اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در تعمیر محافظ برق

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل در تعمیر محافظ برق

    با سلام و احترام.
    یک محافظ برق کامپیوتر خراب شده است. طی بررسی اولیه متوجه خرابی قطعات زیر شدم:
    Diod 4148ST
    Transistor BC547B
    LED Green 5mm
    هر سه قطعه را تعویض کرده و مجددا محافظ را به برق وصل کردم و درست کار کرد و بعد از مدتی چراغ سبز رنگ روشن شد. اما با جدا کردن دوشاخه از برق و وصل مجدد آن، دوباره هر سه قطعه فوق سوختند.
    روند بالا را یکبار دیگر تکرار کردم که نتیجه مشابه بود. کسی از دوستان میدونه علت چیه؟ آی سی را هم تست سلامت کردم که سالم بود.
    ​در عکس های زیر مدار و قطعات تعویض شده نشان داده شده است:


    ممنون از راهنمایی شما

    #2
    نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
    با سلام و احترام.
    یک محافظ برق کامپیوتر خراب شده است. طی بررسی اولیه متوجه خرابی قطعات زیر شدم:
    Diod 4148ST
    Transistor BC547B
    LED Green 5mm
    هر سه قطعه را تعویض کرده و مجددا محافظ را به برق وصل کردم و درست کار کرد و بعد از مدتی چراغ سبز رنگ روشن شد. اما با جدا کردن دوشاخه از برق و وصل مجدد آن، دوباره هر سه قطعه فوق سوختند.
    روند بالا را یکبار دیگر تکرار کردم که نتیجه مشابه بود. کسی از دوستان میدونه علت چیه؟ آی سی را هم تست سلامت کردم که سالم بود.
    ​در عکس های زیر مدار و قطعات تعویض شده نشان داده شده است:


    ممنون از راهنمایی شما
    با سلام ،
    بجای BC547 از 2N5551
    و بجای 1N4148 از UF4007
    استفاده کنید.
    با LED هم مقاومتی در حد 220 اهم موازی کنید.

    دیدگاه


      #3
      این قطعاتی که فرمودید را باید تهیه کنم و امتحان کنم. ولی میخواستم بدونم با همین قطعات خود مدار، چرا این اتفاق داره میفته؟ کدام قطعه یا قطعات دیگه ممکنه مشکل داشته باشند که باعث میشه این سه قطعه بسوزه

      دیدگاه


        #4
        نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
        با سلام و احترام.
        یک محافظ برق کامپیوتر خراب شده است. طی بررسی اولیه متوجه خرابی قطعات زیر شدم:
        Diod 4148ST
        Transistor BC547B
        LED Green 5mm
        هر سه قطعه را تعویض کرده و مجددا محافظ را به برق وصل کردم و درست کار کرد و بعد از مدتی چراغ سبز رنگ روشن شد. اما با جدا کردن دوشاخه از برق و وصل مجدد آن، دوباره هر سه قطعه فوق سوختند.
        روند بالا را یکبار دیگر تکرار کردم که نتیجه مشابه بود. کسی از. دوستان میدونه علت چیه؟ آی سی را هم تست سلامت کردم که سالم بود.
        ​در عکس های زیر مدار و قطعات تعویض شده نشان داده شده است:


        ممنون از راهنمایی شما
        با سلام به شما ...
        در ابتدا بوبین رله را ارمایش،کنید...که اتصال حلقه نشده باشد .و باعث سوختن ترانزیستور بشود ..
        و بعد از آن ولتاژ تغذیه را هم ازمایش کنید .با ولتمتر .....
        که ممکن است زنر تغذیه سوخته باشد...

        دیدگاه


          #5
          بوبین را تست کردم سالم بود. همین طور کل مقاومت ها را هم چک کردم همگی سالم بودند. دیود ها هیچ کدام در تست بوق مشکل نداشتند. خازن ها هم ظرفیت درست نشان میدهند.
          برای بار دوم سه قطعه را عوض کردم و محافظ را به برق وصل کردم. ولتاژ بعد از پل دیود در وضعیت نارنجی ۲۴ ولت و در وضعیت سبز ۱۴ ولت بود. ولتاژ LED سبز ۳/۲۷ ولت بود. ولتاژ سر بوبین ۱۰/۷ ولت بود و محافظ کار میکرد. اما با قطع و وصل مجددا سه قطعه سوختند و در این حالت ولتاژ بعد از پل دیود ۲۳ ولت بود. نکته ای که هست اینه که در حالت سالم وقتی محافظ به برق زده میشه اول چراغ قرمز برای لحظه ای روشن میشد و بعد نارنجی ولی الآن چراغ سبز همراه قرمز لحظه ای روشن میشوند و بعد چراغ نارنجی. که در این حالت دیود و LED و ترانزیستور میسوزند. به نظر شما چه علتی داره؟

