سلام خسته نباشید پیشاپیش عید نوروز و چهارشنبه سوزی رو تبریک میگم. :nerd:
من و چندی از دوستان میخوامی تور های دوچرخه سواری داشته باشیم و درحال اسمبل کردن دوچرخه هامون هستیم.
من چون وزنم سنگینه و دلم نمیخواد عرقم درآد، چند تا قطعه دارم و میخوام باهاش یه دوچرخه برقی درست کنم.
مثلا یه باتری سیلد اسید 12 ولت 12 آمپر دارم ، یه پنل خورشیدی 5 وات دارم که با یه باک کنورتر ولتاژشو آوردم رو 15 ولت و دادم به باتری.
یه موتور گیرباکس چینی 12 ولت 3000 RPM به 140 RPM اسمی دارم .
جریانش موقع راه اندازی بدون بار تقریبا 250 میلی آمپره اما نمیتونم با دست نگه اش دارم گشتاور زیادی داره.
من میخوام با چرخ زنجیر (تهیه از مکانیکال پاساژ امجد) شفت موتور رو به خودروی توپی عقب وصل کنم.(البته نه خودروی اصلی یه خودروی دیگه میخوام طرف دیگه اضافه کنم)
و اینکه مستقیما با باتری تغذیه بشه البته یه مدار دو برابر کننده ولتاژم دارم که میتونم به صورت لحظه ای ولتاژ 24 ولت به موتور بدم(برای شرایط خاص)
سوالم اینه:
نسبت دنده های زنجیر چرخ رو برای حالت قدرتی تنظیم کنم(5 کیلومتر در ساعت) یا حالت سرعتی؟(30 کیلومتر بر ساعت)
اگر قدرتی بخوام یعنی خیلی از سربالایی ها نیازی نیس عرقم دربیاد اما برای حالت سرعتی و جاده ای میتونم مسافت های زیادی برم.
سوال مهم تر اینکه "زین تکیه دار" از کجا گیر بیارم
oo:
راستی من بلدم با میکروکنترلر AVR و نرم افزار پروتل و پروتئوس و کدویژن کار کنم. :nerd:
با تشکر فراوان :nice:
اضافه شده در تاریخ :
عزیزان من یکم گیج شدم تو چند جا که سرچ زدم توان موتور رو حداقل 250 وات زده بود. موتوری که من دارم حداکثر 15 واته اما خب نسبت دورش 21 هست برای همین تو نرم افزار مبدل وقتی توان ها رو زدم گشتاورش تقریبا یکی دراومد. کاری که کردم یه بار توان رو 250 وات زدم و RPM رو 1500 که گشتاور رو 1.592 نیوتن متر تحویل داد. یک بار هم توان رو 15 وات دادم و RPM رو 100 که گشتاور رو 1.146 نیوتون متر داد.
چرا انقدر توان بالایی نیاز داره؟
از این طرف قیمت موتور سر به فلک میکشه. تو فکر اینم یه موتور خطی مغناطیس دائم رو جایگزین کنم.
درست عین قطار های مگلو. منتها مگنت ها رو روی طوقه نصب میکنم.
من و چندی از دوستان میخوامی تور های دوچرخه سواری داشته باشیم و درحال اسمبل کردن دوچرخه هامون هستیم.
من چون وزنم سنگینه و دلم نمیخواد عرقم درآد، چند تا قطعه دارم و میخوام باهاش یه دوچرخه برقی درست کنم.
مثلا یه باتری سیلد اسید 12 ولت 12 آمپر دارم ، یه پنل خورشیدی 5 وات دارم که با یه باک کنورتر ولتاژشو آوردم رو 15 ولت و دادم به باتری.
یه موتور گیرباکس چینی 12 ولت 3000 RPM به 140 RPM اسمی دارم .
جریانش موقع راه اندازی بدون بار تقریبا 250 میلی آمپره اما نمیتونم با دست نگه اش دارم گشتاور زیادی داره.
من میخوام با چرخ زنجیر (تهیه از مکانیکال پاساژ امجد) شفت موتور رو به خودروی توپی عقب وصل کنم.(البته نه خودروی اصلی یه خودروی دیگه میخوام طرف دیگه اضافه کنم)
و اینکه مستقیما با باتری تغذیه بشه البته یه مدار دو برابر کننده ولتاژم دارم که میتونم به صورت لحظه ای ولتاژ 24 ولت به موتور بدم(برای شرایط خاص)
سوالم اینه:
نسبت دنده های زنجیر چرخ رو برای حالت قدرتی تنظیم کنم(5 کیلومتر در ساعت) یا حالت سرعتی؟(30 کیلومتر بر ساعت)
اگر قدرتی بخوام یعنی خیلی از سربالایی ها نیازی نیس عرقم دربیاد اما برای حالت سرعتی و جاده ای میتونم مسافت های زیادی برم.
سوال مهم تر اینکه "زین تکیه دار" از کجا گیر بیارم

راستی من بلدم با میکروکنترلر AVR و نرم افزار پروتل و پروتئوس و کدویژن کار کنم. :nerd:
با تشکر فراوان :nice:
اضافه شده در تاریخ :
عزیزان من یکم گیج شدم تو چند جا که سرچ زدم توان موتور رو حداقل 250 وات زده بود. موتوری که من دارم حداکثر 15 واته اما خب نسبت دورش 21 هست برای همین تو نرم افزار مبدل وقتی توان ها رو زدم گشتاورش تقریبا یکی دراومد. کاری که کردم یه بار توان رو 250 وات زدم و RPM رو 1500 که گشتاور رو 1.592 نیوتن متر تحویل داد. یک بار هم توان رو 15 وات دادم و RPM رو 100 که گشتاور رو 1.146 نیوتون متر داد.
چرا انقدر توان بالایی نیاز داره؟
از این طرف قیمت موتور سر به فلک میکشه. تو فکر اینم یه موتور خطی مغناطیس دائم رو جایگزین کنم.
درست عین قطار های مگلو. منتها مگنت ها رو روی طوقه نصب میکنم.

دیدگاه