اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

رزین یا انواع پوشش های مدار چی پیشنهاد میدید؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    رزین یا انواع پوشش های مدار چی پیشنهاد میدید؟

    سلام خدمت اعضای محترم
    رزین یا انواع پوشش هایی که یک یا هر دو طرف برد بمنظور حفاظت فیزیکی (هم دیده نشدن مدار، هم با گرمای هیتر آب نشدن اون، هم اکسیداسیون و غیره) میریزند چی پیشنهاد میدید؟
    یادمه یک ترانسمیتر دما قدیما گرفته بودم بازش کردم که مدارشو تغییر بدم دیدم دور مدارش یک مایع خمیر شکل سفید شفافه، هر کار کردم با کاتر قاچ نخورد، هیتر 400 درجه گرفتم آخ نگفت حتی گرم هم نشد وقتی دست بهش میزدم بعد از گرما دادن! فشار چکش و گیره و اینها هم که اگر وارد میکردم میشکست …
    نمیدونم چی زده بودن… همچین چیزی میخوام بریزم رو مدارم.
    حالا اگر مثل اینم نبود شبیه بهش باشه، چسب سنگ میدونم عایق خوبی در برابر آب و رطوبته حفاظتشم بدک نیست از نظر پوشاندن اما هیتر رو نمیدونم روش جواب میده یا نه…
    اضافه کنم که قابی که مدار توش میفته یک استوانه تقریبا 3 در 3 سانته که در انتها قیفی شکل میشه و مدار گرد میفته تهش، از این نظر گفتم که بدونید مایع قراره رو هم سوار شه نه اینکه پخش شه کف یک برد بشقابی مسطح مثل کلیپ هایی که شاید در کارخانجات مونتاژ دیده باشید​

    #2
    نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها
    سلام خدمت اعضای محترم
    رزین یا انواع پوشش هایی که یک یا هر دو طرف برد بمنظور حفاظت فیزیکی (هم دیده نشدن مدار، هم با گرمای هیتر آب نشدن اون، هم اکسیداسیون و غیره) میریزند چی پیشنهاد میدید؟
    یادمه یک ترانسمیتر دما قدیما گرفته بودم بازش کردم که مدارشو تغییر بدم دیدم دور مدارش یک مایع خمیر شکل سفید شفافه، هر کار کردم با کاتر قاچ نخورد، هیتر 400 درجه گرفتم آخ نگفت حتی گرم هم نشد وقتی دست بهش میزدم بعد از گرما دادن! فشار چکش و گیره و اینها هم که اگر وارد میکردم میشکست …
    نمیدونم چی زده بودن… همچین چیزی میخوام بریزم رو مدارم.
    حالا اگر مثل اینم نبود شبیه بهش باشه، چسب سنگ میدونم عایق خوبی در برابر آب و رطوبته حفاظتشم بدک نیست از نظر پوشاندن اما هیتر رو نمیدونم روش جواب میده یا نه…
    اضافه کنم که قابی که مدار توش میفته یک استوانه تقریبا 3 در 3 سانته که در انتها قیفی شکل میشه و مدار گرد میفته تهش، از این نظر گفتم که بدونید مایع قراره رو هم سوار شه نه اینکه پخش شه کف یک برد بشقابی مسطح مثل کلیپ هایی که شاید در کارخانجات مونتاژ دیده باشید​
    با سلام
    برای حفاظت برد در برابر رطوبت و گرد و خاک کیلر مخصوص فلز استفاده کنین که هم بصورت اسپری و هم مایع موجوده.
    اگه میخواین مدار غیر قابل دسترسی باشه خمیر دوقلوی میل پوکس جلاسنج گزینۀ خوبیه که البته شفاف نیست.
    اونی که شما دیدن هم احتمالا رزین اپوکسی بوده که دو جزئیه و بصورت مایع میشه ریخت روی مدار و فضا رو پر میکنه.
    کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

    دیدگاه


      #3
      نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها

      با سلام
      برای حفاظت برد در برابر رطوبت و گرد و خاک کیلر مخصوص فلز استفاده کنین که هم بصورت اسپری و هم مایع موجوده.
      اگه میخواین مدار غیر قابل دسترسی باشه خمیر دوقلوی میل پوکس جلاسنج گزینۀ خوبیه که البته شفاف نیست.
      اونی که شما دیدن هم احتمالا رزین اپوکسی بوده که دو جزئیه و بصورت مایع میشه ریخت روی مدار و فضا رو پر میکنه.
      سلام و عرض ادب
      کیلر فلز منظورتون اسپری روغن شفافه که اکثر رنگ فروشیا دارند؟یا همون روغن جلا بصورت مایعش؟ اسپری پلاستیک هم استفاده کردم گرونه البته اما من بیشتر کاربردم دفن کردن و غیر قابل دسترس کردن مداره
      مهندس هیتر مستقیم این جلاسنجی رو که فرمودید رو آب میکنه؟ فکر کنم رو 400 درجه یا بیشتر آره ! امتحان کردید؟
      رزین های اپوکسی انواع و اقسام دارند متاسفانه طوری که یادمه چندسال پیش به یک شرکت در همین زمینه وقتی زنگ زدم برای سفارش سئوالاتی کرد که من رو یاد روزای طفولیتی که رفته بودم برا اولین بار خیابون جمهوری برا خرید تجهیزات الکترونیک انداخت
      (سئوالات پیچیده و حرفه ای در مورد درصد، جنس و غیره پرسید، قیمت ها هم که نگو ...)

