اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمپرسور یخچال (12ولت DC)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

    با سلام به همگی
    من قصد درست کردن یه یخچال 12 ولتی برای سفر و کمپ کردن دارم
    یه سری مدل یخچال آماده تو بازار هست اونایی که با المان خنک کننده کار می کنند اصلا قدرت خنک کنندگی ندارن
    خودم اومدم با همین روش یکی درست کردم بد نبود ولی خب عالی هم نبود
    یه سری مدل یخچال آماده تو بازار هست اونایی که با کمپرسور کار می کنند که قیمت های بالایی دارن مثلا 40 میلیون تومن
    من می خواهم یه یخچال کمپروسوری درست کنم دنبال موتور 12 ولت DC میگردم
    کسی میتونه منو راهنمایی بده
    ممنون

    دیدگاه


      پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

      مشکل موتورش نیست ... موتورش در انواع مختلف ( بهترینش موتور خطی فری استرلینگه ) موجوده

      مشکل ساختن کمپرسوره که متالوژی ، پروسه ساخت و ماشینکاری اش در ایران موجود نیست .

      بهتره همون میکرو کپرسورهای آماده ( اسکرول یا پیستونی سنتی ) رو استفاده کنید .

      اگر دنبال راندمان بالا و وزن کم هستید بهتره یدونه فری استرلینگ ژاپنی ( فقط یک شرکت این مدل رو میسازه ) با درایورش از بازار خارج تهیه کنید .

      SC-TD08 Stirling Cooler TD08 | 心にささるものだけを。ツインバードは多くの人々にさらなる感動をもたらす、本質的に豊かな暮らしを追求する会社です。
      جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۰:۱۳ ۱۴۰۱/۰۳/۱۹.

      دیدگاه


        پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

        سلام
        من از این یخچال با توان های مختلف طراحی و به تعداد تولید کردم از 0.1 اسب تا ۳/۴ اسب بخار ۱۲ و ۲۴ ولت

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

        https://1drv.ms/u/s!AmYE4gYT0c0Ug_FjpYhJAelWBZpG0Q?e=EFAeb4

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

        https://1drv.ms/u/s!AmYE4gYT0c0Ug_FjpYhJAelWBZpG0Q?e=EFAeb4
        جدیدترین ویرایش توسط MADAR SYSTEM; ۱۲:۳۸ ۱۴۰۱/۰۳/۲۰.

        دیدگاه


          پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

          سلام چند تا سوال قیمت کمپرسور یخچال 12 ولت چقدره ؟ و اینکه آیا میشه یک یخچال کوچک همراه 12 ولت باهاش ساخت یا اینکه راه های دیگه ای پیشنهاد می کنید ؟
          خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

          دیدگاه


            پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

            نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
            سلام چند تا سوال قیمت کمپرسور یخچال 12 ولت چقدره ؟ و اینکه آیا میشه یک یخچال کوچک همراه 12 ولت باهاش ساخت یا اینکه راه های دیگه ای پیشنهاد می کنید ؟
            دوست عزیز
            ترجیحا برای ساخت یخچال از عنصر خنک کننده نیمه هادی استفاده فرمایید زیرا چه انظر بازدهی ، چه از نظر قیمت و چه عملی بودن ساخت از انواع مکانیکی به صرفه تر میباشد

            کمی جستجو کنید فیلمهای آموزشی زیادی در این باره وجود دارد
            پاره ای از رویکردهای دفاعی

            دیدگاه


              پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

              درود بر استاد بزرگ .

