اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوختن ماسفت پاور پرینتر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوختن ماسفت پاور پرینتر

    با سلام به همه دوستان
    یه بورد پاور پرینتر اچ‌پی 2035 دارم (شماره‌ی فنی بورد RM1-6345) که با چک کردن قطعات بخش اولیه (پیش از ترانس) متوجه شدم فیوز + ماسفت به شماره‌ی K4005 سوخته بودن و هر دو رو تعویض کردم.
    بقیه قطعات اون قسمت شامل پل دیودی و خازن صافی مشکلی نداشتن ولی برای ولتاژگیری با زدن کابل به برق توی همون لحظه دوباره هم فیوز هم ماسفت سوختن.
    پشت بورد رو نگاه کردم و دقیقا کنار پایه‌های مرتبط به گیت و سورس تعدادی مقاومت اس‌ام‌دی وجود داشت (برای بایاس ماسفت) که سلامتشون رو چک کردم و فقط دو مقاومت بود که شماره نداشتن و ظاهرا قطع بودن (یکیشون به خاطر ضعف چشمام با زحمت متوجه شدم که ترک داشته)
    متاسفانه الان هنوز از دلیل سوختن ماسفت مطمئن نیستم، چون بدون لامپ تست زده بودم و انتظار نداشتم توی کمتر از یک ثانیه این اتفاق بیفته (دوشاخه رو بصورت آنی زدم و کشیدم و حتی فیوز شیشه‌ای روی بورد ترکید)
    اولین دفعه‌ (اولین بار با تست سریع قطعات پیش از اطمینان از سوختن ماسفت فابریک روی بورد) فقط فیوز سوخته بود و تست ماسفت دقیق و همینطور مشکوک نبود و با اتصال لحظه‌ای به برق ماسفت نصف شده بود!)
    بار دوم هم با اتصال خیلی خیلی کوتاه که حتی فکر نمی‌کردم برق وارد مدار بشه فیوز ترکید و ماسفت جایگزین هم چک کردم که سوخته بود
    حالا راهنمایی کنین که دلیل یا دلایل سوختن ماسفت چه چیزی هست و ممکنه به خاطر همون مقاومتای اس‌ام‌دی باشه؟
    برای پیدا کردن و جایگزینی اون دو مقاومت که مشخصاتشون از بین رفته چکار کنم (شماتیک مدار پیدا نشد + هر دو مقاومت قطع هستن + آیا نیاز به محاسبات متناسب با ولتاژ و ماسفت هست که من توش صفرم؟)
    با سپاس از وقتی که صرف می‌کنین تا مشکلم بررسی و حل بشه
    پ.ن1:من الکترونیک رو تازه شروع کردم و صرفا به خاطر علاقه و هیجانی که از بچگی بوده و الان فرصتی کوتاه براش پیدا کردم گاهی سرگرمش می‌شم و شغل اصلیم برنامه‌نویسی هست
    پ.ن2:اگر از دوستان کسی هست که حتما داخل شهر تهران کار تعمیرات رو انجام می‌ده و توانایی عیب‌یابی و تعمیر این بورد رو در زمان کوتاه (به خاطر گرفتاری خودم + امانت بودن بورد) داره لطفا اطلاع بده (امیدوارم خلاف قوانین انجمن نباشه)

    ویرایش ۱: افزودن توضیحات و عکس
    ماسفت به شماره‌ی K4005 و ترازیستور اس‌ام‌دی که رش فقط حک شده بود Q-H و اپتوکوپلرها هم به شماره‌ی PC123 هستن
    ۴ عدد مقاومت اس‌ام‌دی مشخص‌شده روی عکس هم مدار باز هستن که فقط مقدار ۲تاشون مشخصه
    تست ترانزیستور Q-H روی بورد:
    ولتاژ بیس-امیتر 0.422 (در هر دو جهت!) | ولتاژ بیس-کالکتور 0.670 | کالکتور-امیتر! (در یه جهت 0.668)
    مقاومت بیس-امیتر حدود 250 اهم | مقاومت بیس-کالکتور حدود 3 کیلو اهم
    جدیدترین ویرایش توسط fayyellow; ۱۹:۴۴ ۱۴۰۴/۰۱/۲۷. دلیل: افزودن توضیحات و تصاویر

    #2
    نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
    با سلام به همه دوستان
    یه بورد پاور پرینتر اچ‌پی 2035 دارم (شماره‌ی فنی بورد RM1-6345) که با چک کردن قطعات بخش اولیه (پیش از ترانس) متوجه شدم فیوز + ماسفت به شماره‌ی K4005 سوخته بودن و هر دو رو تعویض کردم.
    بقیه قطعات اون قسمت شامل پل دیودی و خازن صافی مشکلی نداشتن ولی برای ولتاژگیری با زدن کابل به برق توی همون لحظه دوباره هم فیوز هم ماسفت سوختن.
    پشت بورد رو نگاه کردم و دقیقا کنار پایه‌های مرتبط به گیت و سورس تعدادی مقاومت اس‌ام‌دی وجود داشت (برای بایاس ماسفت) که سلامتشون رو چک کردم و فقط دو مقاومت بود که شماره نداشتن و ظاهرا قطع بودن (یکیشون به خاطر ضعف چشمام با زحمت متوجه شدم که ترک داشته)
    متاسفانه الان هنوز از دلیل سوختن ماسفت مطمئن نیستم، چون بدون لامپ تست زده بودم و انتظار نداشتم توی کمتر از یک ثانیه این اتفاق بیفته (دوشاخه رو بصورت آنی زدم و کشیدم و حتی فیوز شیشه‌ای روی بورد ترکید)
    اولین دفعه‌ (اولین بار با تست سریع قطعات پیش از اطمینان از سوختن ماسفت فابریک روی بورد) فقط فیوز سوخته بود و تست ماسفت دقیق و همینطور مشکوک نبود و با اتصال لحظه‌ای به برق ماسفت نصف شده بود!)
    بار دوم هم با اتصال خیلی خیلی کوتاه که حتی فکر نمی‌کردم برق وارد مدار بشه فیوز ترکید و ماسفت جایگزین هم چک کردم که سوخته بود
    حالا راهنمایی کنین که دلیل یا دلایل سوختن ماسفت چه چیزی هست و ممکنه به خاطر همون مقاومتای اس‌ام‌دی باشه؟
    برای پیدا کردن و جایگزینی اون دو مقاومت که مشخصاتشون از بین رفته چکار کنم (شماتیک مدار پیدا نشد + هر دو مقاومت قطع هستن + آیا نیاز به محاسبات متناسب با ولتاژ و ماسفت هست که من توش صفرم؟)
    با سپاس از وقتی که صرف می‌کنین تا مشکلم بررسی و حل بشه
    پ.ن1:من الکترونیک رو تازه شروع کردم و صرفا به خاطر علاقه و هیجانی که از بچگی بوده و الان فرصتی کوتاه براش پیدا کردم گاهی سرگرمش می‌شم و شغل اصلیم برنامه‌نویسی هست
    پ.ن2:اگر از دوستان کسی هست که حتما داخل شهر تهران کار تعمیرات رو انجام می‌ده و توانایی عیب‌یابی و تعمیر این بورد رو در زمان کوتاه (به خاطر گرفتاری خودم + امانت بودن بورد) داره لطفا اطلاع بده (امیدوارم خلاف قوانین انجمن نباشه)
    سلام و درود