      دیدگاه


        #4
        نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها

        سلام و عرض ادب
        کیلر فلز منظورتون اسپری روغن شفافه که اکثر رنگ فروشیا دارند؟یا همون روغن جلا بصورت مایعش؟ اسپری پلاستیک هم استفاده کردم گرونه البته اما من بیشتر کاربردم دفن کردن و غیر قابل دسترس کردن مداره
        مهندس هیتر مستقیم این جلاسنجی رو که فرمودید رو آب میکنه؟ فکر کنم رو 400 درجه یا بیشتر آره ! امتحان کردید؟
        رزین های اپوکسی انواع و اقسام دارند متاسفانه طوری که یادمه چندسال پیش به یک شرکت در همین زمینه وقتی زنگ زدم برای سفارش سئوالاتی کرد که من رو یاد روزای طفولیتی که رفته بودم برا اولین بار خیابون جمهوری برا خرید تجهیزات الکترونیک انداخت
        (سئوالات پیچیده و حرفه ای در مورد درصد، جنس و غیره پرسید، قیمت ها هم که نگو ...)
        کیلر فلز کاملا بیرنگ و شفافه و ویسکوزیتۀ پائینی هم داره. برعکسِ کیلر چوب که غلیظ تره و رنگش به زردی میزنه.
        ضمن اینکه کیلر فلز روی برد و قطعات کاملا خشک و شکننده میشه، اما کیلر چوب در نهایت حالت یک خمیر سفت رو پیدا میکنه و ضخامت بیشتری هم روی کار میده.
        خمیر میل پوکس نه حل میشه و نه ذوب میشه، البته یادم نیست با شعله مستقیم تست کرده باشم، اما با هیتر تو دمای 300 درجه طوریش نشد.
        خود رزین انواعی مثل اپوکسی، پلی استر، پلی اورتان و .. داره، اما از رزین اپوکسی انواعی ندیدم و البته دنبال انواعش هم نبودم، یه نمونه ازش گرفتم و استفاده کردم، مدتی هم با رزین پلی استر کار می کردم که به علت سه جزئی بودن کنار گذاشتمش.
        در مجموع به گفته های فروشنده ها نباید اعتماد کرد، بهترین کار اینه که نمونه بگیرین و تست کنین.
        کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

        دیدگاه


          #5
          نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها

          کیلر فلز کاملا بیرنگ و شفافه و ویسکوزیتۀ پائینی هم داره. برعکسِ کیلر چوب که غلیظ تره و رنگش به زردی میزنه.
          ضمن اینکه کیلر فلز روی برد و قطعات کاملا خشک و شکننده میشه، اما کیلر چوب در نهایت حالت یک خمیر سفت رو پیدا میکنه و ضخامت بیشتری هم روی کار میده.
          خمیر میل پوکس نه حل میشه و نه ذوب میشه، البته یادم نیست با شعله مستقیم تست کرده باشم، اما با هیتر تو دمای 300 درجه طوریش نشد.
          خود رزین انواعی مثل اپوکسی، پلی استر، پلی اورتان و .. داره، اما از رزین اپوکسی انواعی ندیدم و البته دنبال انواعش هم نبودم، یه نمونه ازش گرفتم و استفاده کردم، مدتی هم با رزین پلی استر کار می کردم که به علت سه جزئی بودن کنار گذاشتمش.
          در مجموع به گفته های فروشنده ها نباید اعتماد کرد، بهترین کار اینه که نمونه بگیرین و تست کنین.
          این خمیر میل پوکس رو میشه شل کرد؟ تو کلیپها دیدم سفت بود مثل خمیر مجسمه سازی ...
          من میخوام رقیق تر باشه که کامل برد زیرش دفن شه اینجوری که من دیدم باید مثل یک جلد بپیچم دور برد بعد فشار بدم تا خوب خلل و فرج و لای قطعات رو پر کنه ...
          فکر کنید قطعات THD لای پایه هاشون بخوای این خمیر رو فرو کنی ...

