با سلام خدمت دوستان عزیز
ببینید من این موردی رو که میگم بر حسب تجربه و ضرر مالی هست پس متوجه باشید که کاملا از این موضوع مطمئن شدم.
راجب باتری های سربی اسیدی ماشین و تفاوتشون با باتری های سربی اسیدی عادی میخوام صحبت کنم.
خب قضیه از اونجایی شروع شد که ما برای یه جایی که برق نداره میخواستیم شبا روشنایی داشته باشیم.به خاطر همین منظور یک عدد باتری ماشین خریداری کردیم تا با یه مبدل اینورتر 12 به 220 برق شهری داشته باشیم.
خب تا اینجا که مشکلی نیست ولی مسئله اصلی شارژ باتری هست!
خب همه ما میدونیم که باتری های سرب اسیدی تو دو حالت cycle charge(شارژ عادی)وfloating charge(شارژ شناور) قابل استفاده هستن.که بازم هردوشون رو توضیح میدم
روش شارژ عادی:توی باتری های سرب اسیدی عادی اینطوریه که باتری به صورت عادی تا ولتاژ14.6(کمی متغیر برای انواع باتری) شارژ میشه و بعدش ما میتونیم ازش کامل استفاده کنیم تا زمانی که باتری بیاد زیر 12 ولت و بعدش دوباره شارژ مجدد
روش شارژ شناور:این روش با اینکه عمر باتری های سرب اسیدی رو کاهش میده ولی مشکل خاصی نداره و رنج ولتاژش هم از 13.6 ولت و بالاتر هستش.تو این روش باتری دائما با یک ولتاژ ثابت به شارژ متصل هست.از بدی های این روش فقط میشه اینو گفت که چون باتری کامل شارژ نمیشه به مرور زمان موجب سولفاته شدن قطب مثبت باتری میشه.توی روش شارژ عادی هم معایبی هست که میشه به تولید گاز اکسیژن و خورده شدن صفحات مثبت اشاره کرد(البته این میزان ناچیزه).بخاطر همینه که ما هر جوری که از باتریمون مراقبت کنیم بلاخره عمرش به سر میاد.
خب اما تفاوت باتری سرب اسیدی ماشین با باتری های سرب اسیدی دیگه:
باتری ماشین برخلاف تصور عموم ولتاژ فول شارژش 13.2 ولت هست !!!! و وقتی که از شارژ جداش میکنی باید بیاد زیر 13 ولت که عموما 12.78 (بعضی باتری ها هم 12.67) میشه منی که تا 14 و خورده ای ولت میزاشتم زیر شارژ چیزی از باتریم باقی نموند!(حتی توی نشانگرش روسوبات سرب ته نشین شده (بخاطر خورده شدن صفحات مثبت)و گاز اکسیژن آزاد شده و سطح آبش اومده پایین اونم باتری نونو!با اینکه با جریان زیر 1 آمپر تو شارژ بود!
ولی اینجا جا داره یه یادی بکنیم از مرحوم جناب استاد تحیری عزیز.ایشون یکی از تخصصاش تو برق ماشین بود و حتی یادمه تو یک تاپیکی میگفت که برای شارژ باتری ماشین یک مدار تماما الکترونیکی طراحی کرده بود به جای آفتامات ولی به دلیل هزینه های تولید قاب!!!برای این مدار از ارائه این محصول به بازار منصرف شدن.ایشون بارها این موضوع رو گفته بودند که ولتاژ فول شارژ باتری ماشین تو حالت متصل به شارژر 13.2 ولت هست.چیزی که حتی یک سایت معروف مثل battery university هم اصلا بهش اشاره نکرده ولی من هم با آزمایش ها و تجربیاتم دقیقا به همین ولتاژ رسیدم اونم به این صورت که باتری وقتی که ولتاژش دقیقا از 13.2 ولت فراتر میرفت صدا میداد.من هم با پرس و جویی که تو این انجمن کردم فکر کردم این صدا عادیه ولی بعدا متوجه شدن این صدا چیزی به غیر از اور شارژ باتری و خورده شدن صفحات مثبت و تولید اکسیژن نیست!
و جمله ای که خود استاد تحیری عزیز استفاده می کردند:علم را باید در آزمایشگاه آموخت نه دانشگاه
این برای من یک درسی شد که هیچ وقت هیچ مطلبی رو بدون تحقیق خودم نپذیرم نه تنها درمورد علم بلکه در هر زمینه ای حتی اگه معتبر ترین منابع درموردش بگن من باید خودم بهش برسم
و واقعا علم چقدر سخته هر روز ممکنه یه قانونی نقض بشه یا خلاف چیزی ثابت بشه از همه دوستانی که منو راهنمایی کردن متشکرم حالا امیدوارم که من تو این زمینه به اطلاعاتشون اضافه کرده باشم.
اگه فکر میکنید به نتیجه اشتباهی رسیدم یا پیشنهادی چیزی دارید لطفا بگید و دریغ نکنید.
