اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بالا بردن راندمان در فلای بک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

    نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
    خب اونا مجموعا میشن 2 مگ. این مقدار واسه استارتاپ خیلی زیاده. حساب کن دیگه 22 میکرو با 2 مگ مقاومت چقدر طول میکشه ولتاژ بیاد بالا دستگاه روشن بشه!!!.

    اسنابر داره دیوده؟؟

    توپولوژی اینا همه فلایبکه.
    بله یه خازن 1 کیلو ولت 200 بیکو و یه مقاومت 470 اهم

    دیدگاه


      پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

      200 پیکو خوبه. ولی 470 اهمه خیلی زیاده. احتمالا تو محاسباتت 47 اهم نیاوردی؟؟ حالا یه نقطه اظافی از فرمولت بیرون اومده باشه؟؟ همین الان یه منبع فلایبک که دو سه ماه پیش درس کردم (البته سر یه قیه ای ترکوندمش) رو نگاه کردم 470 پیکو با 18 اهم بود. معمولا مقاومت تو اسنابر ولتاژ پایین خیلی بزرگ نیست. بین 10 تا 47 اهم بزار. پیشنهاد من 33 اهمه. یا شایدم 22 اهم. (بهترین مقدار زمانی به دست میاد که عملا بشینی پای اسکوپ و مقادیر مختلف رو بزاری و شکل موج دو سر دیود رو نگاه بکنی. تمیزترین حالتشو در بیاری. ولی شما فعلا 22 اهم بزار ببین گرماش کمتر میشه یا نه!!)
      حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
      به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

      K.Show

      دیدگاه


        پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

        سلام
        اگر خازن بزرگتر باشد انرزی بیشتری در خود ذخیره می کند بنا براین برای مصرف کننده که توان ثابتی دارد افت ولتاژ کمتری خواهیم داشت .
        خازن در پیک ولتاژ تا حدود 310 ولت شارژ میشود وسپس شروع به دشارژ می کند (حرفم یکم دقیق نیست ولی حدودا این طور هست).

        در مورد ماسفت اختلاف دما بین دو مدل که تست کردید در چه حد هست؟ مدار همان 36 وات بود؟
        الان دقیقا مشکل مدار چی هست؟

        دیدگاه


          پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

          نوشته اصلی توسط irasol
          سلام
          اگر خازن بزرگتر باشد انرزی بیشتری در خود ذخیره می کند بنا براین برای مصرف کننده که توان ثابتی دارد افت ولتاژ کمتری خواهیم داشت .
          خازن در پیک ولتاژ تا حدود 310 ولت شارژ میشود وسپس شروع به دشارژ می کند (حرفم یکم دقیق نیست ولی حدودا این طور هست).

          در مورد ماسفت اختلاف دما بین دو مدل که تست کردید در چه حد هست؟ مدار همان 36 وات بود؟
          الان دقیقا مشکل مدار چی هست؟
          سلام :
          آقا رسول این مطلبی که گفتید در مورد خازن اسنابر دیود خروجی بود ؟ یا ورودی مدار ؟
          مشکل اساسی من بایین بودن راندمانه که چند ماهه در بار ش بحث میکنیم و هنوز هم به نتیجه نزسیده !!! البته متاسفانه و با همه تلاشها و اطلاعاتی که دوستان محبت کردن و انتقال دادن مخصوصا آقا مهدی گل .اما یه مشکل هم جدیدا بیدا شده و اونهم داغ شدن دیود خروجیه !!!که با بعضی از ترانسها اتفاق میافته و هنوز دلیلشو نفهمیدم