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها
            سلام خدمت اعضای محترم
            رزین یا انواع پوشش هایی که یک یا هر دو طرف برد بمنظور حفاظت فیزیکی (هم دیده نشدن مدار، هم با گرمای هیتر آب نشدن اون، هم اکسیداسیون و غیره) میریزند چی پیشنهاد میدید؟
            یادمه یک ترانسمیتر دما قدیما گرفته بودم بازش کردم که مدارشو تغییر بدم دیدم دور مدارش یک مایع خمیر شکل سفید شفافه، هر کار کردم با کاتر قاچ نخورد، هیتر 400 درجه گرفتم آخ نگفت حتی گرم هم نشد وقتی دست بهش میزدم بعد از گرما دادن! فشار چکش و گیره و اینها هم که اگر وارد میکردم میشکست …
            نمیدونم چی زده بودن… همچین چیزی میخوام بریزم رو مدارم.
            حالا اگر مثل اینم نبود شبیه بهش باشه، چسب سنگ میدونم عایق خوبی در برابر آب و رطوبته حفاظتشم بدک نیست از نظر پوشاندن اما هیتر رو نمیدونم روش جواب میده یا نه…
            اضافه کنم که قابی که مدار توش میفته یک استوانه تقریبا 3 در 3 سانته که در انتها قیفی شکل میشه و مدار گرد میفته تهش، از این نظر گفتم که بدونید مایع قراره رو هم سوار شه نه اینکه پخش شه کف یک برد بشقابی مسطح مثل کلیپ هایی که شاید در کارخانجات مونتاژ دیده باشید​


            نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها

            این خمیر میل پوکس رو میشه شل کرد؟ تو کلیپها دیدم سفت بود مثل خمیر مجسمه سازی ...
            من میخوام رقیق تر باشه که کامل برد زیرش دفن شه اینجوری که من دیدم باید مثل یک جلد بپیچم دور برد بعد فشار بدم تا خوب خلل و فرج و لای قطعات رو پر کنه ...
            فکر کنید قطعات THD لای پایه هاشون بخوای این خمیر رو فرو کنی ...
            من قبلا ازاین رزین دو جزئی‌های ربع کیلویی سیاه رنگ میگرفتم مخلوط میشد یه مایع روان میرفت کامل داخل قالبی رو که برای دور برد درسته کرده بودیم (با پلکسی به ضخامت مورد نظر یا برش و چسباندن و ایجاد یک فریم) میگرفت (با محافظت که داخل قطعات نره) بعد یک یا چند ساعت هم سفت میشد مانند یک تکه پلاستیک فشرده که فقط میشد برش داد و نابودش کرد! گرما و شکستن روش بی اثر بود. بهتره از بازارهای صنعتی هم تحقیق کنید مشخصات و کاربرد رو بدید محصول مناسب رو بهتون معرفی میکنند. بعضی وقتها هم اشکالی در مدار پیدا میشد یا در مرحله QC رد میشد و حتی خودمون هم دیگه به اصل برد دسترسی نداشتیم که درستش کنیم چون رزین آلود شده بود؛
            جدیدترین ویرایش توسط ufo173; ۱۸:۴۳ ۱۴۰۳/۰۹/۰۲.

            دیدگاه


              #7
              نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها

              این خمیر میل پوکس رو میشه شل کرد؟ تو کلیپها دیدم سفت بود مثل خمیر مجسمه سازی ...
              من میخوام رقیق تر باشه که کامل برد زیرش دفن شه اینجوری که من دیدم باید مثل یک جلد بپیچم دور برد بعد فشار بدم تا خوب خلل و فرج و لای قطعات رو پر کنه ...
              فکر کنید قطعات THD لای پایه هاشون بخوای این خمیر رو فرو کنی ...
              با گرم کردن یه خورده نرمتر میشه ولی رقیق نه.
              اگه بخواین تمام منافذ رو پر کنه باید از رزین مایع استفاده کنین، و باید خیلی مراقب کانکتورها باشین که سوراخشون رو پر نکنه.
              این بلا سرم اومده و چندین کانکتور وارداتی گرون قیمت مون از بین رفت.
              اما خوبی خمیر اینه که قالب نمیخواد و جایی هم که نباید بره نمیره.
              جدیدترین ویرایش توسط نو رسیده; ۰۷:۵۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۳.
              کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

              دیدگاه


                #8
                نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها
                من قبلا ازاین رزین دو جزئی‌های ربع کیلویی سیاه رنگ میگرفتم مخلوط میشد یه مایع روان میرفت کامل داخل قالبی رو که برای دور برد درسته کرده بودیم (با پلکسی به ضخامت مورد نظر یا برش و چسباندن و ایجاد یک فریم) میگرفت (با محافظت که داخل قطعات نره) بعد یک یا چند ساعت هم سفت میشد مانند یک تکه پلاستیک فشرده که فقط میشد برش داد و نابودش کرد! گرما و شکستن روش بی اثر بود. بهتره از بازارهای صنعتی هم تحقیق کنید مشخصات و کاربرد رو بدید محصول مناسب رو بهتون معرفی میکنند. بعضی وقتها هم اشکالی در مدار پیدا میشد یا در مرحله QC رد میشد و حتی خودمون هم دیگه به اصل برد دسترسی نداشتیم که درستش کنیم چون رزین آلود شده بود؛
                سلام مهندس
                اگر با همین لفظ بگم "از این رزین مایع های دو جزئی سیاه" فکر کنم فروشنده دنبالم بندازه
                دیدم تو کلیپها تو کارخانجات چینی مثل ماست سیاه میمونه با ویسکوزیته ی کم میریزن تو غالب هاشون و برد رو هم زیرش دفن میکنند، فکر کنم همون مناسب باشه اگر قیمتش بالا نباشه زیاد، اگر اسم یا لینکی ازش دارید لطف کنید بفرمائید بی زحمت
                سپاس از مشارکتتون