              جسارتا المانهای خنک کننده نیمه هادی راندمانهاشون به زحمت رنج ۱۰ تا ۱۲ درصده ... گذشته از اینکه دمایی که میتونن بهش برسن برای کاربرد یخچالی خیلی زیاده ( این قطعات به زور بتونن تا نزدیک صفر یا ۳-۴ درجه سانتیگراد اینطرف و اونطرف تر برسن )
              سیستمهای خنک کننده مبتنی بر تغییر فاز سیال مثل همین کمپرسورهای سنتی با گاز و اواپراتور و کندانسور که در یخچال و تهویه مطبوع و مشابهاتش دهه هاست داره استفاده میشه راندمان مکانیکی معمولا رنج ۴۰ درصد یا بیشتر دارن ( یعنی ۴۰ درصد انرژی الکتریکی در کمپرسور تبدیل به کار مکانیکی برای فشرده سازی مبرد میشه )

              منتهی در سیستمهای تبرید مثل بقیه پمپهای گرمایی یک پارامتر داریم بعنوان COP یا ضریب عملکرد .
              بسته به دمای اواپراتور و کندانسور cop عددی بسیار بزرگ تر از ۱ هستش ( در مورد یخچال و فریزر با دمای اواپراتور رنج منفی ۲۰ درجه cop حدود ۴ هست ... در کولرهای گازی مصطلح cop رنج ۵ تا ۸ هم میره )

              این قضیه باعث میشه یخچال شما مثلا ۱۰۰ وات برق مصرف کنه ... از این ۱۰۰ وات حدود ۴۰ تا ۵۰ واتش تبدیل به کار مکانیکی روی پیستون میشه ... اون ۵۰ وات کار مکانیکی کمپرسور ۲۰۰ وات گرما رو از داخل یخچال به بیرون یخچال پمپ میکنه .
              یا کولر خودروی شما بین ۱ تا ۳ کیلووات کار مکانیکی از موتور میگیره معادل ۴ تا ۲۰ کیلووات سرمایش روی اواپراتور ایجاد میکنه .

              بدون پمپ گرمایی رسیدن به چنین راندمانهای و حجمهایی از جابجایی انرژی گرمایی عملا غیر ممکنه .

              ( همون مثال کولر رو شما بخوای با نیمه هادی های پلیتر اجرا کنی برای ایجاد ۱۰ کیلوات سرمایش روی اواپراتور نیاز به ۱۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی دارید که با ژنراتورهای خودرویی و راندمانهای حدود ۵۰ -۶۰ درصدی اشون موتور اتوموبیل شما باید ۲۰۰ کیلوات ( معادل ۲۷۰ اسب بخار ) نیرو تولید کنه که بتونید همین کولری رو که امروز روی ماشینهای با موتور ۷۰ تا ۱۰۰ اسبی متداول داخلی استفاده میکنید داشته باشید !! و هیچ توان دیگری هم برای کار اصلی موتور یعنی حرکت دادن وسیله نقلیه باقی نمی مونه .

              ابعاد و قیمت و وزن و هزینه و غیر قابل استفاده شدن عملی وسیله نقلیه رو خودتون میتونید تصور کنید .

              جهت مطالعه بیشتر

              جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۲:۰۴ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲.

              دیدگاه


                پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                دوست عزیز
                ترجیحا برای ساخت یخچال از عنصر خنک کننده نیمه هادی استفاده فرمایید زیرا چه انظر بازدهی ، چه از نظر قیمت و چه عملی بودن ساخت از انواع مکانیکی به صرفه تر میباشد

                کمی جستجو کنید فیلمهای آموزشی زیادی در این باره وجود دارد

                سلام مهندس جان عناصر نیمه هادی مانند TEC اصلا بازدهی مناسبی ندارند ، فیلم های آموزشی هم که وجود دارن اکثر کاردستی هستن ! از TEC نمی توان به عنوان خنک کردن یک فضا استفاده کرد
                خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

                دیدگاه


                  پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                  نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                  سلام مهندس جان عناصر نیمه هادی مانند TEC اصلا بازدهی مناسبی ندارند ، فیلم های آموزشی هم که وجود دارن اکثر کاردستی هستن ! از TEC نمی توان به عنوان خنک کردن یک فضا استفاده کرد
                  خوب دوستان به مسئله اشاره کردند
                  ظاهرا در مقایسه بین قطعات نیمه هادی و کمپرسورهای مکانیکی کمی اختلاف نظر وجود داشته باشه ....
                  البته اکثر نقدها کمی قدیمی هستند و طی یکی دو سال گذشته یخچالهای کاملا تجاری بر پایه نیمه هادی ها وارد بازار شده که اینها تنها چند نمونه هستند







