اگه نیاز به دور ثابت باشه به ولتاژ dc نیاز داری
اگه سیم پیچ رو اتصال کوتاه کنی و یا مقاومتی راه اندازی کنی نیازی به ولتاژ dc نیست البته دور سنکرون نیست
اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
البته بهتره موتوره سنکرون رو با اتصال کوتاه مدار روتور راه اندازی نکنی چون بعد از1 ثانیه باید بندازیش دور! سیم پیچی فیلدت میسوزه!شک نکن
این حرف شما هیچ منبع علمی نداره
اصلن زمانی که موتور رو طراحی میکنن اون جریان بسیار بالای که توی رتور جاری میشه محاسبه شده و سطح مقطع هم بر اساس همون محاسبه شده و جای هیچ نگرانی نیست
ینابراین
بهتره موتور رو جهت راه اندازی به صورت مقاومت راه انداز یا اتصال کوتاه راه اندازی کنی و به هیچ عنوان نکران نباش چون به موتور آسیبی نمیرسه شک نکن
اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
این حرف شما هیچ منبع علمی نداره
اصلن زمانی که موتور رو طراحی میکنن اون جریان بسیار بالای که توی رتور جاری میشه محاسبه شده و سطح مقطع هم بر اساس همون محاسبه شده و جای هیچ نگرانی نیست
ینابراین
بهتره موتور رو جهت راه اندازی به صورت مقاومت راه انداز یا اتصال کوتاه راه اندازی کنی و به هیچ عنوان نکران نباش چون به موتور آسیبی نمیرسه شک نکن
موتورهای سنکرون که به صورت آسنکرون راه اندازی میشند روتور قفس سنجابی یا سیمپیچی مجزا دارند که هیچ ربطی به سیمپیچی فیلد ندارند. در هنگام راه اندازی فیلد رو مدار باز می کنند و در لغزش پایین مداره تحریک رو وصل می کنند.
شما با فیلد راه بنداز
من تازه ماشین 3 پاس کردم ! ( البته اگه بکنم )
موتور سنکرون یه سیم پیچ استاتور داشت و یه سیم پیچ روتور
منم یه سوال بی ربط دارم :
موتور کولر ما نمی دونم چه مرگشه
اویل کار نمیکرد و لی چن بار که با دست می چرخوندی کار میکرد
حالا اصلا نمی چرخه و حتی روتورش هم قفل میکنه ( یه دینام آی هم داشت دقیقا این طوریه )
موتورهای سنکرون که به صورت آسنکرون راه اندازی میشند روتور قفس سنجابی یا سیمپیچی مجزا دارند که هیچ ربطی به سیمپیچی فیلد ندارند. در هنگام راه اندازی فیلد رو مدار باز می کنند و در لغزش پایین مداره تحریک رو وصل می کنند.
شما با فیلد راه بنداز
سلام
منظور جناب پژوهان از سیم پیچ فیلد همون سیم پیچی میدان یا تحریکمون هست دیگه. درست نمیگم؟
تقریبا همه روتورهای سنکرون اضافه بر dc یک روتور قفسه ای هم دارند یه سری میله های آلومینیومی هستش بهش damper یا سیم پیچی میرا کننده هم میگن حتی اگه ندیدیش مطمئن باش که تو هسته جاش دادند.
که روش راه اندازیشم به این صورته که سیم پیچی میدان (فیلد) رو از dc جدا می کنیم و اتصال کوتاهش می کنیم (جناب باقرانی هم فکر کنم به همین اشاره داشتند). بعد به استاتورمون وقتی بار به شفت موتور وصل نیست ولتاژ میدیم تا روتورمون سرعت بگیره و به نزدیک سرعت سنکرون برسه به نزدیکای سرعت سنکرون که رسید dc رو وصل می کنیم حالا سرعت موتور میرسه به سنکرون.
جناب پژوهان من متوجه نیستم که چرا شما گفتید فیلد رو مدار باز میکنند، منظورتون اینه که از منبع dc باز می کنیم؟ یا اینکه کلا من اشتباه می کنم؟
نوشته اصلی توسط mehrdadgh
منم یه سوال بی ربط دارم :
موتور کولر ما نمی دونم چه مرگشه
اویل کار نمیکرد و لی چن بار که با دست می چرخوندی کار میکرد
حالا اصلا نمی چرخه و حتی روتورش هم قفل میکنه ( یه دینام آی هم داشت دقیقا این طوریه )
اینا چه شونه ؟
کسی میتونه توضیح بده
اون که اوایل خودش اتومات کار نمی کرد و وقتی با دست می چرخوندیش راه می افتاد به احتمال زیاد سیم پیچ راه اندازت سوخته یا اینکه راه اندازت از کلید گریز از مرکز جدا شده یا شایدم اصلا فنر گریز از مرکز در رفته باشه. شایدم نکنه تسمه سفته؟ تسمه رو در بیار ببین موتور فن کار می کنه؟ اگه کار کرد که یا همون تسمه سفت بوده یا اگه سفت نیست و با دراوردن تسمه موتور راه افتاد موتورت نیم سوز شده یا اینکه اگه موتورت خازن راه انداز داره (تو موتورای سه چهارم اسب بخار 3/4 hp خازن دارن) به احتمال خیلی زیاد خازنه مشکل پیدا کرده یا سوخته یا سیماش دراومده.