                دیدگاه


                  #9
                  نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها

                  با گرم کردن یه خورده نرمتر میشه ولی رقیق نه.
                  اگه بخواین تمام منافذ رو پر کنه باید از رزین مایع استفاده کنین، و باید خیلی مراقب کانکتورها باشین که سوراخشون رو پر نکنه.
                  این بلا سرم اومده و چندین کانکتور وارداتی گرون قیمت مون از بین رفت.
                  اما خوبی خمیر اینه که قالب نمیخواد و جایی هم که نباید بره نمیره.
                  بله سر من هم اومده این بلا قبلا موقع ریختن روغن جلای رقیق روی برد اما خوشبختانه تو این مدار هیچ کانکتوری ندارم دو سه تا قطعه کوچک THD دارم با دو تا الکترود که ازش خارج میشه و همه چی بهم لحیم میشه، باز اگر از نظر قیمت به نسبت انواع رزین های مایع پائین تر باشه و بتونم خوب دور مدار بپیچم طوری که لای پایه ها رو پر کنه و بعدا اگر کسی خواست بشکنتش قطعات هم باهاش بشکنه اونم خوبه، بقول شما باید گرفت و تست کرد.

                  دیدگاه


                    #10
                    نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها

                    سلام مهندس
                    اگر با همین لفظ بگم "از این رزین مایع های دو جزئی سیاه" فکر کنم فروشنده دنبالم بندازه
                    دیدم تو کلیپها تو کارخانجات چینی مثل ماست سیاه میمونه با ویسکوزیته ی کم میریزن تو غالب هاشون و برد رو هم زیرش دفن میکنند، فکر کنم همون مناسب باشه اگر قیمتش بالا نباشه زیاد، اگر اسم یا لینکی ازش دارید لطف کنید بفرمائید بی زحمت
                    سپاس از مشارکتتون
                    درود
                    من منتظر بودم اگه کنجکاو شدید برم و از تو انبار بگردم شاید چنتا قوطی باشه و مارک هم داشته باشه و بهتون بگم.. عجالتا بین خودمون اینطوری گفتم ولی میشه کمی حرف رو تزئین کرد و به فروشنده گفت رزین مایع دو جزئی با فلان قابلیت یا حالت چی معمولا بیشتر میبرن به ما هم بدین تست کنیم فقط لطفا بنجل نباشه.
                    اطلاع میدم

                    دیدگاه


                      #11
                      نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها

                      درود
                      من منتظر بودم اگه کنجکاو شدید برم و از تو انبار بگردم شاید چنتا قوطی باشه و مارک هم داشته باشه و بهتون بگم.. عجالتا بین خودمون اینطوری گفتم ولی میشه کمی حرف رو تزئین کرد و به فروشنده گفت رزین مایع دو جزئی با فلان قابلیت یا حالت چی معمولا بیشتر میبرن به ما هم بدین تست کنیم فقط لطفا بنجل نباشه.
                      اطلاع میدم
                      یه چیزایی دیدم و میشناسم ازشون اما اونی که امتحانشو پس داده و همکاران مثل شما تایید کنند رو به چیزی که فروشنده بر مبنای موجودی خودش پیشنهاد بده ترجیح میدم، سپاس

                      دیدگاه


                        #12
                        نوشته اصلی توسط m.aziz نمایش پست ها

                        یه چیزایی دیدم و میشناسم ازشون اما اونی که امتحانشو پس داده و همکاران مثل شما تایید کنند رو به چیزی که فروشنده بر مبنای موجودی خودش پیشنهاد بده ترجیح میدم، سپاس
                        با اینا که دیگه کار نداشتیم و زمین تا آسمون شرایط فرق کرده. چیزی که پیدا شد کمک زیادی برای خرید یک محصول مشخص نمیکنه ولی خوب حداقل حرکتی زدیم دیگه.
                        استفاده موردی بود و ما هم مستقیما تو این وادیا نبودیم و دیگه پیگیری نشد.
                        یه قسمت از لیبل سالم مونده نوشته x92 قوطیش 1 کیلو بوده با احتساب تورم قیمتهای بازار الان شاید 300-400 هزار تومان بشه.
                        حالا باز پیگیرش میشم شاید خودم هم بخوام.

                        خاطرش هم براتون تعریف کنم :
                        یک جزء مات (مشکی) دارای ویسکوزیته مانند قیر و کمی هم بو داشت (جنس نامشخص) و باید هم زده میشد بعد با هاردنر شفاف به نسبت کمتر به دقت مخلوط و استفاده میشد یکی دو ساعت بعد خشک و سفت بود مانند پلاستیک فشرده (مثلا هیچ انعطافی دیگه نداشت). و این تایم فعالیت و اینکه گفتن هاردنر داره بیشتر به رزین اپوکسی میخوره.
                        اگر هواگیری و حباب‌گیری خوبی از مایع میشد (مثلا با پمپ وکیوم) سطح کار هم صاف و مشکی براق و زیبا بود استحکام بهتری هم داشت.
                        جنسش خوب بود ولی شرکتش از قضا پیدا نشد!
                        یک نمونه با ضخامت چند سانتی رزین خشک شده برداشتیم (امکان برش داشت) که به راحتی نشکست یا از برد جدا نشد یا تجزیه نشد. تست حرارت چندانی ازش گرفته نشد ولی با 300 درجه مثل پلاستیک تغییر شکل نمیداد امکان نفوذ هم نداشت اون موقع کافی بود و برای جلوگیری از کپی برداری هم نبود و نمیشد هم. اما با فرز به صورت پودری ساییده میشد.

