اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور موتور dc با استفاده از تریاک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل دور موتور dc با استفاده از تریاک

    سلام
    یک موتور DC هشتاد ولتی دارم که یک درایو قدیمی داره که ظاهرا به صورت زیر با استفاده از یک دیمر و یک پل دیود اومده این کارو کرده . البته درایو از بس قدیمیه و خرابه نمیشه فهمید از چه قطعاتی استفاده کرده . من مدار زیر بستم و جواب هم داد . فقط مشکلم اینه وقتی ولتاژ خروجی از 0 به بالا میره تریاک میترکه . ظاهرا باید برای شروع از 0 ولت شروع نکنم . درایو اصلی هم نابود شده نمیتونم بفهمم از چند شروع بشه . توی دور بالا هم بعضی وقت ها تریاک میسوزه . البته تریاک گرم هم نمیشه فقط میسوزه که به احتمال زیاد ولتاژ برگشتی موتور بیشتر از 600 ولته . چند نمونه اسنابر با خازن 100 نانو و مقاومت 330 اهم برای حفاظت تریاک گزاشتم فرق چندانی نداشت . اکسی تجربه ای داره یا اینکه این روش چه اسمی داره که بتونم یک سری مطلب در مورد این روش درایو پیدا کنم.
    بعضی از درایو ها هم ظاهرا با 2 تا تریستور این کارو میکنند . چه فرقی با تریاک داره ؟؟؟


    #2
    نوشته اصلی توسط sepehr63 نمایش پست ها
    سلام
    یک موتور DC هشتاد ولتی دارم که یک درایو قدیمی داره که ظاهرا به صورت زیر با استفاده از یک دیمر و یک پل دیود اومده این کارو کرده . البته درایو از بس قدیمیه و خرابه نمیشه فهمید از چه قطعاتی استفاده کرده . من مدار زیر بستم و جواب هم داد . فقط مشکلم اینه وقتی ولتاژ خروجی از 0 به بالا میره تریاک میترکه . ظاهرا باید برای شروع از 0 ولت شروع نکنم . درایو اصلی هم نابود شده نمیتونم بفهمم از چند شروع بشه . توی دور بالا هم بعضی وقت ها تریاک میسوزه . البته تریاک گرم هم نمیشه فقط میسوزه که به احتمال زیاد ولتاژ برگشتی موتور بیشتر از 600 ولته . چند نمونه اسنابر با خازن 100 نانو و مقاومت 330 اهم برای حفاظت تریاک گزاشتم فرق چندانی نداشت . اکسی تجربه ای داره یا اینکه این روش چه اسمی داره که بتونم یک سری مطلب در مورد این روش درایو پیدا کنم.
    بعضی از درایو ها هم ظاهرا با 2 تا تریستور این کارو میکنند . چه فرقی با تریاک داره ؟؟؟
    با سلام
    ولتاژ برگشتی موتور راهی به سمت تریاک نداره. ضمن اینکه تو دور صفر ولتاژ برگشتی نداریم.
    علت سوختن تریاک تو دور صفر بنظرم باید اشباع هسته موتور و افزایش غیر مجاز جریان باشه.
    یعنی پیش از اینکه جاروبکها به نقطۀ تعویض قطب برسن و جهت جریان و شار رو عوض کنن، هسته اشباع میشه و جریان به حدی میرسه که تریاک میسوزه.
    کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

    دیدگاه


      #3
      ممنون از جوابتون . پس ولتاژ از 0 شروع نکنم . درسته
      حالا سوالم دومم چرا روی دور بالا میسوزه . ولتاژ موتور 80 ولت هست و من جوری تنظیم میکنم که بیشتر از 80 نشه ولی نزدیک 80 که میشه میسوزه . توی درایور اصلی ظاهرا چند طبقه فیلتر EMI گزاشته و بعد میده به پل دیود که من این کارو نکردم . اگه برگشتی نداریم فیلتر برای چیه
      این نمونه جدید درایوش هست که روی دستگاه هاشون قرار میدند . خود برد ندارم ولی 2 تا تریستور داره بر خلاف برد قبلی که فقط یک تریاک داشت
      اسم برد جدید هم xmt 2325 هست​

      جدیدترین ویرایش توسط sepehr63; ۱۸:۳۲ ۱۴۰۳/۰۳/۱۱.

      دیدگاه


        #4
        درود
        برای کنترل دور موتورهای dc از PWM استفاده میکنند نه تریستور و یا ترایاک چون برش فاز سبب کاهش قدرت موتور میشود علاوه بر این نویز بسیار زیادی روی شبکه ایجاد میکند. بحث های زیادی در همین سای تراجع به کنترل دور موتور ها در تاپیکهای مختلف وجود دارد با جستجو آنها را مطالعه کنید

        دیدگاه


          #5
          نوشته اصلی توسط sepehr63 نمایش پست ها
          ممنون از جوابتون . پس ولتاژ از 0 شروع نکنم . درسته
          حالا سوالم دومم چرا روی دور بالا میسوزه . ولتاژ موتور 80 ولت هست و من جوری تنظیم میکنم که بیشتر از 80 نشه ولی نزدیک 80 که میشه میسوزه . توی درایور اصلی ظاهرا چند طبقه فیلتر EMI گزاشته و بعد میده به پل دیود که من این کارو نکردم . اگه برگشتی نداریم فیلتر برای چیه
          این نمونه جدید درایوش هست که روی دستگاه هاشون قرار میدند . خود برد ندارم ولی 2 تا تریستور داره بر خلاف برد قبلی که فقط یک تریاک داشت
          اسم برد جدید هم xmt 2325 هست​
          احتمالا شما 80 ولت رو با مولتی متر اندازه گیری میکنین که مقدار RMS ولتاژ اعمالی هست، در صورتیکه پیک ولتاژ خیلی بالاتر از 80 میره، شاید بیش از 150 ولت.
          فیلترهای EMI برای حذف ولتاژ برگشتی نیستن، بلکه دوتاش سر راه برق ورودی هستن، و یکی هم دوسر موتور قرار داره تا همین تیزیها و پیکهای ولتاژ و جریان سر موتور رو کمتر و نرمتر کنه.
          اون دوتا تریستور هم ظاهرا جای دوتا دیود توی پل دیود قرار گرفتن و عملا تریاک و پل دیود با هم ترکیب شدن و یک پل کنترل شده بدست اومده.
          و البته جریان موتور هم توی مدار کنترل مانیتور میشه.

          کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X