                  واردات و فروش انواع یخچال کوچک مسافرتی نیمه هادی مدل HS-42G |ِ مینیبار کوچک تکنولوژی Semiconductor - تضمین کیفیت و ضمانت قیمت خرید محصولات 66172692-021




                  در مورد بازدهی که دوستمان Amie.s.m اشاره کرده بودند مقایسه های صورت گرفته اکثرا به همین موضوع اشاره گردیده است با این حال تحقیق موثق و جدیدی ( یکی دو سال گذشته که این عناصر بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کردند ) نتوانستم پیدا کنم .... البته بازدهی موتورهای الکتریکی هم افزایش بسیاری پیدا کرده ولی شاید به نظر عجیب برسه که انرژی جابجا شده توسط کمپرسور که مبتنی بر موتوروهای الکتریکی میباشد از روش مستقیم بیشتر باشد ....
                  در مجموع مقالات موجود در اینترنت برخی به برتری این روش و برخی به روش دیگر متمایل بوده اند





                  هر دو مقاله توسط گوگل به فارسی ترجمه شده است و لینک به مقاله اصلی در ابتدای آن قرار دارد
                  پاره ای از رویکردهای دفاعی

                  دیدگاه


                    پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                    نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                    البته بازدهی موتورهای الکتریکی هم افزایش بسیاری پیدا کرده ولی شاید به نظر عجیب برسه که انرژی جابجا شده توسط کمپرسور که مبتنی بر موتوروهای الکتریکی میباشد از روش مستقیم بیشتر باشد ....
                    در مجموع مقالات موجود در اینترنت برخی به برتری این روش و برخی به روش دیگر متمایل بوده
                    درود بر شما

                    البته توضیحات در خصوص COP ارتباطی به راندمان موتورهای الکتریکی نداره . در مثال کمپرسور کولر خودرویی که مطرح شد ما اصلا موتور الکتریکی نداریم یعنی بر فرض محال موتور الکتریکی با راندمان ۱۰۰ درصد ساخته شده بود ( که نشده و غیر از دنیای تئوری نخواهد شد ) آخرش میتونست تمام انرژی الکتریکی رو تبدیل به کار مکانیکی روی شفت کنه . در کمپرسور کولر خودرویی انرژی مکانیکی مستقیم از پولی ( شفت و غیره AUX ) موتور گرفته میشه و راندمان مکانیکال همون ۱۰۰ درصده ( تلفات مکانیزم انتقال خیلی کوچکه )
                    این موضوع COP جزو مباحث ترمودینامیکه و برای تحصیلکرده های برق و الکترونیک معمولا عجیب به نظر میرسه ( ماشینی با راندمان بالاتر از ۱۰۰ درصد باعث نقض قوانین پایستگی جرم و انرژی میشه )
                    در سیکلهای گرمایی و مشخصا پمپ گرمایی قوانین فیزیک به اینصورته که :
                    برای گرمایش
                    COPheating = Th/(Th-Tc)
                    و برای سرمایش
                    COPcooling =Tc/(Th-Tc)
                    * دماهای Th و Tc مثل بقیه دماهایی که در ترمودینامیک باهاش سروکار داریم بر حسب کلوین هستن .
                    مشخصا در حالت گرمایش COP باندازه ۱ واحد از حالت سرمایش بیشتره ( کار مکانیکی که کمپرسور به جریان اضافه میکنه اینجا ظاهر میشه )

                    با عدد گذاری برای Tc و Th که بهشون چشمه گرما و چاه سرما یا منبع گرم و سرد گفته میشه ( اصطلاح هیت سینک و هیت سورس و غیره از اینجا وارد برق و الکترونیک شدن ) بهتون COP هر سیستم دلخواهی رو میده .
                    اگر دمای منبع سرد رو دمای اواپراتور و دمای منبع گرم رو دمای کندانسور قرار بدید با اعداد بسیار بزرگتر از یک برای دماهای متداول یخچال و کولر و امثالهم مواجه میشید !
                    یعنی شما با n واحد کار مکانیکی در یک پمپ گرمایی n*x برابر گرما جابجا میکنید که ایکس عددی بزرگتر از یک هست .این موضوع باعث میشه « هیچ گاه سیستمهای مبتنی بر اثر پلتیر و سیبک و تامسون ( tec مصطلح بین دوستان) نتونن به ضریب عملکرد پمپهای گرمایی کمپرسوری حتی نزدیک بشن » و این جزو قوانین فیزیک از دوران مرحوم لرد کلوین و سعدی کارنو بوده و هست و خواهد بود .