    احتمالن درایور ماسفت قدرت شما سوخته و باعث شده ماسفت روشن بمونه و خاموش نشه (درنتیجه اتصال کوتاه پیش اومده و ماسفت ترکیده)
    البته ممکنه خرابی از بخش دیگه از باشه مثلا آیسی سوییچینگ

    اگه امکانش هست چند عکس از برد بدید و برسی کنید پایه گیت به کجا متصل میشده

    دیدگاه


      #3
      نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها

      سلام و درود

      احتمالن درایور ماسفت قدرت شما سوخته و باعث شده ماسفت روشن بمونه و خاموش نشه (درنتیجه اتصال کوتاه پیش اومده و ماسفت ترکیده)
      البته ممکنه خرابی از بخش دیگه از باشه مثلا آیسی سوییچینگ

      اگه امکانش هست چند عکس از برد بدید و برسی کنید پایه گیت به کجا متصل میشده
      درود و سپاس از توجه شما
      متاسفانه گوشیم ایراد داره و الان امکان ارسال عکس ندارم و در اولین فرصت پیش اومده حتما چند تا با وضوح مناسب می‌گیرم و ارسال می‌کنم
      ولی آیا تمام این دلایلی که گفتین (یا هر دلیلی دیگه) ممکنه باعث بشه که ماسفت حتی با این سرعت بسوزه که تنها کمتر از یک ثانیه به برق وصل شده بود؟! (تحمل ماسفت قدرت اینقدر کمه؟)
      اون مقاومتهای اس‌ام‌دی پشت بورد که با گیت در ارتباط هستن (و بعدا عکسشون رو ارسال می‌کن) هم دست کم دوتاش ایراد داره (که شماره/مقدارشون مشخص نیست) و آیا ممکنه اونا هم باعث بایاس نادرست و روشن موندن دایمی ماسفت بشن؟ (به خاطر عدم انطباق ولتاژ ترشولد)
      چون من خودم سررشته ندارم این رو می‌پرسم تا یاد بگیرم که حتی اتصال آنی هم ممکنه همچین مشکلی درست کنه (یعنی همون مقدار باری که توی خازن جمع شده کافیه برای این اتفاق؟)
      باز هم سپاس از صرف وقت و کمک و همکاریتون

      دیدگاه


        #4
        توضیحات مختصر به همراه عکس به اولین ارسال (پست) اضافه شد و همین ارسال پاک خواهد شد
        اسپم

        دیدگاه


          #5
          نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
          با سلام به همه دوستان
          یه بورد پاور پرینتر اچ‌پی 2035 دارم (شماره‌ی فنی بورد RM1-6345) که با چک کردن قطعات بخش اولیه (پیش از ترانس) متوجه شدم فیوز + ماسفت به شماره‌ی K4005 سوخته بودن و هر دو رو تعویض کردم.
          بقیه قطعات اون قسمت شامل پل دیودی و خازن صافی مشکلی نداشتن ولی برای ولتاژگیری با زدن کابل به برق توی همون لحظه دوباره هم فیوز هم ماسفت سوختن.
          پشت بورد رو نگاه کردم و دقیقا کنار پایه‌های مرتبط به گیت و سورس تعدادی مقاومت اس‌ام‌دی وجود داشت (برای بایاس ماسفت) که سلامتشون رو چک کردم و فقط دو مقاومت بود که شماره نداشتن و ظاهرا قطع بودن (یکیشون به خاطر ضعف چشمام با زحمت متوجه شدم که ترک داشته)
          متاسفانه الان هنوز از دلیل سوختن ماسفت مطمئن نیستم، چون بدون لامپ تست زده بودم و انتظار نداشتم توی کمتر از یک ثانیه این اتفاق بیفته (دوشاخه رو بصورت آنی زدم و کشیدم و حتی فیوز شیشه‌ای روی بورد ترکید)
          اولین دفعه‌ (اولین بار با تست سریع قطعات پیش از اطمینان از سوختن ماسفت فابریک روی بورد) فقط فیوز سوخته بود و تست ماسفت دقیق و همینطور مشکوک نبود و با اتصال لحظه‌ای به برق ماسفت نصف شده بود!)
          بار دوم هم با اتصال خیلی خیلی کوتاه که حتی فکر نمی‌کردم برق وارد مدار بشه فیوز ترکید و ماسفت جایگزین هم چک کردم که سوخته بود
          حالا راهنمایی کنین که دلیل یا دلایل سوختن ماسفت چه چیزی هست و ممکنه به خاطر همون مقاومتای اس‌ام‌دی باشه؟
          برای پیدا کردن و جایگزینی اون دو مقاومت که مشخصاتشون از بین رفته چکار کنم (شماتیک مدار پیدا نشد + هر دو مقاومت قطع هستن + آیا نیاز به محاسبات متناسب با ولتاژ و ماسفت هست که من توش صفرم؟)
          با سپاس از وقتی که صرف می‌کنین تا مشکلم بررسی و حل بشه
          پ.ن1:من الکترونیک رو تازه شروع کردم و صرفا به خاطر علاقه و هیجانی که از بچگی بوده و الان فرصتی کوتاه براش پیدا کردم گاهی سرگرمش می‌شم و شغل اصلیم برنامه‌نویسی هست
          پ.ن2:اگر از دوستان کسی هست که حتما داخل شهر تهران کار تعمیرات رو انجام می‌ده و توانایی عیب‌یابی و تعمیر این بورد رو در زمان کوتاه (به خاطر گرفتاری خودم + امانت بودن بورد) داره لطفا اطلاع بده (امیدوارم خلاف قوانین انجمن نباشه)

          ویرایش ۱: افزودن توضیحات و عکس
          ماسفت به شماره‌ی K4005 و ترازیستور اس‌ام‌دی که رش فقط حک شده بود Q-H و اپتوکوپلرها هم به شماره‌ی PC123 هستن
          ۴ عدد مقاومت اس‌ام‌دی مشخص‌شده روی عکس هم مدار باز هستن که فقط مقدار ۲تاشون مشخصه
          تست ترانزیستور Q-H روی بورد:
          ولتاژ بیس-امیتر 0.422 (در هر دو جهت!) | ولتاژ بیس-کالکتور 0.670 | کالکتور-امیتر! (در یه جهت 0.668)
          مقاومت بیس-امیتر حدود 250 اهم | مقاومت بیس-کالکتور حدود 3 کیلو اهم
          با سلام و خسته نباشید ،
          برد تغذیه شما از نوع خود نوسان ساز RCC هست که آیسی سویچینگ نداره.
          مقاومت R503 معمولا مقداری در حدود 10 کیلو اهم یا بالاتر داره
          و مقاومت R508 هم زیر 1 کیلو اهم هست.
          اینکه ماسفت درجا میسوزه هم میتونه بخاطر خرابی همون مقاومت ها و البته خرابی ترانریستور Q502 و اپتوکوپلر باشه.

