سلام و وقت بخیر خدمت کاربران انجمن
در این تاپیک سعی دارم تجربیات خودم و بیشتر از اون ابتکار هایی که روی کولر آبی انجام دادم رو باهاتون به اشتراک بذارم از اونجایی که اکثرا با طرز کار کولر ابی اشنا هستید بحث شناخت فنی و کارکرد و مطرح نمیکنم و مستقیم بریم سر اصل مطلب .
با توجه به بالا رفتن قیمت کولر های ابی خیلیا شاید به فکر بازسازی کولر های اوراق خودشون گرفته باشن در این مورد کولر های آبی رایج بازار به دو دسته تقسیم میشن :
در عکس زیر تفاوت های ساختاریشون رو براتون گذاشتم و چیزی که شما بلافاصله در صورت مشاهده فیزیکی دوتا کولر میکنید صرفا همین دو مورد هست تو بقیه موارد فرقی ندارن


پوشال رو که اکثرا میدونیم محصول چه چیزی هست ولی پد سلولز عموما جنسی شبیه به کارتن سفت و خشن داره که با چسب رزین صنعتی سرهم بندی شده دقت کنید اگه قصد تعویض پد سلولزی یا تعویض پوشال های کولر قدیمیتون با این نوع پوشش رو داشتین حتما قبل از راه اندازی و نصب روی پد های مخلوط اب و مایع ظرفشویی یا شامپو یا هر نوع پاک کننده معطر دیگه ای استفاده کنید وگرنه بوی رزین و پلاستیک تا چند ماه مهمونتونته و بیشتر باعث ازار و اذیت خودتون میشه.
مساله دیگه ای که هست اینه که میشه پد های سلولزی رو روی کولر های قدیمی هم نصب کرد ؟ بصورت استاندارد خیر ولی با کمی ابتکار و خلاقیت میشه و کارایی کولرتون رو هم حدود 4 تا 5 درجه تو خنک کنندگی بالا میبره که در ادامه توضیح میدم.
مساله اساسی تر الکتروموتور و مکانیزم انتقال قدرت هستش که شما باید تو این قسمت سنگ تموم بذارید بخش های اصلی عبارتند از :
الکتروموتور های برند های رایج بازار بجز معدود چند شرکت همگی سیستم نگهدارنده شفت و به نوعی محور اصلی دستگاه رو بوش خشک برنزی و روغنکاری دستی میسازن که خب معمولا اگه رسیدگی نشه هم الکتروموتور موقع استارت امپر زیادی میکشه هم دائما تحت فشار کار میکنه پس مساوی با مصرف بالاتره
برای حل این مشکل چندین راه هست یکی از اون ها استفاده از درب های بلبرینگی الکتروموتور هست که به وفور یافت میشه ولی نیازمند ابزار و مهارت داره و همراهش باید بلبرینگ متناسب با همون درب و الکتروموتور تهیه بشه این قدم اول برای موتور که عکس های درب بوشی و بلبرینگی رو هم براتون میذارم که بتونید تشخیص بدید در ضمن درب های بوشی معمولا سه نوع فروخته میشن که روشون معمولا نوشته جذب نیمه جذب و روان که قیمتش پایینتره و نیازی به بلبرینگ نداره و بسته به بودجه تون برای بازسازی یا تعمیر یا تعویض درب کولر میتونید اقدام به خرید کنید.
پولی یا فولی یا اصطلاح عامیانه فلکه در کولر ابی معمولا دقت ساخت و ریخته گری خیلی پایینی دارن پس موقع خرید حد الامکان بصورت چشمی صاف ترین و بدون قوس و لنگی شو تهیه کنید چون توی طولانی مدت این کارکرد بد ممکنه شفت الکتروموتور یا محور روتورشو بخوره و به اصطلاح کچل کنه تصویر پایین دو تا پولی اصلی کولر رو ماشهده میکنید که با تغییر اندازه این پولی ها میشه دور نهایی پروانه رو کمتر یا بیشتر کرد.
تسمه در این مکانیزم یا سیستم انتقال قدرت نقش مهمی رو داره اگه جنس جالبی نداشته باشه یا سطحش به مرور استفاده ایینه ای بشه ممکنه سر بخوره و تمام قدرت رو منتقل نکنه در بازار برای کولر دو نوع تسمه هست یک مدل معمولی که سطح تسمه صاف و بدون برجستگی هست و نوع دوم که سطحی با برجستگی های منظم داره که به منجیل دار معروفه که پایننتر عکسش رو قرار میدم.
بخش مهم دیگه ای که باید بهش توجه کنید یاتاقان ها و شفت اصلی پروانه اس یاتاقان ها معمولا برای کولر داخل بازار از بوش های برنزی خشک ساخته میشن که نسبت به خود شفت نرم تر و خاصیت خورندگی دارند یعنی شفت رو از بین نمیبرند در حالی خودشون ممکنه با اصطکاک حاصله خورده بشن یا به اصطلاح لاغر بشن
یاتاقان های کولر هم دو نوع بوشی و بلبرینگی دارن ولی در بازار به دلیل قیمت بالا و معمولا استاندارد نبودن شفت های کولر با ابعاد یاتاقان های بلبرینگی در تعمیراتی و تاسیساتی ها عموما شناخته شده نیستند و بفروش نمیرسن و عده زیادی ار تعمیر کارا و سرویس کارای کولر هم اصلا همچین چیزیو ندیدن
عموما بلبرینگ نرم تر روان تر و در صورت رسیدگی منظم خرابی های کنترل شده و خیلی کمی دارن ولی در عوض یاتاقان های بوشی خرابی های زیاد حتی در صورت رسیدگی منظم ممکنه گیر کنن یا سفت بشن و اسیب جدی به الکتروموتور برسونن پس اگه بهره وری بالا مد نظرتونه فکر یاتاقان های بوشی رو هم نکنید .
شفت اصلی هم که بلوور یا پروانه روش متصله یه میله عموما اهنی با قطر داخلی نسبتا زیاد و ماشین کاری شده بدون موج و لنگی هستش این قسمت توضح خاصی نداره و بیشتر رویت فیزیکی برای محصول موقع خرید لازمه.

