اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

    نوشته اصلی توسط amin tal
    شما مطمئنید و تا حالا استفاده کردید؟؟؟بر اساس چه منبعی این حرف رو میزنید؟
    سدیم بی کربنات با فرمول NaHCO3 همون جوش شیرین هست.و سدیم کربنات Na2CO3
    ایم منبعش:https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%A 7%D8%AA_%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85
    و فکر میکنم از هردوش بشه استفاده کرد اما
    در ضمن سود سوزاور اسمش سدیم هیدروکسید هست که اون هم یه باز هست و یچ شباهتی به اب اکسیژنه نداره اما چون یه باز قوی هست برای مرحله ظهور باید رقیقتر بشه و معمولا برای ظور استفاده نمیشه و بیشتر برای پاک کردن کامل لامینت استفاده میشه.
    فرمایش شما متین که از هر دو میشه استفاده کرد اما آیا اصلا لفظ سدیم کربنات و بی مربنات سدیم با هم شبیه هست؟ (به همین دلیل هم توی فرمول مولکولی هاشون فرق داره)
    راستی شما اصلا تو هیچ زمینه به wikipedia اون هم فارسی اعتماد نکن.
    حالا بحث تاپیک این چیزا نیست . من تاپیک زدم که شاید این مشکل فیثاغورثی رو حل کنم، آخرم بعد از بیشتر از 25 بار امتحان نتونستم این لامینت روی پد رو برشدارم.
    Every one can do everything so why you do this awful thing.

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

      خیر..لفظشون اصلا شبیه نیست ...خواص شیمیایی متفاوتی هم دارند و هرگز نباید با هم اشتباه گرفته بشه.به قول شما هم موضوع تایپیک چیز دیگریست اما کسی که تایپیک رو میخونه نباید دچار گمراهی بشه و مطلب نادرست تو ذهنش بره.پس خواهش میکنم اگر میدونید اطلاعاتتون درسته براش منبع بیارید و اگر غلطه بر درست بودن اون پافشاری نکنید که ذهن خواننده دچار سردرگمی بشه..
      http://elsapaco.ir/index.php/elsapa/82-2015-10-31-07-52-15
      http://www.parsnaz.ir/news_detail_25266.html
      http://www.shimies.blogfa.com/post-13.aspx
      شما الان تو کدوم مرحله نمیتونی لامینت رو برداری؟ایا اسید کاری کردی و حالا میخوای لایه محافظ روش بزنی؟

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

        شما الان تو کدوم مرحله نمیتونی لامینت رو برداری؟ایا اسید کاری کردی و حالا میخوای لایه محافظ روش بزنی؟
        هدف ایجاد لایه محافظ با لامینت
        ما از لامینت استفاده میکنیم و نور دهی و بعد مرحله ظهور و شستشوی لامیت های نور نخورده و و اسید کاری
        __________________________________________________ ________

        ولی مشکل از این به بعد یعنی ایجاد لایه محافظ
        حالا ما دوباره از لامینت استفاده میکنیم ولی فقط جای پد ها نباید نور بخوره تا لامیت روی همه مدار ایجاد بشه بصورت لایه محافظ
        و بعد مرحله ظهور
        و فقط شستشوی لامینت های جای پد ها
        یعنی محلول شستشو فقط باید روی نقاط نور نخورده اثر کنه
        مشکل اینجاست . انتخاب یه محلول شستشو فقط برای نقاط نور نخورده ( پد ها )


        حالا من میگم اون فیلمی که دیدی .. شاید برای لامینت محافظ از یه لامینت مخصوص دیگه استفاده کرده
        تا جای که میدونم یه نوع لامینت هست فقط برای همین لایه محافظ که با اون لامینت چاپ خطوط فرق داره

        آخرم بعد از بیشتر از 25 بار امتحان نتونستم این لامینت روی پد رو برشدارم.
        بنظرم مشکل اینجاست که تو برای هر دو از یه لامینت استفاده میکنی

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

          بله اون لامینت ها مخصوص چاپ سبز هست و با این یکی ها فرق داره
          با این یکی ها نمیشه همچین یزی زد..اگر هم بشه هم خوب از اب در نمیاد و هم رنگ جالب نداره..
          لامینت مخصوص چاپ سبز یک لایه محافظ حرارت و عایق ایجاد میکنه و استاندارد هست.شاید از رنگ هم بهتر باشه..یه زمانی تو بازا رایران بود ولی الان دیگه فک نکنم جایی پیدا بشه.البته مطمئن نیستم..

