اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

عیب‌یابی و دستکاری درایور (مدار تغذیه) لامپهای LED

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    عیب‌یابی و دستکاری درایور (مدار تغذیه) لامپهای LED

    سلام و درود

    یک برد درایور LED از نوع تنظیم شونده ولتاژ رو برای درایو یک بار دیگه تست کردم..
    در ورودی یه چیزی شبیه فیوز کم مقاومت (فیوز مقاومتی) قطع شده بود زدم یکسره کردم!
    مدار رو با تغذیه زیر 30 ولت (با کاهش مقاومت VCC آی‌سی) روشن کردم و خروجی رو هم از برد اصلی (22 LED سری 6 ولتی) جدا کردم وصل کردم یک شاخه 12ولتی برای تست.
    ولتاژ و جریان خروجی تنظیم شد روی 12 و جریان 30 تا 70 میلی آمپر (بسته به افزایش ولتاژ)
    (با load جریان کش هم ولتاژ افت کرد روی 1.5 و جریان تا 150mA رفت)

    بعد دستکاری برد رو برگردوندم حالت اول و فقط خروجی رو برنگردوندم (البته مقاومت سنس هم 2.2 به جای 5 اهم گذاشته بودم) و ورودی رو زدم برق 220 شهر ببینم منفجر میشه یا نه، و خروجی عادی روشن شد منتها بعد چند ثانیه خازن صافیش ترکید و قطعات دیگه سالم موندن.


    1. سوالم اینه خازن صافی اگه ترکید به خاطر انباشت بار بوده (غمباد) چون مصرف کننده رو کاهش دادم یا حداقل ولتاژ خروجی باید رعایت بشه یا دلیل مهمتری داره؟! چکارش باید کرد که بدون مشکل 9ولت 200 میلی آمپر ازش بگیرم؟ لود برای خازن بزارم یا کار دیگه ؟

    1.1. این درایور رو چه طوری میشه بهینه سازی کرد و با توجه به رنجی که خودش ساپورت میکنه تنظیمش کرد روی یک ولتاژ و جریان؟

    2. R(sense) رو بر چه اساسی باید محاسبه کرد؟ (ولتاژ رفرنس داخلی (400mV) تقسیم به جریان مورد نیاز خروجی با رعایت حدود توان و افت ولتاژ مشخص شده توی دیتاشیت یا روش دیگه؟)



    پیشاپیش ممنون

    این هم تصویر شماتیک و دیتاشیتش بعد کلی گشتن :
    جدیدترین ویرایش توسط ufo173; ۲۰:۲۶ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴. دلیل: خلاصه سازی بیشتر

    #2
    سلام
    طولانی بود توضیحاتم نه ؟ یا دلیل دیگه ای داره ؟
    لطفا جواب بدین

    دیدگاه


      #3
      نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها
      سلام و درود

      یک برد درایور LED از نوع تنظیم شونده ولتاژ رو برای درایو یک بار دیگه تست کردم..
      در ورودی یه چیزی شبیه فیوز کم مقاومت (فیوز مقاومتی) قطع شده بود زدم یکسره کردم!
      مدار رو با تغذیه زیر 30 ولت (با کاهش مقاومت VCC آی‌سی) روشن کردم و خروجی رو هم از برد اصلی (22 LED سری 6 ولتی) جدا کردم وصل کردم یک شاخه 12ولتی برای تست.
      ولتاژ و جریان خروجی تنظیم شد روی 12 و جریان 30 تا 70 میلی آمپر (بسته به افزایش ولتاژ)
      (با load جریان کش هم ولتاژ افت کرد روی 1.5 و جریان تا 150mA رفت)

      بعد دستکاری برد رو برگردوندم حالت اول و فقط خروجی رو برنگردوندم (البته مقاومت سنس هم 2.2 به جای 5 اهم گذاشته بودم) و ورودی رو زدم برق 220 شهر ببینم منفجر میشه یا نه، و خروجی عادی روشن شد منتها بعد چند ثانیه خازن صافیش ترکید و قطعات دیگه سالم موندن.


      1. سوالم اینه خازن صافی اگه ترکید به خاطر انباشت بار بوده (غمباد) چون مصرف کننده رو کاهش دادم یا حداقل ولتاژ خروجی باید رعایت بشه یا دلیل مهمتری داره؟! چکارش باید کرد که بدون مشکل 9ولت 200 میلی آمپر ازش بگیرم؟ لود برای خازن بزارم یا کار دیگه ؟

      1.1. این درایور رو چه طوری میشه بهینه سازی کرد و با توجه به رنجی که خودش ساپورت میکنه تنظیمش کرد روی یک ولتاژ و جریان؟

      2. R(sense) رو بر چه اساسی باید محاسبه کرد؟ (ولتاژ رفرنس داخلی (400mV) تقسیم به جریان مورد نیاز خروجی با رعایت حدود توان و افت ولتاژ مشخص شده توی دیتاشیت یا روش دیگه؟)



      پیشاپیش ممنون

      این هم تصویر شماتیک و دیتاشیتش بعد کلی گشتن :
      با سلام و خسته نباشید،
      ۱- این برد ۲ خازن صافی داره ، یکی ورودی و یکی خروجی.
      اگر خازن صافی ورودی ترکیده فقط میتونه بخاطر پلاریته معکوس یا استفاده از خازن با تحمل زیر ۴۰۰ ولت باشه.
      اگر هم خازن صافی خروجی ترکیده بخاطر بی باری هست.

