اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تعمیر محافظ برق!

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : تعمیر محافظ برق!

    نوشته اصلی توسط evergreen نمایش پست ها
    با سلام مجدد
    قطعاتی که روی بورد محافظ شما قرار دارد خیلی نسبت به ضربه حساس نمیباشند. بعد از یک بررسی ظاهری اگر قطعه ایی که آسیب فیزیکی دیده باشد پیدا نکردید بهتر از پشت فیبر را چک کنید و دنبال ترک و یا قطع شدگی مس در مسیرهای PCB بگردید. احتمال ترک خوردن فییبر و قطع شدگی PCB به نظر من بیشتر میباشد. اگر باز هم چیزی پیدا نکردید باید مدار را چک کنید . این بورد چون قطعات زیادی ندارد پیدا کردن مشکل آن زیاد سخت نمیباشد. فقط حواستان باشد که بدلیل ایزوله نبودن از برق شهر در زمانی که برق به آن وصل است تماس بدن با بعضی قسمتها میتواند مرگبار باشد.
    موفق باشید.
    سلام و درود تموم قطعات و تست کردم همه سالم برد و هم باذره بین چک کردم مشکلی از نظر قعطی نداره ولتاژ دوتا پایه 4 و 11 هشت و خرده هستش جز چراغ قرمز هیچ چراغی هم روشن نمیشه چراغ تایمرش هم روشن نمیشه

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    نوشته اصلی توسط electronium نمایش پست ها
    اتوترانس ندارید باید با منبع ولتاژ رفتار محافظ را شبیه سازی کنید
    نه متاسفانه اتو ترانس هم ندارم حقیقتشم به فکرم نرسید با تغذیه هم ولتاژی بدم بببنم کلا عمل میکننه یا نه اگه اشتباه نکنم رله ش 12 ولتی همون ولتاژ و به پل دیود بدم مدار باید عمل کنه؟

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : تعمیر محافظ برق!

      باتشکر فراوان از دوستان محترم:
      مشکل از آی سی بود عوضش کردم درست شد خداروشکر

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : تعمیر محافظ برق!

        آقا تکذیب میکنم وقتی قابش و بستم دیگه روشن نشد، آیسی بیش از حد داغ میکنه یعنی اتصال شده دیگه؟
        جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : تعمیر محافظ برق!

          نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
          آقا تکذیب میکنم وقتی قابش و بستم دیگه روشن نشد، آیسی بیش از حد داغ میکنه یعنی اتصال شده دیگه؟
          سلام و درود،
          بنده در ضمینه تعمیر محافظ تجربه نسبتا
          زیادی دارم.
          مشکل سوختن آیسی، از ولتاژ نادرست تغذیه
          هست.اول ولتاژ دوسر خازن الکترولیت صافی
          رو اندازه بگیرین.
          نباید بیش از 30 ولت باشه.
          البته با توجه به اینکه آیسی داغ میکنه که نشانه
          سوختن و اتصال کوتاه هست، ممکنه ولتاژ کمی
          اندازه گرفته بشه.
          مشکل فقط میتونه از خازن پلی استر یا دیود
          زنر باشه.
          موفق و پیروز باشید.

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
          آقا تکذیب میکنم وقتی قابش و بستم دیگه روشن نشد، آیسی بیش از حد داغ میکنه یعنی اتصال شده دیگه؟
          سلام و درود،
          بنده در ضمینه تعمیر محافظ تجربه نسبتا
          زیادی دارم.
          مشکل سوختن آیسی، از ولتاژ نادرست تغذیه
          هست.اول ولتاژ دوسر خازن الکترولیت صافی
          رو اندازه بگیرین.
          نباید بیش از 30 ولت باشه.
          البته با توجه به اینکه آیسی داغ میکنه که نشانه
          سوختن و اتصال کوتاه هست، ممکنه ولتاژ کمی
          اندازه گرفته بشه.
          مشکل فقط میتونه از خازن پلی استر یا دیود
          زنر باشه.
          موفق و پیروز باشید.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : تعمیر محافظ برق!

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            سلام و درود،
            بنده در ضمینه تعمیر محافظ تجربه نسبتا
            زیادی دارم.
            مشکل سوختن آیسی، از ولتاژ نادرست تغذیه
            هست.اول ولتاژ دوسر خازن الکترولیت صافی
            رو اندازه بگیرین.
            نباید بیش از 30 ولت باشه.
            البته با توجه به اینکه آیسی داغ میکنه که نشانه
            سوختن و اتصال کوتاه هست، ممکنه ولتاژ کمی
            اندازه گرفته بشه.
            مشکل فقط میتونه از خازن پلی استر یا دیود
            زنر باشه.
            موفق و پیروز باشید.