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

            نوشته اصلی توسط amin tal
            بله اون لامینت ها مخصوص چاپ سبز هست و با این یکی ها فرق داره
            با این یکی ها نمیشه همچین یزی زد..اگر هم بشه هم خوب از اب در نمیاد و هم رنگ جالب نداره..
            لامینت مخصوص چاپ سبز یک لایه محافظ حرارت و عایق ایجاد میکنه و استاندارد هست.شاید از رنگ هم بهتر باشه..یه زمانی تو بازا رایران بود ولی الان دیگه فک نکنم جایی پیدا بشه.البته مطمئن نیستم..
            الان منم به شک انداختین گرچه شاید بیشتر از 10 تا فیلم همه هم خارجی و اصلی و حتی یه سری از کانال های معروف توی یوتیوب دیدم در این زمینه
            اما توی همش میگفت solder mask رو روی برد پرس میکنیم (برای همون لایه محافظ) اما وقتی رفتم تهران برای خرید وقتی گفتم solder mask طرف گفت چند کیلو میخوای!!!! :eek: :eek:
            بعد که ازش پرسیدم مگه متری نیست گفت solder mask یه نوع رنگه که کیلویی 70 تومنه و برای کارای صنعتی خیلی خوبه میتونی بجاش رنگ روغن معمولی هم بزنی... منم که پاک گیج شده بودم که پس اونی که توی فیلما مثل جلد کتاب بود و سبز بود چی بود. :angry:
            یکم که بهش توضیح دادم گفت اون لامینته و اصلا بدرد نمیخوره برای پوشش بیشتر دانش آموزا و دانشجو ها برای یه پروژه ساده و نمره آور استفاده میکنند و اصلا کیفیتی نداره .
            خلاصه من آخر متری 8 تومن خریدمش یکم هم تعجب کردم که چرا این رنگش از اونایی که توی فیلم ها بود روشن تر بود.
            به خاطر همین چون فروشنده می دونست که من برای لایه مجافظ میخوام بعید می دونم که اشتباه داده باشه .
            اما از اونجایی که من بعد از این همه بار آزمایش و هر بار به شکل های مختلف نتونستم جواب بگیرم الان شکم برده به اینکه توی فیلم حتی اشاره میکرد که ( It must be sodium bicarbonate not sodium carbonate) شاید واسه این باشه الان هم که شما میگین یکم شکم به نوع لامینت (به قول خارجیا که تو فیلماشون میگن solder mask ) هم رفت البته آخه ما یه نوع لامینت داریم فقط وگرنه فروشنده هم میگفت واسه کدوم کار میخوای توی فروشگاه های اینترنتی هم فقط یه نوعه

            این فیلم رو هم ببینید همه کارش آمادس فقط هون لایه رو میزنه روش
            https://www.youtube.com/watch?v=y_LJ1W3DolM
            Every one can do everything so why you do this awful thing.

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

              امیدوارم که در اخر به نتیجه میرسی . فقط باید خسته و ناامید نشی
              در واقع همه موفقیت ها اینجور بدست میان .. یعنی بعد از کلی خستگی

              و سولدر ماسک مطمئنا یعنی لایه محافظ
              و تا جای که میدونم یه نوع لامینت برای چاپ محافظ وجود داره .. دقیقا برای چاپ محافظ نه موارد دیگه

              فکرم نکنم که گیر نیاد .. من زیاد دیدم توی مباحث از اون لامینت محافظ حرف زده شده ..