                    مثال قبلی در خصوص سرمایش بود این مثال در خصوص گرمایشه

                    شما قصد دارید منزلتون رو با انرژی الکتریکی گرم کنید .
                    راه حل دم دستی و ساده اش اینه که بوسیله مقاومت ( یا همون المنت مصطلح ) انرژی الکتریکی رو با راندمان ۱۰۰٪ تبدیل به گرما کنید ( این سقف راندمان متصور در فیزیک الکتریسیته است )

                    راه حل هوشمندانه اش اینه که انرژی الکتریکی رو تبدیل به کار مکانیکی کنید ... با این کار مکانیکی کمپرسور یک پمپ گرمایی رو به کار میندازید و این پمپ گرمایی انرژی محیط بیرون ( که در زمستان طبیعتا از محیط داخل کمتره ) رو به داخل ساختمان منتقل کنید .
                    در داخل منزل شما گرمای جذب شده از محیط بیرون باضافه کار مکانیکی کمپرسور رو تجمیعا به شکل گرما تحویل میگیرید .
                    مقدارش چند برابر انرژی الکتریکی هست که مصرف کردید ...
                    اگر سیستم المنتی مفروض ۲۰۰۰ وات برق مصرف میکرد و ۲۰۰۰ وات گرما به شما میداد با پمپ گرمایی شما در ازای مصرف ۲۰۰۰ وات انرژی الکتریکی حدود ۱۲۰۰۰ وات گرما داخل منزل تحویل میگیرید .
                    اساس کار کولرهای اسپیلیت همین موضوعه ( اواپراتور و کندانسور این دستگاهها میتونن با یک مجموعه شیر الکتریکی جابجا بشن )
                    جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۱۹:۲۵ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳.

                    دیدگاه


                      پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                      نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                      مشکل موتورش نیست ... موتورش در انواع مختلف ( بهترینش موتور خطی فری استرلینگه ) موجوده

                      مشکل ساختن کمپرسوره که متالوژی ، پروسه ساخت و ماشینکاری اش در ایران موجود نیست .

                      بهتره همون میکرو کپرسورهای آماده ( اسکرول یا پیستونی سنتی ) رو استفاده کنید .

                      اگر دنبال راندمان بالا و وزن کم هستید بهتره یدونه فری استرلینگ ژاپنی ( فقط یک شرکت این مدل رو میسازه ) با درایورش از بازار خارج تهیه کنید .

                      https://www.twinbird.jp/fpsc/products_sc-td08_en/
                      بسیار ممنون دوست عزیز
                      من این چیزی که نوشتین رو اصلا نمیدونم چی هست
                      میشه مقداری راجع بهش توضیح بدین ؟
                      ممنون

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                      دوست عزیز
                      ترجیحا برای ساخت یخچال از عنصر خنک کننده نیمه هادی استفاده فرمایید زیرا چه انظر بازدهی ، چه از نظر قیمت و چه عملی بودن ساخت از انواع مکانیکی به صرفه تر میباشد

                      کمی جستجو کنید فیلمهای آموزشی زیادی در این باره وجود دارد
                      با سلام
                      جسارت نباشه ولی من چند تجربه ساخت با نیمه هادی داشتم ، نتیجه افتضاحه

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      نوشته اصلی توسط MADAR SYSTEM نمایش پست ها
                      سلام
                      من از این یخچال با توان های مختلف طراحی و به تعداد تولید کردم از 0.1 اسب تا ۳/۴ اسب بخار ۱۲ و ۲۴ ولت

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      https://1drv.ms/u/s!AmYE4gYT0c0Ug_FjpYhJAelWBZpG0Q?e=EFAeb4