          اضافه شده در تاریخ :
          نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
          200 پیکو خوبه. ولی 470 اهمه خیلی زیاده. احتمالا تو محاسباتت 47 اهم نیاوردی؟؟ حالا یه نقطه اظافی از فرمولت بیرون اومده باشه؟؟ همین الان یه منبع فلایبک که دو سه ماه پیش درس کردم (البته سر یه قیه ای ترکوندمش) رو نگاه کردم 470 پیکو با 18 اهم بود. معمولا مقاومت تو اسنابر ولتاژ پایین خیلی بزرگ نیست. بین 10 تا 47 اهم بزار. پیشنهاد من 33 اهمه. یا شایدم 22 اهم. (بهترین مقدار زمانی به دست میاد که عملا بشینی پای اسکوپ و مقادیر مختلف رو بزاری و شکل موج دو سر دیود رو نگاه بکنی. تمیزترین حالتشو در بیاری. ولی شما فعلا 22 اهم بزار ببین گرماش کمتر میشه یا نه!!)
          ممنون . چشم درستش میکنم . دیشب با یکی از ترانسهایی که چند ماهه پیش بسته بودم (هسته 25/20/6 EE با 80 و 19 دور سیم پیچ) مدارو راه انداختم .اصلا گرم هم نشد :eek: این هیچ توضیح منطقیی داره ؟ (ترانسی آخری که بستم وشدیدا داغ میکنه EE25/13/7 با 135 و 31 دوره)
          آقا مهدی اگه حالشو داری با اون روش و متد با حال خودت یخورده در باره ثابت زمانی و اینکه چطور در اسنابر ایفای نقش میکنه توضیح بده

          دیدگاه


            پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

            ببین ترانسها به غیر از ماهیت اصلیشون (که یا به صورت مبدل و منتقل کننده س در توپولوژی های فوروارد و یا به صورت ذخیره کننده س تو مبدل های فلایبک) یه چیزی دارن به اسم ایده ال نبودن. هر چی بدبختی میکشیم از اینه!!!
            ترانس ایده ال باید دقیقا هر چی تو ورودی میدی با رعایت نسبت تبدیل به خروجی منتقل بکنه. ولی اینطور نیست. همیشه مقداری عدم کوپلینک اولیه و ثانویه وجود داره. به صورت یه سلف سری با ترانس خودشو نشون میده.
            خب این سلف با ترانس سریه یعنی ما وقتی از ترانس جریان میگیریم این سلف شارژ میشه. و وقتی جریان کشی رو قطع میکنیم انرژی ذخیره شده تو این سلف کوچیک میخواد تخلیه بشه بیرون. حالا ما جریان کشی رو قطع کردیم. این سلف انرژیشو به صورت ولتاژ بالا میده بیرون (اصطلاحا بهش میکن انرژی ضد محرکه سلف).

            حالا دو سر دیود هم همین اتفاق میفته. وقتی دیود داره جریان ازش عبور میکنه این سلف کوچیکه (که همون سلف نشتی یا L lek هستش) میخواد بعد از خاموش شدن دیود خودشو تخلیه بکنه. دیود 400 ولتیه مثلا ولی یه دفه (چون جریان از این سلف نمیگیریم) تمام انرژی سلف به صورت ولتاژ دو سر دیود ظاهر میشه و یه دفه میبینی شد 1000 ولت. اسنابر (تو مدل rc) تشکیل شده از یه خازن و مقاومت. این خازن طوری انتخاب میشه که بتونه انرژی ذخیره شده داخل اون سلف رو تو خودش ذخیره بکنه. و مقاومت هم طوری انتخاب میشه که 5تاو (یا همون ثابت زمانی خازن و مقاومت) به اندازه زمان تخلیه سلف بشه. یعنی میشه یه مقدار تعریف شده انرژی رو در یه زمان تعریف شده میتونه به خودش جذب بکنه. این میزان انرژی به اندازه همون انرژی داخل اون سلف کوچیکه س.

            مشکل اصلی اینجاس که ما نمیدونیم اون سلفه چقدره. محاسبه ش رو چند جا دیدم ولی فکر کنم بشه به هیچکدومشون اعتباری کرد. عموامل خیلی زیادی دخیلن تو میزان نشتی ترانس که تو خیلی از اون فرمولا که دیدم خبری ازشون نبوده. به نظرم بهترین راه انتخاب اسنابر اینه که بعد از تموم شدن کار بشینیم پای اسکوپ و مقادیر رو تغییر بدیم تا به اسنابر مورد نظرمون برسیم.
            حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
            به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

            K.Show

            دیدگاه


              پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

              سلام
              منظورم خازن ورودی بود.
              این مدار که عکسش (ابی رنگ)را گذاشتید. خازن ورودی ندارد .محصولات pi در بخش led خازن ورودی ندارند .کسی میدونه این ها چه طور کار میکنند؟
              اگر خازن ورودی نباشه یک ولتاژ نیم سینوسی در ورودی داریم بنابراین در لحظاتی ورودی نزدیک صفر ولت هست دراین حالت اولیه ترانس نمی تواند شارژشود
              این مدار چطور کار میکند؟