نکته ای که هست برای شفت قطعاتی پلاستیکی به اسم لقی گیر یا بوش فاصله هست که میتونید برای تنظیم کردن فواصل و همچنین در یک راستا بودن الکتروموتور و فولی محرک با فولی متحرک که پروانه باشه استفاده کنید عکس این مورد هم درج میکنم .
پروانه یا بلوور در کولر وظیفه مکش از کناره های کولر و دمیدن به سمت جلو رو به عهده داره این قطعه برای کولر های تا زیر 4500 معمولا نوع پلاستیکی هم داره که وزن کمتری داره و رسوبات هم جذب نمیکنه ولی اکثریت کولر ها نوع فلزی یا گالوانیزه ای رو دارن که خب بدلیل دقت پاینن معمولا این قطعه هم مقداری لنگی و خلاصی داره که اگه خیلی شدید باشه و به دیواره حلزونی برخورد کنه یا شفت رو دفرمه کنه موقع حرکت باید تعویض یا اقدام به لنگی گیری و صاف کردنش کنید داخل بلوور در دو سمتش پیچ تنظیم موجود داره که میتونید با شل و سفت کردنش فاصله شو داخل حلزونی و شفت و همچنین با کمک بوش فاصله تنظیم کنید عکس بلوور هم درج میکنم تا ببینید.
نکته ای که باید یادتون باشه فشار زیادی به پروانه نیارید که باعث دفرمه شدنش میشه و اگه میخوایید بعدا شفت راحت تر از پروانه و یاتاقان ها در بیاد قسمتایی که شفت از پروانه رد میشه و با پیچ تنظیم میشه رو مقداری گریس بزنید که برای باز کردن در اینده دچار مشکل نشید.
قسمت بعدی حلزونی یا محفظه پروانه میباشد این قسمت معمولا مشکل خاصی نداره فقط همیشه موقع سرویس داخل رو با اب و اسفنج تمیز کنید معمولا هم انتهای حلزونی قسمت تخلیه اب داره پس بدون نگرانی با اب تمیزش کنید که هیچ جرم یا کثیفی ای نمونه و حتما سلامت فیزیکی حلزونی و چک کنید که ترک یا شکاف بزرگی نداشته باشه در پشتش که باعث فرار هوا میشه .
سیستم آبرسانی و پمپ آب هم بخش مهم و اساسی هست که حتما بهش باید توجه کنید اول از همه حتما اتصالاتی که جرم زیادی گرفتن و دبی مناسبی ندارن و تعویض کنید قیمت بالایی ندارن ولی کاراییشون تو کارکرد کولر محسوسه مورد دوم حتما از شلنگ های پهن و اتصالات با دهانه بزرگ استفاده کنید چون جرم داخل اب به مرور مسیر هارو کیپ میکنه مورد سوم حتما سبد پمپ اب رو اگر پاره هست عوض کنید و ببینید که کیپ نباشه مورد اخر خود پمپ معمولا یدکی زیادی نداره اگه دیدید اذیت میکنه یا گیر داره کنار شفت چند قطره روغن بچکونید بذارید سرته پمپ بمونه تا داخل بوش موتورش بره و بعد از صرف زمان کوتاهی تست کنید اگر جواب نداد و نتیجه بخش نبود با نمونه نو معاوضه کنید از خرید برند های متفرقه هم دوری کنید داخل بازار یکی دوتا برند با کیفیت بیشتر نیستن که نمونه تقلبی هم زیاد دارن حتما دقت کنید موقع خرید
سه راهی های اب رو هم حتما باید چک کنید اصولا بعد دو الی سه سال قطعات پلاستیکی داخل کولر میپوسن و نیاز به تعویض دارن سعی نکنید اتصالات مخصوصا قسمت هایی که سمت الکتروموتور هستن رو ترمیم کنید چون ممکنه باعث نشتی و سوختن الکتروموتور بشه
کل ادوات پلاستیکی ابرسانی رو با عکس میذارم که حتما ببینید.
از پمپ های اب مکانیکی ترجیحا استفاده نکنید چون این پمپ های قدرتشونو از پروانه ای که به موتور وصله میگیرن پس عملا قدرت از موتور داره برای پمپ میره شناور های بازار هم معمولا مدلای مختفی هستن سعی کنید شناوری بخرید که قسمت بیرونی واتصالات شلنگ و فتینگش تا جای ممکن برنجی باشه و خود شناور هم پیچی و قابل تنظیم قسمت های فلز یا پلاستیکی تقسیم اب روی درب کولر رو هم بررسی کنید برای افزایش اب رسانی میتونید یه مقداری سوراخ های روشو گشاد تر کنید ولی باید همه رو به یک اندازه گشاد کنید تا منظم و یه میزان اب پخش بشه.
