اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چطور میشه مانع از انتقال جریان به باتری از دینام شد؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چطور میشه مانع از انتقال جریان به باتری از دینام شد؟

    وقت همه عزیزان بخیر
    ببخشید من تخصص زیادی در حوزه برق قدرت و الکترونیک ندارم و عملا اطلاعات و دانشم کاملا ابتدایی هست لذا اگر قصد کمک دارید کاملا ساده توضیح بدید ممنون میشم.
    از دینام ماشین با استفاده از موتورگیربکس، برق ۸ ولت و ۱۴ آمپر(اختلاف فاز) گرفتم بعد یه ترانس پیچیدم و تبدیلش کردم به ۱۴ ولت ۵ آمپر و بعد خروجی رو با استفاده از پل دیود، تبدیل به برق DC کردم زمانی که جریان خروجی رو به موتور وصل می کنم به محض قطع اتصال باتری به موتور، سیستم از کار میوفته چطور می تونم مانع از انتقال جریان تولیدی به باتری بشم؟ اگه از رله استفاده کنم می تونه مانع این انتقال بشه؟ یا پیشنهاد دیگه ای دارید؟ ضمنا فرکانس جریان تولیدی حدود ۱۴۰ هرتز هست.

    #2
    درود
    دلیل استفاده از ترانس و تبدیل ولتاژ به 14 ولت را متوجه نشدم !! دینام ماشین ولتاژی حدود 16 ولت تولید میکند که البته در دورهای مختلف مقدار این ولتاژ تغییر میکند جریان آنهم بستگی دارد به نوع خودرو و باتری مورد استفاده در آن است که بتواند باتری را شارژ کند و معمولا بالای 6 آمپر هست. در خودرو بعد از دینام و دیود ها وسیله ای وجود دارد بنام آفتامات که ولتاژ خروجی برای شارژ باتری را به حدود 14 ولت محدود میکند (ولتاژ رگولاتور) لذا تغییر دور دینام با استفاده از گیربکس و تغییر ولتاژ آن ضروری نبوده و کافی بود یک ولتاژ رگولاتور متناسب با منظور خود به خروجی بعد از دیودها متصل می کردید.
    اما اینکه بعد از راه اندازی موتور و قطع باتری موتور از کار می افتد بدلیل آنستکه جریان دینام به تنهایی قادر به راه اندازی موتور نیست و جریان باتری به کمک آن میآید و قطع این جریان سبب از کار افتادن موتور میشود. شما باید ابتدا توان نامی موتور (ولتاژ و جریان آن) بخصوص جریان راه اندازی که معمولا چند برابر جریان نامی است را بدانید و دینام را بر اساس آن تهیه کنید.
    معمولا در این موارد بهتر است ابتدا کل پروژه و منظور خود را بطور کامل بیان کنید تا شاید راههای بهتری با استفاده از تبادل نظر و همفکری اعضای سایت بتوان یافت و در صرف هزینه و وقت صرفه جویی کرد.

    دیدگاه


      #3
      ممنون از راهنمایی شما، من صرفا از بالشتک دینام استفاده کردم و روتور رو دستکاری کردم به همین دلیل خروجی با خروجی دینام ماشین یکسان نیست اولش سرگرمی بود اما الان شده مسأله.
      رگولاتور ولتاژ رو نمی دونستم در موردش جستجو می کنم که در صورتی که بتونه تلفات کمتری داشته باشه ازش استفاده خواهم کرد واقعا ممنون بابت پیشنهادتون.
      در خصوص باتری، باتری عملا از خروجی سیستم کاملا ضعیفتره، سه باتری یون لیتیوم ۳.۷ ولت و ۱۵۰۰ میلی آمپر که سری شدن و من حدود ۱۲ ولت و ... ازش برق می گیرم.
      چیزی تو ذهنم بود این بود بتونم برق حدود ۲۰ الی ۳۰ وات تولید کنم که زمانهایی خارج از شهر هستم ازش استفاده کنم می دونم که محصولات خیلی خوبی الان تو بازار هست که با قیمت مناسب و تمیز اینکار رو انجام میده ولی متاسفانه من چرخ رو از نو می‌سازم ????. عملا یه چالش برای خودمه و رشته تخصصیم هم نیست اما علاقه دارم.