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
            با سلام به همه دوستان
            یه بورد پاور پرینتر اچ‌پی 2035 دارم (شماره‌ی فنی بورد RM1-6345) که با چک کردن قطعات بخش اولیه (پیش از ترانس) متوجه شدم فیوز + ماسفت به شماره‌ی K4005 سوخته بودن و هر دو رو تعویض کردم.
            بقیه قطعات اون قسمت شامل پل دیودی و خازن صافی مشکلی نداشتن ولی برای ولتاژگیری با زدن کابل به برق توی همون لحظه دوباره هم فیوز هم ماسفت سوختن.
            پشت بورد رو نگاه کردم و دقیقا کنار پایه‌های مرتبط به گیت و سورس تعدادی مقاومت اس‌ام‌دی وجود داشت (برای بایاس ماسفت) که سلامتشون رو چک کردم و فقط دو مقاومت بود که شماره نداشتن و ظاهرا قطع بودن (یکیشون به خاطر ضعف چشمام با زحمت متوجه شدم که ترک داشته)
            متاسفانه الان هنوز از دلیل سوختن ماسفت مطمئن نیستم، چون بدون لامپ تست زده بودم و انتظار نداشتم توی کمتر از یک ثانیه این اتفاق بیفته (دوشاخه رو بصورت آنی زدم و کشیدم و حتی فیوز شیشه‌ای روی بورد ترکید)
            اولین دفعه‌ (اولین بار با تست سریع قطعات پیش از اطمینان از سوختن ماسفت فابریک روی بورد) فقط فیوز سوخته بود و تست ماسفت دقیق و همینطور مشکوک نبود و با اتصال لحظه‌ای به برق ماسفت نصف شده بود!)
            بار دوم هم با اتصال خیلی خیلی کوتاه که حتی فکر نمی‌کردم برق وارد مدار بشه فیوز ترکید و ماسفت جایگزین هم چک کردم که سوخته بود
            حالا راهنمایی کنین که دلیل یا دلایل سوختن ماسفت چه چیزی هست و ممکنه به خاطر همون مقاومتای اس‌ام‌دی باشه؟
            برای پیدا کردن و جایگزینی اون دو مقاومت که مشخصاتشون از بین رفته چکار کنم (شماتیک مدار پیدا نشد + هر دو مقاومت قطع هستن + آیا نیاز به محاسبات متناسب با ولتاژ و ماسفت هست که من توش صفرم؟)
            با سپاس از وقتی که صرف می‌کنین تا مشکلم بررسی و حل بشه
            پ.ن1:من الکترونیک رو تازه شروع کردم و صرفا به خاطر علاقه و هیجانی که از بچگی بوده و الان فرصتی کوتاه براش پیدا کردم گاهی سرگرمش می‌شم و شغل اصلیم برنامه‌نویسی هست
            پ.ن2:اگر از دوستان کسی هست که حتما داخل شهر تهران کار تعمیرات رو انجام می‌ده و توانایی عیب‌یابی و تعمیر این بورد رو در زمان کوتاه (به خاطر گرفتاری خودم + امانت بودن بورد) داره لطفا اطلاع بده (امیدوارم خلاف قوانین انجمن نباشه)

            ویرایش ۱: افزودن توضیحات و عکس
            ماسفت به شماره‌ی K4005 و ترازیستور اس‌ام‌دی که رش فقط حک شده بود Q-H و اپتوکوپلرها هم به شماره‌ی PC123 هستن
            ۴ عدد مقاومت اس‌ام‌دی مشخص‌شده روی عکس هم مدار باز هستن که فقط مقدار ۲تاشون مشخصه
            تست ترانزیستور Q-H روی بورد:
            ولتاژ بیس-امیتر 0.422 (در هر دو جهت!) | ولتاژ بیس-کالکتور 0.670 | کالکتور-امیتر! (در یه جهت 0.668)
            مقاومت بیس-امیتر حدود 250 اهم | مقاومت بیس-کالکتور حدود 3 کیلو اهم
            این نوع پاور از نوع سلف اوسیلاتور هستش یعنی پالس پی دبلو ام از طریق آیسی تولید نمیشه بلکه توسط خود مدار تولید میشه (مانند بعضی از تغذیه های استندبای پاور کامپیوتر)
            نحوه عملکردشون مثل اوسیلاتور آرمسترانگ هستش طراح این مدار رو زنده میخام چرا مدار اسنابر سر ترانس نزاشته
            دو مقاومتی که مقدارش مشخص هست رو تعویض کنیید همچنین اپتوکوپتلر ها رو هم با مولتی متر تست کنید
            خازن صافی و پل دیود کو؟
            حدس میزنم مقاومت r508 مقدارش بین پونصد اهم تا یک کیلو باشه اول مقاومت پونصد و دوره ده اهم رو تست کنید
            مقاومت گیت سورس هم معمولا ده کیلو اهمه
            حتما از یک لامپ تست صد وات استفاده کنید تا دوباره مدار منفجر نشه
            برای پیدا کردن مقدار دقیق مقاومت از پتانسیومتر هم میتونید استفاده کنید
            دیود شاتکی بخش سرد رو هم تست کنید ضرر نداره
            باتست دیود باید ولتاژ بین دو دهم تا سه دهم داشته باشه


            جدیدترین ویرایش توسط wither__craft; ۱۴:۲۵ ۱۴۰۴/۰۱/۳۰.

            دیدگاه


              #7
              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              اینکه ماسفت درجا میسوزه هم میتونه بخاطر خرابی همون مقاومت ها و البته خرابی ترانریستور Q502 و اپتوکوپلر باشه.
              درود و سپاس از راهنمایی شما
              من هنوز آشنایی چندانی با ماسفت (الکترونیک) ندارم ولی برام جالبه که ماسفت با این سرعت آسیب ببینه
              یعنی باید زمان روشن بودنش به حدی کوتاه باشه که جریانی بیشتر از مقدار ماکزیموم اعلام شده توی دیتاشیت ازش عبود نکنه؟

              نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
              این نوع پاور از نوع سلف اوسیلاتور هستش یعنی پالس پی دبلو ام از طریق آیسی تولید نمیشه بلکه توسط خود مدار تولید میشه (مانند بعضی از تغذیه های استندبای پاور کامپیوتر)
              نحوه عملکردشون مثل اوسیلاتور آرمسترانگ هستش

              درود و سپاس از وقتی که صرف کردین
              برام جالب شد که برم دنبال اوسیلاتور آرمسترانگ و کمی بیشتر با این موارد آشنا بشم

              نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
              طراح این مدار رو زنده میخام چرا مدار اسنابر سر ترانس نزاشته

              برای این مورد من بی‌تقصیرم، باید با اینترپل هماهنگ کنم (اگه همکاری کنن )

              نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
              خازن صافی و پل دیود کو؟

              برای تمیزکاری برداشته بودمشون (همینطور ترانس رو)، بیشتر از خونه‌تکونی قبل از نوروز، تمیزکردن این بورد وقت و زحمت لازم داشت (تونر به زور ازش پاک می‌شد)

              نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
              مقاومت درین سورس هم معمولا ده کیلو اهمه

              منظورتون مقاومت گیت-سورس هست؟

              نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
              دیود شاتکی بخش سرد رو هم تست کنید ضرر نداره