              اون فروشنده هم بفکر فروش اجناس خودشه .. و حتما نباید اطلاعات لازم توی همه موارد داشته باشه
              سولدر ماسک بصورت رنگ هم وجود داره
              ولی این لامینت به قول ایشان برای کار های کوچیک وگرنه شرکت از اون اون لامینت استفاده نمیکنن

              حتی از این لامینت هم استفاده نمیکنن بلکه فکر کنم از اسپری استفاده میکنن

              و یه سولدر ماسک هم وجود داره بصورت اسپری که مجبور نباشی رنگ کیلویی بخری
              فکر کنم فروشگاه های اینترنتی داشته باشن

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                درسته..فروشنده های ما متاسفانه اطلاعات کافی ندارند و نباید به حرف اونها اکتفا کرد...الان در شرکتهای بزرگ pcb معمولا از روشهای دیگه حتی cnc بندرت استفاده میشه و هیچ چیز نمیتونه جای لامینت رو بگیره...در ساخت قطعات کوچک مثل نیمه هادی ها و میکروپروسسور ها هم از این روش استفاده میشه..پش مطمئن باش اون فروشنده که این حرفو زده اطلاعات کافی نداشته...
                ولی برای کارای معمولی خوب نیست...بهر حال مشتاقم ببینم کار شما چطوری پیش میره.شاید از اینها هم بشه استفاده کرد..
                اگر ممکنه یه عکس از برد بعد از ظهور لامینت بزارید.ایا روی قسمت های پلاستیکی برد هم میچسبه؟
                راستی اون رنگی رو که میگید اسمش چی هست؟چون برای سولدرماسک رنگهای زیادی وجود داره.یعنی از رنگهای زیادی میشه استفاده کرد ولی رنگ اصلی برای اینکار رنگ فتورزیست یا حساس ب نور هستش که اگه داشته باشید میتونید لمینت رو خودتون درست کنید و باهاش سولدرماسک بزنید...
                اون رنگی هم که گفتید با توجه به قیمتش احتمالا یه رنگ محافظ برای تاسیسات هست ولی حساس به نور نیست.اگر تونستید اسمش رو بپرسید..

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                  نوشته اصلی توسط amin tal
                  درسته..فروشنده های ما متاسفانه اطلاعات کافی ندارند و نباید به حرف اونها اکتفا کرد...الان در شرکتهای بزرگ pcb معمولا از روشهای دیگه حتی cnc بندرت استفاده میشه و هیچ چیز نمیتونه جای لامینت رو بگیره...در ساخت قطعات کوچک مثل نیمه هادی ها و میکروپروسسور ها هم از این روش استفاده میشه..پش مطمئن باش اون فروشنده که این حرفو زده اطلاعات کافی نداشته...
                  ولی برای کارای معمولی خوب نیست...بهر حال مشتاقم ببینم کار شما چطوری پیش میره.شاید از اینها هم بشه استفاده کرد..
                  اگر ممکنه یه عکس از برد بعد از ظهور لامینت بزارید.ایا روی قسمت های پلاستیکی برد هم میچسبه؟
                  راستی اون رنگی رو که میگید اسمش چی هست؟چون برای سولدرماسک رنگهای زیادی وجود داره.یعنی از رنگهای زیادی میشه استفاده کرد ولی رنگ اصلی برای اینکار رنگ فتورزیست یا حساس ب نور هستش که اگه داشته باشید میتونید لمینت رو خودتون درست کنید و باهاش سولدرماسک بزنید...
                  اون رنگی هم که گفتید با توجه به قیمتش احتمالا یه رنگ محافظ برای تاسیسات هست ولی حساس به نور نیست.اگر تونستید اسمش رو بپرسید..
                  درسته به احتمال زیاد فقط یجور رنگ محافظ بوده چون میگفت بجاش رنگ روغن بزن.
                  Every one can do everything so why you do this awful thing.

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                    در نتیجه تا اینجای کار داریم :
                    لایه محاظ که اسم دیگش همون سولدر ماسک هست با لامینت خودمون که برای چاپ طرح برد روی pcb با نور استفاده میشه و بعد از اون مرحله اسید کاری داریم.
                    اما لایه محافظ باید یه جور لایه ای البته کاملا شبیه لامینت باشه ۳ لایه که بعد از اتمام اسید کاری روی برو پرس میشه و توسط محلول ظهور قسمت هایی که باید لحیم کاری بشه رو لایه محافظش رو برمیداریم تا قسمت مسی زیر اون لایه معلوم بشه.
                    حالا باید بگیردیم دنبال جایی که اون لایه محافظ رو داشته باشه. پس پودر ظهور یا developer همون جوش شیرین استفاده می شه کرد؟
                    لطفا اگه کسی فروشگاه اینترنتی رو دید که از اون نوع لایه ها داشته باشه، معرفی کنه. تشکر.