              درمورد بازده ،ترانس زیاد گرم میشه یا ماسفت ؟تا الان به چه بازدهی رسیدید؟
              با تغییر نوع ماسفت گرمای ماسفت تا چه حد بایین مییاد؟

              دیدگاه


                پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                نوشته اصلی توسط irasol
                سلام
                منظورم خازن ورودی بود.
                این مدار که عکسش (ابی رنگ)را گذاشتید. خازن ورودی ندارد .محصولات pi در بخش led خازن ورودی ندارند .کسی میدونه این ها چه طور کار میکنند؟
                اگر خازن ورودی نباشه یک ولتاژ نیم سینوسی در ورودی داریم بنابراین در لحظاتی ورودی نزدیک صفر ولت هست دراین حالت اولیه ترانس نمی تواند شارژشود
                این مدار چطور کار میکند؟

                درمورد بازده ،ترانس زیاد گرم میشه یا ماسفت ؟تا الان به چه بازدهی رسیدید؟
                با تغییر نوع ماسفت گرمای ماسفت تا چه حد بایین مییاد؟
                ماسفت گرم میشه واختلافشون زیاده و تا الان به بازده 65% رسیدم

                اضافه شده در تاریخ :
                آقا مهدی ممنونم عزیز مثل همیشه توضیحاتت عالی بود . بنابر این هرچی اندوکتانس بالاتر بره مقدار سلفی هم بیشتر میشه ؟ درسته
                چشم میرم پای اسکوپ ترتیبشو میدم :smile:

                دیدگاه


                  پاسخ : پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                  نوشته اصلی توسط abmortezapour
                  آقا مهدی ممنونم عزیز مثل همیشه توضیحاتت عالی بود . بنابر این هرچی اندوکتانس بالاتر بره مقدار سلفی هم بیشتر میشه ؟ درسته
                  چشم میرم پای اسکوپ ترتیبشو میدم :smile:
                  نه کاملا. این سلف به اندوکتانس اصلی رابطه داره ها!.. ولی به کیفیت ترانس پیچیده شده هم خیلی ربط داره. این سلف مقدارش از مقدار سلف ترانس جداس. یه سلف ناخواسته س که تو ترانس به وجود میاد.
                  حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                  به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                  K.Show

                  دیدگاه


                    پاسخ : پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                    نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
                    نه کاملا. این سلف به اندوکتانس اصلی رابطه داره ها!.. ولی به کیفیت ترانس پیچیده شده هم خیلی ربط داره. این سلف مقدارش از مقدار سلف ترانس جداس. یه سلف ناخواسته س که تو ترانس به وجود میاد.
                    آقا مهدی سلام : یعنی اون ترانسی که ذیود رو داغ نمیکنه بهتر پیچیدمش هیچ ربطی به مقدار اندوکتانسشون نداره ؟
                    من میتونم پای اسکوپ که رفتم مقدار اون خازن ومقاومتی که با ترانس موازیه (بلاخره نفهمیدم اسمش کلمپره یا اسنابر ) با همین روش بدست بیارم ؟اگر میشه لطفا توضیح بده چطور انجام بدم . ممنونم عزیز
                    (اگر مقدار خازن ومقاومت خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز باشه چه اتفاقی میافته ؟ اگر اشکالی بوجود میاد قابل چشم پوشیه یا نه ؟)

                    دیدگاه


                      پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                      معمولا وقتی اندکتانس ترانس بالا بره نشتیه هم بیشتر میشه. البته خوب پیچیدن بزرگترین ملاکه ماست.
                      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=71023.0
                      به این تاپیک برو. اقای b2 یه عکس تو پاسخ شماره 1 و 3 گزاشتن. یکی از بهترین و ساده ترین راههای انتخاب اسنابره عملی همینه. خیلی هم ساده س. جاهاییش که متوجه نشدی رو بگو بتوضیحم.
                      اگر خازن رو بیشتر از حد بزرگ و مقاومت رو بیشتر از حد کوچیک در نظر بگیرید تلفات زیاد میشه و اگر عکس این موضوع اتفاق بیفته اسپایک هابزرگ میشن.