              بله، تست شد و سالم بود

              در پاسخ و اضافه کردن توضیحات به راهنمایی هر دو شما گرامیان
              می‌خوام بدونم (یا مطمئن بشم) که اگه بدون نصب ماسفت نو و سالم، بورد رو به برق متصل کنم، اگه ولتاژ بین محل اتصال پایه‌های ماسفت رو با هم چک کنم، امکان نتیجه گرفتن دارم برای پیدا کردن مقدار مقاومت 503 (گیت-سورس) و این بررسی مفیده؟
              امکانش هست یه پتانسیومتر/ولوم 10کیلو اهم یا بیشتر رو ابتدا توی ماکزیموم بذارم و با دقت به مقدار ولتاژ دو سرش، مقدار مقاومتش رو تا حدی تغییر بدم (کاهش) تا اولا اگه از مقدار ماکزیموم (طبق دیتاشیت) بیشتر بود کمتر بشه و بعد تا نزدیکی یا کمتر از مقدار ترشولد بیارم پایین یا اینکه باید این مقدار صفر باشه؟
              به این خاطر می‌پرسم که بدون ماسفت سوییچ‌زنی اتفاق نمیفته و نیازی به بالاتر بودن ولتاژ گیت نسبت به سورس نیست دیگه یا اینکه برای راه‌اندازی اولیه باید همون ابتدا تا مقدار لازم برای روشن بودن ماسفت برسه و با راه‌اندازی مدار بقیه قسمتها به موقع خاموشش می‌کنن؟
              منظورم اینه که، چون خاموش کردن ماسفت مهمتره، آیا همون اول باید روشن بشه و این وظیفه‌ی ترانزیستور (درایو) و اجزای کناری هست تا ولتاژ رو ببرن بالا یا اینکه بلافاصله بیارن پایین؟
              این ابهام من به خاطر اینه که ممکنه پیشفرض ذهنیم اشتباه باشه

              تا اینجا الویت برای پیدا کردن مقدار مقاومت اول برای 503 (گیت-سورس) هست (از ماکزیموم اهم تا حدود 10 کیلو) و بعد 508 (اپتو)؟
              اون ترانزیستور هم هنوز بیرون از مدار تست نکردم، مشابهش روی همون مدار هست ولی برای نتیجه‌گیری قطعی بیرون تست می‌کنم
              اگه مشکل داشت راه حلی برای پیدا کردنش هست؟ (سرچ کردم و تنها یه وبسایت مقداری اطلاعات فنی گذاشته بود مثل 80ولت - 100 میلی‌آمپر - 350میلی‌وات - مقامت 1و2 برابر با 10کیلو و 47کیلو)
              این دفعه یه لامپ رشته‌ای می‌ذارم سر راه، ولی همین ممکنه جلوی تکرار سوختن ماسفت رو بگیره (حداقل 2 ثانیه فرصت بده) یا اینکه بار خازن باز باعث خرابی می‌شه؟ (نبود اسنابر!)
              باز هم از اینکه توجه کردین بسیار سپاسگزارم
              جدیدترین ویرایش توسط fayyellow; ۰۰:۵۱ ۱۴۰۴/۰۱/۳۰.

              دیدگاه


                #8
                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                من هنوز آشنایی چندانی با ماسفت (الکترونیک) ندارم ولی برام جالبه که ماسفت با این سرعت آسیب ببینه
                یعنی باید زمان روشن بودنش به حدی کوتاه باشه که جریانی بیشتر از مقدار ماکزیموم اعلام شده توی دیتاشیت ازش عبود نکنه؟
                خب مشکل عبور جریان از ماسفت نیست مشکل عبور جریان در حالتیه که دو سر ماسفت ولتاژ وجود داره (به جایی که که دو سر ترانس ولتاژ باشه ) در نتیجه باعث انفجار میشه بخاطر همین با اینکه شما لحظه ای برق رو وصل کردین باز هم ماسفت منفجر شده اینجاست که لامپ تست مشکلو حل میکنه

                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                منظورتون مقاومت گیت-سورس هست؟
                بله ویرایش شد
                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                می‌خوام بدونم (یا مطمئن بشم) که اگه بدون نصب ماسفت نو و سالم، بورد رو به برق متصل کنم، اگه ولتاژ بین محل اتصال پایه‌های ماسفت رو با هم چک کنم، امکان نتیجه گرفتن دارم برای پیدا کردن مقدار مقاومت 503 (گیت-سورس) و این بررسی مفیده؟
                بنظر من خیلی کمک کننده نیست

                ​​​​​بنظرم اول مقاومت 503 رو ده کیلو اهم ثابت بزارید بعد برید سراغ مقاومت 508 و از یک پتانسیومتر یک کیلو از اهم کم به زیاد تست کنید در حالی که دستگاه همزمان به برقه به همراه لامپ تست

                اگه لامپ تست در حالت بی باری روشن میشه حتی یکم
                باید مقاومت 503 گیت سورس رو کاهش بدید

                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                منظورم اینه که، چون خاموش کردن ماسفت مهمتره، آیا همون اول باید روشن بشه و این وظیفه‌ی ترانزیستور (درایو) و اجزای کناری هست تا ولتاژ رو ببرن بالا یا اینکه بلافاصله بیارن پایین؟
                این ابهام من به خاطر اینه که ممکنه پیشفرض ذهنیم اشتباه باشه
                همینطوره چند مقاومت از ولتاژ مثبت به گیت ماسفت میرسن
                که مقدار مجموعشون تقریبا یک مگا اهمه این مقاومت ها ماسفت رو روشن میکنند
                مقاومت گیت سورس هم ولتاژ گیت رو کنترول میکنه
                برق القا شده در سیم پیچ ترانس از طریق خازن c502 به
                گیت ماسفت میرسه و چون هم فاز نیستن نوسان میکنند
                ترانزیستور هم نقش فیدبک ولتاژ رو داره که و ولتاژ گیت سورس رو کنترول میکنن

                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                اگه مشکل داشت راه حلی برای پیدا کردنش هست؟ (سرچ کردم و تنها یه وبسایت مقداری اطلاعات فنی گذاشته بود مثل 80ولت - 100 میلی‌آمپر - 350میلی‌وات - مقامت 1و2 برابر با 10کیلو و 47کیلو)
                ترانزیستور های مشابه زیاد هستن مثل c945 و غیره

                نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                این دفعه یه لامپ رشته‌ای می‌ذارم سر راه، ولی همین ممکنه جلوی تکرار سوختن ماسفت رو بگیره (حداقل 2 ثانیه فرصت بده) یا اینکه بار خازن باز باعث خرابی می‌شه؟ (نبود اسنابر!)
                قطعا لامپ جلوی سوختن رو میگیره
                مدار اسنابر در تغذیه هایی از توپولوژی فلای بک استفاده میکنند معمولا یک مقاومت خازن و دیود در دو سر ترانس است یا یک دیود و دیود تی وی اس در دو سر ترانس استفاده میکنند
                ولی این مورد از یک سلف و خازن دو سر ماسفت استفاده شده (سلف l502 و خازن c501) که تا بحال ندیدم

