باتری لپ تاپت داره عمرش سر میاد و باید عوض بشه، اما اصلش گیر نمیاد و اونی هم که توی بازار هس و سخت هم گیر میاد، معلوم نیس نژادش مال کدوم کارخونه یا کارگاهی هست!
می بینی هیچ مشکلی نداره بجز در سرعت شارش و دشارش. خب مجبور میشی بازش کنی و یه نگاه به باتری هایی که نقش سلول های ذخیره رو بازی می کنن بندازی، می بینی چند باتری دو تا پنج آمپر در ساعت دارند نقش سلول های ذخیره رو بازی می کنن، وقتی به تعداد و نوع باتری نگاه می کنی، می بینی اگه خودشون گیرت بیان چیزی قیمت ندارن در مقابل خرید یه باتری اصل ساخت کارخونه! آخه وقتی محفظه باتری مشکلی نداشته باشه، مدار شارش-دشارش و سنجش و حفاظت دما و رگولاتور جریان-ولتاژ هم سالم هست، پس می مونه باتری های قابل شارش که می تونی تعویض کنی!
تعویض باتری های داخلی باتری لپ تاپ کار سختی از لحاظ تخصصی نیست. تنها سختی اون مربوط به دقت های کاری میشه. شاید به جرات بشه گفت علاوه بر ارزون تر شدن از تعویض باتری لپ تاپ، بهتر از تعویض با باتری ای که نمیشناسی و ازش از لحاظ کارایی و زیان و سود به مدارهای لپ تاپت مطعمن نیستی هس. البته اگه دیگه از سرعت و کیفیت شارش و دشارشش خسته شدی و حتما می خوای باتری رو عوض کنی اینکار رو انجوم بده و خدا کنه شانس بیاری و باتری های داخلیت رو توی بازار پیدا کنی. اما شاید در کل بشه گفت تعمیرش می ارزه به اینکه لپ تاپت بیشتر از نیم ساعت شارش نداشته باشه و یا قطعه نامطعن روش بذاری! ولی در باز و بسته کردن بعضی از محفظه ها که از جنس پلاستیک خوبی استفاده شده و از گیرهای زیادی و چفت و بست خوبی هم داره، یه کم خرابکاری محفظه، شاید چیز عادی باشه، اما اگه سازنده یه کم هم به فکر تعمیر پذیر بودن باتری باشه و شانس و دقت همراه تو باشه، محفظه صدمه ای نمی بینه و یا صدمه ای ناچیز و در حد گذشت می بینه.
اینها باید گفته می شد که بدونی باید پی چه چیزی رو به تن قبل از این کار بمالی!
البته محفظه تمام باتری ها به یک شکل ساخته نشدن، پیچ ندارن و تنها با گیر پلاستیکی بدنه به هم چفت شدن و شیار و گیرها دو قسمت یا چند قسمت محفظه رو محکم به هم چفت کرده و حوصله و دقت زیادی واسه باز کردنش می خواد که به بدنه و مدار صدمه نزنی و بعضی از اونها جنس بدنه شکننده ای دارن و یا گیر و شیارها جوری طراحی شدن که محفظه باتری عملا یکبارمصرف هس. البته این بسته به برند و مدل شما داره که توی چه رنج ارزشی جنس قطعات واسه سازنده هست. این شاید تنها سختی مهم کارت باشه. درست انجوم دادن اینکار بستگی به میزان اطلاعات، تجربه و دقت شما داره. واسه باز کردن محفظه حتما با حوصله و دقت و قدم به قدم پش برو و بعد از پیدا کردن هر گیر پلاستیکی محفظه و یا نقطه و یا محل بازشو به محل دیگه برو و اگه جا داره چیزی واسه نگه داشتن مکان باز شده قبلی توی اون مکان بذار و سراغ بعدی برو. اینکار شاید یه ساعت طول بکشه، اما یادت باشه تو می خواهی یک مدار اصل داشته باشی و باتری های اصلی و یا در حد اون رو توی مدارت بکار ببری که لپ تاپت صدمه ای از جایگزین کردن قطعات نامرغوب نبره و توی استفاده خودت هم جواب خوبی باتری بهت بده.
اگه شانش بیاری باتری های داخلی محفظه توی بازار گیر میاد، تقریبا هر یکی شش هزار تومن به بالا. اگه دقیقا همون باتری ای که توی محفظه استفاده شده گیرت نیومد، می تونی توی بازار به دنبال باتری ای باشی که با همون ولتاژ-جریان و سایز و طراحی باشه، واسه اینکار به شماره روی باتری، ولتاژ و جریان و آمپر در ساعتی که واسه مجموع سلول ها روی محفظه ذکر شده نگاه کن، و بعد که مشخصات باتری رو با اینکار گیر آوردی توی فروشگاه های قطعات توی شهر و یا اینترنتی به دنبالش بگرد.
یادت باشه، جنس دی الکتریک و صفحات این باتری ها حساس هستند، پس وارد کردن شک و یا مثل اون رو برای کاهش اکسید صفحات از یادت ببر. واسه باز کردن نقاط اتصال باتری واسه وارد نشدن گرمای زیادی به مدارت، از نوک هویه ای تمیز و تا جایی که میشه نو استفاده کن و اگه اتصال برای مایع شدن به گرمای زیادی احتیاج داره از مقدار خیلی کمی روغن لحیم استفاده کن و از وارد کردن گرمای اضافی به بخش های مدار خودداری کن. اکثر مدار مجمتع های استفاده شده مدارهای خاصی هستن که طراحی ویژه شرکت های سازنده قطعات لپ تاپ رو دارن و اطلاعات دقیقش به جامعه علمی و تعمیری و تخصصی عمومی عرضه نمیشه و یا هزینه تامین زیادی برای هر قطعه باید پرداخت بشه، پس احتیاط لازم رو انجوم بده.
