اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مدار چشمک زن راهنما

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مدار چشمک زن راهنما

    سلام خدمت دوستان
    کسی مدار چشمک زن راهنما موتور سیکلت را نداره مدلی که دو تا فیش داره
    اگه مدارش را دارین قرار بدین بنظر من باید یه چیزی تو این مایه ها باشه

    #2
    پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

    سلام.
    از مدار زیر استفاده کنید.

    لیست قطعات
    R1 = 6.8K
    R2 = 220K
    R3 = 22K
    C1 = 100uF-25V
    C2 = 10u-25V
    D1 = 1N4002
    Q1 = BC557
    Q2 = IRF530
    LP1 = 12V-21W

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

      سلام
      اگر مدار دیگه ای هم مانند این مدار دارین قرار بدین خوشحال میشم
      میخوام مدارات مختلف را بررسی کنم
      ممنون از شما

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

        دوست عزیز

        اتوماتیک راهنما آماده بخری هم به صرفه تره ، هم بدنه و سوکت بندی استاندارد داره ، هم سایر پیش نیازهای اتوماتیک راهنما رو داره ...
        اینکه بخوای فقط با فلیپ فلاپ و مولتی ویبراتور بسازی بخشهای مهم یه مدار ساده رو از دست میدی

        پ .ن : اتوماتیک راهنما یه مدار ساده است که اصلش یک تیغه بیمتال بود . بخاطر ساختار مکانیکی سوییچ موقع قطع و وصل صدای تیک تیک واضح میداد که هشدار صوتی فعال بودن راهنما محسوب میشد .
        بدلیل همین ساختار مکانیکی سرعت قطع و وصلش وابسته به مقاومت بار بود ... اگر یکی از لامپهای راهنما می سوخت سرعت قطع و وصل بالا میرفت ... اگر در مدار اتصال کوتاه وجود داشت زمان وصل خیلی کوتاه و زمان وصل مجدد طولانی میشد ، اگر مدار باز بود کلا قطع نمیکرد که این خاصیت ذاتی بیمتال باعث میشد راننده متوجه ایراد در چراغها و اتصالات بشه .

        نمونه های الکترونیکی ساده هیچکدوم از این قابلیتها رو ندارن ...
        معادل الکترونیکی اتوماتیک راهنما یا هشدار صوتی با بازر داره یا از یک رله با صدای واضح بعنوان هشدار صوتی استفاده کردن ‌‌.برای شبیه سازی عیب یابی اصلی با تغییر سرعت قطع و وصل یک مدار اندازه گیر جریان با تایمر ترکیب شده ...

        ساختنش به شکل تکی و مقیاس محدود با این عملکرد توجیه اقتصادی نداره
        شماتیک داخلی دو نمونه الکترونیکی که عملکردهای فوق رو داره :



        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۰۱/۱۹.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

          نوشته اصلی توسط الکترونیک H نمایش پست ها
          سلام خدمت دوستان
          کسی مدار چشمک زن راهنما موتور سیکلت را نداره مدلی که دو تا فیش داره
          اگه مدارش را دارین قرار بدین بنظر من باید یه چیزی تو این مایه ها باشه
          https://s2.uupload.ir/files/۲۰۲۳۰۴۰۷_۱۶۲۱۴۶_yl3t.jpg
          درود،مدار متنوعی ندارن.
          فقط دو نوع رله ای و ترانزیستوری داره، شماتیک هر دو مدل هم داشتم، اگر پیدا کنم، ارسال
          میکنم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

            تشکر از همه‌ی دوستان
            مداری که با ماسفت z44هست رو دیدم
            کسی میتونه عملکردش رو تشریح کنه سه تا خازن داره و سه تا مقاومت ویه ماسفت
            بازهم تشکر

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

              نه اون نیشت
              جدیدترین ویرایش توسط Mimi68; ۰۰:۳۹ ۱۴۰۲/۰۱/۲۳.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مدار چشمک زن راهنما

                طرز کار :

                خازن C1 بعنوان خازن تغذیه اصلی و فیلتر هر وقت که مدار راهنما تغذیه مثبتش وصل میشه بوسیله دیود D1 باندازه تقریبا ولتاژ کاری سیستم ( فرضا ۱۲ ولت اتوموبیل ) شارژ میشه .
                ترانزیستور Q1 یک ترانزیستور جنرال pnp هست ... امیترش به تغذیه مثبت و فیلتر سیستم وصله .
                بیس این ترانزیستور توسط مقاومت R2 بایاس منفی شده تا زمانیکه ولتاژ بیس باندازه حدود 0.7 ولت کمتر از ولتاژ امیتر هست ترانزیستور در حالت وصله که باعث توسعه ولتاژ دو سر مقاومت R1 و قرار گرفتن گیت Q2 در ناحیه هدایت و نتیجتا وصل موندن ماسفت میشه .
                ماسفت Q2 زمانی که وصله خط تغذیه منفی بار رو در سطح گرند و چراغها رو روشن نگه میداره ‌.

                بیس توسط خازن C2 که به شکل سری با مقاومت R3 قرار گرفته ( مقدار R3 تقرببا یک دهم R2 هست ) به مرور خازن رو تخلیه میکنه تا بیس باندازه 0.7 کمتر از ولتاژ تغذیه برسه که باعث قطع ترانزیستور Q1 و نتیجتا قطع تغذیه گیت Q2 میشه ، قطع ولتاژ گیت سوییچ خروجی رو باز میکنه و مجددا ورودی های مدار ( D1 و R3 ) در سطح ولتاژ تغذیه قرار میگیرن ... خازن تغذیه بوسیله D1 شارژ میشه ( این دیود مانع قطع تغذیه مدار زمان گرند شدن خروجی هم میشه )
                مثل حالت اول بعد از وصل کلید راهنما سیکل فوق تکرار میشه و درواقع ریست میشه که خروجی رو به حالت فلاشر تبدیل میکنه . زمان قطع و وصل توسط زمان شارژ و دشارژ C2 بوسیله R3 تعیین میشه .

                این مدار سوای پیش نیازهای هشداری که قبلا عنوان شدن و نداره ، خروجی اش هم استاندارد نیست ( چراغهای راهنما تغذیه منفی اشون اتصال بدنه دائمه ... تغذیه مثبت باید قطع و وصل بشه که در این مدار سوییچ برعکسه ) .

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X