اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

آموزش وصل کردن دسته سوپرنینتندو به کامپیو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    آموزش وصل کردن دسته سوپرنینتندو به کامپیو

    مقدمه
    سه تا مسئله هست که میخوام همین اول کاری بگم :
    1. چرا سوپرنیندو؟
    شاید بپرسین میکرو که بیشتر رایج بود چرا میخوام ماله سوپرنینتندو رو آموزش بدم. تا اونجایی که یادم هست میکروهای رایج در ایران ساخت شرکت پولی گیم بودن. این شرکت طرح دسته سوپرنینتندو رو برای میکرو ارائه میداد و انصافا هم خوش دست‌تر از خود دسته‌های اصلی میکرو بود :


    ولی اگه دوست داشتین میتونین با یه کم تغییر در مدار واسه دسته میکرو هم این کار رو انجام بدین. برای اطلاع از نحوه دقیق این کار باید به لینک‌های‌ زیر مراجعه بکنین :

    تبدیل دسته میکرو و سوپرنینتندو به USB (زبان اصلی)
    کد:
    http://www.raphnet.net/electronique/snes_nes_usb/index_en.php

    تبدیل چهار تایی برای دسته میکرو یا سوپرنینتندو به USB (زبان اصلی)
    کد:
    http://www.raphnet.net/electronique/4nes4snes/index_en.php
    به هر حال توی این آموزش من فقط نحوه ساخت یه مدار رو آموزش خواهم داد که توی دسته سوپرنینتندو میتونین جاسازی بکنین که با وصل شدن به پورت USB بدون نیاز به نصب هیچ گونه درایوری دسته راه اندازی میشه.

    2. وقتی دسته آماده بیرون هست چرا این همه دردسر و خرج اضافی؟
    به لطف وجود شبیه‌سازهای مختلف دیگه نیازی به خریدن کنسول‌های مختلف نیست. حتی به جرات میشه گفت که شبیه‌ساز خیلی با کیفیت تر از خود کنسول، همون بازی رو اجرا می‌کنه! ولی یه چیزی هست که این وسط اصلا حال نمیده، اونم استفاده از دسته طرح سونی واسه بازی میکرو هست! کلی توی اینترنت جستجو کردم تا بالاخره تونستم یه دسته سوپرنینتندو (که از بازار دلال‌ها خریده بودم) به کامپیوتر وصل و راه‌اندازی بکنم. خیلی چیزهای مفید هم توی این راه یاد گرفتم. تقریبا ۲۵ تومن هم هزینه ساختش شد!

    3. هر گونه صدمه جانی و مالی و غیره به خودتون یا خونتون یا کامپیوترتون و غیره به من هیچ ربطی نداره!

    لوازم و ابزار مورد نیاز :
    1. هویه، سیم لحیم، روغن لحیم
    2. برد سوراخ دار
    3. سیم USB (دو متر خیلی مناسب هست)
    4. دسته سوپرنینتندو
    5. کاتر، انبردست، سیم چین، سوهان
    6. اوهم متر
    7. پروگرمر
    8. قطعات الکترونیکی مورد نیاز مطابق جدول زیر

    U2 : Atmega8 microcontroller. ATMEGA8-16PC, ATMEGA8-16PI, ATMEGA8-16PJ or ATMEGA8-16PU.
    Dont use an ATMEGA8L-*, the 12Mhz clock would be too high
    R1 : 1.5k [1.3 ~ 1.7] resistor. Ordinary carbon film 1/4 watt resistors will do
    R2, R3 : 68 ohm [60 ~ 75] resistors. Ordinary carbon film 1/4 watt resistors will do
    D2, D3 : 3.6 volts zener diodes
    R4 : Do not install, not used anymore
    D1 : Do not install, not used anymore
    Y1 : 12 Mhz crystal oscillator
    C2, C3 : 27 pf capacitors. If the crystal datasheet recommends another value, use it instead
    C1 : 10uf capacitor. Install it near the ATmega8
    JP1, JP2 : Jumpers. You can also use dip switches, ordinary switchs or solder bridges
    J2 : 6 pin header, 2.54mm spacing. Needed for programming the ATmega8


    بعضی از قطعات که توی جدول بالا نوشته شده، لازم نیست و فقط به خاطر مطابقت با نقشه اصلی مدار ذکر شده. فقط قطعاتی که به رنگ آبی هستن رو لازم داریم. عکس قطعات مورد نیاز :



