اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ باتری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ باتری

    سلام به همه من یه منبع تغذیه سوئیچینگ 10 آمپر دارم و میخواستم ازش برای شارژ باتری 12 ولت 66 آمپر ساعت ماشین استفاده کنم .
    بعد از کلی تحقیق فهمیدم که برای شارژ باتری های 12 ولت باید ولتاژ 13.7 ولت باشه با پتانسیومتر روی منبع ولتاژ رو تنظیم کردم . از طرفی شنیده بودم که چون منابع تغذیه سوئیچینگ دارای دو خروجی هستند در هر خروجی 5 آمپر داریم که زیر 10 درصد جریان اسمی باتری یعنی 66 هست و برای شارژ آسیبی به باتری نمیزنه
    از یه طرف دیگه نگران اور شارژ شدن باتری هم نبودم چون هم خودم در زمان شارژ با مولتی متر ولتاژ دو سر باتری رو اندازه می گرفتم هم باتری های ماشین چراغی برای نشان دادن میزان شارژ دارن.
    تا این جا همه چی به خوبی و خوشی انجام شد ولی یه لحظه به ذهنم خطور کرد که شاید با اتصال باتری به منبع ، باتری هم به منبع تغذیه ولتاژ اعمال کنه و منبع آسیب ببینه .
    متاسفانه امکانات محدوده و این تنها راه به نظر ام میرسه.
    کسی تجربه ای در این زمینه داره ؟ یا راه دیگه ای بلدید ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .

    #2
    پاسخ : استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ باتری

    با درود
    من کاری ندارم شما چی شنیدید .. خروجی شما 5 امپر یا 10 امپر
    ولی اگه 5 امپره مشکلی نیست و به باتری اسیبی نمیزنه .. ولی خودش در معرض فشار و اضافه جریان و قطع کردن جریان قرار میگیره
    مقدار جریان دهی اسمی هم با واقعی یکی نیست
    جریان مدار باید کمتر از توان جریان دهی منبع باشه تا بهش فشار نیاد و مستهلک نشه

    وقتی ولتاز شارژ باتری به 13.7 رسید دیگه باتری ولتازش بیشتر نمیشه چون جریان محدود میشه و ولتاز باتری برای چند دهم ولتاز همیشه کمتره از منبع
    ولی اگه شما در اغاز ولتاز باتریتون بیشتر از منبع باشه خب ولتاز باتری به پل دیود یا دیود منبع میرسه و جریان جاری نمیشه

    و اینکه باتری در اغاز جریان زیادی میکشه که در اینجا محدود نشده بلکه داد محافظ جریان منبع درمیاد ..
    مثل این با چوب بزنیم تو سر منبع اونم هی جیغ داد بزنه
    آخرین ضربه رو محکم تر بزن

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ باتری

      پس یعنی با اتصال باتری به منبع مشکلی برای منبع پیش نمیاد ؟
      چطوری جریان رو محدود کنیم ؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ باتری

        نوشته اصلی توسط ahmadzamani9831 نمایش پست ها
        پس یعنی با اتصال باتری به منبع مشکلی برای منبع پیش نمیاد ؟
        چطوری جریان رو محدود کنیم ؟
        تا جایی که من میدونم نه و اینکه منم ادیسون نیستم
        خب با محدود کننده جریان
        شما اول باید اطلاعاتتونو راجب شارژ ها و مدار های شارژر بالا ببرید
        کافی سرچ کنید .. تو همین انجمن تاپیک های زیادی در این رابطه هست
        با توجه به منبع تغذیه شما و محدودیتی که در ولتاژ دارید کارتون سخت تر میشه
        مثلا نمیتونید از رگلاتور ها در مد جریان استفاده کنید .. چون به ولتاز بیشتری نیاز دارین در قسمت ورودی
        ساده ترین ایده استفاده از مقاومت هست .. یه مقاومت 3 اهم و پر توان .. هر چند در این روش اتلاف توان داریم و معقولانه نیست
        در واقع این انتخاب و روش شما برای شما دردسر ایجاد میکنه
        بهترین کار این هست فعلا تا میتونید سرچ کنید تا با روش ها مختلف اشنا بشید

        دیدگاه


          #5
          استفاده از پاور سوئیچینگ به عنوان شارژر باتری به دلایل زیر توصیه نمی‌شود:

          1. کنترل جریان و ولتاژ: شارژرهای باتری مخصوصاً برای کنترل جریان و ولتاژ طراحی شده‌اند تا باتری به درستی و با ایمنی شارژ شود. پاور سوئیچینگ معمولاً این قابلیت‌ها را ندارد و ممکن است جریان یا ولتاژ نامناسبی به باتری اعمال کند که می‌تواند به باتری آسیب برساند یا حتی باعث انفجار یا آتش‌سوزی شود.

          2. مراحل شارژ: شارژ باتری‌ها به خصوص باتری‌های سرب-اسید (مانند باتری خودرو) معمولاً در چند مرحله انجام می‌شود:
          - مرحله شارژ سریع: در این مرحله باتری با جریان بالا شارژ می‌شود تا به سرعت به ولتاژ معینی برسد.
          - مرحله شارژ تثبیت: در این مرحله ولتاژ ثابت نگه داشته می‌شود و جریان کاهش می‌یابد تا باتری به طور کامل شارژ شود.
          - مرحله شارژ نگهداری: در این مرحله شارژر ولتاژ و جریان را در سطح بسیار پایین نگه می‌دارد تا باتری در حالت کامل شارژ باقی بماند بدون اینکه بیش از حد شارژ شود.

          پاور سوئیچینگ معمولاً نمی‌تواند این مراحل را به درستی انجام دهد.

