اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ارت در هواپیماها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ارت در هواپیماها

    سلام؛

    در هواپیماها، کشتیها، زیر دریائیها، ایستگاههای فضائی و ماهواره ها، سیم زمین جهت ارتینگ (گراندینگ)، چگونه ایجاد می شود؟

    #2
    پاسخ : ارت در هواپیماها

    به صورت بیسیم انتقال میدن دیگه.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ارت در هواپیماها

      نوشته اصلی توسط feridooon
      به صورت بیسیم انتقال میدن دیگه.
      چیو به صورت بی سیم انتقال میدن؟
      ارت رو؟
      به سمت نور خورشید حرکت کن،تو میتونی تابش خورشید رو حس کنی ،حتی اگه کور باشی.
      (پیش به سوی هدف)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ارت در هواپیماها


        سوال و جواب ها کلا خنده داره
        ارت فقط برای برق شهر نیاز هست اونم تازه یه نوع حفاظت هست که زیاد هم تاثیر نداره
        مثلا وقتی در کولر فاز به بدنه بخوره چون بدنه زمین هست و ارت داره البته اگر متصل شده باشه باعث میشه فیوز عمل کنه و برق گرفتگی کمتر بشه
        کلا ارت در ایران و ساختمون ها اجرا نمیشه البته نیاز هم نشده تا حالا یه حفاظت زیادی به شمار میاد.
        اما مبایل و لپ تاپ و باتری و ... که دیگه ارت نمی خواد

        sigpic

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : ارت در هواپیماها

          نوشته اصلی توسط ناصر منتظری


          ...ارت فقط برای برق شهر نیاز هست اونم تازه یه نوع حفاظت هست که زیاد هم تاثیر نداره...
          اگر چنین فکر می کنید، به نظرم لازمه تا دوباره فکر کنید.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : ارت در هواپیماها

            نوشته اصلی توسط مهندس نوآور
            اگر چنین فکر می کنید، به نظرم لازمه تا دوباره فکر کنید.
            فکر کنم منظور شما این باشه :

            ببینید از اونجایی که زمین دارای میدان مغناطیسی یا خطوط مغناطیسی هست ، و اگر هواپیما به گونه ای حرکت کند که این خطوط میدان را قطع کند ، حتما در هواپیما ولتاژ القا خواهد شد ، که باعث افزایش الکتریسیته در بدنه هواپیما میشود ، و این الکتریسته باعث اختلال در کار دستگاهای مخابراتی و کنترلی هواپیما میشود ،
            و از اونجایی که همین بحث تو کلاس با استاد فیزیک کردیم ، استاد گفت در هواپیما از این ولتاژ استفاده میکنند برای شارژ باتری ها . البته بهانه ای هست تا این ولتاژ القا شده در هواپیما استفاده شود تا اثرات منفی آن از بین برود.

            آره استاد گفته بود که نمیشه از هواپیما یه سیم کشید و به زمین وصل کرد تا تخلیه الکتریکی انجام بشه . و کامیون تانکر هایی که زنجیر به زمین وصل هست ، یکی از دلایل آن تخلیه الکتریکی در سطح زمین است ، تا تانکر منفجر نشود با وجود الکتریسیته ساکن.


            موفق باشید.
            به سمت نور خورشید حرکت کن،تو میتونی تابش خورشید رو حس کنی ،حتی اگه کور باشی.
            (پیش به سوی هدف)

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : ارت در هواپیماها

              نوشته اصلی توسط feridooon
              با nrf24l01، بلوتوث هم انتقال میده فک کنم،ولی وای فای عالی جواب میده سرعتش خیلی زیاده.
              یه تشکر یرای این که کلی خندوندی ما رو

              یه چیزی شنیده بودم قبلا که به دلیل مجاورت هواپیما با ابر ها پس بدنه گرانده
              دوستان درسته؟
              اگه این زندگی باشه , اگه این سهمم از دنیاست ; من از مردن هراسم نیست

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : ارت در هواپیماها

                سلام؛

                در هواپیماها، کشتیها، زیر دریائیها، ایستگاههای فضائی و ماهواره ها، سیم زمین جهت ارتینگ (گراندینگ)، چگونه ایجاد می شود؟
                سلام،
                جواب این سوال خیلی مفصله. می تونید این فایل را مطالعه کنید:
                http://www.med.govt.nz/energysafety/documents/legislation-policy/reviews-discussion-documents/historical-documents/aviation-electrical-supplies/Aviation-Electrical-Supplies-Safety-and-Compliance-Provisions-for-Aircraft-Ground-Support-Power-Supplies.pdf
                There is nothing so practical as a good theory. — Kurt Lewin, 1951

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : ارت در هواپیماها


                  وای وای......
                  وای بر ما
                  مهندسهای عزیز سوالهایی که پرسیده میشه ای کاش،ای کاش عمیقا بهشون فکر کنیم،عمیقا.

