- سیکلهای ترکیبی
سیکلهای ترکیبی به سیکلهایی اطلاق می گردد که برای تولید انرژی به طور همزمان از توربین های گازی وبخار استفاده می شود.به منظور بهبود راندمان سیکل برایتون وبا استفاده از گرمای حاصله از خروجی توربین های گازی، تفکر ایجاد سیستم های سیکل ترکیبی به وجود آمده است.این هدف با بازیابی حرارت حاصل می شود.تکمیل وبهبود سیکل برایتون توسط چهار روش زیر صورت می گیرد:
1- بازیابی انرژی
2-کمپرس دو مرحله ای با بخش خنک کننده بینابین
3- توربین با مرحله بازگرمایش
4- تزریق آب
- مخازن وتجهیزات پالایشگاهی وپتروشیمی
مخازن تحت فشار:
به مخازنی اطلاق می گردد که به منظور انجام فرآیند بخصوص تعت فشارمعین مورد نیاز باشد. در ساخت چنین مخازنی می بایست دقت کافی به عمل آید. زیرا عدم دقت در جوشکاری ، انتخاب صحیح مواد و ... منجر به انفجار مخزن می گردد. در حقیقت مخازن تحت فشار همانند یک بمب عمل نموده وفاجعه آمیز می باشد.
مخازن ذخیره:
در این مخازن غالباً فشار موجود فشار اتمسفر بوده واز این رو می توان از فولادهای با جنس ضعیف تر نسبت به مخازن تحت فشار استفاده نمود. این مخازن عمدتاً برای ذخیره یک ماده شیمیایی بکار میروند و به دو دسته تقسیم می شوند:
1- مخازن ذخیره سقف ثابت
2- مخازن ذخیره سقف شناور
مخازن نوع اول برای مواردی که درون مخزن واکنش شیمیایی که منجر به فرار سیال گردد،آوجود نداشته باشدآبکار میآروند ومخازن نوع دوم عالباً برای سوخت ویا مواد شیمیایی فرار به کار می روند. حرکت سقف شناور بر اساس قانون تعادل ارشمیدس بوده وتوسط گازهای حاصل از مایع شیمیایی فرار که در زیر سقف جمع می گردد حرکت مختصری دارد ولی بر اساس کلی حرکت سقف بر مبنای حجم ذخیره شده است.
برجهای تقطیر:
اینگونه تجهیزات به منظور انجام عمل تقطیرمواد شیمیایی و به خصوص هیدروکربنها در صنایع پالایشگاهی وپتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.معمولاً فشار در اینگونه تجهیزات بالا بوده و در زمره مخازن تحت فشار هستند.گاه طول آنها به 100 متر نیز می رسد بدیهی است که طول وقطر تابع فرآیند میباآشند.
مبدلهای حرارتی:
اینگونه تجهیزات که شامل گرمکن ها وخنکآکنآها می باشند بمنظور تبادل گرما بکار میروند یعنی بسته به نیاز دو سیال وارد آن شده و با هم تبادل حرارتی انجام داده و درجه حرارت آنها به هنگام خروج متفاوت(افزوده و یا کاسته) گردیده و بر حسب این تبادل حرارت واکنش
بخصوص انجام نیگردد.مبدلهای حرارتی به انواع گوناگون از قبیل لوله پوسته ای ، دو لوله ای ، فشرده و... تقسیم بندی می گردد.
برای پاسخ به پرسش مذکور در ابتدا تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
توربین ها اصو لا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند . اگر عامل فوق گاز باشد آن را بخاری اگر آب باشد آبی و چنانچه باد باشد توربین بادی گو یند. توجه داشته باشیم که منظور از گاز گاز ناشی از احتراق است. لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل مازول یا گاز باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد. (اگر چه در کشور ما سوخت گاز سوخت غالب این توربین هاست. )
هر توربین گاز v94.2 متشکل از دو محفظه احتراق است که در طر فین توربین نصب هستند و سوخت گاز یا گازو ئیل پس از ورود به آن همراه با عملکرد سیستم جرقه مشتعل شده و با هوایی که از سمت فیلتر های ورودی وارد کمپرسور شده و پس از انبساط از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده محترق می گردد و گازی با درجه حرارت 1050 در جه سانتیگراد تو لید می نماید.
