac تغذیه میشه .فقط در یک جهت میچرخه.
مگه اینکه سانده بیاد برای چپ گرد یک سیم پیچ مجزا بذارهو برای راست گرد هم یک سیم پیچ دیگه
مثلا در فن های دو جهته سه تا سیم هست.که بیانگر اینه که در اون موتور دوتا سیم پیچ هست.درواقع هردوتا سیم پیچ از یک سر به هم دیگه وصل شده اند.یعنی یک سیم بین هردوتا مشترکه.
سیم مشترک رو با یکی از سیم های دیگه بزنی 220 ولت موتور راست گرد میشه.اگه سیم مشترک رو با اون یکی سیم بزنی موتور چپ گرد میشه.درواقع هر سری یکی از سیم پیچ ها درگیر هست.
در یک جمله :در موتورهای 220 ولتی برای هر جهت باید از یک سیم پیچ مجزا استفاده بشه.
اگه موتور شما فقط دارای د تا سر هست به نظر میاد که فقط در یک جهت می چرخه.
در متورهای acمعادلات تغیر میکنه.
معمولا موتورهایی که سیم پیچ شون با ac تغذیه میشه .فقط در یک جهت میچرخه.
مگه اینکه سانده بیاد برای چپ گرد یک سیم پیچ مجزا بذارهو برای راست گرد هم یک سیم پیچ دیگه
مثلا در فن های دو جهته سه تا سیم هست.که بیانگر اینه که در اون موتور دوتا سیم پیچ هست.درواقع هردوتا سیم پیچ از یک سر به هم دیگه وصل شده اند.یعنی یک سیم بین هردوتا مشترکه.
سیم مشترک رو با یکی از سیم های دیگه بزنی 220 ولت موتور راست گرد میشه.اگه سیم مشترک رو با اون یکی سیم بزنی موتور چپ گرد میشه.درواقع هر سری یکی از سیم پیچ ها درگیر هست.
در یک جمله :در موتورهای 220 ولتی برای هر جهت باید از یک سیم پیچ مجزا استفاده بشه.
اگه موتور شما فقط دارای د تا سر هست به نظر میاد که فقط در یک جهت می چرخه.
بله دقیقا از دوتا سیم تشکیل شده و بنظرم طبق مشاهدات شما قابلیت چپ گرد نداره و اینکه ایا ماژولی هست که ترتیب اثر بده این موضوع رو یا خیر
در متورهای acمعادلات تغیر میکنه.
معمولا موتورهایی که سیم پیچ شون با ac تغذیه میشه .فقط در یک جهت میچرخه.
مگه اینکه سانده بیاد برای چپ گرد یک سیم پیچ مجزا بذارهو برای راست گرد هم یک سیم پیچ دیگه
مثلا در فن های دو جهته سه تا سیم هست.که بیانگر اینه که در اون موتور دوتا سیم پیچ هست.درواقع هردوتا سیم پیچ از یک سر به هم دیگه وصل شده اند.یعنی یک سیم بین هردوتا مشترکه.
سیم مشترک رو با یکی از سیم های دیگه بزنی 220 ولت موتور راست گرد میشه.اگه سیم مشترک رو با اون یکی سیم بزنی موتور چپ گرد میشه.درواقع هر سری یکی از سیم پیچ ها درگیر هست.
در یک جمله :در موتورهای 220 ولتی برای هر جهت باید از یک سیم پیچ مجزا استفاده بشه.
اگه موتور شما فقط دارای د تا سر هست به نظر میاد که فقط در یک جهت می چرخه.
سلام. از توضیحات دوستمون مقداری تعجب کردم. هم از بابت توضحات قبلیشون راجب المنت هم از بابت اینکه روی این عکس فرمودند که موتور AC هست.
توی 90 درصد وسائل خانگی و حتی وسایلی مثل دریل و ... نه از موتور DC استفاده میشه و نه از موتور AC، بلکه از موتور یونیورسال استفاده میکنند.
اگه به تصویر دقت کنید، ما جاروبک و کموتاتور داریم، سیم پیچ میدان رو داریم ( مشابه موتور DC) ولی هسته موتور ورقه ورقه شده ( مثل موتور AC)، پس نتیجه میگیریم که موتوری که اینجاس از نوع یونیورسال هست.
علت اینکه 90 درصد از موتور یونیورسال استفاده میکنن، بهاین خاطر هست که کنترل سرعت و کنترل دور موتور AC سخته، که همونطور که میدونید نیاز به VFD داره ولی کنترل دور موتور DC راحته، کافیه ولتاژ ترمینال اونو تغییر بدیم، که با یک دیمر ساده این اتفاق میوفته، پس از یک موتور یونیورسال استفاده میکنند.