                    میشه یه توضیح کوچیک در مورد انواع رنگ های سولدر ماسک که گفتین بدین:
                    ۱- فوتو رزیست
                    ۲-همون حالت عادی و محافظ
                    بقیه چی؟
                    Every one can do everything so why you do this awful thing.

                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                      ببین این لامینت سولدر ماسک یا همون لایه محافظ

                      http://www.ebay.com/itm/Solder-Mask-...-/271223870457




                      اصولی ترین روش ، روش لامینته . چون دقیقه ولی تجربه میخواد و باید تمرین کرد.
                      اینم بگم که در کار های عمده ایی و تیراژ بالا و یا برد های بزرگ اصلاً دوتا برد 1 رو صرف نداره و باید برد 2 رو مس کار کرد.
                      بهتره که بردتون چاپ سولدر ماسک داشته باشه.چون باعث میشه لحیم پخش نشه.و کارتون حرفه ای باشه.
                      چاپ سولدر ماسک همون چاپ رنگی(معمولاً سبز) در قسمت مسی برد هاست،که معمولا ً با سیلک و نوعی رنگ که خودتان میتونین بسازیدش قابل اجراست.
                      با اسپری لامینت (الآن حدود 25 تا35 هزار تومانه) هم میتونین هم طرح مس ها رو بزنید و هم سولدر ماسک بزنید ولی دیگه برای سولدر ماسک، برد رو توی سود نباید بندازید! منظورم اینه که بعد از اسید کاری برد رو توی سود بندازید و بشورید تا لا مینت ها جدا بشه. اون وقت با سنباده خیلی نرم برد رو بسابید و با الکل تمیز کنید. حالا میتونید اسپری بزنید و نگاتیو رو روش بزارید و بقیه ی داستان!(این بار بعد از ظهور برد آماده ست!) ولی به خوبی اون رنگ ویژه نیست!
                      __________________________________________________ ______________________________​__________
                      در مورد چاپ سفید روی برد ها که جای قطعات رو مشخص میکنه میتونم بگم که:
                      اسم این طرح ماژکار هستش.
                      فقط هم با رنگ و شابلونی که با سیلک درست شده قابل اجراست.
                      __________________________________________________ ________________
                      در مورد برد های SMT که برای قطعات SMD ساخته میشه خیلی خوبه که بردتون رو متالیزه بسازید مزیت های این نوع بردها :
                      در برد متالیزه نیازی به لحیم کردن Via هاتون ندارید چون سوراخ ها با ماده ی فلزی، به ضخامتی در حد چند میکرومتر ، پوشیده میشه و اتصال بر قرار میشه.
                      لحیم کاری آسون و سریع .
                      امکان قرار دادن Viaزیر IC های SMD .
                      امکان اتصال اشتباه موقع لحیم کردن کم میشه.
                      حتی میتونید با هویه 40 وات یه میکرو ی SMDرو لحیم کنید(فیلمشو اگه خواستین پلود میکنم.)
                      برای متالیزه کردن بردتون حتماً باید نکات زیر رو رعایت کنید:
                      بعد از اسید کاری ، بردتونو سوراخ کاری کنید و حتماً ماژکار و سولدر ماسک رو هم روش چاپ کنید.
                      با استفاده از دستگاه آبکاری (الکترولیز) و ترکیبات شیمیایی و مواد فلزی (نقره ، پالادیوم ، مس) و در مواردی با کمک کاتالیزور برد در عرض چند ثانیه متالیزه میشه و ویا ها بدون لحیم کاری آماده میشن.
                      چند نکته :
                      حدالامکان سوراخ هاتونو با CNC یا لیزر بزنید تا صاف و یه دست باشن برای اینکه راحتر فلز جای گیری بشه.
                      درمورد مواد مورد نیاز از دانشجویان شیمی کمک بگیرید.
                      اینم بگم که دستگاه هاشو نداریم بهتره این نوع برد ها رو بدیم بسازن!
                      من توی ECA یه چیزایی در این مورد خوندم.
                      یه سری بزنید!