تو تنها کاری که داری باید حواست به صدمه نزدن به محفظه و مدار باشه، وگرنه قطع کردن اتصال باتری ها از مدار و از هم و وصل کردن باتری ها به هم و مدار کار ساده ای هست. حواست باشه که قطب های باتری ها و جهت و محل اتصال ها رو مشخص کنی، هرچند اکثرا روی مدار توی محل اتصال ها محل ولتاژ پاور، ولتاژ پایین، ولتاژ بالا و زمین رو با علامت یا نوشته ای مشخص کرده، ولی علاوه بر عکس گرفتن یا علامت زدن، قطب ها رو مشخص کن.
حسگرهای دما رو که سر اونها به بدنه باتری ها چسب شده، پیدا کن و از باتری ها جدا کن تا اونها و مدار صدمه ای نبینن. البته اکثرا کنار اتصال اونها به مدار چیزی مثل TEMP که نشون دهنده دماسنج مدار باشه نوشته شده.
توی بعضی از محفظه ها به لوله های خالی ای برمی خوری که جای باتری گذاشته شده و نشون دهنده این هس که سازنده این فضا رو نیز گذاشته واسه تغییراتی که توی ورژن های دیگه طراحی باتری مد نظر داره بتونه استفاده کنه و بدون تغییر طراحی جدید و دیگه ای واسه بدنه محفظه.
بعد جدا کردن سیم و یا قطعه ای دیگه که نقش انتقال جریان-ولتاژ از باتری ها به مدار رو دارن، از مدار، باتری رو از محفظه جدا کن. البته اگه مدار سر راه اینکار باشه، سعی کن روشی پیدا کنی که صدمه ای به محفظه و مدارت وارد نکنی. اما تمام تلاشت رو بکن که باتری ها رو بعد از جدا کردن نقاط اتصال از مدار از هم باز کنی. اینجور از وارد کردن صدمات به باتری و یا وارد گردن گرمای اضافی، تا جایی که میشه دوری می کنی.
بعد از این باتری های نو رو به شکل سابق به سیم و یا قطعه ای دیگه که نقش انتقال دهنده جریان-ولتاژ به مدار رو داشت به هم متصل کن و به بعد مدار متصل کن.
محفظه رو یه نگاهی بنداز و خصوصا شیارها و گیرهای پلاستیکی رو. اگه شیار یا گیری کج شده و میشه بدون صدمه دیدن محفظه و بیشتر شدن مشکل و تنها با فشاری کم درستش کرد، درستش کن. بعد باتری ها رو به وسیله چسب سابقی که باتری های قبلی رو به محفظه محکم می کرد و یا اگه اونها کارایی خودشون رو از دست دارن به وسیله همون جنس چسب اگه داری و یا لااقل به وسیله چسب گرمایی به محفظه متصل کن. یادت باشه که گرما به مدا و باتری وارد نکنی و از وارد کردن جریانی-ولتاژی که نوک فلزی اکثر تفنگ های چسب گرمایی دارن به مدار و باتری خودداری کن. پس چسب گرمایی رو دور از مدار توی یک دستت بگیر و هویه رو توی دست دیگه بگیر- نوک هویه رو تمیز کن که سوخته چسب و یا پلاستیک و روغن لحیم و قلع نداشته باشه و کار درست دربیاد-. چسب رو گرم کن و وقتی سر چسب به اندازه کافی گرم شد و مایع(زیاد نمی خواد مایع کنی، فقط به اندازه یکی دو نخود و یا کمی بیشتر و یا به میزانی که می دونی لازم هس) از هویه جدا کن و به محلی که توی دسترس تو هست و باتری و محفظه به هم برخورد دارن -و مزاحم جایگزاری قطعه دیگه درون محفظه باتری نمیشه- بذار و همینکه مایع به باتری و محفظه چسپید چسب توی دستت رو عقب بکش و با نوک هویه تاری که از چسب به محفظه چسپیده و چسب توی دستت توی هوا درست میشه رو با احتیاط قطع کن.
حسگرهای دما رو هم مثل قبل به بدنه باتری ها بچسپون.
بعد از اتمام اینکارها به محفظه و باتری ها و مدار نگاه کن، ببین چیزی یادت نرفته و یا اشتباهی نکرده باشی و یا قلع اضافی موقع کار توی مدار جا نذاشته باشی. اگه باتری شارژ داشت و سوکت و جک اتصال باتری و لپ تاپ اجازه بهت می ده که راحت باتری رو به لپ تاپ متصل کنی و جدا، می تونی یه آزمایشی انجوم بدی. در آخر کار با حوصله پین ها و یا گیر و شیارهای محفظه رو یکی یکی جا بزن. فقط اگه یه جایی از محفظه رو نفله کردی، یادت باشه که هر کاری می خوای واسه چفت شدن دو بخش محفظه انجوم بدی، فکر باز شدن آینده محفظه رو بکنی.
دیدگاه