                دیدگاه


                  #9
                  نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
                  ترانزیستور های مشابه زیاد هستن مثل c945 و غیره
                  سپاس از پاسخ‌های مفید و ارزشمندتون که نکاتی به همراه داشتن که نگاهم رو به بعضی از موضوعات پایه الکترونیکی که تجربه و اطلاعاتی نداشتم بهتر کرد
                  در مورد ترانزیستور اس‌ام‌دی که تنها H.Q روش حک شده، خارج از بورد چک کردم و متاسفانه پارامترای نامیدکننده نشون داد
                  فقط ترانزیستور با شماره‌ی فنی 2SC4155A رو توی اینترنت پیدا کردم که مشابهی ازش ندیدم ولی با گشتن توی فروشگاه‌های ایرانی این ۳ مورد رو یافتم که مشخصاتشون نزدیک هست (و البته برای من بهتر دردسترس) ولی باز هر کدوم توی یک مورد تفاوت داره: BC817 و 2SC945 و C1819.
                  آیا اینا مناسب هستن یا باز هم بگردم؟ توی اوسیلشن و فرکانس و خروجی و کنترل ماسفت چقدر تاثیر گذارن؟
                  آیا سرعت سوویچ‌زنی ماسفت توی این نوع از طراحی مدار در محدوده‌ی فرکانس برق شهری هست یا جور دیگه‌ای تغییر می‌کنه و محاسبه می‌شه و آیا مقدار فرکانس عملیاتی این ترانزیستورها و ظرفیت خازنی روی پایه‌ی کالکتور خیلی مهمه؟
                  برای پیدا کردن دقیق مقدار مقاومت تصمیم به استفاده از دو مولتی‌ترن 1 و 10 کیلو اهم دارم، مشکلی نیست (هم برای بورد هم برای خودم
                  پ.ن: اون ماسفت (K4005) فعلا توی بازار موجود نیست (یا ساده پیدا نمی‌شه) و حدس می‌زنم برای انتخاب مشابه، انعطاف و تطبیق مثل ترانزیستور دوقطبی نیست (بحث سرعت و فرکانس و ظرفیت خازنی گیت و ...)؛ این حدسم درسته؟
                  باز هم سپاس از این همه نیکی و کمک
                  (یه بورد پاور صنعتی/زنبوری هم دارم که توی یه تاپیک تازه در موردش سوال خواهم پرسید)

                  دیدگاه


                    #10
                    نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها
                    سپاس از پاسخ‌های مفید و ارزشمندتون که نکاتی به همراه داشتن که نگاهم رو به بعضی از موضوعات پایه الکترونیکی که تجربه و اطلاعاتی نداشتم بهتر کرد
                    در مورد ترانزیستور اس‌ام‌دی که تنها H.Q روش حک شده، خارج از بورد چک کردم و متاسفانه پارامترای نامیدکننده نشون داد
                    فقط ترانزیستور با شماره‌ی فنی 2SC4155A رو توی اینترنت پیدا کردم که مشابهی ازش ندیدم ولی با گشتن توی فروشگاه‌های ایرانی این ۳ مورد رو یافتم که مشخصاتشون نزدیک هست (و البته برای من بهتر دردسترس) ولی باز هر کدوم توی یک مورد تفاوت داره: BC817 و 2SC945 و C1819.
                    آیا اینا مناسب هستن یا باز هم بگردم؟ توی اوسیلشن و فرکانس و خروجی و کنترل ماسفت چقدر تاثیر گذارن؟
                    آیا سرعت سوویچ‌زنی ماسفت توی این نوع از طراحی مدار در محدوده‌ی فرکانس برق شهری هست یا جور دیگه‌ای تغییر می‌کنه و محاسبه می‌شه و آیا مقدار فرکانس عملیاتی این ترانزیستورها و ظرفیت خازنی روی پایه‌ی کالکتور خیلی مهمه؟
                    برای پیدا کردن دقیق مقدار مقاومت تصمیم به استفاده از دو مولتی‌ترن 1 و 10 کیلو اهم دارم، مشکلی نیست (هم برای بورد هم برای خودم
                    پ.ن: اون ماسفت (K4005) فعلا توی بازار موجود نیست (یا ساده پیدا نمی‌شه) و حدس می‌زنم برای انتخاب مشابه، انعطاف و تطبیق مثل ترانزیستور دوقطبی نیست (بحث سرعت و فرکانس و ظرفیت خازنی گیت و ...)؛ این حدسم درسته؟
                    باز هم سپاس از این همه نیکی و کمک
                    (یه بورد پاور صنعتی/زنبوری هم دارم که توی یه تاپیک تازه در موردش سوال خواهم پرسید)
                    bc817 ترانزیستور مناسبیه میتونید استفاده کنید بنظر من کاملا جوابگو هست

                    استفاده از مولتی ترن هم مشکلی نداره مولتی ترن هم یک نوع پتانسیومتر هست فقط دقت بالاتری داره

                    سرعت سویچ زنی این مدارات در محدوده ده کیلو هرتز به بالا است و
                    با فرکانس برق شهر که پنجاه هرتر است قابل مقایسه نیست (چون ترانس سوییچینگ برای فرکانس بالا طراحی شده و نمیتونه مثل ترانس آهنی با فرکانس پایین کار کنه)

                    اگه ماسفت قدرت موجود نیست به راحتی میتونید از ماسفت جایگزین استفاده کنید سه پارامتر مهم هست که باید به اون ها توجه کنید
                    1.ولتاژ قابل تحمل ماسفت یعنی ولتاژ درین سورس در دیتاشیت میتونید با حرف Vds این پارامتر رو پیدا کنید
                    2.ماکسیمم تحمل جریان درین یعنی Id
                    3.و در نهایت ماکسیمم توان هدررفت ماسفت که بر حسب وات است
                    این سه پارامتر مهم ترین پارامتر ها برای انتخاب ماسفت است (در منبع تغذیه سوییچینگ)
                    پارامتر های دیگه مثل rds(on) یا ظرفیت خازن گیت سورس یا فرکانس کاری پارامتر های کم اهمیت است و میشه از اون ها چشم پوشی کرد
                    از فروشگاه eca میتونید ماسفت قدرت برند فوجی تهیه کنید (اگه پارامتر های مهم با ماسفت فابریک دستگاه مطابق یا بیشتر بود) این پیشنهادو کردم چون این برند ژاپنیه و کیفیتش خیلی بالا تر از برند های دیگست (مخصوصا الان که قطعات فیک زیاد شده) و مثل تویوتا اصلا خراب نمیشه


                    دیدگاه


                      #11
                      نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
                      bc817 ترانزیستور مناسبیه میتونید استفاده کنید بنظر من کاملا جوابگو هست

                      هرچند که پکیج ترانزیستور فابریکی SOT-323 هست، ولی محل جایگذاری روی بورد برای همین تایپ از ترانزیستور که تایید کردین مناسب‌تره (SOT-23)