همونطور که از شکل میبینید، ضخامت سیمی که به سیم پیچی های میدان رفته، برابر ضخامت سیمیه که به آرمیچر رفته، و از سر بندی هم سری بودن مشخصه، پس برای تغییر جهت باید جهت سیم پیچ میدان و آرمیچر برعکس هم دیگه باشند، اگه هر دو هم پلاریته باشند، جهت چرخش تغییر نمیکنه، پس برای تغییر جهت کافیه که جهت جریان توی سیم پیچ میدان رو تغییر بدین.
حالا امیدوارم از روی همین توضیحات متوجه موضوع شده باشیند، اما عکس مناسب پیدا نکردم اگه نیاز به توضیح بیشتر بود بگین تا توی کتاب و مراجعی که دارم بگیردم عکس مناسب براتون آپلود کنم.
توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم. https://www.youtube.com/@aKaReZa75
بله دقیقا از دوتا سیم تشکیل شده و بنظرم طبق مشاهدات شما قابلیت چپ گرد نداره و اینکه ایا ماژولی هست که ترتیب اثر بده این موضوع رو یا خیر
چنین ماژولی وجود نداره.متاسفانه کاری هم نمیشه کرد.
شما باید به تکنیک های مکانیکی متوسل بشید. اگه براتون خیلی مهمه و ارزش این و داره که یه مدت درگیرش بشید و اگه لازم شد یه مقداراندکی هزینه کنید.و علائه بر اینها از لحاظ فضاجا برای افزایش حجم داشته باشید.اونوقت می تونید با گذاشتن یه هرزگرد جهت موتور و تغییر بدید.دقیقا مثل دنده عقب ماشین.دیگه چیزی بهتر ازاین به ذهنم نمی رسه.
سلام. از توضیحات دوستمون مقداری تعجب کردم. هم از بابت توضحات قبلیشون راجب المنت هم از بابت اینکه روی این عکس فرمودند که موتور AC هست.
توی 90 درصد وسائل خانگی و حتی وسایلی مثل دریل و ... نه از موتور DC استفاده میشه و نه از موتور AC، بلکه از موتور یونیورسال استفاده میکنند.
اگه به تصویر دقت کنید، ما جاروبک و کموتاتور داریم، سیم پیچ میدان رو داریم ( مشابه موتور DC) ولی هسته موتور ورقه ورقه شده ( مثل موتور AC)، پس نتیجه میگیریم که موتوری که اینجاس از نوع یونیورسال هست.
علت اینکه 90 درصد از موتور یونیورسال استفاده میکنن، بهاین خاطر هست که کنترل سرعت و کنترل دور موتور AC سخته، که همونطور که میدونید نیاز به VFD داره ولی کنترل دور موتور DC راحته، کافیه ولتاژ ترمینال اونو تغییر بدیم، که با یک دیمر ساده این اتفاق میوفته، پس از یک موتور یونیورسال استفاده میکنند.
همونطور که از شکل میبینید، ضخامت سیمی که به سیم پیچی های میدان رفته، برابر ضخامت سیمیه که به آرمیچر رفته، و از سر بندی هم سری بودن مشخصه، پس برای تغییر جهت باید جهت سیم پیچ میدان و آرمیچر برعکس هم دیگه باشند، اگه هر دو هم پلاریته باشند، جهت چرخش تغییر نمیکنه، پس برای تغییر جهت کافیه که جهت جریان توی سیم پیچ میدان رو تغییر بدین.
حالا امیدوارم از روی همین توضیحات متوجه موضوع شده باشیند، اما عکس مناسب پیدا نکردم اگه نیاز به توضیح بیشتر بود بگین تا توی کتاب و مراجعی که دارم بگیردم عکس مناسب براتون آپلود کنم.
دوست عزیز فکر میکنم تا حدودی متوجه شده باشم . در همین حالتی که هست بنده فقط باید جای دو سیم ذغال هارو تغییر بدم که به جاروبک میره ایا حدسم درست بود یا این کار اشتباهه؟
دوست عزیز فکر میکنم تا حدودی متوجه شده باشم . در همین حالتی که هست بنده فقط باید جای دو سیم ذغال هارو تغییر بدم که به جاروبک میره ایا حدسم درست بود یا این کار اشتباهه؟
توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم. https://www.youtube.com/@aKaReZa75
سلام. از توضیحات دوستمون مقداری تعجب کردم. هم از بابت توضحات قبلیشون راجب المنت هم از بابت اینکه روی این عکس فرمودند که موتور AC هست.
من نگفتم موتوراین موتور ac هست.گفتم که درموتور های ac معمولا به این شکله.
در مورد المنت هم بنده اطلاعات اشتباه ندادم.به تصاویر زیر نگاه کنید.شما فرمویدد که موتورهای لوازم خانگی یا همون سشوارها از نوع یونیورساله نمی یخواهم به اطلاعات فوق العاده تون جسارت بکنم.ولی خوب شما ادامه تصاویر زیر را ببیندی متوجه میشید که تو سشوار ها هم از موتورهای dcاستفاده شده.