    #2
    پاسخ : آموزش وصل کردن دسته سوپرنینتندو به کامپیوتر با استفاده از پورت USB




    مراحل کار

    بخش اول : آماده سازی برد
    برد سوراخ دار را با استفاده از انبردست و سوهان و با توجه به عکسآ‌های زیر آماده بکنین. دقت کنین که برد رو آینه وار تراش ندین، چون نقشه زیر، نمای پشت مدار هست. بهتره که اول قسمتی رو که میخواهین برش بدین با ماژیک علامت گذاری بکنین. برای تخلیه وسط برد هر جور که دوست دارین عمل بکنین. من خودم با کاتر این کار رو کردم ولی مواظب باشین که زیاد به برد فشار نیارین چون ممکنه که برد دو شقه بشه.






    مرحله دوم : شناسایی و تشخص سیمآ‌های دسته و سیم USB
    سیم USB : طول سیم هر چقدر که دوست داشتین انتخاب بکنین ولی دو متر طول مناسبی هست. نوع سیم رو هم معمولی و نازک انتخاب بکنین تا توی دسته جا بشه. یک طرف سیم رو قطع بکنین. دقت کنین سوکتی رو قطع بکنین که قرار نیست ازش استفاده بشه.



    زیاد به رنگآ‌های شکل بالا اعتماد نکنین چون این رنگآ‌ها ماله سیمی هست که استاندارد باشه ولی احتمالش هست که سیمی که شما در اختیار دارین استاندارد نباشه بنابراین بهتره که با اوهم متر سیمآ‌ها رو یکی یک تست بکنین و روی یه کاغذ نقشه سوکت USB رو بکشین و رنگ هر کدوم از سیمآ‌ها رو بر روی این نقشه یادداشت بکنین. رنگ سیمآ‌های طرفین رو یادتون نگه دارین. یکیشون مثبت (5V+) و یکیشون منفی (GND) هست ولی فعلا نمیشه تشخیص داد. سیم رو به پورت USB کامپیوتر وصل بکنین. خیلی مواظب باشین سیمآ‌های طرف دیگه که آزاد و لخت هستن به هیچ عنوان به هم برخورد نکنن چون احتمال داره که به کامپیوتر آسیب جدی بزنه.
    حالا با اوهم متر دو تا سیم طرفین رو تست بکنین. از اونجایی که اوهم متر خودش مثبت و منفی داره دو حالت میتونه پیش بیاد. در یک حالت عقربه اوهم متر به جلو و در یک حالت عقربه به عقب حرکت خواهد کرد. در حالتی که عقربه به جلو حرکت میکنه به سیمآ‌های اوهم متر دقت بکنین. سیمی که به مثبت اوم متر خورده (+5V) و سیمی که به منفی اوهم متر خورده (GND) است.
    حالا برای مشخص کردن D- و D+ کافیه به نقشهآ‌ای که خودتون از USB کشیدین و شکل بالایی دقت بکنین تا به راحتی این دو سیم رو هم مشخص بکنین. در کل میشه گفت سیمی که کنار +5V هست D- و سیمی که کنار GND هست D+ هست.

    دسته سوپرنینتندو : شناسایی سیمآ‌های دسته آسونآ‌تره ولی باز هم باید دقت بکنین.


    نقشه پورت دسته رو برروی کاغذ بکشین. سیم دسته رو از طرف نزدیک دسته قطع بکنین. سیمآ‌ها رو یکی یکی با اوهم متر تست بکنین و رنگ هر کدوم از سیمآ‌ها رو بر روی نقشه و بالای هر یک از سوراخآ‌ها یادداشت بکنین.
    دسته رو باز بکنین و باز هم یه نقشه دیگه از برد داخل دسته بکشین و هر کدوم از سوراخآ‌های پشت مدار رو مشخص بکنین که چی هست.
    دقت بکنین که منفی با کلماتی مانند Ground یا GND و مثبت با کلماتی مانند +5V یا Power یا VCC مشخص میشن. یادتون باشه توی مدار اصلی همه منفیآ‌ها به همدیگه و همه مثبتآ‌ها به همدیگه باید متصل بشن.



