سلام.طرح خوبیه.من فکر میکنم مقدار زیاذی با مباحث هوش مصنوعی هم سر و کار داشته باشه.برا مثال در اون شرایطی که وضعیت آب و هوا تغییر میکنه.اگه هوا مه گرفتگی بود چه کنیم؟؟؟؟؟
برای همین فکر میکنم پردازش تصویر برای این کار جواب نده و از لیزر استفاده بشه بهتره .
[glow=blue,2,300]آنقدر به تاریکی لعنت نفرستید ، یک شمع روشن کنید. [/glow]
برای همین فکر میکنم پردازش تصویر برای این کار جواب نده و از لیزر استفاده بشه بهتره .
اینا شرایط خاصه. اما در عوض استفاده از لیزر مشکل زیاد داره، یا هر نوع نور دیگه ای. فکر می کنم میشه قبول کرد که عموماً هوا جوری نیست که چیزی دیده نشه، اگه یه همپین حالتی پیش بیاد واقعاً نباید سبقت گرفت!!!
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
اینا شرایط خاصه. اما در عوض استفاده از لیزر مشکل زیاد داره، یا هر نوع نور دیگه ای. فکر می کنم میشه قبول کرد که عموماً هوا جوری نیست که چیزی دیده نشه، اگه یه همپین حالتی پیش بیاد واقعاً نباید سبقت گرفت!!!
من فکر میکنم پردازش تصویر از بهترین ره ها برای ایجاد سامانه های هوش مصنوعی باشه.برای نمونه میتونم رباتهای انسان نما رو مثال بزنم(البته ژاپنی هاش نه ایرانیش :nerd.پیشنهاد میکنم کتاب "رویکردی نوین در هوش مصنوعی"نوشته ی راسل و نورویک را مطالعه کنید.در این کتاب در فصل های مختلفش یک سامانه ی هوشمند رو برا تاکسی مثال میزنه. :job:
من فکر میکنم پردازش تصویر از بهترین ره ها برای ایجاد سامانه های هوش مصنوعی باشه.برای نمونه میتونم رباتهای انسان نما رو مثال بزنم(البته ژاپنی هاش نه ایرانیش :nerd.پیشنهاد میکنم کتاب "رویکردی نوین در هوش مصنوعی"نوشته ی راسل و نورویک را مطالعه کنید.در این کتاب در فصل های مختلفش یک سامانه ی هوشمند رو برا تاکسی مثال میزنه. :job:
دوست عزیز حمید جان برای این کار پردازش تصویر جواب نمیده . چرا که با پردازش تصویر روبروی اتومبیل نمیشه به فاصله و سرعت اون پی برد . درضمن وابستگی شدید به نور محیط هم از دیگر معایب هست .
اما سیستمی به نام LIDAR با استفاده از لیزر به ما هم فاصله و هم سرعت رو با دقت زیاد میده .
البته از پردازش تصویر هم باید برای یه جای دیگه در همین سیستم استفاده کرد .
[glow=blue,2,300]آنقدر به تاریکی لعنت نفرستید ، یک شمع روشن کنید. [/glow]
دوست عزیز حمید جان برای این کار پردازش تصویر جواب نمیده . چرا که با پردازش تصویر روبروی اتومبیل نمیشه به فاصله و سرعت اون پی برد . درضمن وابستگی شدید به نور محیط هم از دیگر معایب هست .
اما سیستمی به نام LIDAR با استفاده از لیزر به ما هم فاصله و هم سرعت رو با دقت زیاد میده .
البته از پردازش تصویر هم باید برای یه جای دیگه در همین سیستم استفاده کرد .
خوب دوست عزیز معلومه که با پردازش تصویر سخته سرعت رو فهمید، اما میشه. و در ضمن باید با پردازش تصویر اول خود ماشین رو ببینی تا یه وقت لیزر اشتباهی در و دیوار و درخت رو به عنوان ماشین نبینه!!!
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
سلام دوستان
به نظر من استفاده از یک ماژول GPS برای سنجش سرعت ماشینی که می خواد سبقت بگیره لازمه تا محاسبات رو بشه دقیقتر انجام داد
سلام. برای استفاده روی ماشین خودمون؟ خوب اون که بهتر و راحتتره که از روی خود ماشین بگیری.
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
خوب اگر فقط سنجش سرعت باشه حامد جان حرف شما کاملا صحیح است ولی من منظورم از محاسبات دقیقتر این بود که شاید بشه با دریافت موقعیت جغرافیایی ، مقدار انحراف را نسبت به زمان آن محاسبه کرد تا سرعت عمل راننده مشخص شود ، حال با داشتن سرعت ماشین و فاصله آن با ماشین روبرویی بتوان معقول بودن یا نبودن سبقت را تشخیص داد
در روزگاری که لبخند آدم ها بخاطر شکست توست برخیز تا بگریزند. کورش کبیر
شاد بودن، تنها انتقامی است که میتوان از زندگی گرفت. ارنستو چه گوارا
خوب اگر فقط سنجش سرعت باشه حامد جان حرف شما کاملا صحیح است ولی من منظورم از محاسبات دقیقتر این بود که شاید بشه با دریافت موقعیت جغرافیایی ، مقدار انحراف را نسبت به زمان آن محاسبه کرد تا سرعت عمل راننده مشخص شود ، حال با داشتن سرعت ماشین و فاصله آن با ماشین روبرویی بتوان معقول بودن یا نبودن سبقت را تشخیص داد
والا ماژول های GPS انقدر دقت ندارن که بتونن مکان رو با دقت مثلاً کمتر از یه متر تشخیص بدن، و اونایی هم که دارن خیلی خارجین و مال از ما بهترون :rolleyes: :NO:
اگه منظورتون اینه که با GPS مکان دقیق ماشین رو بفهمیم و بر اساس بقیه موارد به دست اومده (با پردازش تصویر و سنسور) عاقلانه بودن سبقت رو تشخیص بدیم، فکر می کنم باید بیشتر روی طرحتون کار کنین.