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



            سلام و درود،
            بنده در ضمینه تعمیر محافظ تجربه نسبتا
            زیادی دارم.
            مشکل سوختن آیسی، از ولتاژ نادرست تغذیه
            هست.اول ولتاژ دوسر خازن الکترولیت صافی
            رو اندازه بگیرین.
            نباید بیش از 30 ولت باشه.
            البته با توجه به اینکه آیسی داغ میکنه که نشانه
            سوختن و اتصال کوتاه هست، ممکنه ولتاژ کمی
            اندازه گرفته بشه.
            مشکل فقط میتونه از خازن پلی استر یا دیود
            زنر باشه.
            موفق و پیروز باشید.
            دورو و تبریک سال نو به شما و همه دوستان
            خازن از قبل مشکل داشت که عوض شده بود خوب کار*میکرد اشتباهی که کردم این بود برای تست محافظ خروجیش و اتصال کوتاه دادم که فیوز خونه پرید و رله در قسمت on دچار خال گرفتگی یا همون چسبندگی رله شد که با چندتا ضربه به رله حل شد کلا دوباره محافظ و جمع کردم متاسفانه از دستم افتاد و جز یه چراغ قرمز چیزی روشن نشد و کار نکرد که بعد از بررسی متوجه آیسی شدم و تعویضش کرد باز دوباره کار میکرد ولتاژ هم تا قبل کانکت رله در هنگام تایم ۱۹ ولت و خرده و بعد کانکت و سبز شدن ۱۴ و خرده ولت شد آقا این و دوباره جمع کردیم زدیم به برغ کلا روشن نشد سه باره بازش کردم تو تست دیدم آیسی داغ میکنه و تغذیه جریان زیادی میکشه
            در مورد ولتاژ که فرمودید ولتاژ استاندارد برای رله ۱۲ ولت چند هستش
            دیود زنری هم که گفتید چهار پنج تا هست تو تست مولتی متر و بازر چیزی نشون نمیده و مشکلی نداره ؟

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : تعمیر محافظ برق!

              نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
              دورو و تبریک سال نو به شما و همه دوستان
              خازن از قبل مشکل داشت که عوض شده بود خوب کار*میکرد اشتباهی که کردم این بود برای تست محافظ خروجیش و اتصال کوتاه دادم که فیوز خونه پرید و رله در قسمت on دچار خال گرفتگی یا همون چسبندگی رله شد که با چندتا ضربه به رله حل شد کلا دوباره محافظ و جمع کردم متاسفانه از دستم افتاد و جز یه چراغ قرمز چیزی روشن نشد و کار نکرد که بعد از بررسی متوجه آیسی شدم و تعویضش کرد باز دوباره کار میکرد ولتاژ هم تا قبل کانکت رله در هنگام تایم ۱۹ ولت و خرده و بعد کانکت و سبز شدن ۱۴ و خرده ولت شد آقا این و دوباره جمع کردیم زدیم به برغ کلا روشن نشد سه باره بازش کردم تو تست دیدم آیسی داغ میکنه و تغذیه جریان زیادی میکشه
              در مورد ولتاژ که فرمودید ولتاژ استاندارد برای رله ۱۲ ولت چند هستش
              دیود زنری هم که گفتید چهار پنج تا هست تو تست مولتی متر و بازر چیزی نشون نمیده و مشکلی نداره ؟
              درسته،اینقدر درگیر بودم که یادم رفته بود
              سال نو هست!
              اتصال کوتاه کردن خروجی یه محافظ واقعا اولین
              بار هست که میشنوم.
              خودم اکثر مواقع برای تعمیر دستگاه های 220 ولت
              از لامپ رشته ای سری استفاده میکنم( چه برای
              لامپ کم مصرفچه برای تلویزیون و غیره)
              برای محافظ با رله 12 ولت، دیود زنر 18 ولت با
              خازن صافی موازی کنین.
              و برای محافظ با رله 24 ولت از دیود زنر 24 الی 28
              ولت استفاده کنین.
              رله استاندارد 12 ولت، برای راه اندازی نیاز به 11
              الی 15 ولت داره و بعد از راه اندازه با 7 ولت هم
              پایه com به NO راه میده.
              البته پیشنهاد میشه ولتاژ بعد از راه اندازی کمتر
              از 9 ولت نباشه.
              ولتاژ دو سر دیود زنر رو در هنگام متصل بودن به برق
              اندازه بگیرین.
              ضمنا تا حالا ندیدم یه محافظ 5 تا دیود زنر داشته
              باشه.
              و نهایتا از 3 عدد دیود زنر استفاده میشه.
              احتمالا منظورتون دیود 1N4148 باشه.

