سلام به همه دوستان ،

این اسپیکر 2way ای هست که امروز درستش کردم با کراس اور
، با یه باکس کهنه سامسونگ و یه جفت ووفر 5.5 اینچی سونی و و یه جفت توییتر 1 اینچی سونی!
صدای بسیار شفافی داره ، حتی تو بالاترین ولوم ها و عمیق ترین بیس ها هم هیچ صدای وِز وزی یا تر تر نمیده ، کاملا با اسیلوسکوپ و سیگنال ژنراتور تست کردم ، البته چون میدرنج نداره تو رنج فرکانسی 1500 هرتز تا 1700 هرتز یکم ضعف داره ، که قابل چشم پوشیه ، دیگه باکسش جا نداشت یه میدرنج 2 اینچ سونی دبل مگنت بندازم روش!
1-ووفر و توییتر رو با رعایت موازین فنی جا میذاریم ، حتما حتما از چسب دوطرفه فومی استفاده کنید تا ووفر تو بیس و ولوم شدید نلرزه و صدای تق تق و زِر زِر و ویز ویز ایجاد نکنه ، تو های فای بودن تاثیر داره
2- با دریل و یا اره عموبر جای کانکتور های مخصوص اسپیکر رو دربیارید ، از فروشگاهای لوازم صوتی اتومبیل میتونید بخرید ، من دونه ای 6 تومن خریدم،(قبل گرون شدن دلار
)
3- بعد دور تا دور کانکتور رو چسب دوطرفه بزنید تا کاملا آب بندی بشه و هوا بیرون نده ، وقتی باکس آب بندی نباشه هوا نشتی میده و هم روی پاسخ فرکانسی تاثیر میزاره و هم صدایی شبیه به زوزه ی باد بوجود میاره که اصلا خوب نیست !
4- پایه هایی رو از قبل خریدیم رو جا میزنیم (از تهران فروشگاهای جمهوری میتونید تهیه کنید ، همونایی که باکس پلاستیک و سر ولوم ... میفروشن داره )
5- کراس اور رو جا بزنید ، برای سیستم استریو دوعدد نیازه ، با امپلی های کلاس D هم خوب کار میکنه ،این کراس اور 3 راهه هست و قیمت مناسبی هم داره ،اما من از قسمت میدرنجش استفاده نکردم و فقط از ووفر و توییترش خروجی گرفتم ، هیچ مشکلی بوجود نمیاد ،
حتما از وایرشو(سرسیم لوله ای) استفاده کنید تا سیم ها کنده نشن و اتصالات محکمی بوجود بیاد ؛ میتونید وایرشو رو از فروشگاهای برق صنعتی تهیه کنید ، اما تو بسته بندیه کراس اور ها وجود داره
.
حالا شاید برای بعضی از دوستان سوال باشه که چه نیازی به کراس اور هست؟!!!
خب ببینید توییتر ها نمیتونن فرکانس های پایین (رنج ووفر و لو مید ) رو تحمل کنن میسوزن ، از طرفی ووفر ها هم در فرکانس ها بالا چون واکنش پذیریروشون نسبت به سیگنال صوتی پایین میاد و ولتاژ رو بر میگرددونن به آمپلی و باعث صدمه به آمپلی میشن ، همچنین بی خودی توان میکشن بدون اینکه صدایی تولید کنن ، تازه اگه این امکان وجود داشت که ووفر و توییتر موازی بشن هم امپدانس پایین میومد و برای امپلی خطرساز بود !
اما کراس اور تمام این مشکلات رو برطرف میکنه ، یعنی هم امپدانس رو متعادل میکنه و هم فرکانس صوتی رو به یونیت مربوطه(همون بلندگوی خودمونه) میفرسته .
تازه رو این کراس اور دوسر ووفر مدار zobel معروف جاسازی شده تا اسپایک (قله های ولتاژ) ها رو کاهش بده ، و این یعنی آمپلی حال میکنه
.
6- جاسازی کراس در باکس با چسب حرارتی فراوان ،
7- رنگ کاری با اسپری ، از فاصله ی دور رنگ رو اسپری کنید تا شُره نکنه ! رنگتون تاریخ جدید باشه ، حداکثر 9 ماه از تولیدش گذشته باشه ، حتما حتما خوب تکون بدید!
قسمت هایی که نباید رنگ بشن رو با چسب روزنامه کاغذ و یا ...... بپوشونید .
8- تست کنید و لذت ببرید :دی !
کیفیت رو پایین آوردم ، کیفیت و شفافیت صدای اصلی مشهود نیست .
اینم فیلم تست که با آهنگ معروف bass I love you گرفته شده ، حرکت بلندگو اصلا تو فیلم معلوم نیست ، ولی حدود 10mm به صورت فری ایر کورس داشت ، البته از دست همسایه ها و اهل خونه ولوم رو بالانبردم
9- حتما بعد از نصب کراس اور موزیک هایی که قبلا گوش میدادین و نُت به نُت اون خاطرتون هست رو گوش کنید تا متوجه صدای شفاف و کریستالی اون بشید ، اصلا چنان جزییات صدا رو خوب نشون میده که انگار آهنگ ریمیکس شده