                      نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
                      سرعت سویچ زنی این مدارات در محدوده ده کیلو هرتز به بالا است و با فرکانس برق شهر که پنجاه هرتر است قابل مقایسه نیست (چون ترانس سوییچینگ برای فرکانس بالا طراحی شده و نمیتونه مثل ترانس آهنی با فرکانس پایین کار کنه)
                      راستش بعد از ارسال، خودم متوجه شدم و دیگه تنبلی کردم اصلاح کنم، ولی حقیقتا سوالم خنده‌دار بود، چون اصلا هدف از سوییچینگ رو که استفاده از فرکانس بالاتر برای کاهش سایز ترانس اصلی هست فراموش کرده بودم و همینطور اینکه فرکانس برق شهری بعد از یکسوسازی دخالتی نداره (به جز برای قسمتی دیگه از مدار)
                      سپاس که باز هم با حوصله به سوال ناشیانه‌ی من پاسخ دادین
                      نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها
                      اگه ماسفت قدرت موجود نیست به راحتی میتونید از ماسفت جایگزین استفاده کنید
                      توی همین فروشگاه ماسفت با شماره 2SK3534 رو پیدا کردم که بیشترین تطابق رو داره و فقط نگرانیم برای زمان روشن/خاموش شدن (هدایت) یا همون فرکانس هست
                      آیا ترانزیستور درایو (BC817) این وظیفه رو درست انجام می‌ده یا باید با آزمون و خطا و تغییر مقدار مقاومت مربوط به کالکتور یا فیدبک از اپتوکوپلرها مقدار مناسب رو پیدا کنم؟
                      ممنون که اینقدر صبور هستین و بی دریغ کمکم کردین

                      دیدگاه


                        #12
                        نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها

                        توی همین فروشگاه ماسفت با شماره 2SK3534 رو پیدا کردم که بیشترین تطابق رو داره و فقط نگرانیم برای زمان روشن/خاموش شدن (هدایت) یا همون فرکانس هست
                        آیا ترانزیستور درایو (BC817) این وظیفه رو درست انجام می‌ده یا باید با آزمون و خطا و تغییر مقدار مقاومت مربوط به کالکتور یا فیدبک از اپتوکوپلرها مقدار مناسب رو پیدا کنم؟
                        ممنون که اینقدر صبور هستین و بی دریغ کمکم کردین
                        خیالتون کاملا راحت این دو ترانزیستور کاملا مناسبه میتونید استفاده کنید ماسفت ها ذاتا سرعت بالایی دارند البته ماسفت های قدرت سرعت کمتری نسبت به ماسفت های سیگنال دارند ولی باز هم اکثر آن ها تا صد کیلوهرتز می‌توانند سویچ کنند بنابراین ما در این مدار به سرعت ماسفت خیلی اهمیت نمیدیم (چون میدونیم سرعت ماسفت کافیه )

                        دیدگاه


                          #13
                          نوشته اصلی توسط wither__craft نمایش پست ها

                          خیالتون کاملا راحت این دو ترانزیستور کاملا مناسبه میتونید استفاده کنید ماسفت ها ذاتا سرعت بالایی دارند البته ماسفت های قدرت سرعت کمتری نسبت به ماسفت های سیگنال دارند ولی باز هم اکثر آن ها تا صد کیلوهرتز می‌توانند سویچ کنند بنابراین ما در این مدار به سرعت ماسفت خیلی اهمیت نمیدیم (چون میدونیم سرعت ماسفت کافیه )
                          با درود و سپاس
                          دو روز هست که دارم با این بورد سر و کله می‌زنم و هنوز موفق به رسیدن به مرحله آخر (غول) نشدم
                          قبل از نصب ماسفت، با تستر قطعات، تستش کردم و ولتاژ ترشولد حدود 4.5 ولت بود
                          لامپ 100 وات (مقاومت خاموش حدود 40 اهم) هم سر را گذاشتم
                          ترانزیستور BC817 رو به جای قبلی که ایراد داشت نصب کردم (Q502) و ولتاژ بیس-امیتر همیشه صفر هست
                          بعد از چک کردن ولتاژهای مهم، یه مولتی‌ترن 10 کیلو اهم به جای مقاومت R508 (بیس-سورس) گذاشتم و روی بالاترین مقدار تنظیم کردم و فعلا ولتاژ بیس-سورس حدود 2.6 ولت هست
                          اولش مقاومت رو کمتر تنظیم کردم تا ماسفت روشن نشه و کم‌کم مقدار رو بالاتر بردم تا در صورت اشتباه و بی‌تجربگی و نداشتن دانش کافی خسارتی به بار نیاد
                          ماسفت رو نصب کردم و همین روند تغییر مقدار اهمی مولتی‌ترن رو تکرار کردم و ماسفت روشن نشد
                          به جای مقاومت R508 هم یه مولتی‌ترن 1 کیلو اهم گذاشتم و با بالاترین مقدار (به خاطر شک در روشن شدن ماسفت) و باز با تغییرات کم و زیاد مقدار اهمی، ماسفت روشن نشد
                          ولتاژ دو سر مولتی‌ترن (1 کیلو - به جای مقاومت 508) حدود 2.5 ولت بود
                          با تغییرات مقادیر اهمی هر دو مولتی‌ترن هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی بدون لامپ تست که فقط 5 ولت روی خازن تغذیه تاثیر داشت هم وضع همین بود
                          خروجی خازن صافی ولتاژ نداره و ظاهرا ماسفت خاموشه و سوئیچ‌زنی اتفاق نمیفته - البته خوبه چون هنوز خرابی و خسارت به بار نیومده و به نظرم نتیجه‌ی بدی نیست

                          باید یادآوری کنم که هنوز هر دو مقاومت مربوط به هر دو اپتوکوپلر یعنی R511 و R536 رو جایگزین نکردم و مدار باز هستن، چون اگه درست حدس زده باشم اونا برای خاموش کردن/کاهش سرعت سوئیچینگ هستن و فعلا اهمیتشون کمتره (البته نه در آخر که دریافت فیدبک و تنظیم ولتاژ خروجی مهمه)

                          حالا حدس من اینه که باید مقاومت گیت-سورس بیشتر باشه تا به نزدیکی یا مساوی مقدار ترشولد برسه و ماسفت روشن بشه تا خازنای مسیر گیت و ترانزیستور کناری بتونن بقیه‌ی کارا رو ترتیب اثر بدن
                          اگر نظری یا راهنمایی یا سوالی دارین، خوشحال خواهم شد ارائه بدین
                          سپاس به خاطر کمک، وقت، دانش و تجربه‌ای که به اشتراک می‌ذارین