                      http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...4656#msg174656

                      اسپری Posetive 20 یه ماده شیمیایی حساس به نور هستش
                      عین همین اسپری های رنگ میمونه
                      که کار حفاظت از قسمت های مسی مورد نظر در طراحی پی سی بی
                      برای جلوگیری ازخوردگی توسط اسید را بر عهده داره اگه این اسپری رو
                      تو یه جای تاریک روی سطح مسی بپاشید و داخل اسید بندازید قسمت
                      مسی هیچیش نمیشه ولی اگه نور به اون قسمت برخورد کنه و بعدش
                      بندازید تو اسید ، مس اون قسمت خورده میشه از این خاصیت برای ایجاد
                      طرح pcb روی مس فیبر و خورده شده قسمتهای اضافی مسهای فیبر استفاده
                      می کنند این اسپری ها دارای تاریخ انقضائ هستند حتماً موقع خرید به مسئله
                      توجه کنید این اسپری با همین نام Posetive 20 رو میتونید از فروشگاه هایی
                      که قطعات الکترونیکی میفروشند تهیه کنید در تهران تو جمهوری پیدا میشه

                      دیدگاه


                        #41
                        پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                        واقعا خیلی این تاپیک رو دوست دارم. خیلی اطلاعات خوبی تا اینجا یاد گرفتم. تشکر از همه ی دوستان
                        اگر امکان داره در مورد ترتیب مراحل چاپ pcb صنعتی(تعداد) توضیحی بدین. آیا اینا درسته؟
                        ۱-چاپ کالک شامل طرح روی pcb (با اسپری پزیتیو و نوردهی بصرفه تره یا با لامینت و نور دهی یا با همین روش باستانی پرس کالک با لمینتور روی pcb)
                        ۲-اسید کاری توی(با چه اسیدی به صرفه تره؟)
                        ۳-سوراغ کاری
                        ۳-چاپ سیلک و رنگ کاری رنگ محافظ
                        ۴-قرار دادن قطعات
                        ۵-وان قلع
                        فکر میکنم که باید از رنگ سبز همون محافظ که میگفتم فروشنده میگفت ۷۰ تومن استفاده بشه. شما گفتین میشه خودمون بسازیمش؟ همون رنگی میشه؟
                        Every one can do everything so why you do this awful thing.

                        دیدگاه


                          #42
                          پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                          اینی که شما سوال کردی قسمت سخت و مبهم ماجراست..چون من که خیلی فیلم و مطلب خارجی دیدم.اما به نتیجه مطلوبی نرسیدم.البته در صورتی که بخواید به استاندرد و کیفیت بالایی در رنگ pcb برسید.
                          اما من یه اعتقادی دارم..اینکه در عصر جدید کلیات و اطلاعات یک فناوری و روش کلی میتونه در دسترس همه قرار بگیره هرکس میتونه با تغییر در جزئیات وابتکار در عمل ایده های خودش رو وارد کار کنه و صاحب یک کسب و کار پردرامد ولی منصفانه باشه...

                          ببینید رنگ سولدر میتون هرچیزی باشه که از مدار محافظت کنه..یا میتونه یک ترکیب و روش ابتکاری هم باشه.اما قطعا تا حلال ساخت رنگ مخصوص pcb (که با کیفیت و با دوام و حتی زیبا باشه و جلوه حرفه ای به بردها بده )تا الان توسط شرکتهای خارجی که تخصصشون هست ساخته شده اما در کشور ما ناشاخته هست و شاید عده کمی فقط برای خودشون وارد میکنند ...
                          اما روشهای کم هزینه تری هم هست که بستگی به نیازتون میشه بکار برد..