10- این نکته رو هیچوقت ؛ تاکید میکنم هیچوقت فراموش نکنید که بدون باکس خوب نمیشه صدا گرفت ! باکس ها ! نه یه تیکه جعبه!(بیشتر راجع به فرکانس ها زیر 500 هرتز یا همون بیس صدق میکنه) چون ، دایرکتیویتی یا همون جهتوری فرکانس های پایین باعث خنثی کردن هم میشن و انگار پنبه در هاوِون کوبیدین
یونیت درایور ها (همون بلندگو) ها رو از سونی انتخاب کردم ؛ نه به خاطر اینکه سونیه! بلکه به خاطر مگنت قوی و دوبلش، دیافراگم بسیار سبکش ، سیم پیچ دولایه که باعث میشه پاسخ گویی فرکانسی خطی باشه ،
حساسیت بسیار بالا نسبت به سایر اسپیکر های همرده ، فوم بزرنتی با روکش سیلیکونی مقاوم و ..... خوبی دیگه که یونیت های خانگی سونی داره !
اینم صدای ضبط شده با آهنگ سلف کنترل لورا ! با گوشی ضبط کردم نه میکروفون neumann پانزده میلیونی! ایراد نگیرین یوقت ها !
آپارات:
https://www.aparat.com/v/MawDF
__________________________________________________ __________________________
پرسشی فنی ای بود در خدمتم.

این اسپیکر 2way ای هست که امروز درستش کردم با کراس اور

صدای بسیار شفافی داره ، حتی تو بالاترین ولوم ها و عمیق ترین بیس ها هم هیچ صدای وِز وزی یا تر تر نمیده ، کاملا با اسیلوسکوپ و سیگنال ژنراتور تست کردم ، البته چون میدرنج نداره تو رنج فرکانسی 1500 هرتز تا 1700 هرتز یکم ضعف داره ، که قابل چشم پوشیه ، دیگه باکسش جا نداشت یه میدرنج 2 اینچ سونی دبل مگنت بندازم روش!

1-ووفر و توییتر رو با رعایت موازین فنی جا میذاریم ، حتما حتما از چسب دوطرفه فومی استفاده کنید تا ووفر تو بیس و ولوم شدید نلرزه و صدای تق تق و زِر زِر و ویز ویز ایجاد نکنه ، تو های فای بودن تاثیر داره

2- با دریل و یا اره عموبر جای کانکتور های مخصوص اسپیکر رو دربیارید ، از فروشگاهای لوازم صوتی اتومبیل میتونید بخرید ، من دونه ای 6 تومن خریدم،(قبل گرون شدن دلار

3- بعد دور تا دور کانکتور رو چسب دوطرفه بزنید تا کاملا آب بندی بشه و هوا بیرون نده ، وقتی باکس آب بندی نباشه هوا نشتی میده و هم روی پاسخ فرکانسی تاثیر میزاره و هم صدایی شبیه به زوزه ی باد بوجود میاره که اصلا خوب نیست !
4- پایه هایی رو از قبل خریدیم رو جا میزنیم (از تهران فروشگاهای جمهوری میتونید تهیه کنید ، همونایی که باکس پلاستیک و سر ولوم ... میفروشن داره )
5- کراس اور رو جا بزنید ، برای سیستم استریو دوعدد نیازه ، با امپلی های کلاس D هم خوب کار میکنه ،این کراس اور 3 راهه هست و قیمت مناسبی هم داره ،اما من از قسمت میدرنجش استفاده نکردم و فقط از ووفر و توییترش خروجی گرفتم ، هیچ مشکلی بوجود نمیاد ،
حتما از وایرشو(سرسیم لوله ای) استفاده کنید تا سیم ها کنده نشن و اتصالات محکمی بوجود بیاد ؛ میتونید وایرشو رو از فروشگاهای برق صنعتی تهیه کنید ، اما تو بسته بندیه کراس اور ها وجود داره