                  ارت چی هست وکارش چیه اگه جواب اینو بفهمین کافیه،دیگه نیازی به خوندن مقاله و....نیست،به جای اینکه بیای توی انجمن یه چیزی بپرسی و بشینی که چند نفر برات پاسخ بدن تا به نیازت برسی ..........مهندس داری مغزت رو فلج میکنی. :rolleyes:

                  سعی کن خودت ایده پردازی کنی.

                  نیاز باشه در مورد ارت بیشتر صحبت میکنم ولی چیزی نیست که براش انرژی بزاریم.

                  فقط با یک کلام خلاصه میکنم:

                  هوا پیما - سفینه - کره زمین اینها همه در فضا هستند و روی هر کدارم منبع تولید برق وجود دارد.


                  اگه به این فک کنی به جوابت میرسی.
                  موفق باشی


                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : ارت در هواپیماها

                    نوشته اصلی توسط hosseinam
                    فکر کنم منظور شما این باشه :

                    ببینید از اونجایی که زمین دارای میدان مغناطیسی یا خطوط مغناطیسی هست ، و اگر هواپیما به گونه ای حرکت کند که این خطوط میدان را قطع کند ، حتما در هواپیما ولتاژ القا خواهد شد ، که باعث افزایش الکتریسیته در بدنه هواپیما میشود ،
                    منشا الکتریسته ساکن میدان مغناطیسی زمین است یا مالش بدنه هواپیما با ابرها ؟
                    تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
                    داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : ارت در هواپیماها

                      برق گیر هواپیما ( صاعقه گیر هواپیما ) :

                      اگر هواپیما بین دو ابر دارای بار الکتریکی پرواز کند مشکلی برای مسافران درون آن پیش نمی آید. زیرا هواپیما مانند یک قفس فاراده عمل می کند.یعنی چون جنس هواپیما از مواد رسانای الکتریکی است و میدان الکتریکی در داخل جسم رسانا صفر می باشد، برای مسافران فرقی نمی کند که هواپیما در میدان الکتریکی حرکت کند یا خیر. اما وجود بار الکتریکی در محیط ممکن است بر هواپیما تاثیر گذارد که با استفاده از نیروی موتور می توان بر آن غلبه نمود.

                      چگونه یک هواپیما از ضربه صاعقه در امان می ماند؟
                      نظربه اینکه لایه بیرونی اغلب هواپیماها عمدتاٌ از آلومینیوم ساخته شده است که هادی خوب الکتریسیته است. راز سالم ماندن هواپیما در میان ضربات صاعقه این است که در هواپیما اجازه روان شدن جریان الکتریکی از میان پوسته هواپیما تا نقطه تمـاس آن بـه بعضـی نقاط دیگـر بـدون وقـفه یـا انحـراف بـه درون هـواپـیمـا داده می شود.تخمینها نشان می دهند که هر خط هوایی تجاری بطور متوسط یک ضربه صاعقه در طول سال می خورد ولی آخرین صدمه ای که از برخورد هواپیما با صاعقه بود در سال 1967 اتفاق افتاد موقعی که مخزن سوخت منفجر شد و این باعث شد که هواپیما صدمه ببیند و سقوط کند.بطور عمومی اولین جایی که با رعد و برق در تماس است ، سر یا ته ( دماغ یا نوک قوس دار و منحنی شکل ) است. زمانی که هواپیما از میان ناحیه ای از بارهای مثبت شروع به پرواز می کند ، صاعقه از میان پوسته هواپیما بوجود می آید وشروع به حرکت می کند و به سمت ناحیه حد انتهایی می رسد . این کار اغلب در دم بوجود می آید .(همانطور که قانون گاوس بیان نموده است.) مساله دیگری که مربوط به صاعقه می شود، تاًثیرگذاری بر روی کامپیوترها و تجهیزات پرواز است. عایق بندی و جرقه گیرها اطمینان می دهند که جریانهای الکتریکی ایجاد شده اثری بر روی بردهای الکترونیکی هواپیماهای مدرن نداشته باشند و صدمه ای به مایلها سیم بندی الکتریکی در هواپیما نمی رسانند. تمام قطعاتی که برای عملکرد هواپیماهای تجاری حیاتی هستند باید از مقررات هواپیمایی FAA که برای تمام هواپیماهایی که در ایالات متحده پرواز می کنند وضع شده است ، پیروی کنند. هواپیما و بخصوص بدنه هواپیما و نه افراد داخل آن ، بوسیله دوچیز از ضربات صاعقه نجات می یابند. اولین و مهمترین چیز فکر خلبان و پیشگویی های هواشناسی است که پیش بینی می کند وتشخیص می دهد که در کجا احتمال برخورد با طوفانهای تند است. و دومی از طریق یک دستگاه کوچک ناآشنا با نام فتیله استاتیک (Static Wick) است . بیشتر هواپیماها به داخل طوفانهای رعد وبرق نمی روند و مستقیماٍ در جایی که حتی احتمال رعد وبرق هم است پرواز نمی کنند. آن چیزی که ما از رعد و برق می بینیم یک میله به موازنه عمودی ، از سیل بزرگی از الکترونهاست که از طریق ابر به ابر و یا از طریق ابر به زمین اتفاق می افتد. در هر صورت مقدار زیادی از الکترونها به گوشه ابر شارش پیدا می کنند و الکتریسته راه خودش را از جایی به جای دیگر از طریق چیزی که ما به آن فرمانده قدم (Step Leader) می گوییم ، پیدا می کند. نیروی عمودی ابر شروع به جذب الکترونها از سطح زمین می کند و این الکترونها بر روی هر چیزی که بار الکتریکی را جذب می کند ( مثل یک نرده ) یا یک برجستگی (مثل یک انسان) ویا هردو (مثل تیرچراغ برق یا تلفن) می نشینند. بارهای الکتریکی شروع به پایین آمدن می کنند و در این حال به هوا برخورد می کنند و آنرا یونیزه می کنند تا اینکه leader به طرف پایین برخورد کند . یک هواپیما در بین قسمتهای بالایی ابر که شارژ شده که برای step leaderها نقش یک معبر را دارد پرواز می کند و قابلیت این را دارند که هر کدام را در یک جهت تولید کند. اگر هر کدام از آنها به یک leader که در حال پایین آمدن به سطح زمین است برخورد کند صاعقه پیش می آید. هواپیما با استفاده از چیزی که به آن Static Wick یا فتیله ایستا نامیده می شود سعی در پراکنده کردن این Step leaderها می کند. یک فتیله ایستا یک قطعه آهنی است که به بدنه هواپیما با یک یا دو میخ یا سوزن در ته آن بطور الکتریکی اتصال دارد.آن جای پوشش فایبرگلاسی است که برقگیر است و از هواپیما نیز جداست. برای اینکه میـخها در اطراف آنها بارالـکتریکی را متمرکز کنند به بدنه هواپیـما متصـل شده اند. آنها به هواپیما اجازه می دهند که هر بار ساکن الکتریکی را که ممکن است در داخل هواپیما ساخته شود پراکنده کنند.همچنین اگر رعد وبرق به هواپیما برخورد کرد ، این شانس وجود دارد که الکتریسته به درون پراکنده کننده ها برود و داخل هواپیما نشود. . بنابراین موقعی که بحث می شود که چگونه هواپیما از ضربات صاعقه مصون می ماند ، بهترین گزینه خلبان است که قبل از اینکه پرواز کند هوا را چک می کند و تصمیمهای هوشمندانه ای برای پرواز به منطقه مذکور اتخاذ می کند. اگر یک هواپیما مجبور شود که در داخل طوفان برود، فتیله های ایستا بر روی بالها و انتهای تیغه پرواز موتور باید هواپیما را سالم نگه دارند.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : ارت در هواپیماها