روحتون شاد باشه استاد عزیز
ببینید من این موردی رو که میگم بر حسب تجربه و ضرر مالی هست پس متوجه باشید که کاملا از این موضوع مطمئن شدم.
راجب باتری های سربی اسیدی ماشین و تفاوتشون با باتری های سربی اسیدی عادی میخوام صحبت کنم.
خب قضیه از اونجایی شروع شد که ما برای یه جایی که برق نداره میخواستیم شبا روشنایی داشته باشیم.به خاطر همین منظور یک عدد باتری ماشین خریداری کردیم تا با یه مبدل اینورتر 12 به 220 برق شهری داشته باشیم.
خب تا اینجا که مشکلی نیست ولی مسئله اصلی شارژ باتری هست!
خب همه ما میدونیم که باتری های سرب اسیدی تو دو حالت cycle charge(شارژ عادی)وfloating charge(شارژ شناور) قابل استفاده هستن.که بازم هردوشون رو توضیح میدم
روش شارژ عادی:توی باتری های سرب اسیدی عادی اینطوریه که باتری به صورت عادی تا ولتاژ14.6(کمی متغیر برای انواع باتری) شارژ میشه و بعدش ما میتونیم ازش کامل استفاده کنیم تا زمانی که باتری بیاد زیر 12 ولت و بعدش دوباره شارژ مجدد
روش شارژ شناور:این روش با اینکه عمر باتری های سرب اسیدی رو کاهش میده ولی مشکل خاصی نداره و رنج ولتاژش هم از 13.6 ولت و بالاتر هستش.تو این روش باتری دائما با یک ولتاژ ثابت به شارژ متصل هست.از بدی های این روش فقط میشه اینو گفت که چون باتری کامل شارژ نمیشه به مرور زمان موجب سولفاته شدن قطب مثبت باتری میشه.توی روش شارژ عادی هم معایبی هست که میشه به تولید گاز اکسیژن و خورده شدن صفحات مثبت اشاره کرد(البته این میزان ناچیزه).بخاطر همینه که ما هر جوری که از باتریمون مراقبت کنیم بلاخره عمرش به سر میاد.
خب اما تفاوت باتری سرب اسیدی ماشین با باتری های سرب اسیدی دیگه:
باتری ماشین برخلاف تصور عموم ولتاژ فول شارژش 13.2 ولت هست !!!! و وقتی که از شارژ جداش میکنی باید بیاد زیر 13 ولت که عموما 12.78 (بعضی باتری ها هم 12.67) میشه منی که تا 14 و خورده ای ولت میزاشتم زیر شارژ چیزی از باتریم باقی نموند!(حتی توی نشانگرش روسوبات سرب ته نشین شده (بخاطر خورده شدن صفحات مثبت)و گاز اکسیژن آزاد شده و سطح آبش اومده پایین اونم باتری نونو!با اینکه با جریان زیر 1 آمپر تو شارژ بود!
ولی اینجا جا داره یه یادی بکنیم از مرحوم جناب استاد تحیری عزیز.ایشون یکی از تخصصاش تو برق ماشین بود و حتی یادمه تو یک تاپیکی میگفت که برای شارژ باتری ماشین یک مدار تماما الکترونیکی طراحی کرده بود به جای آفتامات ولی به دلیل هزینه های تولید قاب!!!برای این مدار از ارائه این محصول به بازار منصرف شدن.ایشون بارها این موضوع رو گفته بودند که ولتاژ فول شارژ باتری ماشین تو حالت متصل به شارژر 13.2 ولت هست.چیزی که حتی یک سایت معروف مثل battery university هم اصلا بهش اشاره نکرده ولی من هم با آزمایش ها و تجربیاتم دقیقا به همین ولتاژ رسیدم اونم به این صورت که باتری وقتی که ولتاژش دقیقا از 13.2 ولت فراتر میرفت صدا میداد.من هم با پرس و جویی که تو این انجمن کردم فکر کردم این صدا عادیه ولی بعدا متوجه شدن این صدا چیزی به غیر از اور شارژ باتری و خورده شدن صفحات مثبت و تولید اکسیژن نیست!
و جمله ای که خود استاد تحیری عزیز استفاده می کردند:علم را باید در آزمایشگاه آموخت نه دانشگاه
این برای من یک درسی شد که هیچ وقت هیچ مطلبی رو بدون تحقیق خودم نپذیرم نه تنها درمورد علم بلکه در هر زمینه ای حتی اگه معتبر ترین منابع درموردش بگن من باید خودم بهش برسم
و واقعا علم چقدر سخته هر روز ممکنه یه قانونی نقض بشه یا خلاف چیزی ثابت بشه از همه دوستانی که منو راهنمایی کردن متشکرم حالا امیدوارم که من تو این زمینه به اطلاعاتشون اضافه کرده باشم.
اگه فکر میکنید به نتیجه اشتباهی رسیدم یا پیشنهادی چیزی دارید لطفا بگید و دریغ نکنید.
روحتون شاد باشه استاد عزیز

دیدگاه