                          ویرایش: بعد از کلی انتخاب و جابجایی، تعدادی مقاومت رو با مولتی‌ترن 10کیلو اهمی سری کردم و به پایه سورس و گیت اتصال دادم؛ دو عدد ولوم صدا (مقاومت اس‌ام‌دی نداشتم) هم با تنظیم حدود ۲۵۰ اهم، برای مسیر بین گیت و اپتوکوپلرها گذاشتم و مولتی‌ترن 1 کیلو اهمی دیگه‌ای هم با تنظیم روی حدود 300 اهم بین گیت و کالکتور ترانزیستور گذاشتم. ​​​​​​​با تغییرات مولتی‌ترن اول و چندین بار سعی و خطا، بالاخره خروجی 24 ولت رو گرفتم و ظاهرا خوب پیش می‌رفتم و حتی یک بار موقع وصل کردن برق، لامپ روشن شد که بلافاصله قطع کردم و سریع فهمیدم همون مقاومتای سری باید دلیلش باشن که دیدم یه اتصال بینشون جدا شده (مدار باز یا مقاومت بینهایت) و یقین پیدا کردم که بحرانی‌ترین قطعه که هم ارزونه هم کمتر توجه کردم باید مقاومتی باشه که ولتاژ گیت-سورس رو بالاتر از ترشولد نگه می‌داره تا اولین چرخه روشن بشه.
                          حدود مقاومت نزدیک به 18/5 کیلو بود و برای پیدا کردن مقدار اپتیمال، از چند کیلو اهم پایین‌تر شروع کردم به تغییر و چک کردن خروجی که متاسفانه حدود 16/8 کیلو اهم که رسیبد، لامپ روشن شد و توی یه ثانیه ماسفت سوخت!
                          خوشبختانه دو عدد ماسفت خریداری کرده بودم (برای ریسک احتمالی) و بعد از اتصالش، مقاومتای سری رو 30 کیلو اهم در نظر گرفتم و تا 25 کیلو رسوندم و خروجی 24 ولت و مناسب بود و دیگه زیر 20 کیلو نمی‌برم، چون این آخرین ماسفت موجود هست و اگه از بین بره تا 1 هفته گرفتار می‌شم، همینطور حدس می‌زنم اون 17 کیلو اهم مقداری هست که ماسفت به نزدیک ولتاژ ترشولد رسیده بود و همون محدوده بحران بوده و اینکه ماسفت دوم ولتاژ ترشولدش نیم ولت کمتره (قبلا تست کردم)؛ پس تا همینجا فکر کنم مقاومت اس‌ام‌دی حدود 22 کیلو اهم انتخاب خوبیه.
                          برای مقدار مقاومت بین کالکتور ترانزیستور و گیت، هنوز معیاری برای مقایسه ندارم و از 200 تا 500 اهم ظاهرا تغییری ندیدم و فقط مطمئن هستم که اگه اون هم قطع بشه (مدار باز-مقاومت بینهایت) صدای سوت یا تیک‌تیک تندی از بورد شنیده می‌شه که حدس می‌زنم تلاش مدار برای روشن شدن و رسیدن به ولتاژ مناسب خروجی باشه، ولی با فرکانس کم یا نامناسب؛ پس اون رو حدود 220 اهم (هماهنگ با دو مقاومت کناری) یا 330 اهم در نظر می‌گیرم.
                          تنها مشکلم اینه که نکنه 20 درصد خطای فرضی برای این دو مقاومت که تعیین کردم بعدا باعث دردسر بشه.
                          خروجی اصلی 24 ولت هست که انگار بعدا متناسب برای قسمتهای مختلف رگوله می‌شه ولی هنوز به بورد اصلی پرینتر و قطعات دیگه وصل نکردم تا از پایداری و طولانی بودن عمر این پاور مطمئن بشم. نکته‌ای که خیلی بهش فکر می‌کنم انتخاب نوع مقاومت بین گیت-سورس هست که اگه بسوزه، ماسفت (و شاید قطعات دیگه) هم بسوزن؛ فابریکیش پکیج 0805 هست که به نظرم بسیار ضعیفه (1/8 وات) و در نظر دارم 1206 استفاده کنم (توان 1/4 وات که دو برابر قبلی هست) تا مقداری تضمین بشه که خاموش بودن ماسفت مهمتر از روشن بودنشه، بدون تاثیر نوسان ولتاژ القا شده (یعنی بهتره خاموش باشه تا اینکه به خاطر ولتاژ همیشگی بالای ترشولد روشن و باعث آسیب بشه) و شاید برای اون 3 مقاومت هم همین کار رو انجام بدم و امیدوارم ریسکی به وجود نیاره؛ همینطور پبدا کردن راهکاری برای موارد دیگه (فیوز شیشه‌ای 2/5 آمپر گذاشتم - هرچند که روی برد نوشته گچی که تاخیر داره). تمام این مدت هم، از لامپ تست استفاده شده و احتمالا با حذفش، ولتاژ ورودی 10 ولت بیشتر می‌شه که امیدوارم موردی نداشته باشه.
                          ​​​​​​​نمی‌دونم شرط خروجی ۲۴ ولت کافی هست یا باید حساسیت بیشتری داشته باشم



                          جدیدترین ویرایش توسط fayyellow; ۲۲:۲۱ ۱۴۰۴/۰۲/۱۱. دلیل: افزودن داده

                          دیدگاه


                            #14
                            نوشته اصلی توسط fayyellow نمایش پست ها

                            با درود و سپاس
                            دو روز هست که دارم با این بورد سر و کله می‌زنم و هنوز موفق به رسیدن به مرحله آخر (غول) نشدم
                            قبل از نصب ماسفت، با تستر قطعات، تستش کردم و ولتاژ ترشولد حدود 4.5 ولت بود
                            لامپ 100 وات (مقاومت خاموش حدود 40 اهم) هم سر را گذاشتم
                            ترانزیستور BC817 رو به جای قبلی که ایراد داشت نصب کردم (Q502) و ولتاژ بیس-امیتر همیشه صفر هست
                            بعد از چک کردن ولتاژهای مهم، یه مولتی‌ترن 10 کیلو اهم به جای مقاومت R508 (بیس-سورس) گذاشتم و روی بالاترین مقدار تنظیم کردم و فعلا ولتاژ بیس-سورس حدود 2.6 ولت هست
                            اولش مقاومت رو کمتر تنظیم کردم تا ماسفت روشن نشه و کم‌کم مقدار رو بالاتر بردم تا در صورت اشتباه و بی‌تجربگی و نداشتن دانش کافی خسارتی به بار نیاد
                            ماسفت رو نصب کردم و همین روند تغییر مقدار اهمی مولتی‌ترن رو تکرار کردم و ماسفت روشن نشد
                            به جای مقاومت R508 هم یه مولتی‌ترن 1 کیلو اهم گذاشتم و با بالاترین مقدار (به خاطر شک در روشن شدن ماسفت) و باز با تغییرات کم و زیاد مقدار اهمی، ماسفت روشن نشد
                            ولتاژ دو سر مولتی‌ترن (1 کیلو - به جای مقاومت 508) حدود 2.5 ولت بود
                            با تغییرات مقادیر اهمی هر دو مولتی‌ترن هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی بدون لامپ تست که فقط 5 ولت روی خازن تغذیه تاثیر داشت هم وضع همین بود
                            خروجی خازن صافی ولتاژ نداره و ظاهرا ماسفت خاموشه و سوئیچ‌زنی اتفاق نمیفته - البته خوبه چون هنوز خرابی و خسارت به بار نیومده و به نظرم نتیجه‌ی بدی نیست

                            باید یادآوری کنم که هنوز هر دو مقاومت مربوط به هر دو اپتوکوپلر یعنی R511 و R536 رو جایگزین نکردم و مدار باز هستن، چون اگه درست حدس زده باشم اونا برای خاموش کردن/کاهش سرعت سوئیچینگ هستن و فعلا اهمیتشون کمتره (البته نه در آخر که دریافت فیدبک و تنظیم ولتاژ خروجی مهمه)

                            حالا حدس من اینه که باید مقاومت گیت-سورس بیشتر باشه تا به نزدیکی یا مساوی مقدار ترشولد برسه و ماسفت روشن بشه تا خازنای مسیر گیت و ترانزیستور کناری بتونن بقیه‌ی کارا رو ترتیب اثر بدن
                            اگر نظری یا راهنمایی یا سوالی دارین، خوشحال خواهم شد ارائه بدین
                            سپاس به خاطر کمک، وقت، دانش و تجربه‌ای که به اشتراک می‌ذارین

