هنگامی که جریان درون هادی با فرکانس خاصی شارش کند یعنی اینکه به ازای نیم دوره تناوب دریک جهت و به ازای نیم دوره دیگر در جهت مخالف شارش می کند حال آنکه جریان در لایه های داخلی هادی باعث بوجود آمدن میدان به دور خود می کنند و زمانی که جهت جریان هادی در حال عوض شدن است طبق قانون لنز میدان با تغییر خود مخالفت می کند و جریانی در خلاف جهت جریان متغیر بوجود می آورد که باعث می شود جریان در وسط هادی تقریبا صفر شود این خاصیت به همین صورت که از مر کز به سطح می رسیم کمتر می شود و با عث می شود که جریان بیشتر در پوسته هادی شارش یابد.
در مدارات آنالوگ:
اثر پوستی و یا skin effect سبب می شود که در فرکانسهای بالا سیم ها و یا حتی مسیرهای مسی از خود مقاومت بالا نشان دهند.
بنظر میرسه در طراحی اولیه یه سری بار مشخص کردن و در نهایت به اون رسیدن
تعریف استاندارد و طراحی اون به یه موضوع بر نمیگرده و دلایل زیادی داره
مثلن سطوح قدرت موتور ها
سطوح ولتاژ
رنج فیوز ها و کلید ها و ....
اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
البته یکی از دلایل دیگری که دوستان به آن اشاره نکردند این است:
در این فرکانس،بیشتری صدمات جانی را خواهیم داشت
اینو هم یه جا دیدم:
عموماً این مطلب پذیرفته شده است که نیکلا تسلا فرکانس 60 هرتز را به عنوان کمترین فرکانسی که منجر به عدم بروز پدیده چشمک زنی قابل مشاهده در روشنایی های خیابان ها می شد، انتخاب کرد.
البته مسلما دلایل زیاد دیگه ای هم باید باشه(اقتصادی و...)
اونچیزی که در دانشگاه یاد میگیرید، "الفبایی" هست برای نوشتن یک "رمان" !!
با سلام به دوستان گلم
50یا 60 بودن فرکانس همانطور که دوستان گفتن یک استاندارد که از محاسبات فراوان بدست اوردن
دوست عزیزام شما میگین200 هرتز میدونی یعنی چه چه جوری میشه این برق رو انتقال داد این مطا لب رو ول می دونی فقط10 عدد اختلاف فرکانس کلی فواید و کلی معایب می تونه داشته باشه تا حالا از خودتون پرسیدین که فرق برق ایرلن که 50 هرتز است با برق خارجیا که60چیهچرا اینطوری انتخاب کردن
بزلین من بگم هرچه قدر فرکانس بالا تر باشه ابعاد وسایل خانگی که دارای موتور می باشند کاهش می یابد ولی افت ولتاژ افزایش می یابد و بر عکس یعنی دولت ایرانبه نفع خودش کار می کند :read:
توی درس بررسی .. دوره دانشگاه یادمه در مورد این موضوع یک رابطه بود که به خطوط انتقال مربوط میشد .درست یادم نیست ولی میدونم مساله اصلی انتقال توان بود. چند سال پیش توی بندر ماهشهر یادمه پر از جنسای زاپنی شده بود میگفتن علتش تغییر سیستم برق زاپن هست که از 50 به 60 تغییر کرده و در پی اون ولتاز خط از 220 به 110 کاهش پیدا کرده که البته دلیل اصلیش کاهش خطر برق گرفتگی بود زاپنی ها رو که میشناسید :job:
این کار بسیار هزینه بر هم هست که از عهده ماها حالا حالاها بر نمیاد
راستی این وسط کلی جنس دسته دوم درجه 1 زاپنی هم نصیب ملت همیشه در صحنه شد
ولتاز خط از 220 به 110 کاهش پیدا کرده که البته دلیل اصلیش کاهش خطر برق گرفتگی بود زاپنی ها رو که میشناسید :job:
این کار بسیار هزینه بر هم هست که از عهده ماها حالا حالاها بر نمیاد
کاهش برق از 220 به 110 ولت هیچ ربطی به کاهش خطر برق گرفتگی ندارد
شما برو خارج :biggrin: دست بزن به فاز و روی زمین خشک بصورت پابرهنه باش ببین چه احساسی میکنی :biggrin:
اگر ولتاژ برق از 60 ولت بیشتر بشه شخص دچار برق گرفتگی میشود
ولی چقدر این برق میتواند خطرناک باشد بستگی به میزان جریانی که از بدن شما میگذرد دارد
شما برو دست بزن به داخل وایر شمع ماشینتون وقتی که روشن
نزدیک به بیست هزار ولت احساس میکنی
ولی دچار خطر برق گرفتگی شدید نمیشوید چونکه جریان پایینه
یا همین شوکر های پلیس
به این دلیل شخص نمیمیره چون جریان پایین
البته در تمام موارد بالا میتونه باعث به هم زدن ریتم تپش قلب بشود
حتی با جریان پایین چون ولتاژ خیلی بالا هست و شخص دچار ایست قلبی بشود
در ضمن ولتاژ 220 از 110 ولت خیلی بهتر چون سبب کاهش هزینه های سیم کشی میشود
ما در حقیقت نسل بعدی و جدید تر هستیم
ما هیچ وقت نباید به سمت 110 بریم
بلکه اگر امکانش بود آنها باید به سمت 220 ولت میرفتند
در مورد 50 هرتز و 60 هرتز امروز توی این تاپیک چیز های جدیدی یاد گرفتم
ممنون :nice:
دوست عزیز همه ما اینجا هستیم تا در کنار هم و با کمک هم بر دانسته های خودمان بیافزاییم و سطح علمی و فنی خودمان و جامعه علمی کشورمان را بالا ببریم.
دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو
گفتم ای عشق من از چیز دگر میترسم گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو
من به گوش تو سخنهای نهان خواهم گفت سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو
قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد در ره دل چه لطیف است سفر هیچ مگو
اینکه بیش از 60 ولت باعث برق گرفتگی میشه که کاملا" واضح هست مساله اصلی "کاهش" خطر برق گرفتگی هست . فکر نکنم نیازی به توضیح تفاوت برق گرفتگی با ولتاژ 20000 ولت و مثلا" 70 ولت باشه. هر دو هم کشنده (با توجه به جریان عبوری) توی اولی جزغاله خواهید شد و دومی ممکنه زنده بمونید . به همین نسبت 220 و 110
برای من هنوز هم واضح نیست که ولتاژ 110 خطر برق گرفتگی کمتری نسبت به 220 داره :mrgreen:
به قول خود شما هم ؛به جریان عبوری برمیگرده
اگر دلیل قانع کننده ای دارید ؛ بفرمائید تا من توجیح بشم
ممنون میشوم :nerd:
جریان عبوری هست که سبب مرگ خواهد شد نه ولتاژ
شما اثر شوکر روی بدن جستجو کنید
آیا جرقه فندک جیبی،ولتاژ در حد کیلو ولت هست، سبب برق گرفتگی میشود ولی خطر جدی ندارد
خطر جدی را جریان عبوری از بدن ایجاد میکند
امیدوارم که با گذاشتن فیوز محافظ جان در همه خونه های هموطن هام دیگه آثار سو برق گرفتگی را در هیچ رسانه ای نشنوم.
دوست عزیز همه ما اینجا هستیم تا در کنار هم و با کمک هم بر دانسته های خودمان بیافزاییم و سطح علمی و فنی خودمان و جامعه علمی کشورمان را بالا ببریم.
دیدگاه