اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بازده موتور AC بیشتره یا DC?

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

    خوب میشه بگی چطوریه که فاز آدمو میگیره و لی نول نه! البته من فکر کنم نول هم میگیره! نیمدونم :redface:

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

      نوشته اصلی توسط arvinfx
      خوب میشه بگی چطوریه که فاز آدمو میگیره و لی نول نه! البته من فکر کنم نول هم میگیره! نیمدونم :redface:
      فاز بیشتر دوستت داره اینه که میگیردت :mrgreen: نول هم وقتایی که شبکه نامتعادله مقداری ولتاژ داره و حتی بعضا ممکنه ولتاژش هم زیاد باشه و باعث برق گرفتگی بشه.
      خودم تا حالا به نول دست نزدم می خوای امتحان کن ببین برق داره یا نه. جدی میگم
      HELLO WORLD

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

        سلام-بازه = نسبت توان اخذ شده بر توان داده شده حالا برای بدست اوردن بازده موتور ولتاژورودی لازمه جریان ورودی لازمه COSφ لازمه ازحاصل ضرب اینها درهم توان ورودی بدست میاد.P1=V.I.COSφروی موتورخودموتورهم توان روزده که یا برحسب اسب بخاره یا خودکیلو وات که اگر اسب بخار بود ان را در736یا746ضرب میکنی توان خروجی هم بدست میاد.ازتقسیم اینها راندمان بدست میاد که بر حسب درصد هست.
        اما به نظر شما COSφ چطوری بدست میاد.زاویه بین ولتاژوجریان یا زاویه بین توان اکتیو وراکتیو را COSφ میگن فرقی هم با هم ندارند.حالا راندمان خوب کیه؟وقتی که زاویه بین توان اکتیو با راکتیو0درجه باشه مثل مقاومت اهمی.درموتورهابه خاطر وجود گشتاور نمیشه زاویه بین توان اکتیو وراکتیو یکی باشه چون گشتاوری صورت نمی گیره دقیقا مثل موتور تکفازی که هیچ عامل راه اندازی نداشته باشه( تئوری دو میدانی لبلان)به خاطر همینه که درموتورهای القایی یاACتکفاز ازعناصری مثل خازن مثل بیشتر کردن نسبت مقاومت القایی به اهمی یا برعکس ویا اینکه ایجادیک شکاف بر رو هسته موتور و....استفاده میکنند.خازن برای ایجاد اختلاف فاز بین ولتاژوجریان درموتورتکفازمثل کولر)بکار میره البته این اختلاف فاز90درجه خالص نیست (درهنگام راه انداز).
        ادامه بحث بخاطر اینکه درجریان DCفرکانس صفر است پس راکتانس ما صفرمیشود ومقاومت اهمی سیم پیچها در مدار باقی می ماد گشتاور راه اندازی خوبی را بخاطر اهمی بودن ایجاد میکند ولی درادامه با زیر بار قرار گرفتن این موتور تلفات افزایش یافته و در نتیجه مصرف برق بالا تر میره چون درحالتی که موتور مقاومتی کار میکنه کل توان شبکه را دریافت میکنه وبه شبکه چیزی پس نمیده یعنی درواقع هزینه مصرف را به شما تحمیل میکنه درصورتی که توان راکتیو درنیم سیکل ازشبکه گرفته شده ودرنیم سیکل دیگر به شبکه تحویل داده میشه ازطرفی ایجادضریب قدرت یک به خاطر مثال بالامناسب نیست وامروزه صحبت ازضریب قدرت اقتصادی که یک نبوده وشرایط اقتصادی وتجهیزات ومصرف برق دریک ساعت را درنظر میگیرد.بازده ای موتورACنسبت به نوع خودش درDCبهتراست.ضمن اینکه موتورهای القایی به اسب توان صنعت مشهورند بخاطر اینکه بیش از90درصد موتورهای مورد استفاده درصنعت جهان هستند برای بدست اوردن جریان دوسم پیچ یک موتورکولر اول جریان و ولتاژخط را اندازه گیری میکنی بعدازقانون تقسیم جریان استفاده میکنی اگه کتاب مدارهای الکتریکی را هم خوندی چه بهتر یک شاخه خازن با سلف داری که موازی با یه شاخه سلفی دیگه هست.امپدانس شاخه را بدست میاری توان شاخه هارا حساب میکنی بعد KWHرا حساب میکنی.
        در این دنیا فقط محال،محال است