                            ویرایش: بعد از کلی انتخاب و جابجایی، تعدادی مقاومت رو با مولتی‌ترن 10کیلو اهمی سری کردم و به پایه سورس و گیت اتصال دادم؛ دو عدد ولوم صدا (مقاومت اس‌ام‌دی نداشتم) هم با تنظیم حدود ۲۵۰ اهم، برای مسیر بین گیت و اپتوکوپلرها گذاشتم و مولتی‌ترن 1 کیلو اهمی دیگه‌ای هم با تنظیم روی حدود 300 اهم بین گیت و کالکتور ترانزیستور گذاشتم. با تغییرات مولتی‌ترن اول و چندین بار سعی و خطا، بالاخره خروجی 24 ولت رو گرفتم و ظاهرا خوب پیش می‌رفتم و حتی یک بار موقع وصل کردن برق، لامپ روشن شد که بلافاصله قطع کردم و سریع فهمیدم همون مقاومتای سری باید دلیلش باشن که دیدم یه اتصال بینشون جدا شده (مدار باز یا مقاومت بینهایت) و یقین پیدا کردم که بحرانی‌ترین قطعه که هم ارزونه هم کمتر توجه کردم باید مقاومتی باشه که ولتاژ گیت-سورس رو بالاتر از ترشولد نگه می‌داره تا اولین چرخه روشن بشه.
                            حدود مقاومت نزدیک به 18/5 کیلو بود و برای پیدا کردن مقدار اپتیمال، از چند کیلو اهم پایین‌تر شروع کردم به تغییر و چک کردن خروجی که متاسفانه حدود 16/8 کیلو اهم که رسیبد، لامپ روشن شد و توی یه ثانیه ماسفت سوخت!
                            خوشبختانه دو عدد ماسفت خریداری کرده بودم (برای ریسک احتمالی) و بعد از اتصالش، مقاومتای سری رو 30 کیلو اهم در نظر گرفتم و تا 25 کیلو رسوندم و خروجی 24 ولت و مناسب بود و دیگه زیر 20 کیلو نمی‌برم، چون این آخرین ماسفت موجود هست و اگه از بین بره تا 1 هفته گرفتار می‌شم، همینطور حدس می‌زنم اون 17 کیلو اهم مقداری هست که ماسفت به نزدیک ولتاژ ترشولد رسیده بود و همون محدوده بحران بوده و اینکه ماسفت دوم ولتاژ ترشولدش نیم ولت کمتره (قبلا تست کردم)؛ پس تا همینجا فکر کنم مقاومت اس‌ام‌دی حدود 22 کیلو اهم انتخاب خوبیه.
                            برای مقدار مقاومت بین کالکتور ترانزیستور و گیت، هنوز معیاری برای مقایسه ندارم و از 200 تا 500 اهم ظاهرا تغییری ندیدم و فقط مطمئن هستم که اگه اون هم قطع بشه (مدار باز-مقاومت بینهایت) صدای سوت یا تیک‌تیک تندی از بورد شنیده می‌شه که حدس می‌زنم تلاش مدار برای روشن شدن و رسیدن به ولتاژ مناسب خروجی باشه، ولی با فرکانس کم یا نامناسب؛ پس اون رو حدود 220 اهم (هماهنگ با دو مقاومت کناری) یا 330 اهم در نظر می‌گیرم.
                            تنها مشکلم اینه که نکنه 20 درصد خطای فرضی برای این دو مقاومت که تعیین کردم بعدا باعث دردسر بشه.
                            خروجی اصلی 24 ولت هست که انگار بعدا متناسب برای قسمتهای مختلف رگوله می‌شه ولی هنوز به بورد اصلی پرینتر و قطعات دیگه وصل نکردم تا از پایداری و طولانی بودن عمر این پاور مطمئن بشم. نکته‌ای که خیلی بهش فکر می‌کنم انتخاب نوع مقاومت بین گیت-سورس هست که اگه بسوزه، ماسفت (و شاید قطعات دیگه) هم بسوزن؛ فابریکیش پکیج 0805 هست که به نظرم بسیار ضعیفه (1/8 وات) و در نظر دارم 1206 استفاده کنم (توان 1/4 وات که دو برابر قبلی هست) تا مقداری تضمین بشه که خاموش بودن ماسفت مهمتر از روشن بودنشه، بدون تاثیر نوسان ولتاژ القا شده (یعنی بهتره خاموش باشه تا اینکه به خاطر ولتاژ همیشگی بالای ترشولد روشن و باعث آسیب بشه) و شاید برای اون 3 مقاومت هم همین کار رو انجام بدم و امیدوارم ریسکی به وجود نیاره؛ همینطور پبدا کردن راهکاری برای موارد دیگه (فیوز شیشه‌ای 2/5 آمپر گذاشتم - هرچند که روی برد نوشته گچی که تاخیر داره). تمام این مدت هم، از لامپ تست استفاده شده و احتمالا با حذفش، ولتاژ ورودی 10 ولت بیشتر می‌شه که امیدوارم موردی نداشته باشه.
                            نمی‌دونم شرط خروجی ۲۴ ولت کافی هست یا باید حساسیت بیشتری داشته باشم




                            درود بسیار عالی همین که روشن شده یعنی مسیر رو داریم درست میریم

                            فقط یک چیزی رو متوجه نشدم شما فرمودید که مقاومت گیت سورس رو که کاهش دادید ماسفت سوخت؟ یعنی تا قبلش روشن میشد؟

                            کاهش دادن مقاومت گیت سورس که باعث میشه ولتاژ گیت سورس پایین بیاد و ماسفت خاموش بشه نه اینکه بسوزه (شایدم من اشتباه میکنم)

                            احتمالا سوختگی ماسفت بخاطر مدار باز شدن مقاومت گیت سورس بوده و باعث شده ولتاژ گیت سورس بیش از حد بره بالا و خازن گیت سورس (داخل ماسفت) رو بسوزونه

                            فقط مطمئنیدبخاطر کاهش دادن بوده ؟چون به نظر من عجیبه و باید ماسفت خاموش میشد نه اینکه میسوخت

                            با حذف لامپ تست ولتاژ دستگاه میاد بالاتر و فیدبک مدار واکنش میده و خروجی رو روی ۲۴ تنظیم میکنه پس نگرانی در مورد این نداریم
                            استفاده از مقاومت با توان بالاتر هم محکم کاریه انجام بدید
                            وقتی که مقاومت ها رو کاملا جایگزین کردید و دستگاه تعمیر شد حتما با یک لامپ رشته ای خودرو (یا هر باری که یک آمپر جریان بکشه ) به مدت حداقل یک ربع مدار رو تست گرم کنید همچنین دستگاه رو در حالت بی باری به برق بزنید و دمای ماسفت رو چک کنید و مطمئن بشید که دما نرمال باشه
                            حواستون هم کاملا جمع باشه که خروجی رو اتصال کوتاه نکنید​
                            جدیدترین ویرایش توسط wither__craft; ۲۱:۴۷ ۱۴۰۴/۰۲/۱۲.

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X