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                درسته،اینقدر درگیر بودم که یادم رفته بود
                سال نو هست!
                اتصال کوتاه کردن خروجی یه محافظ واقعا اولین
                بار هست که میشنوم.
                خودم اکثر مواقع برای تعمیر دستگاه های 220 ولت
                از لامپ رشته ای سری استفاده میکنم( چه برای
                لامپ کم مصرفچه برای تلویزیون و غیره)
                برای محافظ با رله 12 ولت، دیود زنر 18 ولت با
                خازن صافی موازی کنین.
                و برای محافظ با رله 24 ولت از دیود زنر 24 الی 28
                ولت استفاده کنین.
                رله استاندارد 12 ولت، برای راه اندازی نیاز به 11
                الی 15 ولت داره و بعد از راه اندازه با 7 ولت هم
                پایه com به NO راه میده.
                البته پیشنهاد میشه ولتاژ بعد از راه اندازی کمتر
                از 9 ولت نباشه.
                ولتاژ دو سر دیود زنر رو در هنگام متصل بودن به برق
                اندازه بگیرین.
                ضمنا تا حالا ندیدم یه محافظ 5 تا دیود زنر داشته
                باشه.
                و نهایتا از 3 عدد دیود زنر استفاده میشه.
                احتمالا منظورتون دیود 1N4148 باشه.
                قربونت اتصال خروجی هم یه ایده بود برای تست محافظ که جواب نداد
                در مورد موازی بستن دیود زنر با خازن صافی آند و به مثبت خازن و کاتد و هم به منفی خازن بزنم حله ؟
                اون دیود ها هم به سختی روشونو با ذره بین خوندم اگه هم اشتباه نکنم pH 4148 همچین چیزی نوشته بود آیا این دیود با دیود زنر فرق میکنه از نظر ظاهر شبیه زنر هستش 1n4148 و میگم
                ولتاژ ها قبل اینکه آخرین سری خراب بشه ۱۹ تو زمان تایم و ۱۴ هم بعد وصل شدن رله و سبز شدن چراغ
                آیسی رو جدا کردم ولتاژ بدون آیسی در پل دیود و خازن صافی 16.60
                رو دوسر دیود ها 4.55 هستش
                جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۸:۴۷ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱.

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                  نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                  قربونت اتصال خروجی هم یه ایده بود برای تست محافظ که جواب نداد
                  در مورد موازی بستن دیود زنر با خازن صافی آند و به مثبت خازن و کاتد و هم به منفی خازن بزنم حله ؟
                  اون دیود ها هم به سختی روشونو با ذره بین خوندم اگه هم اشتباه نکنم pH 4148 همچین چیزی نوشته بود آیا این دیود با دیود زنر فرق میکنه از نظر ظاهر شبیه زنر هستش 1n4148 و میگم
                  ولتاژ ها قبل اینکه آخرین سری خراب بشه ۱۹ تو زمان تایم و ۱۴ هم بعد وصل شدن رله و سبز شدن چراغ
                  آیسی رو جدا کردم ولتاژ بدون آیسی در پل دیود و خازن صافی 16.60
                  رو دوسر دیود ها 4.55 هستش
                  به هر حال تجربه مفیدی هست.
                  زیاد ناراحت نباشین چون نهایتش با
                  10 یا 15 هزار تومن دوباره تعمیر میشه.
                  در عوض تجربه مفیدی به دست آوردین.
                  قسمت سیاه دیود زنر( کاتد) به مثبت خازن
                  صافی و قسمت قرمز دیود زنر ( آند) به منفی
                  خازن متصل میشه.
                  دیود PH4148 ( در اصل 1N4148) دیود
                  سیگنال هست که در جریان های زیر 150 میلی
                  آمپر و ولتاژ زیر 70 ولت جایگزین دیود 1N4007
                  میشه( چون ارزان هست)
                  تستش مثل دیود معمولی هست.
                  و کار دیود زنر رو انجام نمیده
                  ضمنا از آنجایی که موقع سالم بودن مدار، هنگام
                  تایمر 19 ولت وجود داشته ولی اکنون با جدا کردن
                  آیسی ولتاژ 16 ولت هست، مطمئنا قطعه دیگری
                  هم جریان اضافه مصرف میکند.
                  موفق و پیروز باشید.