                        نوشته اصلی توسط aliila
                        منشا الکتریسته ساکن میدان مغناطیسی زمین است یا مالش بدنه هواپیما با ابرها ؟
                        مالش ابر با بدنه هواپیما،میسی که رفرش کردی اطلاعاتمو.
                        علاوه بر ابر ، حرکت هواپیما طوری باشه که خطوط میدان مغناطیسی زمین رو قطع کنه، باعث وجود الکتریسیته در هواپیما میشه دیگه.
                        که میآن از این الکتریسیته ی ناشی از ابر و میدان مغناطیسی استفاده میکنن تا مشکلی پیش نیاد.
                        فکر کنم الان درست تر شد
                        به سمت نور خورشید حرکت کن،تو میتونی تابش خورشید رو حس کنی ،حتی اگه کور باشی.
                        (پیش به سوی هدف)

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : ارت در هواپیماها



                          http://en.wikipedia.org/wiki/Static_discharger

                          :nerd:
                          دوست عزیز همه ما اینجا هستیم تا در کنار هم و با کمک هم بر دانسته های خودمان بیافزاییم و سطح علمی و فنی خودمان و جامعه علمی کشورمان را بالا ببریم.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : ارت در هواپیماها

                            :read:

                            اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : ارت در هواپیماها

                              درود بر شما،

                              ار این پرسش شما من خودم هم چیزهای تازه ای آموختم و به خاطر این پرسش از شما سپاس گزاری می کنم.

                              در اینجا به طور کامل پاسخ خود را خواهید یافت:

                              http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Tidligere/Andre/Maritime_earthing_Guidelines.pdf

                              همچنین در جایی خواندم که در بسیاری از کشتی ها از «مقاومتِ خنثیِ زمین کننده» (NGR (Neutral Grounding Resistor استفاده می شود که از طریق آن نقطه ی وسط اتصال ستاره ی ژنراتور کشتی به بدنه ی کشتی وصل می شود. به این ترتیب تمام بدنه ی کشتی مانند یک الکترود عظیم اتصال زمین عمل می کند.

                              در خصوص NGR اینجا را ببینید:

                              http://www.automationcontrol.in/NGR.html

                              در اینجا هم یک امکان آموزش برخط وجود دارد:

                              http://www.electricityforum.com/forums/marine-grounding-applications-onsite.html

                              پیروز باشید

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X