          3. حفاظت از باتری: شارژرهای باتری معمولاً دارای مدارهای حفاظتی هستند که از باتری در برابر شارژ بیش از حد، دشارژ بیش از حد، و اتصال کوتاه محافظت می‌کنند. پاور سوئیچینگ این مدارهای حفاظتی را ندارد.

          4. تفاوت در ولتاژ خروجی: پاور سوئیچینگ‌ها معمولاً برای تأمین یک ولتاژ خروجی ثابت طراحی شده‌اند. اما در طول فرایند شارژ، ولتاژ مورد نیاز باتری ممکن است تغییر کند و پاور سوئیچینگ نمی‌تواند به این تغییرات پاسخ دهد.

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط ahmadzamani9831 نمایش پست ها
            سلام به همه من یه منبع تغذیه سوئیچینگ 10 آمپر دارم و میخواستم ازش برای شارژ باتری 12 ولت 66 آمپر ساعت ماشین استفاده کنم .
            بعد از کلی تحقیق فهمیدم که برای شارژ باتری های 12 ولت باید ولتاژ 13.7 ولت باشه با پتانسیومتر روی منبع ولتاژ رو تنظیم کردم . از طرفی شنیده بودم که چون منابع تغذیه سوئیچینگ دارای دو خروجی هستند در هر خروجی 5 آمپر داریم که زیر 10 درصد جریان اسمی باتری یعنی 66 هست و برای شارژ آسیبی به باتری نمیزنه
            از یه طرف دیگه نگران اور شارژ شدن باتری هم نبودم چون هم خودم در زمان شارژ با مولتی متر ولتاژ دو سر باتری رو اندازه می گرفتم هم باتری های ماشین چراغی برای نشان دادن میزان شارژ دارن.
            تا این جا همه چی به خوبی و خوشی انجام شد ولی یه لحظه به ذهنم خطور کرد که شاید با اتصال باتری به منبع ، باتری هم به منبع تغذیه ولتاژ اعمال کنه و منبع آسیب ببینه .
            متاسفانه امکانات محدوده و این تنها راه به نظر ام میرسه.
            کسی تجربه ای در این زمینه داره ؟ یا راه دیگه ای بلدید ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .
            باسلام
            معمولا عمده تفاوت شارژرها با منبع تغذیه در کنترل جریان هست. بعبارتی بهتر شما در پروسه شارژ یک باتری باید بیشتر روی جریان کنترل داشته باشید تا ولتاژ! شما اگر نمودار شارژ باتریهای مختلف (لیتیومی، نیکل کادمیم، سرب اسید و ...) رو نگاه کنید متوجه میشید که پروسه شارژ یک باتری در دو سه مرحله انجام میشه که البته دوستمون هم بالا بهش اشاره نمودن.

            در مورد برگشت جریان هم میتونید از دیود یکسوساز استفاده کنید. حسن استفاده از دیود علاوه بر یکطرفه نمودن جریان، محدود سازی جریان نیز است و مانند مقاومت تا حدودی جریان رو محدود میکنه.
            ماژول های شارژ باتری سرب اسید تو فروشگاه‌های مختلف موجوده میتونید ازش استفاده کنید.
            موفق باشید.
            *** کمترین توقع از یک فرد تحصیل کرده، دانستن املاءِ صحیحِ کلمات است ***

            دیدگاه


              #7
              نوشته اصلی توسط ahmadzamani9831 نمایش پست ها
              سلام به همه من یه منبع تغذیه سوئیچینگ 10 آمپر دارم و میخواستم ازش برای شارژ باتری 12 ولت 66 آمپر ساعت ماشین استفاده کنم .
              بعد از کلی تحقیق فهمیدم که برای شارژ باتری های 12 ولت باید ولتاژ 13.7 ولت باشه با پتانسیومتر روی منبع ولتاژ رو تنظیم کردم . از طرفی شنیده بودم که چون منابع تغذیه سوئیچینگ دارای دو خروجی هستند در هر خروجی 5 آمپر داریم که زیر 10 درصد جریان اسمی باتری یعنی 66 هست و برای شارژ آسیبی به باتری نمیزنه
              از یه طرف دیگه نگران اور شارژ شدن باتری هم نبودم چون هم خودم در زمان شارژ با مولتی متر ولتاژ دو سر باتری رو اندازه می گرفتم هم باتری های ماشین چراغی برای نشان دادن میزان شارژ دارن.
              تا این جا همه چی به خوبی و خوشی انجام شد ولی یه لحظه به ذهنم خطور کرد که شاید با اتصال باتری به منبع ، باتری هم به منبع تغذیه ولتاژ اعمال کنه و منبع آسیب ببینه .
              متاسفانه امکانات محدوده و این تنها راه به نظر ام میرسه.
              کسی تجربه ای در این زمینه داره ؟ یا راه دیگه ای بلدید ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .
              بنظر خوده بنده بهترین زاه استفاده از ترانس و پل دیود هس زیرا در مقابل برگشت برق مقاوم بوده و خروجی صاف تری‌میتونه داشته باشه و عمر باطری رو کم نکنه من خودم یدونه ترانس حدودا هفت امپر دارن از تلویزیون لامپی باز کردم وقتی باطری خوابیده بود یک ساعت زدم و استارت زد ماشین و روشن کرد فقط بدنه ترانس داغ شده بود که عادیه کلا سگجون هستن مخصوصا اگر داخل باکس روغن بتونی بزاری دیگه تقریبا غیر ممکنه بسوزه البته دوستان راهنمایی کنن که ترانسو میشه داخل روغن گذاشت ؟لاک هاش از بین نمیره؟

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X