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      https://1drv.ms/u/s!AmYE4gYT0c0Ug_FjpYhJAelWBZpG0Q?e=EFAeb4
                      میشه در موردشون بیشتر توضیح بدین
                      ابعادش
                      قیمت ها
                      و مشخصات فنی
                      ممنون

                      دیدگاه


                        پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                        نوشته اصلی توسط SAEED-KING نمایش پست ها
                        بسیار ممنون دوست عزیز
                        من این چیزی که نوشتین رو اصلا نمیدونم چی هست
                        میشه مقداری راجع بهش توضیح بدین ؟
                        سیکلهای ترمودینامیکی مختلف در صورت وجود تفاضل گرمایی میتونن بخشی از گرما رو به کار مکانیکی تبدیل کنن که همون چیزیه که همگی به شکل روزمره به شکل انواع موتور درون سوز و برون سوز باهاش آشنایی دارید .
                        همین سیکلها میتونن معکوس بشن و در صورت اعمال کار مکانیکی تبدیل میشن به پمپ گرمایی .
                        ( پمپ گرمایی به تجهیزی گفته میشه که میتونه گرما رو از نقطه الف به نقطه ب منتقل کنه و ممکنه فکر کنید که این یه چیز طبیعیه ، گرما خودش از نقطه الف به نقطه ب بدون نیاز به کار خاصی منتقل میشه .
                        طبق قوانین ترمودینامیک گرما همیشه از منبع گرم به منبع سرد منتقل میشه و عکسش در طبیعت غیر ممکنه .
                        کار پمپ گرمایی اینه که غیر ممکن موصوف رو ممکن میکنه و به شما اجازه میده با صرف کار گرما رو از نقطه سردتر به نقطه گرم تر انتقال بدید یا اصطلاحا پمپ کنید . برای انجام اینکار نیاز به انرژی خارجی هست )

                        تجهیزاتی مثل سیستمهای تبرید در واقع همین پمپهای گرمایی هستن .
                        نمونه فری پیستون استرلینگ کولر (fpsc) از سیکل ترمودینامیکی استرلینگ که یکی از قدیمی ترین و در عین حال راندمان بالاترین سیکلهای ترمودینامیکی هست که توسط دکتر رابرت استرلینگ اوائل قرن نوزدهم ابداع شد ( موتورهای اولیه ساخت استرلینگ به شکل پمپ آب داریم که از ۲۰۰ سال پیش کماکان دارن کار میکنن ! )
                        فری پیستون استرلینگها موتورهای استرلینگ تایپ بتا بدون مکانیزم میل لنگ و شاتون هستن ( جای میل لنگ رو یک فنر معمولا حلزونی گرفته و دیسپلیسر هم با یک فنر مشابه جابجا میشه حین کار اینا به رزنانس میرسن )
                        با اعمال کار مکانیکی به پیستون موتور ( که در نمونه یخچالی معرفی شده این پیستون به یک مگنت متصل شده و درون یک مجموعه سیم پیچ با تحریک الکتریکی به شکل یک موتور خطی توسط یک درایور الکترونیکی به نوسان در میاد ) گرما از سمت هیتر موتور جذب میشه و در بخش کولر موتور گرمای جذب شده باضافه کار مکانیکی پیستون تخلیه میشه .

                        بدلیل بسته بودن سیکل استرلینگ نیازی به سرویس دوره ای ، روغن کاری ، گاز مبرد مبتنی بر هیدروکربن و فلوراید و لوله کشی و اواپراتور و کندانسور و نشتی و غیره نداره( مبرد در سیکل استرلینگ یک گاز معمولی غیر مخرب برای محیط زیست و خنثی هست که حتی میتونه هوای عادی باشه ... جهت بهینه بودن خواص گاز مد نظر معمولا از هلیوم استفاده میکنن ) .