خب بریم برای نحوه نصب یاتاقان های بلبرینگی همونجور که گفتم ابعاد شفت های کولر های ابی معمولا استاندارد نیستن بطور مثال برای کولر 4500 شفت 19 میل قطرشه در صورتی که اصلا یاتاقان 19 وجود خارجی نداره چندتا راه هست اینجا یک اینکه پروانه رو داخلشو با سوهان 1 میل گشاد کنید یا بدید تراشکاری 1 میل براتون اورسایز کنه و شفت هم 20 تهیه کنید یا از به وسیله نوار های المینیومی لقی گیر میزان لقی و بگیرید که توصیه نمیشه و اولویت اخرتون هم باشه این فکر.
مورد دوم با نصب این قطعه دور پروانه بشدت بالا میره و با وجود کمی لقی و تاب در پروانه طبیعیه شاید اتصالات قدیمی و شل کنه حتما اسکلت داخلی رو تقویت کنید و با پیچ و مهره یا جوش تا جای ممکن محکمشون کنید نگی نگفتی چون واقعا همه چی شل میشه
مورد سوم معمولا کفه یاتاقان های بلبرینگی مقداری بلند تر هستن قبل از بستن کامل چک کنید ببینید پروانه تا چقدر داخل حلزونی بالاتر میره اگه به محافظ جلوی پروانه گیر کرد محافظ رو حذف کنید اگه مقدارش بازم زیاد بود و پروانه به حلزونی و بالای حلزونی گیر کرد مقداری کف یاتاقان هارو بتراشید تا فاصله اش فیکش بشه.
مود چهارم معمولا پیچ سرویس روی یاتاقان های بلبرینگی هست ترجیحا از روغن خیلی شل استفاده نکنید روغن سوخته هایی که تحت عنوان روغن کولر فروخته میشن اشغالی بیش نیستن برای روغن به تعویض روغنی تشریف ببرید و مقداری که لازم دارید روغن موتور تهیه کنید و در ضمن اگه بلبرینگتون واشر دار بود واشر و باز کنید و مقداری گریس نسوز داخلش بزنید نه خیلی زیاد ، در حد معمول .
مورد پنجم برای سرویس سالیانه واشر بلبرینگ هارو در بیارید با تینر و قلم مو کامل داخلشو بشورید و تمیز کنید و مجدد روغن کاری و گریس کاری کنید.
مورد ششم چون در این سیستم تسمه سفت کنی وجود نداره مثل سابق نیازی به سفت کردن با خلاصی 10 تا 11 میلیمتر نیست و صرفا تسمه از جاش در نیاد کفایت میکنه چون محورمون بقدری روون شده که با فوت هم میچرخه در ضمن سفت شدگی بیش از حد ممکنه بلبرینگ هارو به صدا بندازه پس رعایت کنید.
حتما حتما حتما اخر کارتون کولر رو روی دور تند تست کنید که همه چی بخوبی کار میکنه و چیزی شل یا خطر ساز نیست .
عکسی که میذارم مربوط به کولریه که خودم برای اولین بار همین کار هارو روش انجام دادم به همراه گیف که کارکردشو نشون میده
نکته ای که هست حتما از تسمه برند و منجیل دار استفاده کنید فواصل و موقع گرفتن لقی و خلاصی با دقت زیادی تنظیم کنید.
قسمت بعدی برزنت حد فاصل بین کولر و کانال هست حتما از برزنت درجه یک و ضخم استفاده کنید از برزنت های اماده و کش دار اصلا استفاده نکنید که بجز دوباره کاری خاصیت دیگه ای ندارن برای سفت کردنشون معمولا دو نوع بست تو بازار هست یه مدل پلاستیکی و یه نمونه اهنی که بدون شک بست اهنی توصیه میشه بدلیل اینکه بست پلاستیکی در گرما و سرما خاصیت خودشو از دست میده و میپوسه با کوچیکترین فشار و ضربه هم از بین میره اگه این مدل بست رو ندیدید با عکس براتون نماش میدم که ظاهرشو و فرقشو متوجه بشید.

