اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

برق سه فاز؟؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    برق سه فاز؟؟

    یه سوال ابتدایی داشتم
    میشه تفاوت برق تک فاز و سه فاز رو شرح بدین
    و
    تفاوت دستکاه های سه فاز و تک فاز رو بگین؟

    سه تا سیم داره یا 4 تا؟؟
    تاجایی که من دیدم 3تا بود اما چرا سه فاز میگن؟

    #2
    پاسخ : برق سه فاز؟؟

    تا اونجایی که یادم هست
    برق سه فاز 3تا سیم فاز داره و یک نول
    برخلاف برق تک فاز که فقط یک فاز داره
    و ولتاژش هم یه مقدار بیشتری از تک فازه که متاسفانه یادم نیست چه قد بور!

    در مورد دستگاهها هم

    توضیح در مورد موتور سه فاز
    موتورهای AC سه فاز [برگرفته شده از ویکی پدیا] :mrgreen:

    برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده میآ‌شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان، استفاده میآ‌کنند. اغلب، روتور شامل تعدادی هادیآ‌های مسی است که در فولاد قرار داده شدهآ‌اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادیآ‌ها القای جریان میآ‌کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب میآ‌شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید.

    این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با سرعتی کمتر از بسامد منبع تغذیه اعمالی به موتور، بچرخد، چرا که در غیر این صورت میدان متعادل کنندهآ‌های در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچهای روتور جریان میدان جدایی اعمال میآ‌شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور همآ‌زمان وجود دارد، موتور به صورت همآ‌زمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز، به گردش در میآ‌آید. موتورهای همآ‌زمان (سنکرون) را میآ‌توانیم به عنوان مولد جریان هم بکار برد.

    سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش، یا اختلاف در سرعت چرخش بین چرخانه و میدان ایستانه، گشتاور تولیدی موتور را تعیین میآ‌کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را میآ‌توان با داشتن دسته سیم پیچها یا قطبهایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر میآ‌کند، ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت الکترونیک قدرت میآ‌توانیم با تغییر دادن بسامد منبع تغذیه، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم.
    خدایا چگونه زیستن را به من بیاموز ، چگونه مردن را خود خواهم آموخت
    "دکتر علی شریعتی"

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : برق سه فاز؟؟

      بخاطر مسایلی میان در روی روتور ژنراتور 3 دسته سیم پیچ با زاویه 120 درجه قرار میدن ( حتی دینام تریلر ها و حتی سواری پژو ) بنابراین از ژنراتور 3 تا سیم خارج میشه که با هم 120 درجه اختلاف فاز دارن

      این اختلاف فاز تو قسمت برق قدرت کمک زیادی میکنه در یک موتور در هر دور روتور سه نیرو وارد میشه ( به عنوان مثال متور احتراقی 3 سیلندر 100 اسب در مقایسه تک سیلندر 100 اسب خیلی نرم تر کار می کند ---------- و توزیع نیرو یکنواخت هست و تنش روی میلنگ خیلی کمتر هست و بازدهی بیشتر و حجم و وزن کل موتور کمتر ) و در یکسو سازی و تولید برق دی سی برق خروجی خیلی صافتر میشه ( توزیع یک نواخت )
      حتی اگر 5 فاز یا 10 فاز یا 20 فاز هم بشه خیلی عالی میشه ولی انتقال و مدیریتش تا همون سه فاز میصرفه
      تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
      داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : برق سه فاز؟؟

        نوشته اصلی توسط saeedgreat
        تا اونجایی که یادم هست
        برق سه فاز 3تا سیم فاز داره و یک نول
        برخلاف برق تک فاز که فقط یک فاز داره
        و ولتاژش هم یه مقدار بیشتری از تک فازه که متاسفانه یادم نیست چه قد بور!

        در مورد دستگاهها هم

        توضیح در مورد موتور سه فاز
        موتورهای AC سه فاز [برگرفته شده از ویکی پدیا] :mrgreen:

        برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده می‌شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان، استفاده می‌کنند. اغلب، روتور شامل تعدادی هادی‌های مسی است که در فولاد قرار داده شده‌اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادی‌ها القای جریان می‌کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می‌شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید.

        این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با سرعتی کمتر از بسامد منبع تغذیه اعمالی به موتور، بچرخد، چرا که در غیر این صورت میدان متعادل کننده‌های در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچهای روتور جریان میدان جدایی اعمال می‌شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور هم‌زمان وجود دارد، موتور به صورت هم‌زمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز، به گردش در می‌آید. موتورهای هم‌زمان (سنکرون) را می‌توانیم به عنوان مولد جریان هم بکار برد.

        سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش، یا اختلاف در سرعت چرخش بین چرخانه و میدان ایستانه، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می‌کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را می‌توان با داشتن دسته سیم پیچها یا قطبهایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می‌کند، ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت الکترونیک قدرت می‌توانیم با تغییر دادن بسامد منبع تغذیه، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم.
        تاجایی که من دیدیم و میدونم تو برق سه فاز سه تا سیم داریم نه 4 تا

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : برق سه فاز؟؟

          فهمیدم
          تو برق سه فاز فقط سه تا سیم داریم که هر سه فاز هستن که هر کدوم با هم 120 درجه اختلاف دارن

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : برق سه فاز؟؟

            با سلام
            ببین دوست عزیز تو نیروگاه پس از تولید برق سه فاز که با هم 120 درجه اختلاف فاز دارن ( این اختلاف فاز رابطه مستقیم داره با شکل قرار گیری سیم پیچ ها در ژنراتور )
            این سه فاز تولید شده برای انتقال به ترانس افزاینده وصل میشه ( تا اینجا فقط سه تا کابل )
            بعد انتقال این سه تا کابل برای کاهش ولتاژ ( بره مصرف کننده ) به ترانس کاهنده متصل میشه ( همون ترانس های سر کوچه :biggrin
            حالا نکته مهم اینجاست
            اتصال ثانویه ترانس های کاهنده به صورت ستاره بسته میشه که بتونن یه سیم نول رو از ترانس بگیرن , چرا ؟ چون مصرف کننده های ما به یک سیم نول نیاز داره
            پس این سیم نول از اینجا میاد

            حالا اگه از این شبکه یک سیم نول و یک سیم فاز ( فرقی نمیکنه کدوم یک از سه فاز ) بگیریم میشه تک فاز
            از سختی نترس! این سختی هاست که جایگاه و مقام انسان را بالا میبرد...

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : برق سه فاز؟؟

              نوشته اصلی توسط shahin2222
              با سلام
              ببین دوست عزیز تو نیروگاه پس از تولید برق سه فاز که با هم 120 درجه اختلاف فاز دارن ( این اختلاف فاز رابطه مستقیم داره با شکل قرار گیری سیم پیچ ها در ژنراتور )
              این سه فاز تولید شده برای انتقال به ترانس افزاینده وصل میشه ( تا اینجا فقط سه تا کابل )
              بعد انتقال این سه تا کابل برای کاهش ولتاژ ( بره مصرف کننده ) به ترانس کاهنده متصل میشه ( همون ترانس های سر کوچه :biggrin
              حالا نکته مهم اینجاست
              اتصال ثانویه ترانس های کاهنده به صورت ستاره بسته میشه که بتونن یه سیم نول رو از ترانس بگیرن , چرا ؟ چون مصرف کننده های ما به یک سیم نول نیاز داره
              پس این سیم نول از اینجا میاد

              حالا اگه از این شبکه یک سیم نول و یک سیم فاز ( فرقی نمیکنه کدوم یک از سه فاز ) بگیریم میشه تک فاز
              ممنون
              منظور من از برق سه فاز برقی که تو کارگاه ها برای راه اندازی دستگاه هایی مثل جوش و برش استفاده میشه
              که فقط سه تا سیم فاز دارن و نول ندارن همون سه تا فازی که شما گفتین چون در این برق سه فاز بار ها متعادلن نیازی به نول نیست
              "البته جمله آخر رو از یه کارشناس ارشد قدرت پرسیدم و گفته"

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : برق سه فاز؟؟

                نوشته اصلی توسط omaxali
                ممنون
                منظور من از برق سه فاز برقی که تو کارگاه ها برای راه اندازی دستگاه هایی مثل جوش و برش استفاده میشه
                که فقط سه تا سیم فاز دارن و نول ندارن همون سه تا فازی که شما گفتین چون در این برق سه فاز بار ها متعادلن نیازی به نول نیست
                "البته جمله آخر رو از یه کارشناس ارشد قدرت پرسیدم و گفته"
                بله درست گفتن
                به جواب رسیدین دیگه ؟؟؟
                از سختی نترس! این سختی هاست که جایگاه و مقام انسان را بالا میبرد...

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : برق سه فاز؟؟

                  دوستان تا حدودی به جواب سوال شما اشاره کردن و اما دلیل استفاده از سه فاز محاسن اون نسبت به تکفازه مثل :

                  - سیستم های سه فاز اقتصادی تر هستند
                  - موتور های سه فاز آسنکرون دارای کوپل راه اندازی هستند ( در حالی که موتور های تکفاز فاقد کوپل راه اندازی بوده نیاز به راه انداز دارند .
                  - ریپل موج خروجی در رکتیفایر های سه فاز کمتر است
                  - توان لحظه ای در سه فاز هیچ گاه صفر نمی شود در حالی که در تکفاز در هر سیکل 4 بار توان لحظه ای صفر خواهیم داشت
                  - ....
                  تویی که مرا در سقوط میبینی،

                  آیا تاکنون اندیشیده ای شاید خود وارونه ایستاده ای!؟

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X