                        چند ساله که در سیستمهای تبرید تجاری بجای سیستم کمپرسوری با گاز فریون این سیستمها دارن جایگزین میشن ( قبلا در سیستمهای کرایوکولر که دماهای خیلی پایین رنج منفی ۸۰ تا منفی ۲۳۰ درجه سانتیگراد به مدت چند دهه از این تجهیزات استفاده میشد که رایج ترین نمونه ای که میتونید ببنید در دستگاههای MRI هست )

                        جهت اطلاعات بیشتر لینک زیر یک نمونه تجاری با توصیف عملکرد تصویری هست

                        FPSC (Free Piston Stirling Cooler) is a new type of completely cfc-free, high efficiency, energy saving and environmental protection Cooler, which uses a small amount of helium as

                        دیدگاه


                          پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                          نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                          درود بر شما

                          البته توضیحات در خصوص COP ارتباطی به راندمان موتورهای الکتریکی نداره . در مثال کمپرسور کولر خودرویی که مطرح شد ما اصلا موتور الکتریکی نداریم یعنی بر فرض محال موتور الکتریکی با راندمان ۱۰۰ درصد ساخته شده بود ( که نشده و غیر از دنیای تئوری نخواهد شد ) آخرش میتونست تمام انرژی الکتریکی رو تبدیل به کار مکانیکی روی شفت کنه . در کمپرسور کولر خودرویی انرژی مکانیکی مستقیم از پولی ( شفت و غیره AUX ) موتور گرفته میشه و راندمان مکانیکال همون ۱۰۰ درصده ( تلفات مکانیزم انتقال خیلی کوچکه )
                          این موضوع COP جزو مباحث ترمودینامیکه و برای تحصیلکرده های برق و الکترونیک معمولا عجیب به نظر میرسه ( ماشینی با راندمان بالاتر از ۱۰۰ درصد باعث نقض قوانین پایستگی جرم و انرژی میشه )
                          در سیکلهای گرمایی و مشخصا پمپ گرمایی قوانین فیزیک به اینصورته که :
                          برای گرمایش
                          COPheating = Th/(Th-Tc)
                          و برای سرمایش
                          COPcooling =Tc/(Th-Tc)
                          * دماهای Th و Tc مثل بقیه دماهایی که در ترمودینامیک باهاش سروکار داریم بر حسب کلوین هستن .
                          مشخصا در حالت گرمایش COP باندازه ۱ واحد از حالت سرمایش بیشتره ( کار مکانیکی که کمپرسور به جریان اضافه میکنه اینجا ظاهر میشه )

                          با عدد گذاری برای Tc و Th که بهشون چشمه گرما و چاه سرما یا منبع گرم و سرد گفته میشه ( اصطلاح هیت سینک و هیت سورس و غیره از اینجا وارد برق و الکترونیک شدن ) بهتون COP هر سیستم دلخواهی رو میده .
                          اگر دمای منبع سرد رو دمای اواپراتور و دمای منبع گرم رو دمای کندانسور قرار بدید با اعداد بسیار بزرگتر از یک برای دماهای متداول یخچال و کولر و امثالهم مواجه میشید !
                          یعنی شما با n واحد کار مکانیکی در یک پمپ گرمایی n*x برابر گرما جابجا میکنید که ایکس عددی بزرگتر از یک هست .این موضوع باعث میشه « هیچ گاه سیستمهای مبتنی بر اثر پلیتر و سیبک ( tec مصطلح بین دوستان) نتونن به ضریب عملکرد پمپهای گرمایی کمپرسوری حتی نزدیک بشن » و این جزو قوانین فیزیک از دوران مرحوم لرد کلوین و سعدی کارنو بوده و هست و خواهد بود .

                          مثال قبلی در خصوص سرمایش بود این مثال در خصوص گرمایشه

                          شما قصد دارید منزلتون رو با انرژی الکتریکی گرم کنید .
                          راه حل دم دستی و ساده اش اینه که بوسیله مقاومت ( یا همون المنت مصطلح ) انرژی الکتریکی رو با راندمان ۱۰۰٪ تبدیل به گرما کنید ( این سقف راندمان متصور در فیزیک الکتریسیته است )