      دیدگاه


        #4
        میشه مداری که شما کار کردید رو رسم کنید و آپلود کنید؟

        دیدگاه


          #5
          من از علائم اختصاری مدارهای الکترونیکی سر در نمیارم متاسفانه.
          یه باتری ۱۲ ولت ۱.۵ امپر، موتورگیربکس که توسط کوپلینگ به شفت متصل شدن و روتور دست‌ساز با آهنربای دایم داخل استاتور یا همون بالشتک بنزی ۶۰ آمپر قرار داره و به وسیله موتورگیربکس به چرخش درمیاد و خروجی استاتور سه فاز هست که من فعلا از اختلاف فاز بین دو فاز جریان به یه ترانس دست ساز دادم و ورودی ۸ ولت ۱۴ آمپر رو به ۱۴ ولت حدود ۵ آمپر تبدیل کردم(به همین حدود توان نیاز داشتم) که خروجی که خدمتتون عرض کردم بعد از پل دیود هست. قصدم این بود از برق خودش برای ادامه فرایند استفاده کنه که به محض اتصال جریان خروجی پل دیود به موتور علی رغم بالا بودن شدت جریان تولیدی نسبت به جریان خروجی باتری هیچ تفاوتی در عملکرد موتور ایجاد نمیشه من فکر می کنم که باتری جریان رو جهت شارژ می‌کشه و به محض قطع اتصال باتری کل فرایند از کار می‌افته. حالا دنبال راهی هستم که بتونم از ورود جریان به باتری جلوگیری کنم.

          دیدگاه


            #6
            ببینید یه واقعیت اینه که شما با کوپل کردن دینام و موتور و اتصال اونها و حتی کمک یک باتری نمیتونید انتظار داشته باشید که برای شما ایجاد برق کند
            شما یک افت راندمان در دینام دارید ، یک افت راندمان در موتور ، یک افت راندمان در ترانسفورماتور ، یک افت راندمان در آفتامات ، یک افت راندمان در دیود های رکتیفایر دینام ( که البته برداشت میکنم آنها رو حذف کردید) ، فرکانس کاری شما بالاتر از استاندارد ترانسفورماتور هست و باعث تلفات فوکو و هسته و هیسترزیس و ... و در نهایت افت راندمان بخاطر افت مقاومتی سیمهای روتور و استاتور و ترانسفورماتور و ... دارید
            اگر قصد در دسترس داشتن برق متناوب 220 در خارج از شهر را دارید این راهش نیست ، یک اینورتر قیمتش به مراتب از تجهیزات شما پایینتر و با پروتکشن ها و راندمان معقولی این کار را برای شما انجام میدهد
            اما گر میخواهید این روش خود را ادامه دهید در ایده آل ترین حالت دینام انرژی خود را به موتور میدهد و موتور دینام را میچرخاند و در نهایت شاهد کاهش دور موتور و دینام تا توقف انها میشوید

            دیدگاه


              #7
              ممنون بابت پاسخگویی دوست عزیز، اما من در حال حاضر حدود ۱۱۰ وات خروجی داشتم و احتمالا حدود ۳۰ وات مصرفی. و برای کاهش اثرات افزایش فرکانس از هسته بزرگتر که در حالت عادی توان بسیار بالاتری رو داره استفاده کردم(حدود ۱۸ درصد اتلاف در ترانس دارم) برادر من با این کاری که انجام دادم کلی مباحث رو یاد گرفتم و امیدوارم که بازم بتونم یاد بگیرم اما واقعیتش الان چالش هست برام اما عقلایی و اقتصادی نیست اگر بتونید کمک کنید ممنون میشم.

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X