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

          نوشته اصلی توسط hamed125
          اما به نظر شما COSφ چطوری بدست میاد.زاویه بین ولتاژوجریان یا زاویه بین توان اکتیو وراکتیو را COSφ میگن فرقی هم با هم ندارند.حالا راندمان خوب کیه؟وقتی که زاویه بین توان اکتیو با راکتیو0درجه باشه مثل مقاومت اهمی.درموتورهابه خاطر وجود گشتاور نمیشه زاویه بین توان اکتیو وراکتیو یکی باشه چون گشتاوری صورت نمی گیره دقیقا مثل موتور تکفازی که هیچ عامل راه اندازی نداشته باشه( تئوری دو میدانی لبلان)به خاطر همینه که درموتورهای القایی یاACتکفاز ازعناصری مثل خازن مثل بیشتر کردن نسبت مقاومت القایی به اهمی یا برعکس ویا اینکه ایجادیک شکاف بر رو هسته موتور و....استفاده میکنند.خازن برای ایجاد اختلاف فاز بین ولتاژوجریان درموتورتکفازمثل کولر)بکار میره البته این اختلاف فاز90درجه خالص نیست (درهنگام راه انداز).
          جناب hamed125 شما که خودتون استاد هستید ولی بهتر بود این دو مطلب قرمز و آبی رو کنار هم نیارید. تو قسمت آبی وقتی صحبت از خازن میکنید این خازن همونطور که خودتون هم بهش اشاره کردید خازن راه انداز هست که یک روش برای راه اندازی موتور تکفاز هست. اما خازنی که کلا مورد بحث ما تو این تاپیک و cosφ هست خازن اصلاح ضریب توانه که به بدنه کولر پیچ شده. بهتر بود که یه اشاره به این میکردید که دوستان به اشتباه نیوفتند. البته در کولرهای با توان بالاتر (اصطلاحا کولرهای 6000 و 6500 و بالاتر یا اگه بخوایم به توان بگیم: کولرای سه چهارم اسب بخار) خازن راه انداز برای افزایش دادن گشتاور راه اندازی با سیم پیچی استارت سری میشه و بعد از راه اندازی (یا مثلا وقتی که سرعت موتور به 75% مقدار نامی رسید) هم سیم پیچی راه انداز و هم خازن به وسیله ی کلید گریز از مرکز از مدار خارج میشند. ولی در کولر هایی که توانشون کمتره خازن راه انداز ندارند فقط سیم پیچ راه انداز دارند.

          arvinfx جان اتفاقا چون این دوستمون اشاره به ایجاد شکاف و چاک هم کردند بد نیست بدونید که واترپمپ به خاطر وجود همین چاک هست که راه اندازی میشه. روی هر دو قطب استاتورمون یه شکاف هست که از توش یه حلقه مسی رد کردند.
          تو شکل اونجا که نوشته copper ring همون حلقه مسیه

          یه چیزی تو این مایه هاست :
          http://image.made-in-china.com/4f0j00MBpauKAEAIcm/Shaded-Pole-Motor.jpg

          البته این روش چاک دار کردن برای موتورهای با توان پایینه مثل همین واترپمپ که توانش از 50 وات هم کمتره.
          HELLO WORLD

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

            سلام پسر خوب
            ( این پیغام رو خصوصی برات فرستادم ولی سیستم پیغام داد که صندوقت پره اولش از توضیحاتت تشکر کردم ولی اینجا برات مینویسم)

            میشه اون کتاب کلهر رو کامل برام بفرستی؟
            یه سوال دیگم داشتم در واقع یه پروژس :

            مجتمع ما 3 تا موتور آسانسور داره و 2 تا پمپ گردن کلفت آب برای شوفاژ. ولی بانک خازنی نداریم! از مدیر ساختمون پرسیدم گفت خازن گرونه بود نزاشتیم :eek:
            قبض برقو گرفتم دیدم حدود %60 تا 80% توانی که داریم مصرف میکنیم راکتیو هستش! گفتم باید دستبکار بشم خودم خازن بزارم. :biggrin:
            ( البته اگر درست حدث زده باشم :redface: ) میخاستم یه خازن بزارمسر کونتور گفتم این موتورا که همه با هم همیشه روشن نیست که! پس فکر کنم بهتره برای هر موتور یه خازن بزارم. نظرت چیه؟
            حالا مشکل اینه که کسینوس فی متر ندارم ! ولی هم اهم متر دارم هم سلف متریه فرمولم پیدا کردم که میگه کسینوس فی برابر است با امپدانس تقسیم بر مقاومت اندوکدانس سیم پیچ با همین فرمول میشه کسینوس فی رو یافت؟