                          راه حل هوشمندانه اش اینه که انرژی الکتریکی رو تبدیل به کار مکانیکی کنید ... با این کار مکانیکی کمپرسور یک پمپ گرمایی رو به کار میندازید و این پمپ گرمایی انرژی محیط بیرون ( که در زمستان طبیعتا از محیط داخل کمتره ) رو به داخل ساختمان منتقل کنید .
                          در داخل منزل شما گرمای جذب شده از محیط بیرون باضافه کار مکانیکی کمپرسور رو تجمیعا به شکل گرما تحویل میگیرید .
                          مقدارش چند برابر انرژی الکتریکی هست که مصرف کردید ...
                          اگر سیستم المنتی مفروض ۲۰۰۰ وات برق مصرف میکرد و ۲۰۰۰ وات گرما به شما میداد با پمپ گرمایی شما در ازای مصرف ۲۰۰۰ وات انرژی الکتریکی حدود ۱۲۰۰۰ وات گرما داخل منزل تحویل میگیرید .
                          اساس کار کولرهای اسپیلیت همین موضوعه ( اواپراتور و کندانسور این دستگاهها میتونن با یک مجموعه شیر الکتریکی جابجا بشن )

                          دوست عزیزم
                          در ابتدا سوال درباره کمپرسور یخچال 12 ولت بود که خوب بازدهی موتور الکتریکی موجود در آن نقش بسیار موثری در راندمان کلی سیستم دارد ... ولی در ادامه نتیجه گیری ها به نظر کمی عجیب به نظر رسید
                          یعنی ما میتوانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که مثلا با 100 ژول انرژی 101 ژول انرژی را جا به جا کردیم ؟
                          فگر میکنیم این موضوع با قوانین پایه ای فیزیک مثل قانون بقای انرژی مقایر باشد باشه ... در حقیقت همیشه عکس موضوع صادقه یعنی با به کاربردن N ژول انرژی همیشه مقداری کمتر از N را میتوانیم منتقل نماییم میتوانیم تصور کنیم اگر چنین امری امکانپذیر بود با انرژی به دست آمده ( که از انرژی اولیه ما بیشتر است ) میتوانیم به انرژی بیشتری دست یابیم و این چرخه رو افزایش ادامه خواهد یافت ... در حقیقت طبق قانون دوم ترمودینامیک هرگونه افزایش نظم یا کاهش آنتروپی صراحتا نقض گردیده و جزئی از اصول اساسی فیزیک میباشد
                          این نکته در تحلیل قانون دوم ترمودینامیک موسوم به نامساوی کلازیوس به دقت مورد بررسی قرار گرفته است



                          البته برخی شرکتها راندمان محصولات خود بیش از صد درصد عنوان میکنند که این مورد به دیدگاه خاص شرکت سازنده بستگی پیدا میکند

                          در مقاله گذشته، بزرگترین مزیت دیگ چگالشی نسبت به سایر دیگ ها ، راندمان بالای آن دانستیم و عنوان شد […]
                          پاره ای از رویکردهای دفاعی

                          دیدگاه


                            پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                            استاد عزیز

                            پیشاپیش بگم بهتون حق میدم که قضیه براتون غیر منطقی باشه ( خود من دوران دبیرستان حداقل ۵ ماه داشتم با این موضوع کلنجار میرفتم ... تا چند تا طرح ماشین ژنراتور مبتنی بر این اصول هم پیشرفتم بعدش متوجه شدم که خدا رو شکر این اصل رو داریم و متاسفانه اونطرف معادله که راندمان ترمودینامیکی نزدیک سیکل کارنو باشه رو نمیتونیم اجرا کنیم )

                            این قضیه نه جزو اکتشافات بنده است ، نه ادعا و غیره شخصی( فیزیک ترمودینامیک و قواعد و قوانین و سیکلهاش توسط بزرگان این بخش فیزیک که حین توضیحات سعی کردم تا حد ممکن ذکر نام ازشون بکنم کشف ، فرموله و اثبات شدن ... بعدش بر مبنای این اصول فیزیکی تجهیزات ساخته میشن )
                            موضوعی که من با فرمول و اعداد و ارقام عنوان کردم ( و در توضیحش گفتم برای دوستانی که صرفا با فیزیک الکترومغناطیس سرو کار دارن عجیب بنظر میرسه چون بارها تعجب دوستان و سعی اشون برای اثبات غیر ممکن بودن موضوع رو دیدم )

                            پیرو مطالبی بود که عطف به ماسبق میدونم در ادامه عنوان میشه ... وقتی به دوستانی که ترمودینامیک رو زیاد باهاش سروکار نداشتن میگیم یخچال شما داره چند برابر انرژی مصرفیش کار انجام میده معمولا چپ چپ به آدم نگاه میکنن و اولین تلاششون توسل به نقض قانون بقای ماده و انرژیه .