                      تفاوت اسنابر و کلمپر در نیم موج و تمام موج بودنشونه. کلمپر فقط در یک جهت کار میکنه ولی اسنابر در هر دو جهت کار میکنه.
                      حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                      به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                      K.Show

                      دیدگاه


                        پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                        نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
                        معمولا وقتی اندکتانس ترانس بالا بره نشتیه هم بیشتر میشه. البته خوب پیچیدن بزرگترین ملاکه ماست.
                        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=71023.0
                        به این تاپیک برو. اقای b2 یه عکس تو پاسخ شماره 1 و 3 گزاشتن. یکی از بهترین و ساده ترین راههای انتخاب اسنابره عملی همینه. خیلی هم ساده س. جاهاییش که متوجه نشدی رو بگو بتوضیحم.
                        اگر خازن رو بیشتر از حد بزرگ و مقاومت رو بیشتر از حد کوچیک در نظر بگیرید تلفات زیاد میشه و اگر عکس این موضوع اتفاق بیفته اسپایک هابزرگ میشن.

                        تفاوت اسنابر و کلمپر در نیم موج و تمام موج بودنشونه. کلمپر فقط در یک جهت کار میکنه ولی اسنابر در هر دو جهت کار میکنه.
                        ممنون داداش چشم میخونم هر جا سوال داشتم مزاحمت میشم .یا علی

                        اضافه شده در تاریخ :
                        نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
                        معمولا وقتی اندکتانس ترانس بالا بره نشتیه هم بیشتر میشه. البته خوب پیچیدن بزرگترین ملاکه ماست.
                        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=71023.0
                        به این تاپیک برو. اقای b2 یه عکس تو پاسخ شماره 1 و 3 گزاشتن. یکی از بهترین و ساده ترین راههای انتخاب اسنابره عملی همینه. خیلی هم ساده س. جاهاییش که متوجه نشدی رو بگو بتوضیحم.
                        اگر خازن رو بیشتر از حد بزرگ و مقاومت رو بیشتر از حد کوچیک در نظر بگیرید تلفات زیاد میشه و اگر عکس این موضوع اتفاق بیفته اسپایک هابزرگ میشن.

                        تفاوت اسنابر و کلمپر در نیم موج و تمام موج بودنشونه. کلمپر فقط در یک جهت کار میکنه ولی اسنابر در هر دو جهت کار میکنه.
                        آقا مهدی در اسنابرها مقاومت وخازن سری و موازی چه تفاوتی در عملکرد با هم دارن

                        دیدگاه


                          پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                          کلا تفاوت عملکرده!!!

                          در اسنابر ها به صورت سری استفاده میشه. چون دو طرفه س فقط زمان (همون ثابت زمانی) اهمیت داره. تخلیه خاوه ناخواه انجام میگیره.
                          در کلمپر ها به صورت موازی استفاده میشه. در اصل کار کلمپ کردن رو خازن و دیود انجام میدن. اون مقاومت فقط واسه اینه که خازن رو تخلیه بکنه. در یک سیکل خازن انرژی داخل سلف نشتی رو جذب خودش میکنه. تا سیکل بعدی باید این خازن تخلیه بشه تا دوباره اماده کار بشه دیگه. اون مقاومت خازن رو تخلیه میکنه.

                          پس کلا تفاوت عملکرد بودن.
                          حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                          به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                          K.Show

                          دیدگاه


                            پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                            نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
                            کلا تفاوت عملکرده!!!

                            در اسنابر ها به صورت سری استفاده میشه. چون دو طرفه س فقط زمان (همون ثابت زمانی) اهمیت داره. تخلیه خاوه ناخواه انجام میگیره.
                            در کلمپر ها به صورت موازی استفاده میشه. در اصل کار کلمپ کردن رو خازن و دیود انجام میدن. اون مقاومت فقط واسه اینه که خازن رو تخلیه بکنه. در یک سیکل خازن انرژی داخل سلف نشتی رو جذب خودش میکنه. تا سیکل بعدی باید این خازن تخلیه بشه تا دوباره اماده کار بشه دیگه. اون مقاومت خازن رو تخلیه میکنه.