    مرحله سوم : برنامه ریزی میکروکنترولر ATmega8
    برای این کار نیاز به یه پروگرمر دارین. در هنگام خرید ATmega8 از فروشنده پروگرمر مناسب رو هم خریداری بکنین. معمولا همراه پروگرمر یه CD هم هست که توش آموزش استفاده از پروگرمر مربوطه وجود داره. بنابراین نیازی به توضیح مفصل نحوه برنامه ریزی نیست. فقط موارد لازم اینا هستن :
    فایل هگزی که باید با پروگرمر بزنین توی ATmega8 از لینک زیر دانلود بکنین :

    کد:
    http://krauser.persiangig.com/Microbaz/SNEStoUSB/nes_snes_db9_usb-1.7.zip
    Name = nes_snes_db9_usb-1.7.hex
    Size = 18,570 bytes
    MD5 Hash = 1E46899EB4BBFA22B45F4168D99FC579

    فیوز بایتآ‌ها هم باید به این شکل تنظیم بشن :
    Fuses byte low value = 0x9f
    Fuses byte high value = 0xc9

    من خودم از این پروگرمر استفاده کردم :



    اگه از برنامه ProgISP استفاده میکنین تنظیماتش رو به صورت عکس بالا اعمال بکنین. بعد مراحل زیر رو انجام بدین :
    یک : با دکمه Load Flash فایل هگزی رو که قبلا دانلود کردین (nes_snes_db9_usb-1.7.hex) رو لود بکنین.
    دو : مطمئن بشین که تمامی تنظیمات برنامه مانند عکس بالا هست بعد دکمه Auto رو بزنین تا عملیات فلش کردن شروع و بعد تموم بشه.
    سه : یه بار دیگه از تنظیم بودن مقادیر فیوز بایتآ‌ها مطمئن بشین. مقدارهای فیوز بایتآ‌ها رو با کلیک کردن بر روی صفر و یکآ‌هایی که بالای سر هر کدوم قرار داره میتونین تنظیم بکنین. سپس دکمه Write رو بزنین.



    مرحله چهارم : سوار کردن قطعات بر روی برد سوراخ دار و لحیم کاری
    با توجه به نقشهآ‌های زیر قطعات رو بر روی برد سوار کنین و لحیم کاری رو شروع بکنین :


    از این نقشه هم میتونین کمک بگیرین. دقت بکنین که نقشه بالایی از نمای پشت مدار و نقشه پایینی نمای روی مدار هست. نکته دیگه اینکه بعضی از قسمتآ‌های غیر ضروری و اضافی توی نقشه بالایی حذف شده تا جمع و جورتر بشه و مدار داخل دسته جا بگیره.


    قطعات R1 و R2 و R3 و Y1 و C2 و C3 فرقی از لحاظ جهت قرار گرفتن روی مدار ندارن.
    ولی قطعات C1 و D2 و D3 و ATmega8 دارای پایهآ‌های مشخصی هستن که باید به درستی توی مدار قرار بگیرن :
    خازن C1 : پایه منفی این خازن با علامت منفی روی بدنش مشخص هست و این پایه باید به GND وصل بشه.
    دیود زنرهای D2 و D3 : علامت نوار سیاه نزدیک پایه منفی هست. ولی این دیودها توی این مدار برعکس قرار خواهند گرفت یعنی پایه منفیآ‌شون (نزدیک نوار سیاه) به +5V و پایه مثبتشون به GND وصل خواهد شد.
    ATmega8 : برای تشخیص پایهآ‌ها باید به قسمت بالای سرش دقت بکنین که یه گودی وجود داره. بعد از اینکه پایهآ‌ها رو شناسایی کردین باید به نقشه بالایی دقت بکنین تا متوجه بشین هر پایه به کجا باید بخوره. خیلی مواظب باشین که برعکس توی مدار قرار ندین.




    قبل از اینکه دسته رو ببندین یه بار بزنین به کامپیوتر و تستش بکنین تا مطمئن بشین که درست کار میکنه. بعد هر جوری که تونستین دسته رو ببندین ولی مواظب باشین زیاد فشار نیارین. برد رو طوری طراحی کردم که باید به راحتی توی دسته قرار بگیره.


    اینم از عکس دستهآ‌ای که ۲۵ تومن واسم آب خورد :


    منبع :
    کد:
    http://microbaz.blogfa.com

    دیدگاه

    لطفا صبر کنید...
    X