نکته : سایه بون یا فضایی که نور مستقیم خورشید به کولر نخوره خیلی موثره سعی کنید سایه بان برای کولر فراهم کنید .
بخش جذاب دیگه نصب پد سلولز روی کولر های قدیمیه
همونطور که میدونید برای اینکه بشه از اون پد های سیلیکونی بهترین بهره وری و کارایی و گرفت باید جریان هوای رد شده ازشون بالا باشه دقت کنید اول تاپیک نوع پوشش درب کولرای سلولزی رو براتون گذاشتمحالا چجوری میشه همچین پوششی و برای کولرای قدیمی درست کرد ؟ خیلی سادس شما باید کل شبکه های قدیمی و با سنگ فرز ببرید و یه چارچوب خالی در بیارید حالا باید از توری های مش پلاستیکی یا فلزی استفاده کنید دسته بندی این مدل توری ها خیلی زیاده بنظر خودم از توری های مش یا پرسی فلزی با کیفیت استفاده کنید و مستقیم به درب جوش بدید هم مستحکم میشه هم جریان ورودی هواتون رو چند برابر میکنه با ذکر شکل براتون نمونه این پروتوتایپ و به تصویر میکشم که بیشتر و بهتر متوجهش بشید.

عکس بعد از بریدن و نصب توری پرسی یا مش فلزی با چشمه توری بزرگ
نکته ای که هست بحث چشمه ی توری هست ک اندازه همون حفره های داخل توری رو به اصطلاح چشمه توری میگن بسته به سلیقه خودتونه این قضیه ولی خیلی ریز هم نگیرید که دافعه جریان هوا ایجاد کنه در ضمن اگه ابزارشو خودتون ندارید دستی نبریدش ببرید براتون به ابعاد دلخواه برشش بدن هم درب و هم توری رو که یه وقت متضرر نشید.
نکته پایانی رو هم بگم و تاپیک رو تموم کنم تمام این کارها بخاطر علاقه هستش بطور مثال همین کولر سلولزی با حدود قیمت 8 تا 9 تومن بفروش میرسه (برند های شناخته شده نه بازاری ها) خیلیا میگن اینا چه کاریه خب میریم میخریم دیگه شما دقت کنید کل مواردی که گفتم بخوایید انجام بدید روی یه بدنه کولر صرفا یعنی موتور پمپ و همه چیز رو اکبند بخرید شاید حتی به نصف مبلغ اون کولر نو نرسه و در ثانی بازدهی این کولر کجا اون کولر کجا هر کسی علاقه داره برای این کار من تجربیاتمو در اختیارش گذاشتم که بتونه استفاده کنه.
و در آخر اگه خوشت اومد تاپیک و لایک کن
در این تاپیک سعی دارم تجربیات خودم و بیشتر از اون ابتکار هایی که روی کولر آبی انجام دادم رو باهاتون به اشتراک بذارم از اونجایی که اکثرا با طرز کار کولر ابی اشنا هستید بحث شناخت فنی و کارکرد و مطرح نمیکنم و مستقیم بریم سر اصل مطلب .
با توجه به بالا رفتن قیمت کولر های ابی خیلیا شاید به فکر بازسازی کولر های اوراق خودشون گرفته باشن در این مورد کولر های آبی رایج بازار به دو دسته تقسیم میشن :
- کولر های ابی پوشالی
- کولر های ابی سلولزی
در عکس زیر تفاوت های ساختاریشون رو براتون گذاشتم و چیزی که شما بلافاصله در صورت مشاهده فیزیکی دوتا کولر میکنید صرفا همین دو مورد هست تو بقیه موارد فرقی ندارن