                        برای جلوگیری از نفوذ رزین به کانکتورها و داخل قطعات برای اونها کاور ساخته شده بود یا سطح رزین ریزی کمتر از اونها بود یا با نوعی خمیر مسدود شده بود و دیگه مایع رزین هر منفذی رو پر میکرد.

                        دردسرش ساخت و چسباندن قالب بود که طراحی کردیم دادیم پلکسی با لیزر زد. این مزیت رو داشت قشنگ در میومد و همه منافذ رو هم پر میکرد ما هم نتونستیم تخریبش کنیم به برد برسیم و خمیر رو هنوز موقعیت تستش پیش نیومده! با جستجویی که داشتم الان تو اینترنت خیلی ازین محصولات متنوع معرفی شده تو بازار..

                        اما اگه زیاد استفاده دارید و نمونه مناسبی هم نشد از دوستان پیدا کنید چاره ای نیست باید یکی یکی نمونه گرفت و تست کرد ما همینکارو کردیم.
                        در هر صورت اگه فروشنده صادق و با تجربه گیر نیومد یه اهل فن که با کاربرد این مواد سر و کار داره یا خود کارخونه شاید جواب بده رزین مخصوص بردهای الکترونیکی یا رزین عایق الکتریکی سخت یا رزین دفنی مخصوص قطعات الکترونیکی و..
                        اینها که تو کار تولید LED های ضد آب هستن هم با رزین سر و کار دارند. اونایی که بردهای خارجی رو یا بدتر ماژول سرهم میکنن به اسم داخلی یا سکرت خارجی در رزین مدفون میکنند و به شرکتها قالب می‌کنند یا فکر میکنن مدار خاصی طراحی کردن نباید کپی بشه، هم بلدن. اینایی که محصولات صنعتی میسازن برای محافظت از شرایط جوی و محیطی هم با رزین سر و کار دارن.


                        اینام باقی ماجرا :
                        مواد مورد استفاده در مدارهای چاپی هم به حلال های رزین حساسند و آسیب میبینند.
                        رزین اپوکسی ساختاری سخت و سفت ایجاد میکنه، در حالی که رزین پلی یورتان الاستومری یا لاستیکی هست به ویژه اگه مدار حاوی اجزای ظریف باشه. شاید نیاز باشه حرارت رزین پلی یورتان موقع واکنش رو چک کنید.
                        رزین اپوکسی فشار بیشتری نسبت به پلی استر تحمل میکنه قدرت چسبندگی بیشتری هم داره و در برابر بیشتر عوامل مقاومت میکنه.
                        رزین های پلی استر عموما در قالب گیری‌های نه چندان ضخیم استفاده میشه.
                        رزین‌های پلیمری شفاف مورد استفاده در سیستمهای روشنایی هم مانع جذب UV هستند و زرد نمیشن.
                        ضخامت بیشتر از ۲ سانتیمتر رو باید چند مرحله با خشک شدن لایه قبلی انجام داد.
                        یک روشی هم هست به نام پست کیور (Post Cure) که پس از خشک شدن رزین طبق قواعدی بهش حرارت میدن و سفت‌تر میشه.
                        اپوکسی‌ها برای سفت شدن (پخت) نیاز به هاردنر دارند و پلی‌استر با کاتالیست.
                        رزین‌های سیلیکونی هم هستن که امکان جداکردن از سطح رو دارن ولی میشه ازشون به ضخامت مورد نظر و به عنوان عایق الکتریکی منعطف یا جلوگیری از شوک حرارتی و لرزش و رطوبت و گرد و خاک​ استفاده کرد.

                        چیزی که امشب بیشتر ذهنم رو درگیر کرده این PCP هست حالا هیچ اسمی دیگه نبود! به PCB اطلاع بدید بره شکایت کنه.
                        جدیدترین ویرایش توسط ufo173; ۰۰:۰۴ ۱۴۰۳/۰۹/۰۴.

