اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

    نوشته اصلی توسط parsa bahrami نمایش پست ها
    درود.
    آیا نحوه سیمکشی پنکه سقفی به شکل زیر درست است؟؟؟ :

    کار کلید تغیر سرعت پنکه سقفی به چه گونه است؟؟؟
    سلام،بله این مدار کاملا درست و صحیح هست.
    در درون اکثر کلید های پنکه سقفی یک اتو ترانس چند سر قرار
    دارد.
    همونطور که اکثر ما میدانیم،خاصیت سلف این هست که وقتی فرکانسی
    به دو سر آن میرسد،ولتاژ توسط سلف کاهش میابد.
    هر چقدر ظرفیت سلف بالاتر باشد و یا فرکانس اعمال شده به
    سلف افزایش یابد،امپدانس سلف افزایش میابد(جریان عبوری
    از آن کمتر میشود).کار کلید پنکه های سقفی هم همینگونه هست
    اتو ترانس داخل کلید های پنکه هم چندین سر دارن که ظرفیت
    هر کدوم متفاوته. تو کندترین حالت سیم پنکه توسط سلکتور به
    به پر ظرفیت ترین سیم اتو ترانس وصل میشه و چون که
    همونطور که گفتیم هر چقدر ظرفیت سلف افزایش یابد ،
    جریان کمتری از آن میتواند عبور کند،پنکه هم کند تر می چرخد .
    موفق باشید .

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

      سلام
      نمیدونم پاسخ این سوال اکنون به درد میخوره یا خیر
      در موتور پنکه سقفی که یک موتور طرح دوفاز هست
      یک سیم پیچ اصلی داریم که اهم کمتری داره و یک سیم پیچ کمکی که اهم بیشتری داره
      برای راه اندازی موتور نیاز به میدان مغناطیسی دوار داریم اما چون یک فاز قادر به تولید گشتاور راه اندازی نیست میان یک سیم پیچ به اسم سیم پیچ کمکی با اختلاف مکانی ۹۰ درجه از سیم پیچ اصلی طراحی میکنن .
      همچنین با استفاده از یک خازن به اندازه ۹۰ درجه بین جریان سیم پیچ کمکی نسبت به جریان سیم پیچ اصلی اختلاف فاز ایجاد میکنند و به این ترتیب گشتاور راه اندازی مناسبی که سبب شروع چرخش و کمک به تولید گشتاور مناسب حین چرخش در این موتورها میشه

      روش اتصال پایه ها در این موتور به این نحو هست که ته سیم پیچ های اصلی و کمکی به هم متصل هست و با یک سیم عمدتا سیاه رنگ از موتور خارج میشه
      میمونه دو سر دیگه
      یکی سر سیم پیچ اصلی و دیگری سر سیم پیچ کمکی
      دو سر خازن رو به این دو سر متصل میکنیم
      حالا اگر سیم مشکی رو به عنوان یک پایانه ورودی در نظر بگیریم و سر دیگر ورودی رو به پایه ایی از خازن که به سیم پیچ اصلی متصل هست وصل کنیم موتور در جهت درست شروع به چرخش میکنه و اگر سر ورودی رو به پایه دیگر خازن متصل کنیم اینبار موتور در جهت عکس خواهد چرخید و البته ایراداتی هم در کار موتور بوجود خواهد آمد که در حالت عادی ممکن است قابل تشخیص نباشد

      خلاصه کلام اینکه اگر سر غیر مشترک ورودی برق رو روی پایه دیگر خازن ببندید جهت چرخش درست خواهد شد

      و نکته آخر اینکه در جریان AC تکفاز ، تغییر فاز و نول هیچ تغییری در جهت چرخش موتور نخواهد داشت و صرفا سربندی موتور سبب تغییر چرخش موتور خواهد شد

      در سه فاز هم که داستان کلا یه چیز دیگه است

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

        سیم پیچ اصلی
        سیم پیچ کمکی
        خازن راه انداز
        کلید چپ گرد راست گرد باد گرم و باد سرد
        کلید تغییر دور توسط سلف
        از دیمر استفاده نمی کنند چون هارمونیک شدید تو موتور پنکه میندازه

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

          چرا از دیمر برای پنکه استفاده نمیکنند؟
          دلیل آن ساده است، زیرا استفاده از دیمر، برق رسیده به پنکه را
          از حالت سینوسی خارج میکند به همین دلیل پنکه شروع به تولید
          صدا های اضافی میکند و ممکن است طول عمر خازن پنکه نیز کمتر
          شود.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : پنکه سقفی بر عکس می چرخد !!! ؟

            نوشته اصلی توسط .AMIN. نمایش پست ها
            اقا درست شد .
            قرمز اصلی بود . سبز کمکی و سیاه نقطه مشترک .
            سلام دوست عزیز
            خداروشکرکه درست شد.
            اگرم درست نشده چپ گرد بود سرعتش هم مناسب بود میتوانستی پره های پنکه رو باز کنی لبه پره زاویه داره بطرف پایین می‌بستی اونوقت باد تولد بطرف پایید می‌شد.مثل هواپیماهای ملخی موتور یک جهت میچرخه با فشار هیدرولیک لبه تیغه ملخ رو به جلو یا عقب میدن یا حالت خنثی .اکه لبه ملخ بطرف جلو تغییر بدن هواپیما بطرف جلو رانش پیدا میکنه اگه لبه ملخ بطرف خلبان تغییر بدن اگه در آسمان باشه سرعت رو کم میشه یا ترمز هوایی میشه اگه رو باند باشه هواپیما بطرف عقب میره بدون آنکه جهت موتور عوض بشه (:

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

            نوشته اصلی توسط .AMIN. نمایش پست ها
            اقا درست شد .
            قرمز اصلی بود . سبز کمکی و سیاه نقطه مشترک .
            سلام دوست عزیز
            خداروشکرکه درست شد.
            اگرم درست نشده چپ گرد بود سرعتش هم مناسب بود میتوانستی پره های پنکه رو باز کنی لبه پره زاویه داره بطرف پایین می‌بستی اونوقت باد تولد بطرف پایید می‌شد.مثل هواپیماهای ملخی موتور یک جهت میچرخه با فشار هیدرولیک لبه تیغه ملخ رو به جلو یا عقب میدن یا حالت خنثی .اکه لبه ملخ بطرف جلو تغییر بدن هواپیما بطرف جلو رانش پیدا میکنه اگه لبه ملخ بطرف خلبان تغییر بدن اگه در آسمان باشه سرعت رو کم میشه یا ترمز هوایی میشه اگه رو باند باشه هواپیما بطرف عقب میره بدون آنکه جهت موتور عوض بشه (:
            همیشه در قلبم زنده ی استاد تحیری

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X