                          روشهایی که به یاد دارم:
                          1.بصورت اسپری رنگ یا رزین بعد از لحیمکاری .مشکلی که داره روی لحیم رو میپوشونه و تعمیر برد رو سخت میکنه..

                          2.بصورت انواع رنگ های معمول موجود در بازار که بعد از لحیم کاری هست و همون مشکل بالا رو داره و برای برد smd کاربرد نداره

                          3.پلی استر "روغن جلا یا رزینهای دیگه که مثل موارد بالا هستند و لایه محافظی در مقابل اکسید شدن و اتصالات هستند..

                          4.استفاده از رنگهایی با دوام حرارتی بالا برای تحمل دمای هویه که قبل از لحیمکاری هست و برای تسهیل لحیمکاری هم استفاده میشه .میتونه با قلمو یا غلطک و اسپری و..استفاده بشه اما اگر با شابلون و پرده رنگ(چاپ سیلک)بکار بره کارو حرفه ای تر میکنه و لحیمکاری رو اسونتر...این رنگ ها بستگی به روش لحیمکاری هم داره.اون رنگی هم که در بالا اشاره کردید فک کنم رنگ اپوکسی باشه که دمای 80 درجه رو تحمل میکنه..برای برد smd هم استفاده میشه..

                          5.ساخت رنگهای ترکیبی که مثلا میتونید رزینهایی که دمای زیاد رو تحمل میکنند با رنگهایی مخلوط کرده و یک روش ابتکاریست..مثلا روشی که در یک سایت خارجی دیدم ولی امتحان نکردم :
                          مایع شارلاک سیمپیچی + رنگ سبز گیاهی
                          که ظاهر براق و سبزی داره وعایق الکتریکی خوبی هست که مایلم دوستان امتحان کنند و نتیجشو بگن..

                          6.استفاده از دستگاه های چاپ رنگ uv روی اجسام که دقت بالایی هم داره و لایه بادوام و عایقی ایجاد میکنه.برای بردهای smd هم کاربرد داره و میتونید انواع رنگها با لوگوها و سریالهای متفاوت رو چاپ کنید.مشکل در اینجا هزینه هست..

                          اما رنگهای استاندارد و مخصوص موارد زیر هستند...

                          7.رنگ های کوره ای که با توجه به تاب برداشتن فیبر در دمای بالا فک نمیکنم استفاده زیادی داشته باشند.بخصوص در ترک های ریز..البته بستگی به دمای پخت هم داره..

                          8.رنگهای uv کوره که فقط اسمشونو شنیدم اما فک میکنم بجای دما با اشعه uv پخت بشن..این رنگها با روش چاپ سیلک بکار میرن..

                          9.رنگهای فتو ایمیج و فتورزیست.مخصوص ترین رنگ برای چاپ سیلک هستند و اکثر شرکتهای بزرگ از اینا استفاده میکنند و روش اینطوریه که در تاریک خونه با اسپری یا پرده چاپ سبز بدون شابلون و یکدست روی برد اعمال میشه خشک میشه و باقی کار مثل لمینت هست...

                          متاسفانه من به بازری مثل تهران دسترسی ندارم و نمیدونم الان چی تو بازار هست ..ولی فک میکنم اکثر شرکت های بزرگ تولید برد در ایران خودشون رنگ اصلی رو وارد میکنند و فقط خودشون استفاده میکنند..البته با توجه به قیمت بالای اونها شاید فروش اونها صرفه نداشته باشه و برای استفاده هم ابزار خاصی احتیاج باشه..
                          البته یسری رنگ pcb از نوع اخری تو بازار فروخته میشه که اگه دسترسی داشتید حتما تهیه کنید..
                          در ضمن استفاده از اسپری پوزیتیو شک دارم که لایه محافظ با دوامی ایجاد کنه..دوستانی که استفاده کردند تجربشونو بگن...

                          دیدگاه


                            #43
                            پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                            لایه محافظ (سولدر ماسک) پس از تثبیت و انتقال برد به وان قلع مشکلی براش پیش نمیاد؟ تغییر رنگ نمیده ؟ نمیسوزه؟
                            رنگ اپوکسی که گفتین چطور؟
                            در صورت استفاده از رنگ اول سوراخ کاری انجام میدیم بعد رنگ میزنیم بعد قعطات گزاری و وان قلع؟ ترتیب رو درست گفتم؟
                            اینم مایع جالبیه
                            http://roboeq.ir/products/detail/1802194/
                            Every one can do everything so why you do this awful thing.