                        دیدگاه


                          #13
                          نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها
                          با اینا که دیگه کار نداشتیم و زمین تا آسمون شرایط فرق کرده. چیزی که پیدا شد کمک زیادی برای خرید یک محصول مشخص نمیکنه ولی خوب حداقل حرکتی زدیم دیگه.
                          استفاده موردی بود و ما هم مستقیما تو این وادیا نبودیم و دیگه پیگیری نشد.
                          یه قسمت از لیبل سالم مونده نوشته x92 قوطیش 1 کیلو بوده با احتساب تورم قیمتهای بازار الان شاید 300-400 هزار تومان بشه.
                          حالا باز پیگیرش میشم شاید خودم هم بخوام.
                          خاطرش هم براتون تعریف کنم :
                          یک جزء مات (مشکی) دارای ویسکوزیته مانند قیر و کمی هم بو داشت (جنس نامشخص) و باید هم زده میشد بعد با هاردنر شفاف به نسبت کمتر به دقت مخلوط و استفاده میشد یکی دو ساعت بعد خشک و سفت بود مانند پلاستیک فشرده (مثلا هیچ انعطافی دیگه نداشت). و این تایم فعالیت و اینکه گفتن هاردنر داره بیشتر به رزین اپوکسی میخوره.
                          اگر هواگیری و حباب‌گیری خوبی از مایع میشد (مثلا با پمپ وکیوم) سطح کار هم صاف و مشکی براق و زیبا بود استحکام بهتری هم داشت.
                          جنسش خوب بود ولی شرکتش از قضا پیدا نشد!
                          یک نمونه با ضخامت چند سانتی رزین خشک شده برداشتیم (امکان برش داشت) که به راحتی نشکست یا از برد جدا نشد یا تجزیه نشد. تست حرارت چندانی ازش گرفته نشد ولی با 300 درجه مثل پلاستیک تغییر شکل نمیداد امکان نفوذ هم نداشت اون موقع کافی بود و برای جلوگیری از کپی برداری هم نبود و نمیشد هم. اما با فرز به صورت پودری ساییده میشد.
                          برای جلوگیری از نفوذ رزین به کانکتورها و داخل قطعات برای اونها کاور ساخته شده بود یا سطح رزین ریزی کمتر از اونها بود یا با نوعی خمیر مسدود شده بود و دیگه مایع رزین هر منفذی رو پر میکرد.
                          دردسرش ساخت و چسباندن قالب بود که طراحی کردیم دادیم پلکسی با لیزر زد. این مزیت رو داشت قشنگ در میومد و همه منافذ رو هم پر میکرد ما هم نتونستیم تخریبش کنیم به برد برسیم و خمیر رو هنوز موقعیت تستش پیش نیومده! با جستجویی که داشتم الان تو اینترنت خیلی ازین محصولات متنوع معرفی شده تو بازار..
                          اما اگه زیاد استفاده دارید و نمونه مناسبی هم نشد از دوستان پیدا کنید چاره ای نیست باید یکی یکی نمونه گرفت و تست کرد ما همینکارو کردیم.
                          در هر صورت اگه فروشنده صادق و با تجربه گیر نیومد یه اهل فن که با کاربرد این مواد سر و کار داره یا خود کارخونه شاید جواب بده رزین مخصوص بردهای الکترونیکی یا رزین عایق الکتریکی سخت یا رزین دفنی مخصوص قطعات الکترونیکی و..
                          اینها که تو کار تولید LED های ضد آب هستن هم با رزین سر و کار دارند. اونایی که بردهای خارجی رو یا بدتر ماژول سرهم میکنن به اسم داخلی یا سکرت خارجی در رزین مدفون میکنند و به شرکتها قالب می‌کنند یا فکر میکنن مدار خاصی طراحی کردن نباید کپی بشه، هم بلدن. اینایی که محصولات صنعتی میسازن برای محافظت از شرایط جوی و محیطی هم با رزین سر و کار دارن.
                          اینام باقی ماجرا :
                          مواد مورد استفاده در مدارهای چاپی هم به حلال های رزین حساسند و آسیب میبینند.
                          رزین اپوکسی ساختاری سخت و سفت ایجاد میکنه، در حالی که رزین پلی یورتان الاستومری یا لاستیکی هست به ویژه اگه مدار حاوی اجزای ظریف باشه. شاید نیاز باشه حرارت رزین پلی یورتان موقع واکنش رو چک کنید.
                          رزین اپوکسی فشار بیشتری نسبت به پلی استر تحمل میکنه قدرت چسبندگی بیشتری هم داره و در برابر بیشتر عوامل مقاومت میکنه.
                          رزین های پلی استر عموما در قالب گیری‌های نه چندان ضخیم استفاده میشه.
                          رزین‌های پلیمری شفاف مورد استفاده در سیستمهای روشنایی هم مانع جذب UV هستند و زرد نمیشن.
                          ضخامت بیشتر از ۲ سانتیمتر رو باید چند مرحله با خشک شدن لایه قبلی انجام داد.
                          یک روشی هم هست به نام پست کیور (Post Cure) که پس از خشک شدن رزین طبق قواعدی بهش حرارت میدن و سفت‌تر میشه.
                          اپوکسی‌ها برای سفت شدن (پخت) نیاز به هاردنر دارند و پلی‌استر با کاتالیست.
