اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

    سلام دوستان
    مداری به شکل زیر شامل 3 رله دوبل روی فیبر مونتاژ کردم.موقع شبیه سازی تحریک توسط میکرو برای تحریک رله ها به پایه های PA0,PA1,PA2 از ولتاژ 3 ولت منبع تغذیه استفاده کردم.وقتی ولتاژ 3 را پایه های گفته شده میزنم فقط یکی از رله ها با قطع تحریک قطع میشه و دو رله دیگه همچنان وصل باقی میمانند! به نظرتون مشکل مدار از کجاست؟ میخوام اون دوتا رله دیگه هم با قطع کردن تحریک 3ولت قطع بشن
    با سپاس


    #2
    پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

    رله وقتی فعال باشه با کوچکترین نشتی وصل باقی میمونه. یه مقاومت 1 کیلو بین امیتور-بیس 2n3906 بذارید احتمالا درست میشه. اگه درست نشدن مقاومت پایین تر مثلا 470 یا 330 بذارید.
    لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

      سلام خسته نباشید دوستان مدار تایمر زیر وقتی خروجی رله به موتور 2 آمپر وصله رله قطع نمیکنه وقتی آزاده قطغ میکنه مشکلش چیه
      جدیدترین ویرایش توسط M.a.836; ۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۰۸/۱۶.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

        نوشته اصلی توسط M.a.836 نمایش پست ها
        سلام خسته نباشید دوستان مدار تایمر زیر وقتی خروجی رله به موتور 2 آمپر وصله رله قطع نمیکنه وقتی آزاده قطغ میکنه مشکلش چیه
        https://www.dropbox.com/s/i0dcu6r11j...A0004.jpg?dl=0
        سلام.
        توی شبیه ساز اینطوریه یا توی عمل؟
        یه مثاومت 10 کیلو به بیس ترانزیستور وصل کن و به نظرم اون ال ای دی که وصل کردی رو هم به امیتر ترانزیستور دوم وصل کن. اون 150 اهم هم نمیدونم چرا برای بوبین رله گذاشتی!
        توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
        همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
        https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

          سلام ممنون از پاسختون
          تو عمل اینطوری کار میکنه تو شبیه ساز درست کار میکنه با حذف led و مقاومت 150هیچ تغییری نکرد .
          مقاومت 10 کیلو هم تاثییری نداشت
          وقتی مدار رله میخواد قطع بشه رله قطع و وصل میکنه خیلی با سرعت طوری که انگار اتفاقی نمیفته.
          رله رو هم عوض کردم مشکل برطرف نشد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

            نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
            سلام.
            توی شبیه ساز اینطوریه یا توی عمل؟
            یه مثاومت 10 کیلو به بیس ترانزیستور وصل کن و به نظرم اون ال ای دی که وصل کردی رو هم به امیتر ترانزیستور دوم وصل کن. اون 150 اهم هم نمیدونم چرا برای بوبین رله گذاشتی!
            سلام ممنون از پاسختون
            تو عمل اینطوری کار میکنه تو شبیه ساز درست کار میکنه با حذف led و مقاومت 150هیچ تغییری نکرد .
            مقاومت 10 کیلو هم تاثییری نداشت
            وقتی مدار رله میخواد قطع بشه رله قطع و وصل میکنه خیلی با سرعت طوری که انگار اتفاقی نمیفته.
            رله رو هم عوض کردم مشکل برطرف نشد

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

              مشکل از چسبیدن کنتاکتهای رله هست ، بار های سلفی ( معمولا موتورها ) هنگام وصل شدن باعث جرقه شدید بر روی دو سر کنتاکت اتصال میشن که همین جرقه باعث داغ شدن بیش از حد کنتاکت های رله میشه که در نتیجه به هم میچسبن و وقتی شما فرمان قطع رو به رله صادر میکنیین ، باز هم به صورت وصل با قی می مونن ، جهت تست هم میتونین بعد از اینکه فرمان وصل رله رو دادین ، بعد وقتی فرمان قطع دادین اگر رله ها همچنان وصل بودن با چند ضربه بر روی رله کنتاکت های رله قطع میشن!!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                نوشته اصلی توسط hhbn نمایش پست ها
                مشکل از چسبیدن کنتاکتهای رله هست ، بار های سلفی ( معمولا موتورها ) هنگام وصل شدن باعث جرقه شدید بر روی دو سر کنتاکت اتصال میشن که همین جرقه باعث داغ شدن بیش از حد کنتاکت های رله میشه که در نتیجه به هم میچسبن و وقتی شما فرمان قطع رو به رله صادر میکنیین ، باز هم به صورت وصل با قی می مونن ، جهت تست هم میتونین بعد از اینکه فرمان وصل رله رو دادین ، بعد وقتی فرمان قطع دادین اگر رله ها همچنان وصل بودن با چند ضربه بر روی رله کنتاکت های رله قطع میشن!!
                خیلی ممنون ولی با زدن ضربه آزاد نمیشه من چن مدل رله تست کردم همه همین مشکل رو دارن
                وفقط وقتی دو سر رله بار نیست درست عمل میکنه
                من با ولت متر خروجی ای سی وقتی بار هست رو نگاه کردم وقتی تایم تموم میشه باید خروجی صفر بشه ولی بایه نوسان کوچیک دوباره برمیگرده به همون ولتاژ فعال تو همون لحظه هم رله همین که میخواد قطع بشه قطع نمیشه

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                  این نوسان تو خروجی ای سی همیشه وجود داره ؟
                  مشخصات موتور به چه صورت هست ؟
                  تغذیه موتور و مدارتون به هم مرتبط هستن؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                    نوشته اصلی توسط M.a.836 نمایش پست ها
                    سلام ممنون از پاسختون

                    سلام خواهش میکنم.