      ۱-۱- برای محدود کردن ولتاژ خروجی دو روش دارید ، یا اینکه خودتون فیدبک ولتاژ بهش اضافه کنید ، یا اینکه قطعه ای مثل دیود زنر رو با خروجی موازی کنید.
      از نظر بهبود بازدهی ، نمیتونید کار خاصی انجام بدید که تاثیر چشمگیری داشته باشه.

      ۲- طبق فرمول خود دیتاشیت ، حداکثر جریان پیک ( احتمالا درین ) از طریق فرمول 400 / Rcs به دست میاد ( البته فرمول چپه تایپ شد )
      و برای محاسبه جریان عبوری از مصرف کننده کافیه نتیجه فرمول بالا تقسیم بر ۲ بشه.

      دیدگاه


        #4
        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

        با سلام و خسته نباشید،
        ۱- این برد ۲ خازن صافی داره ، یکی ورودی و یکی خروجی.
        اگر خازن صافی ورودی ترکیده فقط میتونه بخاطر پلاریته معکوس یا استفاده از خازن با تحمل زیر ۴۰۰ ولت باشه.
        اگر هم خازن صافی خروجی ترکیده بخاطر بی باری هست.

        ۱-۱- برای محدود کردن ولتاژ خروجی دو روش دارید ، یا اینکه خودتون فیدبک ولتاژ بهش اضافه کنید ، یا اینکه قطعه ای مثل دیود زنر رو با خروجی موازی کنید.
        از نظر بهبود بازدهی ، نمیتونید کار خاصی انجام بدید که تاثیر چشمگیری داشته باشه.

        ۲- طبق فرمول خود دیتاشیت ، حداکثر جریان پیک ( احتمالا درین ) از طریق فرمول 400 / Rcs به دست میاد ( البته فرمول چپه تایپ شد )
        و برای محاسبه جریان عبوری از مصرف کننده کافیه نتیجه فرمول بالا تقسیم بر ۲ بشه.
        سلام و تشکر
        پلاریته و ولتاژ خازن درست بوده اما ترکیده! من فکر کردم به خاطر اینه مصرف کننده کافی نداشته (تعداد LED ها رو کم کردم) با انباشت بار ترکیده و به دنبال راه جبرانش بودم!
        ولتاژ خروجی خودش روی 9 یا 12 ولت تنظیم میشد بسته به مصرف کننده و جریان هم به شرطی که مصرف کننده باعث افت ولتاژ نمیشد از حدود 70 میلی آمپر فراتر نمی‌رفت.
        لحظات اول خروجی استیبل بود و پس از ترکیدن خازن ورودی هیچکدام از قطعات دیگه آسیب ندیدند!
        اون فرمولای داخل عکس رو خودم از دیتاشیت آی سی مشابه برداشتم و ولتاژ رفرنس رو با مقدار این آی سی جایگزین کردم هرچند با تغییر مقاومت سنس هم تاثیر زیادی مشاهده نشد!
        یک مقاومت فیوزی (شبیه متال اکسید یا رشته های سیمی) هم داشت که قطع شده بود یکسره کردم. شاید زیر 10 اهم بوده!
        اون پایین عکس هم نوشته Vmin بزرگتر از 15 منظور چینیش یعنی اینکه کمتر از 15 تقسیم ولتاژ نزنید تو خروجی ؟

        1. الان مهمترین مشکلش همون ترکیدن خازن ورودی است..
        2. اون مقدار جریان کشی ازش به کنار. مثلا اگه من جریان لحظه ای 200ma و پیوسته 150ma بخوام با این نمیشه با خازن پلی استر هم ظرفیت بالایی میخواد... بدون ترانس و فارغ از بکارگیری قطعات زیاد چطوری میشه این جریانو تامین کرد ؟

        دیدگاه


          #5
          نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها

          سلام و تشکر
          پلاریته و ولتاژ خازن درست بوده اما ترکیده! من فکر کردم به خاطر اینه مصرف کننده کافی نداشته (تعداد LED ها رو کم کردم) با انباشت بار ترکیده و به دنبال راه جبرانش بودم!
          ولتاژ خروجی خودش روی 9 یا 12 ولت تنظیم میشد بسته به مصرف کننده و جریان هم به شرطی که مصرف کننده باعث افت ولتاژ نمیشد از حدود 70 میلی آمپر فراتر نمی‌رفت.
          لحظات اول خروجی استیبل بود و پس از ترکیدن خازن ورودی هیچکدام از قطعات دیگه آسیب ندیدند!
          اون فرمولای داخل عکس رو خودم از دیتاشیت آی سی مشابه برداشتم و ولتاژ رفرنس رو با مقدار این آی سی جایگزین کردم هرچند با تغییر مقاومت سنس هم تاثیر زیادی مشاهده نشد!
          یک مقاومت فیوزی (شبیه متال اکسید یا رشته های سیمی) هم داشت که قطع شده بود یکسره کردم. شاید زیر 10 اهم بوده!
          اون پایین عکس هم نوشته Vmin بزرگتر از 15 منظور چینیش یعنی اینکه کمتر از 15 تقسیم ولتاژ نزنید تو خروجی ؟