                          رزین‌های سیلیکونی هم هستن که امکان جداکردن از سطح رو دارن ولی میشه ازشون به ضخامت مورد نظر و به عنوان عایق الکتریکی منعطف یا جلوگیری از شوک حرارتی و لرزش و رطوبت و گرد و خاک​ استفاده کرد.
                          چیزی که امشب بیشتر ذهنم رو درگیر کرده این PCP هست حالا هیچ اسمی دیگه نبود! به PCB اطلاع بدید بره شکایت کنه.
                          3 پاس از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید یوفو جان، حالا که انقدر خوش مشربید اجازه بدید منم یک خاطره مرتبط عرض کنم:
                          دو سال پیش یکی از دوستان ترانسمیتر ظرفیت یک دستگاهی رو بمن داد و گفت یا تعمیرش کن یا از روش بساز، قیمت وارداتیش حدود 300 الی 400 میلون تومن بود.
                          درب رو برداشتم دیدم زیرش رزینه!
                          رزین رو حرارت دادم با هیتر رو 400 الی 600 درجه آخ نگفت و اگر دهن داشت بهم مثل اون پیرمرده که کلیپهاش ترند شده بهم قاه قاه میخندید!
                          گفتم اگر فشار بیارم شاید زیرش برد بشکنه رفتم مینی فرز انگشتی آوردم با کیت کامل متعلقات افتادم به جونش بعد از نیم ساعت یک لایه در حد 5 میل از روش رو سائیدم (در اصل اون منو سائید)
                          تا اینکه رسیدم به بقایای اولین قطعات که از لای رزین ها سرشون پیدا بود که حالا نمیدونستم چطور باید از خلل و فرج و لابلای اونها این رزین رو حذف کنم!
                          احساس کردم از اینجا به بعد رزین کمی نرمتر و مهربون تر شده و با مته ی ریز و تزریق الکل و تینر خالص شروع به سائیدن کردم لای قطعات (تو لایه اول اصلا الکل و تینر و حرارت جواب نداده بود اما لایه دوم چرا کمی موثر بود)
                          تا بلاخره رسیدم به پیچ ها !! پیچ ها رو باز کرد برد از جای خودش بلند شد اما به زیرش هم حدود 1.5 سانت رزین چسبیده بود!
                          دو سه تا مته و دیسک شکوندم تا بلاخره بعد از یک روز تلاش برد رو لخت کردم اما جالبیه این تجربه این بود که هر لایه رزینی که ریخته بودند خاصیت خاصی داشت! مثلا آخرین لایه از پشت نرم بود ! لایه قبلیش شفاف ! لایه پشتی حالت ارتجاعی زیاد عین لاستیک توپ شیطونک که در بچگی باهاش بازی میکردیم!
                          دلیلشم فکر کنم این بود که این ترانسمیتر روی یک دستگاه (کمپرسور سیالاتی) با لرزش زیاد روی شاسی نزدیک به الکتروموتور نصب میشد، تکنولوژی داخلیش خیلی خاص نبود و تو قسمت اندازه گیری بر مبنای قوانین ابتدایی فیزیک ساخته شده بود و بقیش مدار منطقی و میکرو بود اما رزین بازی و کاور خاصی داشت.
                          خلاصه از روش یک نسخه ساختم و یک رزین مخصوص صنایع الکترونیک از برند خارجی از دوستان که در شرکتهای تولید مدار هستند با قیمت اون موقع حدود کیلویی 1 میلیون تومن تهیه کردم که مقداری که من میخواستم چون کم بود زیاد هزینه ای در بر نداشت و به نسبت پولی که تو کار بود می ارزید ، برد تا روی دستگاه نرفته بود همه جوره درست کار میکرد اما روی دستگاه بدلیل نویز و لرزش حسابی به ریشم خندید، نمونش رو صاحب کارخونه سفارش داد به دو تا شرکت معتبر پر ادعا که اونها هم کیفیت خوبی تحویل ندادن و کلید کار در همون بخش رزین ها بود که از نویز و لرزش تا حد زیادی جلوگیری میکردند آخر سر هم بعد از هزینه یک دونه رو پرداختن جهت ساخت رفت چندتاشو تا دلار بالاتر نرفته وارد کرد
                          خلاصه مهندسی مواد هم ارتباطات خاصی با صنایع الکترونیک داره که تو ایران فعلا قفله با این شرایط حداقل برای عموم!
                          این رزین های مخصوص صنایع الکترونیک تو ایران زیادند، شرکتهایی هم داریم که سرشون شلوغه تو این عرصه و همین الان حتی دیجیکالا هم داره تو بلک فریدی میفروشه اما برای من که فعلا بردی با تعداد محدود و با حاشیه سود پائین میخوام بسازم ارزش خرید نداره همون چسب سنگ فکر کنم مناسب تر باشه باید امتحان کنم ببینم، دوستان دو سه تا برند معرفی کردند که بقول دوستمون که بالاتر فرمودند باید تست کنم وگرنه بی مایه فطیره رزین مخصوص الکترونیک با قیمت کیلویی سیصد هزار تومن به بالا که شاید اگر طرح به تولید انبوه تر برسه و استقبال باشه بشه بهش فکر کرد، تو ایران تولید قطعات عمومی رو ریال میچرخه حالا اگر چیز خاصی مثل نمونه ای که بالاتر عرض کردم بود یه چیزی ...
                          دلیل دفن برد زیر چسب هم جلوگیری از کپی نیست بیشتر جلوگیری از تعمیره چون مبلغی که میخوام بفروشم پائینه وگرنه تکنولوژیش در حد ناسا و چیز خاصی نیست
                          جدیدترین ویرایش توسط m.aziz; ۰۸:۲۷ ۱۴۰۳/۰۹/۰۴.