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                    به هر حال تجربه مفیدی هست.
                    زیاد ناراحت نباشین چون نهایتش با
                    10 یا 15 هزار تومن دوباره تعمیر میشه.
                    در عوض تجربه مفیدی به دست آوردین.
                    قسمت سیاه دیود زنر( کاتد) به مثبت خازن
                    صافی و قسمت قرمز دیود زنر ( آند) به منفی
                    خازن متصل میشه.
                    دیود PH4148 ( در اصل 1N4148) دیود
                    سیگنال هست که در جریان های زیر 150 میلی
                    آمپر و ولتاژ زیر 70 ولت جایگزین دیود 1N4007
                    میشه( چون ارزان هست)
                    تستش مثل دیود معمولی هست.
                    و کار دیود زنر رو انجام نمیده
                    ضمنا از آنجایی که موقع سالم بودن مدار، هنگام
                    تایمر 19 ولت وجود داشته ولی اکنون با جدا کردن
                    آیسی ولتاژ 16 ولت هست، مطمئنا قطعه دیگری
                    هم جریان اضافه مصرف میکند.
                    موفق و پیروز باشید.
                    ممنونم دوست عزیز یه چیزی یادم رفت که بگم الان بدون آیسی وقتی به مدار ولتاژ میدم محافظ کار میکنه البته تایم انتظارش خیلی کوتاه هستش دو سه ثانیه ای رله وصل میشه.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                      نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                      ممنونم دوست عزیز یه چیزی یادم رفت که بگم الان بدون آیسی وقتی به مدار ولتاژ میدم محافظ کار میکنه البته تایم انتظارش خیلی کوتاه هستش دو سه ثانیه ای رله وصل میشه.
                      خوشبختانه خودم برد سالم چند تا محافظ رو دارم.
                      ببینم با حذف آیسی، باز هم همون اتفاق می افته
                      یا نه.
                      اگر این اتفاق برای انها هم افتاد، یعنی
                      فقط آیسی محافظ شما سوخته.
                      اما اگر اتفاق نیفتاد، یعنی قطعات دیگری از
                      محافط شما سوخته.

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        خوشبختانه خودم برد سالم چند تا محافظ رو دارم.
                        ببینم با حذف آیسی، باز هم همون اتفاق می افته
                        یا نه.
                        اگر این اتفاق برای انها هم افتاد، یعنی
                        فقط آیسی محافظ شما سوخته.
                        اما اگر اتفاق نیفتاد، یعنی قطعات دیگری از
                        محافط شما سوخته.
                        ممنونم تشکر خیلی لطف میکنید

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                          نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                          ممنونم تشکر خیلی لطف میکنید
                          درود،
                          همین چند دقیقه پیش امتحان کردم.
                          با حذف آیسی از مدار، رله بعد حدود 0.5 ثانیه
                          وصل میشد.
                          که با کمی بررسی متوجه شدم علت وصل شدن
                          بدون آیسی، دو عدد مقاومت 33 کیلو اهم
                          هست.
                          ولتاژ در حالت تایمر :18 ولت
                          ولتاژ در حالت وصل: 13 ولت.
                          موفق و پیروز باشید.

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : تعمیر محافظ برق!

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            درود،
                            همین چند دقیقه پیش امتحان کردم.
                            با حذف آیسی از مدار، رله بعد حدود 0.5 ثانیه
                            وصل میشد.
                            که با کمی بررسی متوجه شدم علت وصل شدن
                            بدون آیسی، دو عدد مقاومت 33 کیلو اهم
                            هست.
                            ولتاژ در حالت تایمر :18 ولت
                            ولتاژ در حالت وصل: 13 ولت.
                            موفق و پیروز باشید.
                            ممنونم دوست عزیز لطف کردید

                            دیدگاه


                              #29
                              سلام
                              ی محافظ برق که دستکاری شده بود و تعمیر خیلی وقت گیری داشت همه چی اکی شد ولی ترانزیستور ولتاژ ۱۲ ولت میداد به رله در صورتی که رله ۲۴ بود، چند بار همه چی رو بررسی کردم همه چی درست بود! خسته شدم رله ۱۲ ولت انداختم اکی شد

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X