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
            بوبین را تست کردم سالم بود. همین طور کل مقاومت ها را هم چک کردم همگی سالم بودند. دیود ها هیچ کدام در تست بوق مشکل نداشتند. خازن ها هم ظرفیت درست نشان میدهند.
            برای بار دوم سه قطعه را عوض کردم و محافظ را به برق وصل کردم. ولتاژ بعد از پل دیود در وضعیت نارنجی ۲۴ ولت و در وضعیت سبز ۱۴ ولت بود. ولتاژ LED سبز ۳/۲۷ ولت بود. ولتاژ سر بوبین ۱۰/۷ ولت بود و محافظ کار میکرد. اما با قطع و وصل مجددا سه قطعه سوختند و در این حالت ولتاژ بعد از پل دیود ۲۳ ولت بود. نکته ای که هست اینه که در حالت سالم وقتی محافظ به برق زده میشه اول چراغ قرمز برای لحظه ای روشن میشد و بعد نارنجی ولی الآن چراغ سبز همراه قرمز لحظه ای روشن میشوند و بعد چراغ نارنجی. که در این حالت دیود و LED و ترانزیستور میسوزند. به نظر شما چه علتی داره؟
            با سلام به شما .
            در وضعیتی که تراتزیستور سوخته است ‌..و این ترانزیستور سوخته روی مدار قرار دارد ..ولتاژ دوسر .کلکتور و امیتر را با ولتمتر بگیر .. بین چند ولت است ...
            ،،و همینطور ولتاژ دوسر امیتر و بیس، بین چند ولت است ..
            در حالت سوخته ..ولتاژ دوسر دیود زنر ۲۳ ولت است ؟
            ،،برای تست دیودها===>>>
            یک پایه آنها را از مدار خارج کن و با اهم متر ..،روی تست
            دیود ،،،ازمایش کن...
            جدیدترین ویرایش توسط DAVID347; ۱۷:۰۴ ۱۴۰۳/۱۲/۲۰.

            دیدگاه


              #7
              ممنون از اینکه وقت می گذارید و پاسخ می دهید.
              ولتاژ دوسر کلکتور و امیتر در وضعیت نارنجی (چراغ نارنجی روشن است) ۰/۰۸۲ ولت و در وضعیت سوخته (چراغ نارنجی خاموش شده ولی چراغ سبز روشن نمیشود) ۰/۰۵۶ ولت است.
              ​ولتاژ دوسر امیتر و بیس در وضعیت نارنجی ۲ ولت و در وضعیت سوخته ۱/۲۳ ولت است.
              چون نمیدانستم منظور شما از دیود زنر کدام دیود است دیود های پل دیود و دیود های DZ و DZ1 که در عکس مشخص شده اند را جدا کرده و با اهم متر اندازه های زیر را بدست آوردم:
              دیودهای پل دیود D1,D2,D4 هر سه ۰/۵۹ ولت و دیود D3 مقدار ۰/۶۱ ولت نشان دادند و در جهت معکوس همگی صفر بودند.
              دیودهای DZ و DZ1 هر دو ۰/۷۵ ولت را نشان دادند و در جهت معکوس صفر بودند.
              در زمان روشن بودن محافظ، اختلاف پتانسیل دو سر دیود DZ مقدار ۸/۵ ولت و دیود DZ1 مقدار ۵/۲ ولت است.
              اختلاف ولتاژ ۲۳ ولت در دو سر خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد اندازه گرفته شده است که در شکل زیر مشخص است:

              دیدگاه


                #8
                نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
                ممنون از اینکه وقت می گذارید و پاسخ می دهید.
                ولتاژ دوسر کلکتور و امیتر در وضعیت نارنجی (چراغ نارنجی روشن است) ۰/۰۸۲ ولت و در وضعیت سوخته (چراغ نارنجی خاموش شده ولی چراغ سبز روشن نمیشود) ۰/۰۵۶ ولت است.
                ​ولتاژ دوسر امیتر و بیس در وضعیت نارنجی ۲ ولت و در وضعیت سوخته ۱/۲۳ ولت است.
                چون نمیدانستم منظور شما از دیود زنر کدام دیود است دیود های پل دیود و دیود های DZ و DZ1 که در عکس مشخص شده اند را جدا کرده و با اهم متر اندازه های زیر را بدست آوردم:
                دیودهای پل دیود D1,D2,D4 هر سه ۰/۵۹ ولت و دیود D3 مقدار ۰/۶۱ ولت نشان دادند و در جهت معکوس همگی صفر بودند.
                دیودهای DZ و DZ1 هر دو ۰/۷۵ ولت را نشان دادند و در جهت معکوس صفر بودند.
                در زمان روشن بودن محافظ، اختلاف پتانسیل دو سر دیود DZ مقدار ۸/۵ ولت و دیود DZ1 مقدار ۵/۲ ولت است.
                اختلاف ولتاژ ۲۳ ولت در دو سر خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد اندازه گرفته شده است که در شکل زیر مشخص است:
                https://s33.picofile.com/file/8483336334/Fig3.jpg
                با سلام شما و ممنون بابت تشکر ...اگر بتوانم‌مشکل
                شما را حل کنم باعث مسرت است .
                .. ولتاژ پایه های ۴ +،.،# و ۱۱ --,,ای سی را با ولتمتر
                بگیرید، ، .نباید بیشتر از ۳۲ ولت باشد ..
                مقدار خازن ورودی چقدر است ...خازن قرمز رنگ
                نزدیک رله ...معمولا ۴۷۰ نانو فاراد است و ۴۰۰ ولت

                دیدگاه


                  #9
                  نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
                  ممنون از اینکه وقت می گذارید و پاسخ می دهید.
                  ولتاژ دوسر کلکتور و امیتر در وضعیت نارنجی (چراغ نارنجی روشن است) ۰/۰۸۲ ولت و در وضعیت سوخته (چراغ نارنجی خاموش شده ولی چراغ سبز روشن نمیشود) ۰/۰۵۶ ولت است.
                  ​ولتاژ دوسر امیتر و بیس در وضعیت نارنجی ۲ ولت و در وضعیت سوخته ۱/۲۳ ولت است.
                  چون نمیدانستم منظور شما از دیود زنر کدام دیود است دیود های پل دیود و دیود های DZ و DZ1 که در عکس مشخص شده اند را جدا کرده و با اهم متر اندازه های زیر را بدست آوردم:
                  دیودهای پل دیود D1,D2,D4 هر سه ۰/۵۹ ولت و دیود D3 مقدار ۰/۶۱ ولت نشان دادند و در جهت معکوس همگی صفر بودند.
                  دیودهای DZ و DZ1 هر دو ۰/۷۵ ولت را نشان دادند و در جهت معکوس صفر بودند.
                  در زمان روشن بودن محافظ، اختلاف پتانسیل دو سر دیود DZ مقدار ۸/۵ ولت و دیود DZ1 مقدار ۵/۲ ولت است.
                  اختلاف ولتاژ ۲۳ ولت در دو سر خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد اندازه گرفته شده است که در شکل زیر مشخص است:
                  https://s33.picofile.com/file/8483336334/Fig3.jpg
                  با سلام و عرض وقت بخیر..
                  این احتمالات را بررسی کنید
                  ا....خارن زرد رنگ را عوض کنید ،،ممکن است اشکال داشته باشد ...
                  ۲،،، خازن مشکی در مرحله اخر ..
                  خازن ورودی قرمز رنگ در مرحله دوم
                  ۳... ولتاژ دوسر تغذیه، ،**ای سی lm324** در مرحله سوم...
                  (پایه های ۴ و ۱۱..). ...
                  ۴،،ولتاژ خروجی از پل دیود..( در صورتی که همه دیودها و ای سی ..lm324 در مدار نباشند و برداشته شده باشند...
                  ،،۵ ،،و ولتاژ خروجی از پل دیود در صورتی همه قطعات در مدار باشند. ..
                  ۶ ....قطعات اطراف ترانزیستور با دقت بالا آزمایش،شوند.. از
                  جمله :..مقاومتها ..
                  ۷ ...مقاومت بوبین رله معمولا باید بیشتر ۱۲۰ اهم باشد .و کمتر از **۴۰۰** اهم باشد ..رله را هم با اهم متر ازمایش،
                  کنید ..،،مقاومت بوبین این رله باید مابین این دو عدد باشد..
                  ....
                  ...۸ ...اگر همه موارد فوق مشکلی نداشتند ..
                  ای،سی،lm324 لازم است تعویض،گردد ....
                  ۹....مرحله آخر خازن مشکی رنگ‌ تعویض گردد.....
                  همه را یاداشت کرده و اعلام کنید..
                  ..
                  موفق،باشید
                  جدیدترین ویرایش توسط DAVID347; ۱۲:۴۸ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱.