                          دیدگاه


                            #14
                            بله یه چیز دارم فکر میکنم اگه در ایران فوت و کوزه اینقدر برای عموم انحصاری نمیشد میشدیم فکری که مردم از تولید ژاپنی تو ذهنشون پرورش دادن! یه جا هم شنیدم ایرانیا و چینیا ورمیدارن شماره آی‌سی پاک میکنن بعد دوباره به این فکر کردم با این تفکر چطور از کپی کاری بردهای موشکها جلوگیری میکنن و اصلا مهندسای اونجا ازین کارها میکنن ؟! خوب این که معلومه مهندس! متاسفانه محصول خوبی که میخواد تو ایران تولید بشه باید با جنسهایی مثلا چینی رقابت کنه و علت اینکه پراید تولید میشه همین سود پایین رانتشه تا بفروشه باز هم نمیشه خرید این لامصب رو تازه عوارض شرداری و مالیات و عوارض پزشکی رو هم جدیدا کشیدن روش همین صبح جمعه‌ای خبرش در اومد!
                            خوب اگه مصرف محدوده که آره چاره ای نیست. من هم پیگیرش هستم طوری که دیگه لایه برداری هم نشه. جیجیگالا رو که ولش کن علکی برندش کردیم قیمت تخفیف خوردش از چقندر هم گرون تر در میاد! درامد آی‌تی به صورت عمومی خیلی بهتر از الکترونیک شده من به وضوح لمسش کردم.. دیگه باید بریم سیاره دیگه.
                            تفکر اپن سورس باید جا بیافته تو ایران اگه چیزهای دیگه درست شد یا نشد؛

                            دیدگاه


                              #15
                              نوشته اصلی توسط ufo173 نمایش پست ها
                              بله یه چیز دارم فکر میکنم اگه در ایران فوت و کوزه اینقدر برای عموم انحصاری نمیشد میشدیم فکری که مردم از تولید ژاپنی تو ذهنشون پرورش دادن! یه جا هم شنیدم ایرانیا و چینیا ورمیدارن شماره آی‌سی پاک میکنن بعد دوباره به این فکر کردم با این تفکر چطور از کپی کاری بردهای موشکها جلوگیری میکنن و اصلا مهندسای اونجا ازین کارها میکنن ؟! خوب این که معلومه مهندس! متاسفانه محصول خوبی که میخواد تو ایران تولید بشه باید با جنسهایی مثلا چینی رقابت کنه و علت اینکه پراید تولید میشه همین سود پایین رانتشه تا بفروشه باز هم نمیشه خرید این لامصب رو تازه عوارض شرداری و مالیات و عوارض پزشکی رو هم جدیدا کشیدن روش همین صبح جمعه‌ای خبرش در اومد!
                              خوب اگه مصرف محدوده که آره چاره ای نیست. من هم پیگیرش هستم طوری که دیگه لایه برداری هم نشه. جیجیگالا رو که ولش کن علکی برندش کردیم قیمت تخفیف خوردش از چقندر هم گرون تر در میاد! درامد آی‌تی به صورت عمومی خیلی بهتر از الکترونیک شده من به وضوح لمسش کردم.. دیگه باید بریم سیاره دیگه.
                              تفکر اپن سورس باید جا بیافته تو ایران اگه چیزهای دیگه درست شد یا نشد؛
                              نزدیک به یک دهه قبل تیم آقای کاپشن قشنگ (ا....مدی نژاد) اسناد ارگانهای ذینفع در تولید خودرو مخصوصا پراید رو بعد از اون سخنرانی جنجالی (پراید رو باز کنید بریزید کف ترازو وزن کنید بگید کیلویی چند) که باعث محدود شدنش در رسانه ها شد پخش کردن از بالا تا پائین تا جیب مظلومان عالم داره پر میشه باهاش دیگه الان از این حرفها گذشته مهندس.
                              جیجیکالا رو بعنوان فروشگاه عمومی در دسترس مثال عرض کردم شرکتهای داخلی زیادی محصول رزین الکترونیک دارند اما بحث تو تولید سر همین موضوع ریال میچرخه، فکر کن چند وقت پیش داشتم یک تابلو برق میساختم برا ماشین صنعتی که میلیارد پولش بود کارفرما که مالکش بود گفت همه اجناس رو برند درجه 3 چینی بنداز شستی Emergency رو هم از روش حذف کن این دو سال برام کار کنه بسه بعدش میفروشم به یکی دیگه! بکجا داریم میریم!
                              تو کشور ما هر چی از کار فیزیکی و تولیدی که با جنس کار داشته باشه فاصله بگیریم مثل نرم افزار و آی تی که اشاره کردید بهتره اما اونها هم بدون رانت در بازار فروش (مثل ابرآوران و غیره) اندر خم یک کوچه اند.
                              سپاس از مشارکتتان
                              جدیدترین ویرایش توسط m.aziz; ۱۲:۲۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۴.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X