پوشال رو که اکثرا میدونیم محصول چه چیزی هست ولی پد سلولز عموما جنسی شبیه به کارتن سفت و خشن داره که با چسب رزین صنعتی سرهم بندی شده دقت کنید اگه قصد تعویض پد سلولزی یا تعویض پوشال های کولر قدیمیتون با این نوع پوشش رو داشتین حتما قبل از راه اندازی و نصب روی پد های مخلوط اب و مایع ظرفشویی یا شامپو یا هر نوع پاک کننده معطر دیگه ای استفاده کنید وگرنه بوی رزین و پلاستیک تا چند ماه مهمونتونته و بیشتر باعث ازار و اذیت خودتون میشه.
مساله دیگه ای که هست اینه که میشه پد های سلولزی رو روی کولر های قدیمی هم نصب کرد ؟ بصورت استاندارد خیر ولی با کمی ابتکار و خلاقیت میشه و کارایی کولرتون رو هم حدود 4 تا 5 درجه تو خنک کنندگی بالا میبره که در ادامه توضیح میدم.
مساله اساسی تر الکتروموتور و مکانیزم انتقال قدرت هستش که شما باید تو این قسمت سنگ تموم بذارید بخش های اصلی عبارتند از :
- الکتروموتور
- پولی ها یا فلکه ها (اصطلاح عامیانه)
- تسمه
- یاتاقان ها و شفت اصلی
- بلوور یا پروانه
- حلزونی
- سیستم آب رسانی و پمپ آب
الکتروموتور های برند های رایج بازار بجز معدود چند شرکت همگی سیستم نگهدارنده شفت و به نوعی محور اصلی دستگاه رو بوش خشک برنزی و روغنکاری دستی میسازن که خب معمولا اگه رسیدگی نشه هم الکتروموتور موقع استارت امپر زیادی میکشه هم دائما تحت فشار کار میکنه پس مساوی با مصرف بالاتره
برای حل این مشکل چندین راه هست یکی از اون ها استفاده از درب های بلبرینگی الکتروموتور هست که به وفور یافت میشه ولی نیازمند ابزار و مهارت داره و همراهش باید بلبرینگ متناسب با همون درب و الکتروموتور تهیه بشه این قدم اول برای موتور که عکس های درب بوشی و بلبرینگی رو هم براتون میذارم که بتونید تشخیص بدید در ضمن درب های بوشی معمولا سه نوع فروخته میشن که روشون معمولا نوشته جذب نیمه جذب و روان که قیمتش پایینتره و نیازی به بلبرینگ نداره و بسته به بودجه تون برای بازسازی یا تعمیر یا تعویض درب کولر میتونید اقدام به خرید کنید.



