با سلام.من یه ترانس رو یکسو کردم و بعد از خازن 4700u و 100v یک رگولاتور lm317 گذاشتم و خروجیش رو روی 30 ولت تنظیم کردم.ولی وقتی خروجی رو دو سر باتری 24 ولت ،42 آمپر میزارم ولتاژ خروجی lm317 به 23 ولت کاهش پیدا میکنه و تغییری هم نمیکنه و هیچ جریانی هم وارد باتری برای شارژ نمیشه.مشکل کجا میتونه باشه؟
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
مشکل در شارژ باتری
Collapse
X
-
پاسخ : مشکل در شارژ باتری
آی سی lm 317 محافظ جریان داره( over load protection).ماکزیمم جریانش هم 1.5 هست که حتی اگه ازش بگیری ولتاژش از 30 کمتر نمیشه(چون رگولاتوره). اگه به باتری وصل کنی ولتاژش یهو که رو 30 نمیرسه(حتی اگه جریان خیلی بیشتری بدی)از 23 یا کمتر پس از شارژ شدن میرسه به 28 یا 29. باید خروجیش با یه مقاومت 4 یا 5 (5وات به بالا)اهم سری کنی تا جریان خیلی نره بالا. بدون مقاومت جریان میره بالا و محافط عمل میکنه. حتی خروجیش رو کمتر هم کنی(حتی اختلاف 1 ولت) باز جواب نمیده چون مقاومت داخلی این باتری شما خیلی کمه. البته فول شارژ که بشه دیگه مقاومتش به صورت ظاهری زیاد میشه :mrgreen:لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.
-
پاسخ : مشکل در شارژ باتری
دوست گرامی
به محض وصل کردن مدار مورد نظر شما به باتری به علت جریان شدید مدار محافظ داخلی LM317 فعال گشته و با کاهش ولتاژ ، جریان را محدود مینماید ولی :
در گام نخست برای شارژ باتری های سرب-اسید ولتاژ یک خانه کاملا شارژ شده را 2.3 ولت در نظر میگیرند که برای باتری 12 ولت میشود 13.8 و برای 24 ولت باید 27.6 ولت در نظر بگیریم ( ولتاژ بیشتر سبب تجزیه سریع الکترولیت باتری میگردد )
در گام ثانویه برای باتری 42 آمپر ساعت حداکثر جریان مجاز یک دهم ظرفیت اسمی باتری میباشد که مقدار آن را باید 4.2 آمپر ساعت در نظر بگیریم و با این جریان باتری مورد نظر باید در 10 ساعت به شارژ کامل برسد که زمان را در برخی موارد 14 ساعت ( به دلیل تلفات ) محاسبه میکنند
با مدار مورد نظر شما ( استفاده از LM317 یعنی نوع عادی با جریان حداکثر 1.5 آمپر ) پیشنهاد میشود حداکثر جریان شارژ به یک آمپر محدود گردد ( که برای شارژ کامل نیازمند زمانی بیشتر از 42 ساعت میباشد )
محدود ساختن جریان شارژ در این روش با مقاومت سری با باتری انجام نمیگیرد بلکه با مقاومت سری با کنترل کننده ولتاژ صورت خواهد گرفت
به این مدارها توجه فرمایید :
مقاومت R1 محدود کننده جریان
http://www.circuitstoday.com/battery-charger-circuit-using-lm317
مقاومت R3 محدود کننده جریان
http://www.eeweb.com/blog/extreme_circuits/simple-nicd-battery-charger
مقاومت R1 محدود کننده جریان
http://www.electroniccircuitsdesign.com/battery-charger-circuits/lm317-lead-acid-batteries-charger-circuit-design-electronic-project.html
مقاومتهای R1 و R2 و R3 محدود کننده جریان
http://cdn.head-fi.org/a/a2/a207f93d_CVCCChargerSchematic.png
توجه داشته باشید به منظور محاسبه مقاومت محدود کننده جریان میتوانید از
http://eterm.blogfa.com/post/12
استفاده فرمایید
دیدگاه
-
پاسخ : مشکل در شارژ باتری
با تشکر از شما اساتید محترم.واقعا ممنون.مدار رو میبندم و نتیجه رو به شما اطلاع میدم.فقط یه سوال؟به جای پتانسیومتر 220 اهم میشه از 100 اهم استفاده کرد؟وبه جای خازن 1000 میکرو 63 ولت از خازن 1000 میکرو 100 ولت استفاده کرد؟چون اینا دم دستن.همچنین ترانزیستور bc140 معادل نداره؟من الان c945 c1815 c557 c558 دم دستمه .با تشکر
دیدگاه
-
پاسخ : مشکل در شارژ باتری
دوست گرامی
برای استفاده از خارن ولتاژ بالاتر هیچ مشکلی وجود نداره
برای ترانزیستور هم اگر از C945 استفاده میکنید بهتره مقاومت بیس را کمی افزایش دهید ( مثلا 220 یا 330 اهم )
ولی برای پتانسیومتر مقدار زنجیره مقاومتهای تقسیم کننده ولتاژ برای ولتاژی در محدوده 27.6 محاسبه گردد ...
میتوانید با همان ترانزیستور C945 و خارن مورد نظر خود از این مدار که برای 24 ولت ( یا دقیقتر 27.6 ولت ) طراحی شده است استفاده فرمایید
در طرح از یک مقاومت 220 اهم و پتانسیومتر 10 کیلو اهم برای تقسیم ولتاژ استفاده گردیده است
http://www.eeweb.com/blog/extreme_circuits/24v-7ah-lead-acid-battery-charger
دیدگاه
دیدگاه