                            قانون بقای ماده و انرژی توسط پمپهای گرمایی نقض نمیشه ...
                            پمپ گرمایی همونطور که قبلا توضیح دادم گرما رو از نقطه الف به نقطه ب منتقل میکنه ...
                            مجموع گرمایی ( منظور انرژی به فرم گرما هست ) که شما در نقطه ب تحویل میگیرید برابر است با مجموع انرژی جذب شده در نقطه الف باضافه کار مکانیکی انجام شده توسط پمپ که اینم نهایتابه شکل گرما در نقطه ب ظاهر میشه .

                            نه انرژی از کل سیستم کسر شده نه انرژی به کل سیستم اضافه شده . انرژی از یک سیستم بسته به یک سیستم بسته دیگه منتقل شده ( به همین دلیل بهش میگیم پمپ گرما )

                            برای جابجایی از نقطه الف به ب شما مقداری کار مکانیکی نیاز دارید که COP تعیین میکنه در ازای هر واحد کار مکانیکی چند برابر گرما جابجا خواهد شد .

                            مساله یک مساله اثبات شده با حداقل ۲ قرن قدمت در فیزیک ترمودینامیکه ... بسیاری از تجهیزات روزمره که باهاشون سرو کار دارید ( منجمله سیستمهای تبرید و همین یخچال ) دارن مطابق با این قوانین فیزیک کار میکنن و چند برابر انرژی مکانیکی مصرفی گرما از یک بخش به بخش دیگه منتقل میکنن .

                            طبق فرمول اگر بتونید خلافش رو اثبات کنید قانون چهارم به ترمودینامیک اضافه خواهد شد ( و حداقل یک نوبل فیزیک برای کسی که نقضش کنه )

                            در سیستمهای با تفاضل دمای پایین COP تا رنج ۲۰-۳۰ و بیشتر هم میره ( در فرمولها میتونید برای دمای مثلا ۵ درجه عدد گذاری کنید )
                            به این معنی که با ۱ ژول کار مکانیکی میشه ۳۰ ژول گرما جابجا کرد
                            در دو سیستم همدما COP برابر بینهایت میشه که یعنی در ازای ۱ ژول کار مکانیکی بینهایت واحد گرما جابجا میشه .
                            در لینک زیر میتونید با اعداد و ارقام و معادلات ، عملکرد واقعی پمپهای حرارتی رو مشاهده بفرمایید .

                            The coefficient of performance, COP, is a key characteristic of heat pumps and describes the performance of heat pumps. COP is highly dependent on operating conditions.
                            جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۰:۵۶ ۱۴۰۱/۰۳/۲۴.

                            دیدگاه


                              پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                              این سیسنم میتونه بصورت پکیج روی هر کابینت استانداردی نصب بشه
                              من خودم از یخچالهای آماده برند معروف به یخچال هتلی ۴ فوت برند سامسونگ ال جی و دوو پیاده کردم
                              قدرت و راندمان خوبی بخاطر ویژگی سافت استارت و کنترل دور اینورتوری داره

                              دیدگاه


                                پاسخ : کمپرسور یخچال (12ولت DC)

                                با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و اساتید محترم
                                من چند پست قبل تر سوالی مطرح کردم که به نظر من پاسخ داده نشد
                                من کاری به این که آیا کمپرسورها بهتر هستن یا ترموالکریک ها ندارم
                                من شخصا دنبال کمپرسور 12 ولت جهت ساخت یخچال کمپر میگردم
                                آیا کسی اطلاعاتی از جمله سایت ، تلفن ، آدرس و یا هر نوع اطلاعاتی که بتونه من رو در انجام این پروژه یاری کنه داره ؟
                                ممنون

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X