یاتاقان های کولر هم دو نوع بوشی و بلبرینگی دارن ولی در بازار به دلیل قیمت بالا و معمولا استاندارد نبودن شفت های کولر با ابعاد یاتاقان های بلبرینگی در تعمیراتی و تاسیساتی ها عموما شناخته شده نیستند و بفروش نمیرسن و عده زیادی ار تعمیر کارا و سرویس کارای کولر هم اصلا همچین چیزیو ندیدن

عموما بلبرینگ نرم تر روان تر و در صورت رسیدگی منظم خرابی های کنترل شده و خیلی کمی دارن ولی در عوض یاتاقان های بوشی خرابی های زیاد حتی در صورت رسیدگی منظم ممکنه گیر کنن یا سفت بشن و اسیب جدی به الکتروموتور برسونن پس اگه بهره وری بالا مد نظرتونه فکر یاتاقان های بوشی رو هم نکنید .
شفت اصلی هم که بلوور یا پروانه روش متصله یه میله عموما اهنی با قطر داخلی نسبتا زیاد و ماشین کاری شده بدون موج و لنگی هستش این قسمت توضح خاصی نداره و بیشتر رویت فیزیکی برای محصول موقع خرید لازمه.




قسمت بعدی حلزونی یا محفظه پروانه میباشد این قسمت معمولا مشکل خاصی نداره فقط همیشه موقع سرویس داخل رو با اب و اسفنج تمیز کنید معمولا هم انتهای حلزونی قسمت تخلیه اب داره پس بدون نگرانی با اب تمیزش کنید که هیچ جرم یا کثیفی ای نمونه و حتما سلامت فیزیکی حلزونی و چک کنید که ترک یا شکاف بزرگی نداشته باشه در پشتش که باعث فرار هوا میشه .

سه راهی های اب رو هم حتما باید چک کنید اصولا بعد دو الی سه سال قطعات پلاستیکی داخل کولر میپوسن و نیاز به تعویض دارن سعی نکنید اتصالات مخصوصا قسمت هایی که سمت الکتروموتور هستن رو ترمیم کنید چون ممکنه باعث نشتی و سوختن الکتروموتور بشه
کل ادوات پلاستیکی ابرسانی رو با عکس میذارم که حتما ببینید.

خب بریم برای نحوه نصب یاتاقان های بلبرینگی همونجور که گفتم ابعاد شفت های کولر های ابی معمولا استاندارد نیستن بطور مثال برای کولر 4500 شفت 19 میل قطرشه در صورتی که اصلا یاتاقان 19 وجود خارجی نداره چندتا راه هست اینجا یک اینکه پروانه رو داخلشو با سوهان 1 میل گشاد کنید یا بدید تراشکاری 1 میل براتون اورسایز کنه و شفت هم 20 تهیه کنید یا از به وسیله نوار های المینیومی لقی گیر میزان لقی و بگیرید که توصیه نمیشه و اولویت اخرتون هم باشه این فکر.
مورد دوم با نصب این قطعه دور پروانه بشدت بالا میره و با وجود کمی لقی و تاب در پروانه طبیعیه شاید اتصالات قدیمی و شل کنه حتما اسکلت داخلی رو تقویت کنید و با پیچ و مهره یا جوش تا جای ممکن محکمشون کنید نگی نگفتی چون واقعا همه چی شل میشه