                  دیدگاه


                    #10
                    نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
                    با سلام و احترام.
                    یک محافظ برق کامپیوتر خراب شده است. طی بررسی اولیه متوجه خرابی قطعات زیر شدم:
                    Diod 4148ST
                    Transistor BC547B
                    LED Green 5mm
                    هر سه قطعه را تعویض کرده و مجددا محافظ را به برق وصل کردم و درست کار کرد و بعد از مدتی چراغ سبز رنگ روشن شد. اما با جدا کردن دوشاخه از برق و وصل مجدد آن، دوباره هر سه قطعه فوق سوختند.
                    روند بالا را یکبار دیگر تکرار کردم که نتیجه مشابه بود. کسی از دوستان میدونه علت چیه؟ آی سی را هم تست سلامت کردم که سالم بود.
                    ​در عکس های زیر مدار و قطعات تعویض شده نشان داده شده است:


                    ممنون از راهنمایی شما
                    درود...
                    برای تعمیر عمری لازم است مراحل زیر را پیش ببرید..
                    در مرحله اول خازن ورودی فاز که شماره آن معمولا ۶۸۴ است را تعویض کنید (680 نانوفاراد) پل دیود هم بررسی کنید..
                    در مرحله دوم آی سی LM324 را تعویض کنید...
                    در مرحله سوم بوبین رله را چک کنید ببینید کوتاه یا اتصال باز نشده باشد....
                    در مرحله چهارم بررسی کنید ببینید دیود معکوس روی بوبین رله وجود دارد یا خیر؟؟
                    در مرحله پنجم خازن و دیود های مدار را تست و قطعه خراب را با نمونه مشابه تعویض کنید...( علی الخصوص دیود نمونه گیر برق ورودی )
                    در مرحله ششم ترانزیستور را چک کنید و اگر توانستید نمونه با جریان بیشتر قرار بدهید...
                    با این روش ها باید محافظ درست شده باشد....
                    نتیجه را اعلام کنید...
                    اوباش مجازی یا ترول به انگلیسی):Troll) در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می*شود؛ که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین*آمیز هستند.

                    دیدگاه


                      #11
                      سلام دوستان. خدا را شکر با راهنمایی های شما مشکل حل شد. مشکل از خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد پل دیود بود. طبق گفته های شما موارد خواسته شده را تهیه کردم ولی شک خودم به همین خازن بود چون ولتاژ روی آن ۲۵ ولت ذکر شده بود که خیلی به ولتاژ گرفته شده از روی مدار نزدیک بود. عجیب این بود که نه از نظر ظاهری مشکلی داشت و نه از نظر ظرفیت. به جای اون یک خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد ۵۰ ولت گذاشتم که با چند بار خاموش و روشن کردن دیگه مشکلی پیش نیامد. باز هم ممنون از وقتی که به مشکل بنده اختصاص دادید.

                      دیدگاه


                        #12
                        نوشته اصلی توسط Elec1403 نمایش پست ها
                        سلام دوستان. خدا را شکر با راهنمایی های شما مشکل حل شد. مشکل از خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد پل دیود بود. طبق گفته های شما موارد خواسته شده را تهیه کردم ولی شک خودم به همین خازن بود چون ولتاژ روی آن ۲۵ ولت ذکر شده بود که خیلی به ولتاژ گرفته شده از روی مدار نزدیک بود. عجیب این بود که نه از نظر ظاهری مشکلی داشت و نه از نظر ظرفیت. به جای اون یک خازن الکترولیتی ۲۲۰ میکروفاراد ۵۰ ولت گذاشتم که با چند بار خاموش و روشن کردن دیگه مشکلی پیش نیامد. باز هم ممنون از وقتی که به مشکل بنده اختصاص دادید.
                        موفقیت شما را خواهانم..

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X