                            دیدگاه


                              #44
                              پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                              اگر منظورتون ایجاد قلع روی پدهاست که خیر..چون وان ابکاری قلع نباید ph پایینی داشته باشه یا اصطلاحا اسیدی باشه و معمولا برای رنگها مشکلی پیش نمیاد ولی بستگی به رنگتون قبلش ازمایشش کنید..
                              خیر مورد 1 و 2 و 3 همونطور که گفتم فقط به درد محافظت برد میخوردن و بعد از لحیمکاری بکار میره.چون تحما وان قلع رو ندارن...
                              اما در موارد دیگه رنگهایی هستند که دمای زیاد وان قلع رو تحمل میکنن و نمیسوزند(برخلاف رنگهای معمولی)...این رنگها بهتره که با چاپ شابلون یا چاپ سیلک بکار برن و در اینصورت لحیمکاری رو هم اسون میکنند.چون جای پدها خالیست و این رنگها قبل از لحیمکاری بکار میره..اپوکسی هم جزئ این رنگهاست..
                              اما گزینه اخر حتی به شابلون هم احتیاجی نداره..پیشنهاد من اینه که اگه به بازار الکترونیک در شهرهای بزرک دسترسی دارید این رو تهیه کنید.بصورت سرنگی و بسته کوچکتر هم عرضه میشه.هزینش کمتره و هم و وسایل کمتری احتیاج داره و هم دردسرش کمتره..البته مارک خوبشو تهیه کنید..باقی کارها رو میگم بهتون.
                              http://www.ebay.com/bhp/solder-mask

                              دیدگاه


                                #45
                                پاسخ : مشکل در ظهور پین ها در مرحله نهایی چاپ

                                نوشته اصلی توسط mnwato
                                لایه محافظ (سولدر ماسک) پس از تثبیت و انتقال برد به وان قلع مشکلی براش پیش نمیاد؟ تغییر رنگ نمیده ؟ نمیسوزه؟
                                رنگ اپوکسی که گفتین چطور؟
                                در صورت استفاده از رنگ اول سوراخ کاری انجام میدیم بعد رنگ میزنیم بعد قعطات گزاری و وان قلع؟ ترتیب رو درست گفتم؟
                                اینم مایع جالبیه
                                http://roboeq.ir/products/detail/1802194/
                                بستگی داره از چه ماده ای برای سولدر ماسک استفاده کنی .. چیزی که انتخاب میکنی باید ویژگی های مورد نیاز رو داشته باشه
                                مثلا همون سولدر ماسک های که بصورت لامینت .. فکر نکنم حرارت براش مشکلی ایجاد کنه
                                اصلا بعد انجام این سولدر ماسک باید برای تثبیت سولدر ماسک اونو کمی حرارت و نور بدی
                                http://www.ebay.com/itm/Dynamask-the...3D271223870457

                                و رنگ اپوکسی تحمل حرارت بالای داره ولی مشکل این رنگ ها اینه که برای تعمیرات مشکل ایجاد میشه
                                و خیلی سفت و محکم هم هستن
                                وگرنه خیلی بهتر از این سولدر ماسک ها هستن

                                مشکل این جای پد هاست ک باید تمیز بمونه وگرنه با رنگ معمولی هم میشه محافظ درست کرد حالا بدون توجه به تحمل گرمایی و غیره

                                و این ماده اخری هم شاید روی روند کار مشکل ایجاد کنه .. چون وقتی میخوای pcb بزنی باید سطح مس خوب تمیز کنی و هیچ ماده شیمیایی روی مس نباشه
                                بنظرم برای زمانی خوبه که همه کار ها رو انجام دادی و سولدر ماسک هم زدی مثلا به روش لامینت .. بعد میای از این ماده به جای پد ها میزنی تا اکسیده نشه

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X