فیلد= میدان ... سیمپیچی فیلد= سیم پیچی که میدان تولید میکنه
جناب پژوهان من متوجه نیستم که چرا شما گفتید فیلد رو مدار باز میکنند، منظورتون اینه که از منبع dc باز می کنیم؟ یا اینکه کلا من اشتباه می کنم؟
کلا باز می کنند چون موقع راه اندازی -زمانی که موتور به صورت آسنکرون کار میکنه- در صورتی که اتصال کوتاه باشه جریان خیلی زیادی داخلش شروع به گردش میکنه و ...
کلا باز می کنند چون موقع راه اندازی -زمانی که موتور به صورت آسنکرون کار میکنه- در صورتی که اتصال کوتاه باشه جریان خیلی زیادی داخلش شروع به گردش میکنه و ...
تو رنج های کوچک شاید این کار رو بکنند یا تو رنج بزرگ رو کاغذ جواب بده اما تو عمل برای ماشین های سنکرون سیم پیچ میدان رو در حین راه اندازی مدار باز نمی کنند که این کار باعث القای ولتاژ بزرگی در هنگام راه اندازی میشه و صدمه میزنه. با اتصال کوتاه کردن دیگه این ولتاژ بزرگ رو نداریم و اون جریانی هم که شما ازش صحبت کردید نه تنها خطرناک نیست بلکه برای افزایش گشتاور راه اندازی موتور ضروری هم هست. تو پست قبلی عرض کردم اکثر یا بهتر بگم همه موتورهای سنکرون تو روتورشون سیم پیچی میراکننده دارند (به خاطر همین موضوع و ...) درواقع کاملا با صحبت های جناب باقرانی تو پست چهارم این تاپیک موافقم
فیلد= میدان ... سیمپیچی فیلد= سیم پیچی که میدان تولید میکنه کلا باز می کنند چون موقع راه اندازی -زمانی که موتور به صورت آسنکرون کار میکنه- در صورتی که اتصال کوتاه باشه جریان خیلی زیادی داخلش شروع به گردش میکنه و ...
اگه منبع داری بسم ا... :mrgreen:
اگه نداری یه نمونه از موتور رو نشون بده یا عکس بیار یا بگو کجا استفاده داره :bye
حتی توی هیچ کتاب ماشین ی هم راجع به این سیم پیچ فیلد یه اشاره کوچیک هم نشده :mrgreen:
فک کنم موتور dc رو با ac اشتباه گرفتی :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
اگه منبع داری بسم ا... :mrgreen:
اگه نداری یه نمونه از موتور رو نشون بده یا عکس بیار یا بگو کجا استفاده داره :bye
حتی توی هیچ کتاب ماشین ی هم راجع به این سیم پیچ فیلد یه اشاره کوچیک هم نشده :mrgreen:
فک کنم موتور dc رو با ac اشتباه گرفتی :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ادعایی نیست .ولتاژ القایی با توجه به سیمپیچی دمپر(همون میله های اتصال کوتاه) خیلی کمه !! شما با اتصال کوتاه راه بنداز. موفق باشید!!!
[glow=red,2,300]امان از این همه دانشمند!!! لازمه فقط سرچ کنید! Synchronous machine field winding [/glow]
خب خدا رو شکر که مسئله حل شد و ما قراره از این به بعد با اتصال کوتاه ماشین رو راه بندازیم، شما هم مدار باز میکنی دیگه!!! کما اینکه حتما تا الانم این کار رو کردید...
به هر حال هنوزم سر حرفم هستم ولی همونطور که شما هم فرمودید ادعایی نیست! کی اهمیت میده چجوری قراره موتور راه بیوفته بغیر از خود موتور که قراره نابود شه؟
انشاالله هممون موفق باشیم !!!
به نظر شما اگه توی موتور رتور سیم پیچی شده : مدار رتور اتصال کوتاه بشه چه اتفاقی می افته
سیم پیچ فیلد که شما به نظرت میاد اسمش گول زننده است و فک می کنی چند میلی آمپر جریان میخاد اما به نسبت قدرت موتور جریان خیلی بالایی داره
راه انداز مقاومتی در موتور های رتور سیم پیچی شده هم یه نمونه دیگه است
عملا شما سیم پیچ رو اتصال کوتاه می کنی
من هنوز هم نفهمیدم توی کدوم موتور شما چنین برخوردی داشتی
من یه دونه از موتور ها رو مدار قدرتشو دیدم
موتوره 22 کیلو وات بود و کنتاکتور مدار رتور 400 آمپری بود اونم 2 تا پله ای راه اندازی می شد
البته به صورت راه انداز مقاومتی استارت میشد
اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
دیدگاه