          1. الان مهمترین مشکلش همون ترکیدن خازن ورودی است..
          2. اون مقدار جریان کشی ازش به کنار. مثلا اگه من جریان لحظه ای 200ma و پیوسته 150ma بخوام با این نمیشه با خازن پلی استر هم ظرفیت بالایی میخواد... بدون ترانس و فارغ از بکارگیری قطعات زیاد چطوری میشه این جریانو تامین کرد ؟
          خازن رو از کجا و چه برندی خریدید؟
          بعضی خازن ها به شکل کارخانه ای مشکل دارن و ولتاژ اسمیشون با تحمل واقعیشون مطابقت نداره ، بگم تقلبی بهتر و خلاصه تر هست.
          اگر برای تغذیه مداری خاص نیاز دارید ، خازن پلی استر 2.2 میکروفاراد هم جواب کار رو میده ، محض احتیاط 2.7 میکروفاراد بهتره.
          همچنین میتونید از آیسی های مبدل باک (غیرایزوله) مخصوص برق شهری استفاده کنید که جریان دهی لازم رو دارن و هزینه کمی هم دارن .

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

            خازن رو از کجا و چه برندی خریدید؟
            بعضی خازن ها به شکل کارخانه ای مشکل دارن و ولتاژ اسمیشون با تحمل واقعیشون مطابقت نداره ، بگم تقلبی بهتر و خلاصه تر هست.
            اگر برای تغذیه مداری خاص نیاز دارید ، خازن پلی استر 2.2 میکروفاراد هم جواب کار رو میده ، محض احتیاط 2.7 میکروفاراد بهتره.
            همچنین میتونید از آیسی های مبدل باک (غیرایزوله) مخصوص برق شهری استفاده کنید که جریان دهی لازم رو دارن و هزینه کمی هم دارن .
            درود و تشکر
            خازن از برد یک لامپ سالم باز کردم داشت کار میکرد! مقدارش هم چک کردم. روی بدنش هم نوشته بود 8.2/400V
            فکر کردم اینا رو حساب مصرف خروجی که شارژ خازن رو مصرف میکنه اینطوری طراحیش کردن!
            پلی استر ظرفیت بالا اگه گیرم بیاد یا چنتا موازی بشه مشکل فضا شاید به وجود میاد!
            همین درایورای پیش فرض لامپ تو چه دسته ای قرار میگیرین باک؟
            مدار ساده ای دارید اندازه همون درایور پیش فرض بشه؟

            دیدگاه


              #7
              نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها

              درود و تشکر
              خازن از برد یک لامپ سالم باز کردم داشت کار میکرد! مقدارش هم چک کردم. روی بدنش هم نوشته بود 8.2/400V
              فکر کردم اینا رو حساب مصرف خروجی که شارژ خازن رو مصرف میکنه اینطوری طراحیش کردن!
              پلی استر ظرفیت بالا اگه گیرم بیاد یا چنتا موازی بشه مشکل فضا شاید به وجود میاد!
              همین درایورای پیش فرض لامپ تو چه دسته ای قرار میگیرین باک؟
              مدار ساده ای دارید اندازه همون درایور پیش فرض بشه؟
              یه درایور لامپ LED ساده و معمولی مدار PFC نداره که ولتاژ خازن صافی بخواد بالای 320 ولت بره و خازن بترکه.
              درایور لامپ LED هم جزو دسته مبدل باک قرار میگیره،‌ مگر درایور های LED COB و LED POWER که ایزوله هستن و توپولوژی فلای بک هستن.
              در مورد مدار ساده ای که میفرمایید ، میتونید از آیسی های تغذیه سویچینگ ( فلای بک ) معمول در حالت باک استفاده کنید که کارتون رو راه میندازه.
              در صورت نیاز میتونم یه شماتیک نمونه بذارم.

              دیدگاه


                #8
                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                یه درایور لامپ LED ساده و معمولی مدار PFC نداره که ولتاژ خازن صافی بخواد بالای 320 ولت بره و خازن بترکه.
                درایور لامپ LED هم جزو دسته مبدل باک قرار میگیره،‌ مگر درایور های LED COB و LED POWER که ایزوله هستن و توپولوژی فلای بک هستن.
                در مورد مدار ساده ای که میفرمایید ، میتونید از آیسی های تغذیه سویچینگ ( فلای بک ) معمول در حالت باک استفاده کنید که کارتون رو راه میندازه.
                در صورت نیاز میتونم یه شماتیک نمونه بذارم.
                بله لطفا نمونه بزارید

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X