                            پس کلا تفاوت عملکرد بودن.
                            ممنونم داداش خیلی توضیح کاملو با حالی بود :biggrin: فقط یه سوال :
                            چرا برای ماسفت در مدارات تغذیه مثل همین درایور ال ای دی اسنابر نمیذارن تا اسپایکها دخلشو نیارن ؟
                            من امروز میخوام مدارمو ببرم پای اسکوپ . چند تا سوال دارم ؟1- تو چه رنجی خازنو مقاومت با خودم ببرم ؟هم برای اسنابر دیود خروجی هم برای کلمپر اندوکتانس نستی . 2- پرابهای اسکوپرو برای هر دو مورد کجاها قرار بدم و اگر چه تصویریو وچه خالتیو دیدم دیگه خوبه ؟ مقاومت کامپره نشتی رو که گفتی اندازه ظرفیت خازن تعیین میکنه ولی برای خازن هر دو مورد چه چیزیو در نظر بگیرم و منتظر دیدنش باشم ؟ و برای مقاومت اسنابر دیود هم همینطور ؟ لطفا همه مواردو توضیح بده که رفتنم مفید باشه :smile: ممنونم عزیز

                            دیدگاه


                              پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                              گزاشتی دیگه. کلمپر (یا اسنابر ) رو چه رو ترانس بزاری چه رو سوییچ. یه تحلیل انجام بده!!!. مگه تو تحلیلا ما منابع ولتاژ رو اتصال کوتاه نمیکنیم. حالا رو کاغذ بکش و مثبت منفی دی سی ورودی رو به هم بچسبون. مسیر رو که دنبال بکنی میبینی عملا به دو سر سوییچ میرسی.

                              نمیشه اینجوری گفت. ولی خب!!. واسه اسنابر خازن 100 تا 560 پیکو ببر. مقاومت هم از 10 اهم تا 100 اهم. واسه کلمپره هم مقاومت از 22 کیلو تا 56 کیلو ببر. (دو وات) خازن هم از یک نانو تا 8.2 نانو. (اینم ولتاژ بالا ببر)
                              پراب دو سر مدار کلمپر یا اسنابر قرار میگیره. اینجا برای اسنابر میشه دو سر دیود. و برای کلمپر میشه دو سر ترانس. (دقت بکن به دلیل اینکه زمین هر دو پراب با هم یکیه اصلا سعی نکن هر دوشو با هم تو دو کانال اندازه گیری کنی. تو ورودی و خروجی اتصال کوتاه پیش میاد) تو کلمپر هر وقت تو بالاترین مقدار مقاومت و پایینترین مقدار خازن تو ولتاژهای ورودی مختلف ولتاژ دو سر سوییچ از محدوده مجاز خارج نشد جای خوبیه. (همچنین لحظه خاموشی سوییچ نباید اسپایک دو سر ترانس یا سوییچ خیلی تیز باشه. یه جورایی لبه ش باید پریده باشه.)
                              واسه دیود هم زمان خاموشی یه سیکل سینوسی دیده میشه. اون سیکل دامنه ش کم بشه دیگه. و همچنین فرکانسش به یک سوم برسه خوبه. تیزی هم نداشته باشه.

                              در مورد خازنشون همون یک سوم شدن فرکانس و محدود شدن دامنه. (البته سعی نکن کلمپر رو بدون مقاومت وصل بکنی. چون بعد از چند سیکل خازن شارژ میشه و عملا کلمپر از کار میفته. مقاومت رو حتما بزار و فقط کم و زیادش کن.)

                              و در نهایت اگر پراب ولتاژ بالا (مثلا 1 کیلو ولت) داری استفاده بکن. اگر نه حتما پرابت رو بزار رو x10. باز هم نمیشه اطمینان کامل داشت که در امانی. ولی حداقل اینه که اگر اتفاقی بیفته فقط پراب اسیب میبینه.
                              حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                              به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                              K.Show

                              دیدگاه


                                پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                                سلام : آقا مهدی ممنون عزیز محبت کردی

                                اضافه شده در تاریخ :
                                نوشته اصلی توسط e.a.r.t.h
                                با pspice بگیر...ا.نم به چشم توپولوژیشو پیدا میکنم میزارم
                                سلام :مهندس جان من نتونستم این نرم افزارو دانلود کنم اگر شما موفق شدید لطفا لینکشو بذارید . در ضمن قرار یود نقشه ای نمونه ای چیزی برام پیدا کنید موفق نشدید؟

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X