حالا شاید برای بعضی از دوستان سوال باشه که چه نیازی به کراس اور هست؟!!!
خب ببینید توییتر ها نمیتونن فرکانس های پایین (رنج ووفر و لو مید ) رو تحمل کنن میسوزن ، از طرفی ووفر ها هم در فرکانس ها بالا چون واکنش پذیریروشون نسبت به سیگنال صوتی پایین میاد و ولتاژ رو بر میگرددونن به آمپلی و باعث صدمه به آمپلی میشن ، همچنین بی خودی توان میکشن بدون اینکه صدایی تولید کنن ، تازه اگه این امکان وجود داشت که ووفر و توییتر موازی بشن هم امپدانس پایین میومد و برای امپلی خطرساز بود !
اما کراس اور تمام این مشکلات رو برطرف میکنه ، یعنی هم امپدانس رو متعادل میکنه و هم فرکانس صوتی رو به یونیت مربوطه(همون بلندگوی خودمونه) میفرسته .
تازه رو این کراس اور دوسر ووفر مدار zobel معروف جاسازی شده تا اسپایک (قله های ولتاژ) ها رو کاهش بده ، و این یعنی آمپلی حال میکنه

6- جاسازی کراس در باکس با چسب حرارتی فراوان ،
7- رنگ کاری با اسپری ، از فاصله ی دور رنگ رو اسپری کنید تا شُره نکنه ! رنگتون تاریخ جدید باشه ، حداکثر 9 ماه از تولیدش گذشته باشه ، حتما حتما خوب تکون بدید!
قسمت هایی که نباید رنگ بشن رو با چسب روزنامه کاغذ و یا ...... بپوشونید .
8- تست کنید و لذت ببرید :دی !
کیفیت رو پایین آوردم ، کیفیت و شفافیت صدای اصلی مشهود نیست .
اینم فیلم تست که با آهنگ معروف bass I love you گرفته شده ، حرکت بلندگو اصلا تو فیلم معلوم نیست ، ولی حدود 10mm به صورت فری ایر کورس داشت ، البته از دست همسایه ها و اهل خونه ولوم رو بالانبردم

9- حتما بعد از نصب کراس اور موزیک هایی که قبلا گوش میدادین و نُت به نُت اون خاطرتون هست رو گوش کنید تا متوجه صدای شفاف و کریستالی اون بشید ، اصلا چنان جزییات صدا رو خوب نشون میده که انگار آهنگ ریمیکس شده



10- این نکته رو هیچوقت ؛ تاکید میکنم هیچوقت فراموش نکنید که بدون باکس خوب نمیشه صدا گرفت ! باکس ها ! نه یه تیکه جعبه!(بیشتر راجع به فرکانس ها زیر 500 هرتز یا همون بیس صدق میکنه) چون ، دایرکتیویتی یا همون جهتوری فرکانس های پایین باعث خنثی کردن هم میشن و انگار پنبه در هاوِون کوبیدین

یونیت درایور ها (همون بلندگو) ها رو از سونی انتخاب کردم ؛ نه به خاطر اینکه سونیه! بلکه به خاطر مگنت قوی و دوبلش، دیافراگم بسیار سبکش ، سیم پیچ دولایه که باعث میشه پاسخ گویی فرکانسی خطی باشه ،
حساسیت بسیار بالا نسبت به سایر اسپیکر های همرده ، فوم بزرنتی با روکش سیلیکونی مقاوم و ..... خوبی دیگه که یونیت های خانگی سونی داره !
اینم صدای ضبط شده با آهنگ سلف کنترل لورا ! با گوشی ضبط کردم نه میکروفون neumann پانزده میلیونی! ایراد نگیرین یوقت ها !

آپارات:
https://www.aparat.com/v/MawDF
__________________________________________________ __________________________
پرسشی فنی ای بود در خدمتم.
دیدگاه