                    تو عمل اینطوری کار میکنه تو شبیه ساز درست کار میکنه با حذف led و مقاومت 150هیچ تغییری نکرد .
                    مقاومت 10 کیلو هم تاثییری نداشت
                    این مواردی که من گفتم راه کار نبود که مشکل رو حل کنند فقط یه پیشنهاد بود، برای بهتر شدن مدار.

                    وقتی مدار رله میخواد قطع بشه رله قطع و وصل میکنه خیلی با سرعت طوری که انگار اتفاقی نمیفته.
                    رله رو هم عوض کردم مشکل برطرف نشد
                    قطعا مشکل دور و بر اون ترانزیستوری هست که قرار دادین.
                    حتما جریان رو کامل قطع نمیکنه، پیشنهاد من استفاده از اپتوکوپلر معروف PC817 هست.
                    توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                    همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                    https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                      نوشته اصلی توسط hhbn نمایش پست ها
                      این نوسان تو خروجی ای سی همیشه وجود داره ؟
                      مشخصات موتور به چه صورت هست ؟
                      تغذیه موتور و مدارتون به هم مرتبط هستن؟
                      وقتی بار نیست درست عمل میکنه و نوسانی نیست
                      بارم یه موتور 12 ولت 2 امپر هست
                      تغذیه هم یکی میباشد با جدا کردن تغذیه هیچ اتفاقی نمی افته

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
                      [/FONT]
                      سلام خواهش میکنم.


                      این مواردی که من گفتم راه کار نبود که مشکل رو حل کنند فقط یه پیشنهاد بود، برای بهتر شدن مدار.


                      قطعا مشکل دور و بر اون ترانزیستوری هست که قرار دادین.
                      حتما جریان رو کامل قطع نمیکنه، پیشنهاد من استفاده از اپتوکوپلر معروف PC817 هست.
                      از اون هم استفاده کردم هیچ تغییری تو مشکلم بوجود نیومد

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      اصلا نمیقهمم مشکل کار چیه

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                        پس اگه نوسان توی خروجی ای سی وجود داره ، حدس من اینه که نویز حاصل از روشن شدن موتور که باعث تحریک دوباره ای سی میشه ، در ضمن سوالتون درست مطرح نکردید در واقع اگه تحریکتون قطع میشد ولی رله ها همچنان وصل بودن دلیلش همون چسبیدن کنتاکت ها بود ، اما اینجا ای سی خروجی رو به درستی قطع میکنه که باعث قطع شدن تحریک رله میشه اما نویز حاصل از موتور بلافاصله باعث راه اندازی دوباره تایمر میشه ( پایه تریگ ای سی توسط نویزدوباره تحریک میشه ) که رله دوباره فعال میشه

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                          نوشته اصلی توسط hhbn نمایش پست ها
                          پس اگه نوسان توی خروجی ای سی وجود داره ، حدس من اینه که نویز حاصل از روشن شدن موتور که باعث تحریک دوباره ای سی میشه ، در ضمن سوالتون درست مطرح نکردید در واقع اگه تحریکتون قطع میشد ولی رله ها همچنان وصل بودن دلیلش همون چسبیدن کنتاکت ها بود ، اما اینجا ای سی خروجی رو به درستی قطع میکنه که باعث قطع شدن تحریک رله میشه اما نویز حاصل از موتور بلافاصله باعث راه اندازی دوباره تایمر میشه ( پایه تریگ ای سی توسط نویزدوباره تحریک میشه ) که رله دوباره فعال میشه
                          بله همینطوره چطور میشه رفعش کرد؟

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                            نوشته اصلی توسط M.a.836 نمایش پست ها
                            بله همینطوره چطور میشه رفعش کرد؟
                            میشه برا رفعش راهنمایی کنید

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : وصل ماندن کنتاکت های رله با وجود قطع شدن تحریک!

                              نوشته اصلی توسط M.a.836 نمایش پست ها
                              سلام خسته نباشید دوستان مدار تایمر زیر وقتی خروجی رله به موتور 2 آمپر وصله رله قطع نمیکنه وقتی آزاده قطغ میکنه مشکلش چیه
                              https://www.dropbox.com/s/i0dcu6r11j...A0004.jpg?dl=0
                              سلام
                              به نظر من مشکل از نویز موتور هستش
                              یعنی موتور روی آیسی پارازیت میندازه که برای حل
                              این مشکل اول باید با موتور یه دیود هرزگرد موازی کنین
                              و بعدش هم موتور تا جای ممکن از مدار دور کنین.
                              من خودم بار ها با همچین مشکلاتی مواجه شده بودم که
                              علت اصلیشون یا ناتوانی منبع تغذیه در جریان دهی
                              یا نویز روی قطعات الکترونیکی حساس بوده.
                              موفق باشید

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X