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

              نوشته اصلی توسط arvinfx
              سلام پسر خوب
              ( این پیغام رو خصوصی برات فرستادم ولی سیستم پیغام داد که صندوقت پره اولش از توضیحاتت تشکر کردم ولی اینجا برات مینویسم)

              میشه اون کتاب کلهر رو کامل برام بفرستی؟
              یه سوال دیگم داشتم در واقع یه پروژس :

              مجتمع ما 3 تا موتور آسانسور داره و 2 تا پمپ گردن کلفت آب برای شوفاژ. ولی بانک خازنی نداریم! از مدیر ساختمون پرسیدم گفت خازن گرونه بود نزاشتیم :eek:
              قبض برقو گرفتم دیدم حدود %60 تا 80% توانی که داریم مصرف میکنیم راکتیو هستش! گفتم باید دستبکار بشم خودم خازن بزارم. :biggrin:
              ( البته اگر درست حدث زده باشم :redface: ) میخاستم یه خازن بزارمسر کونتور گفتم این موتورا که همه با هم همیشه روشن نیست که! پس فکر کنم بهتره برای هر موتور یه خازن بزارم. نظرت چیه؟
              حالا مشکل اینه که کسینوس فی متر ندارم ! ولی هم اهم متر دارم هم سلف متریه فرمولم پیدا کردم که میگه کسینوس فی برابر است با امپدانس تقسیم بر مقاومت اندوکدانس سیم پیچ با همین فرمول میشه کسینوس فی رو یافت؟

              آخ یادش به خیر این تاپیک :biggrin:
              صحبت از پر بودن پیغام خصوصی نکن که صاحب سایت میاد بیرونمون میکنه! راستش اصلا حوصله ندارم برم صندوقمو (!) خالی کنم. نمیدونم چرا یاد سهمیه بندی بنزین میوفتم!
              نه آروین جان نمیشه کتاب رو بذارم (چه رک :mrgreen. آخه من هم که pdf کتاب رو دارم خود کتاب رو هم دارم. pdf ش رو هم فقط برای گذاشتن چند تا از صفحه هاش برای بچه ها که مطالعه کنند نگه داشتم. (توجه نمودی؟!! چند تا صفحه :mrgreen قانون کپی رایت و از این حرفا! هرچند تو اینترنت ریخته کافیه سرچ کنی.
              به نظر من بهتره بانک خازنی بذاری که هروقت موتوری خاموش شد سوئیچ کنه رو خازن کمتر (یعنی یه سری خازن رو حذف کنه) و هر وقت یه موتور روشن شد یه پله خازن رو بیشتر کنه. چون اگه خازن ثابت بذاری بعد یه دفعه موتورها خاموش بشند سطح ولتاژت میره بالا دستگاهها صدمه می بینند
              نمیدونم روشی که خودتون میگید یعنی گذاشتن خازن برای تک تک موتور ها از نظر قیمت به صرفه هست یا نه. یا اصلا شدنیه یا نه! بهتره کسایی که تجربه دارند در این مورد نظر بدند. شاید آقای باقرانی بتونند بهتر راهنمایی کنند. اگه این روش شدنی باشه که روش خوبیه.
              با وجود 60 تا 80 درصدی که گفتی فکر نکنم به چیزی جز خازن گذاری نیاز باشه فکر کنی! مدیر ساختمون شما هم مثل مال ما جلو پاشو فقط میبینه. خب اگه تا این حد پول مفت دارین هر ماه میدید طی چند ماه پول خازنا درمیاد.