مورد سوم معمولا کفه یاتاقان های بلبرینگی مقداری بلند تر هستن قبل از بستن کامل چک کنید ببینید پروانه تا چقدر داخل حلزونی بالاتر میره اگه به محافظ جلوی پروانه گیر کرد محافظ رو حذف کنید اگه مقدارش بازم زیاد بود و پروانه به حلزونی و بالای حلزونی گیر کرد مقداری کف یاتاقان هارو بتراشید تا فاصله اش فیکش بشه.
مود چهارم معمولا پیچ سرویس روی یاتاقان های بلبرینگی هست ترجیحا از روغن خیلی شل استفاده نکنید روغن سوخته هایی که تحت عنوان روغن کولر فروخته میشن اشغالی بیش نیستن برای روغن به تعویض روغنی تشریف ببرید و مقداری که لازم دارید روغن موتور تهیه کنید و در ضمن اگه بلبرینگتون واشر دار بود واشر و باز کنید و مقداری گریس نسوز داخلش بزنید نه خیلی زیاد ، در حد معمول .
مورد پنجم برای سرویس سالیانه واشر بلبرینگ هارو در بیارید با تینر و قلم مو کامل داخلشو بشورید و تمیز کنید و مجدد روغن کاری و گریس کاری کنید.
مورد ششم چون در این سیستم تسمه سفت کنی وجود نداره مثل سابق نیازی به سفت کردن با خلاصی 10 تا 11 میلیمتر نیست و صرفا تسمه از جاش در نیاد کفایت میکنه چون محورمون بقدری روون شده که با فوت هم میچرخه در ضمن سفت شدگی بیش از حد ممکنه بلبرینگ هارو به صدا بندازه پس رعایت کنید.
حتما حتما حتما اخر کارتون کولر رو روی دور تند تست کنید که همه چی بخوبی کار میکنه و چیزی شل یا خطر ساز نیست .
عکسی که میذارم مربوط به کولریه که خودم برای اولین بار همین کار هارو روش انجام دادم به همراه گیف که کارکردشو نشون میده
نکته ای که هست حتما از تسمه برند و منجیل دار استفاده کنید فواصل و موقع گرفتن لقی و خلاصی با دقت زیادی تنظیم کنید.
قسمت بعدی برزنت حد فاصل بین کولر و کانال هست حتما از برزنت درجه یک و ضخم استفاده کنید از برزنت های اماده و کش دار اصلا استفاده نکنید که بجز دوباره کاری خاصیت دیگه ای ندارن برای سفت کردنشون معمولا دو نوع بست تو بازار هست یه مدل پلاستیکی و یه نمونه اهنی که بدون شک بست اهنی توصیه میشه بدلیل اینکه بست پلاستیکی در گرما و سرما خاصیت خودشو از دست میده و میپوسه با کوچیکترین فشار و ضربه هم از بین میره اگه این مدل بست رو ندیدید با عکس براتون نماش میدم که ظاهرشو و فرقشو متوجه بشید.

نکته : سایه بون یا فضایی که نور مستقیم خورشید به کولر نخوره خیلی موثره سعی کنید سایه بان برای کولر فراهم کنید .
بخش جذاب دیگه نصب پد سلولز روی کولر های قدیمیه


عکس بعد از بریدن و نصب توری پرسی یا مش فلزی با چشمه توری بزرگ

نکته پایانی رو هم بگم و تاپیک رو تموم کنم تمام این کارها بخاطر علاقه هستش بطور مثال همین کولر سلولزی با حدود قیمت 8 تا 9 تومن بفروش میرسه (برند های شناخته شده نه بازاری ها) خیلیا میگن اینا چه کاریه خب میریم میخریم دیگه شما دقت کنید کل مواردی که گفتم بخوایید انجام بدید روی یه بدنه کولر صرفا یعنی موتور پمپ و همه چیز رو اکبند بخرید شاید حتی به نصف مبلغ اون کولر نو نرسه و در ثانی بازدهی این کولر کجا اون کولر کجا هر کسی علاقه داره برای این کار من تجربیاتمو در اختیارش گذاشتم که بتونه استفاده کنه.
و در آخر اگه خوشت اومد تاپیک و لایک کن

دیدگاه