حالا شما ببینید در مورد المنت واینکه برق موتور از المنت گرفته شده رو در این عکس مشاهده بفرمایید.در این مدل هم از المنت برای سرموتور برق گرفته.
من نگفتم موتوراین موتور ac هست.گفتم که درموتور های ac معمولا به این شکله.
در مورد المنت هم بنده اطلاعات اشتباه ندادم.به تصاویر زیر نگاه کنید.شما فرمویدد که موتورهای لوازم خانگی یا همون سشوارها از نوع یونیورساله نمی یخواهم به اطلاعات فوق العاده تون جسارت بکنم.ولی خوب شما ادامه تصاویر زیر را ببیندی متوجه میشید که تو سشوار ها هم از موتورهای dcاستفاده شده.
حالا شما ببینید در مورد المنت واینکه برق موتور از المنت گرفته شده رو در این عکس مشاهده بفرمایید.در این مدل هم از المنت برای سرموتور برق گرفته.
سلام عزیزم.
کاملا درست میگین شما، تو این مورد خاص اینطوریه، که همون جز 10 درصد هست که از موتور DC کوچیکی استفاده شده، چون حتما توانش پایینه و بعید میدونم جز محصول درجه 1 باشه.
اما سشوار های درست حسابی همشون همین سیستم ی که عرض کردم رو دارند.راستی من یک سشوار مسافرتی داشتم دقیقا سیستمش همین بود، چون سوخت بازش کردم، الآن که عکس شمارو دیدم یادم اومد که منم یکی از همین مدل داشتم.
ولی من از اول صحبتی نکردم وقتی شما جواب دوستمون رو دادین، اما وقتی عکس گذاشت و توضیح شما رو خوندم دیگه صحبت کردم و توضیح دادم که ماجرا ازین قراره.
درضمن ممنون بابت به اشتراک گذاری این عکس
توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم. https://www.youtube.com/@aKaReZa75
[QUOTE=Namvar14;720840]من نگفتم موتوراین موتور ac هست.گفتم که درموتور های ac معمولا به این شکله.
در مورد المنت هم بنده اطلاعات اشتباه ندادم.به تصاویر زیر نگاه کنید.شما فرمویدد که موتورهای لوازم خانگی یا همون سشوارها از نوع یونیورساله نمی یخواهم به اطلاعات فوق العاده تون جسارت بکنم.ولی خوب شما ادامه تصاویر زیر را ببیندی متوجه میشید که تو سشوار ها هم از موتورهای dcاستفاده شده.
حالا شما ببینید در مورد المنت واینکه برق موتور از المنت گرفته شده رو در این عکس مشاهده بفرمایید.در این مدل هم از المنت برای سرموتور برق گرفته. [/دوست عزیز بنده در توضیحات ابتدایی شما در مورد این مبحث کاملا موضوع برام باز شد و ممنون از اینکه یک سشوار رو دی اسمبل کردید برای بهتر فهمیدن موضوع
وسط بحث شیرین انواع موتور سشوارها فقط اومدم بگم اون لپتاپ بی زبون رو هیچوقت روی فرش و ... نذار فنش هر چی خاک و پرز و ... هست میکشه داخل و بعدش ...
پیرو توصیه شما عرض کنم که یه سیستم بدستم رسید که در حال ذوب شدن بود وقتی بازش کردم دیدم به اندازه یک مشت داخلش کرک هست خلاصه ریپیر شد و راه افتاد بعد صاحبش جویا شدم گفت 10 سال استفاده کردم عین امار این سالها روی فرش بوده
من نگفتم موتوراین موتور ac هست.گفتم که درموتور های ac معمولا به این شکله.
در مورد المنت هم بنده اطلاعات اشتباه ندادم.به تصاویر زیر نگاه کنید.شما فرمویدد که موتورهای لوازم خانگی یا همون سشوارها از نوع یونیورساله نمی یخواهم به اطلاعات فوق العاده تون جسارت بکنم.ولی خوب شما ادامه تصاویر زیر را ببیندی متوجه میشید که تو سشوار ها هم از موتورهای dcاستفاده شده.
حالا شما ببینید در مورد المنت واینکه برق موتور از المنت گرفته شده رو در این عکس مشاهده بفرمایید.در این مدل هم از المنت برای سرموتور برق گرفته. [/دوست عزیز بنده در توضیحات ابتدایی شما در مورد این مبحث کاملا موضوع برام باز شد و ممنون از اینکه یک سشوار رو دی اسمبل کردید برای بهتر فهمیدن موضوع
دوست عزیز چطور میتونم موتور 12 ولت جارو شارژی رو با 220 ولت ران کنم ایا با سیستم سشوار با قرار دادن مقاومت و پل دیود میشه اگر اره راهنمایی بفر مایید چون بنده قطبهای موتور رو عوض کردم ولی ذغالها شدیدا جرقه میزد و حکایت از اشتباه در انجام این عمل داشت
دیدگاه