              حالا مشکل اینه که کسینوس فی متر ندارم ! ولی هم اهم متر دارم هم سلف متریه فرمولم پیدا کردم که میگه کسینوس فی برابر است با امپدانس تقسیم بر مقاومت اندوکدانس سیم پیچ با همین فرمول میشه کسینوس فی رو یافت؟
              آره این فرمول جواب میده. اگه کسینوس فی متر داشتی از فرمول توان ظاهری تقسیم بر توان اکتیو هم جواب میداد.
              S=P+jQ
              &
              Z=R+jX
              اما سلف رو که اندازه گرفتی ضرب کن در 314.
              یه سوال : امپدانس متر هم داریم؟ اگه داشتیم دیگه نیاز نبود به توان 2 برسونیم بعد رادیکال بگیریم!
              راستی چرا قهر میکنی اگه کارت گیره خودم میگردم برات لینک کتاب رو پیدا می کنم. این کار فکر نکنم برا من شرعا (!) اشکال داشته باشه
              HELLO WORLD

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                نوشته اصلی توسط elec-boy
                آخ یادش به خیر این تاپیک :biggrin:
                صحبت از پر بودن پیغام خصوصی نکن که صاحب سایت میاد بیرونمون میکنه! راستش اصلا حوصله ندارم برم صندوقمو (!) خالی کنم. نمیدونم چرا یاد سهمیه بندی بنزین میوفتم!
                نه آروین جان نمیشه کتاب رو بذارم (چه رک :mrgreen. آخه من هم که pdf کتاب رو دارم خود کتاب رو هم دارم. pdf ش رو هم فقط برای گذاشتن چند تا از صفحه هاش برای بچه ها که مطالعه کنند نگه داشتم. (توجه نمودی؟!! چند تا صفحه :mrgreen قانون کپی رایت و از این حرفا! هرچند تو اینترنت ریخته کافیه سرچ کنی.
                به نظر من بهتره بانک خازنی بذاری که هروقت موتوری خاموش شد سوئیچ کنه رو خازن کمتر (یعنی یه سری خازن رو حذف کنه) و هر وقت یه موتور روشن شد یه پله خازن رو بیشتر کنه. چون اگه خازن ثابت بذاری بعد یه دفعه موتورها خاموش بشند سطح ولتاژت میره بالا دستگاهها صدمه می بینند
                نمیدونم روشی که خودتون میگید یعنی گذاشتن خازن برای تک تک موتور ها از نظر قیمت به صرفه هست یا نه. یا اصلا شدنیه یا نه! بهتره کسایی که تجربه دارند در این مورد نظر بدند. شاید آقای باقرانی بتونند بهتر راهنمایی کنند. اگه این روش شدنی باشه که روش خوبیه.
                با وجود 60 تا 80 درصدی که گفتی فکر نکنم به چیزی جز خازن گذاری نیاز باشه فکر کنی! مدیر ساختمون شما هم مثل مال ما جلو پاشو فقط میبینه. خب اگه تا این حد پول مفت دارین هر ماه میدید طی چند ماه پول خازنا درمیاد.
                آره این فرمول جواب میده. اگه کسینوس فی متر داشتی از فرمول توان ظاهری تقسیم بر توان اکتیو هم جواب میداد.
                S=P+jQ
                &
                Z=R+jX
                اما سلف رو که اندازه گرفتی ضرب کن در 314.
                یه سوال : امپدانس متر هم داریم؟ اگه داشتیم دیگه نیاز نبود به توان 2 برسونیم بعد رادیکال بگیریم!
                راستی چرا قهر میکنی اگه کارت گیره خودم میگردم برات لینک کتاب رو پیدا می کنم. این کار فکر نکنم برا من شرعا (!) اشکال داشته باشه
                آره واقا" 2 -3 بار این تاپیکو خوندم خیلی تاپیک پر باریه
                پس حله با یه مولتی متر مقدار خازن رو میشه در آورد! :mrgreen:

                نه امپدانس متر ندارم. دمت گرم مشکلی نیست پیداش میکنم کتابو مشکل شرعیشم بیفیه گردن خودم :biggrin:

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                  دوستان عزیز در مورد خازن ثابت باید بگم یکی از روشهای اصلاح ضریب قدرت خازن های ثابت است که معلومه هزینش بالاتر از بانک خازن خواهد شد
                  در مورد فرمول هایی که برای محاسبه کسینوس فی نوشتید در مورد موتور قابل اجرا نیست چون اندوکتانس موتور در حالت کار با حالت خاموشی کاملا متفاوت است حتی مقدار کسینوس فی در حالت بار کامل و بی باری خیلی با هم متفاوت است.
                  اگر کسینوس فی متر ندارید بهترین راه استفاده از خازن های با ظرفیت کم و اندازه گیری جریان موتور (در حالت زیر بار) است
                  به این صورت که آنقدر خازن به موتور اضافه کنید تا دیگر جریان موتور کاهش پیدا نکند در این حالت مقدار کسینوس فی حدود 1 خواهد شد
                  البته مقدار کسینوس فی 1 می تواند به علت رزوناس افزایش ولتاژ ایجاد کند که همواره مقدار آنرا پایین تر از 1 نگه می دارند چیزی حدود 0.92 تا 0.97