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
سلام
چرا از امواج استفاده نمی کنید ؟ یه چیزی شبیه رادارها . با این کار میشه در کوتاه ترین زمان مکان تمام ماشین های اطراف رو پیدا کرد . :arrow:
می تونی یه کم بیشتر توضیح بدی؟ با چه نوع موجی؟ و چطور؟
میشه توش فرق درخت رو با آدم یا ماشین تشخیص داد؟
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
می تونی یه کم بیشتر توضیح بدی؟ با چه نوع موجی؟ و چطور؟
میشه توش فرق درخت رو با آدم یا ماشین تشخیص داد؟
آره میشه بین درخت و ماشین و آدم و ... تفاوت قائل شد . توی رادارها دقیقا همین اتفاق می افته . به این صورت که :
یه موج رو می فرستن . این موج در اثر برخورد با جسم یا اجسام بازتاب می کنه و بر می گرده . حالا رادار موج برگشتی رو می گیره و روی صفحه نمایش می ده . بطوریکه از روی اون قابلیت تشخیص دقیق مکان جسم و حتی ارتفاع پرواز جسم وجود داره . اما نکته ای که پرسیدید توی رادار قابلیت تفاوت قائل شدن بین اجسام طبیعی و اجسامی که مد نظر ماست وجود داره و حتی بطوری که من شنیدم قابلیت تشخیص ابعاد جسم را هم داره .
امروز زندگی را آغاز کن !
امروز مخاطره کن !
امروز کاری کن !
نگذار که به آرامی بمیری !
پابلو نرودا
آره میشه بین درخت و ماشین و آدم و ... تفاوت قائل شد . توی رادارها دقیقا همین اتفاق می افته . به این صورت که :
یه موج رو می فرستن . این موج در اثر برخورد با جسم یا اجسام بازتاب می کنه و بر می گرده . حالا رادار موج برگشتی رو می گیره و روی صفحه نمایش می ده . بطوریکه از روی اون قابلیت تشخیص دقیق مکان جسم و حتی ارتفاع پرواز جسم وجود داره . اما نکته ای که پرسیدید توی رادار قابلیت تفاوت قائل شدن بین اجسام طبیعی و اجسامی که مد نظر ماست وجود داره و حتی بطوری که من شنیدم قابلیت تشخیص ابعاد جسم را هم داره .
ممنون از پاسختون.
خوب فکر نمی کنید این که رادار تا چه حدی بتونه شکل رو دقیق و خوب تشخیص بده به این که از کجا تابیده بشه بستگی داره؟
منظورم اینه که اگر از روبرو تابیده بشه، قاعدتاً با این که از بالا بتابه فرق داره.
و یه سوال دیگه، روش خاصی برای پردازش سیگنالهای رسیده از رادار هست؟ یا اینکه باید با یه DSP بشینیم و برنامه نویسی بکنیم؟
دانش فنی تا به عمل تبدیل نشده، ذره ای ارزش نداره. اما بعضی وقت ها باید از دانش برای باز کردن مرزهای جدیدی در علم استفاده کرد، نه اینکه اونها رو صرفاً فقط به عمل تبدیل کرد.
ممنون از پاسختون.
خوب فکر نمی کنید این که رادار تا چه حدی بتونه شکل رو دقیق و خوب تشخیص بده به این که از کجا تابیده بشه بستگی داره؟
منظورم اینه که اگر از روبرو تابیده بشه، قاعدتاً با این که از بالا بتابه فرق داره.
و یه سوال دیگه، روش خاصی برای پردازش سیگنالهای رسیده از رادار هست؟ یا اینکه باید با یه DSP بشینیم و برنامه نویسی بکنیم؟
راستش من اطلاعاتم درباره رادارها کامل نیست ولی فکر می کنم که شیوه راداری برای حل این مشکل می تونه موثر باشه .
یه سوال : حتما توی ماشین های جدید دیدید که زمانیکه با دنده عقب حرکت می کنید اگه فاصله با ماشین عقبی خیلی کم بشه هشدار می ده . این همون سیستمی راداری هست که من منظورمه فقط این خیلی ساده شده ی سیستم رادار هست و باید سیستمی که می سازیم از این پیشرفته تر باشه .
من دوتا مثال آوردم از این سیستم . البته یقینا بین سیستم رادار و هشدار ماشین با این چیزی که من منظورم هست تفاوت هایی وجود داره ولی یه جورایی اساس کار هر سه به یه صورت هستش .
امروز زندگی را آغاز کن !
امروز مخاطره کن !
امروز کاری کن !
نگذار که به آرامی بمیری !
پابلو نرودا
دوست عزیز سیستمی که گفتم با نام LIDAR شبیه رادار عمل میکنه با این تفاوت که امواج ما نور لیزر هست و نه رادیویی و نیز آشکارسازی اون توسط اندازه گیری زمان بازتاب از جسم هست .
[glow=blue,2,300]آنقدر به تاریکی لعنت نفرستید ، یک شمع روشن کنید. [/glow]
دیدگاه