                  در مورد کتاب هم یه پیشنهاد برادرانه دارم
                  برو کتاب رو بخر خودت رو بذار جای نویسنده و ناشر اگه راضی بودی دانلود کن.

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                    نوشته اصلی توسط jalal gilani
                    در مورد فرمول هایی که برای محاسبه کسینوس فی نوشتید در مورد موتور قابل اجرا نیست چون اندوکتانس موتور در حالت کار با حالت خاموشی کاملا متفاوت است حتی مقدار کسینوس فی در حالت بار کامل و بی باری خیلی با هم متفاوت است.
                    بله در حالت روشن و خاموش بودن فرق میکنه. بحث لغزش و این حرفا پیش میاد. در حالت خاموش بودن امپدانس کمتری رو داریم.
                    فکر نکنم ایشون برای آسانسورشون گفته باشند که خازن میذارن! مقدار آبی هم که یه پمپ میکشه ثابته بنابراین میتونند درحالت بارکامل (!) که قاعدتا موتور هم روشنه مقدار امپدانس موتور رو اندازه بگیرند.
                    اصلا موتور خاموش باشه که توان راکتیوش کجا بود!؟
                    هرچند آروین جان بانک خازنی بذاری این حرفا هم نیست هرچه قدر ساختمان توان راکتیو بخواد بهت میده. برای محاسبه مقدار خازن هم برای اینکه پول زیاد برای خازن ندی 2 تا راه داری یکی اینکه حساب کنی موتورها در مجموع چقدر توان راکتیو مصرف می کنند (با همین روش هایی که گفته شد). یکی هم اینکه روی قبض های ماه هایی که پمپ های شوفاژتون روشنه نگاه کن اگه مقدار توان تو یه رنج مساوی باشه همون رو برای خازن گذاری محاسبه کن
                    HELLO WORLD

                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                      سلام
                      بستگی به موتور ac یا dc داره یک موتور Ac تکفاز بازده ش خیلی کمه حدود 30 درصد که اونم به دلیل میدان مخالف میدان اصلیه که وجود داره ولی اگه موتور سه فاز در مقایسه با موتور دیسی بازدش بالاتره جون تلفات موجود در جاروبک ها و جرقه ها در موتور دیسی بازده رو پایین میاره بازده موتور سه فاز بالای 70 درصده ولی اگه ماشین دیسی از نوع براشلس باشه بازدش از همه موتورهای فوق الذکز بالاتره

                      دیدگاه


                        #41
                        پاسخ : بازده موتور AC بیشتره یا DC?

                        ببینم میشه موتور های سه فاز رو همین کار رو کرد؟ چون توان راکتیو رو میاره پاییین؟؟؟
                        بعدشم کی گفته موتور DC قدرتشون کمه؟؟ شما با استارت ماشین برخود کردین؟؟؟؟ قدرتش بی نهایته ما تو سر کار 6 نفر افتادیم سر یه استارت ماشین دست هممون پیچ خورد(تجربه خیلی بدی بود) با خودم گفتم خوب استارت ماشین 50A میکشه باید قدرتش بالا باشه نه؟ حالا دوباره دست به کار شدیم یه استارت موتور هوندا رو ورداشتیم ریختیم سرش ایندفه استارت کم نیاورد باتری کم آورد اومدیم یه باتری زانتیا 74A بهش زدیم این دفه خود استارت سوخت!!!!
                        (از من میشنوید با استارت موتور و ماشین شوخی نکنید قدرتشون خیلی زیاده!!!)
                        بگذریم بریم سراغ موتور AC:
                        من هر چی بگی رو تک نفره نگه داشتم بجز موتور سه فاز!!!!! موتو ماشین رخت شویی،کولر،سبزی خورد کن و... هیچ کدومشون مثل موتور استارت DC نمیشن اونا قدرتشون مثل موتور سه فازه شایدم قوی تر!!!!!!!!

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X