گاز مذکور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور ده و تولید برق می کند. محصول خروجی از توربین گاز دودیست با درجه حرارت حدود 550 درجه سانتیگراد که به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودکش وارد جو می شود و به ایت ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط با بهره برداری حدود 33 درصد تولید انرژی می کند. به بیان دیگر 67 درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد کارایی می باشد.
ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش 67 درصد یاد شده است. به این ترتیب که در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت تا آب موجود در آن به بخار سوپر هیت(بخار خیلی داغ و خشک) با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در توربین بخار به کار گرفته شود.
به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود راندمان در کل افزایش یافته و به رقمی معادل 55 در صد می رسد. (نزدیک به 25 درصد از 67 درصد تلفات فوق الذکر بازیافت و بدون نیاز به سوخت اضافی تبدیل به انرژی الکتریکی می شود. )
شاخص های نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان
در پست قبل به تو ضیحاتی کلی راجع به انرژی تولیدی در چرخه سیکل ترکیبی پرداختیم. حال شما را با یکی از نیرو گاه های کشور که در قلب کویر به تولید نور می پردازد آشنا می کنیم.
تجهیزات اتو ماتیک نیرو گاه:
نیرو گاه سیکل ترکیبی کرمان در نوع خود یکی از نیرو گاه های اتو ماتیک و مدرن کشور با قابلیت کارایی و دسترسی بالاست و جهت به ره برداری از آن بر خلاف نیرو گا ههای قدیمی با ظرفیت مشابه نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست.(حداکثر 25 درصد نیرو گاههای با ظرفیت مشابه قدیمی جهت بهره بر داری این نیرو گاه کافیست.
طبعا با توجه به مراتب ذکر شده حجم تجهیزات اتو ماسیون به کار رفته نیروی انسانی مربوطه باید از تخصص و تجربه قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند متناسب با نیاز های فن آوری های نوین از آن بهره برداری نماید. با توجه به اصطحلاک بالای توربین های گازی به دلیل کارکرد درجه حرارت بالا – تعمیرات به موقع قطعات یدکی نیرو گاه – بهره برداری مناسب و حفظ شرایط ایمن کارکرد واحد ها در کنار عامل نیروی انسانی متخصص مهمترین عواملی ست که در حفظ کارایی نیرو گاه و ارتقا آن بسیار موثر است.
سرعت قرارگیری در شیکه:
توربین های گازی این نیرو گاه در شرایط سرد حداکثر ظرف 5 دقیقه و در شرایط گرم حداکثر بین 1 تا 3 ساعت قادر هستند به شبکه متصل گردند و این مو ضوع با تو جه به ویژگی های شبکه کشور ما و نیاز های بالقوه ای که بعضا به صورت لحظه ای بالاخص در ساعات حداکثر مصرف برق اتفاق می افتد حائز اهمیت است.
استفاده از سوخت مختلط:
به کارگیری سوخت مختلط نیز یکی از شاخص های نیرو گاه کرمان است. به طوری که در صورت کمبود هر یک از سوخت های گاز یا گازو ئیل می توان با استفاده از سوخت دوم کسری سو خت دیگر را یه راحتی جبران کرد.
کنترل آلاینده های زیست محیطی:
این نیرو گاه در نوع خود یکی از سالم ترین نیرو گاههای مورد استفاده دنیا در جهت مو ضوع مورد بحث است. استفاده از مشعل پرمیکس با شعله آبی که توام با احتراق کامل است سبب می گردد گاز های NOX و گلخا نهای کاهش یافته و آلایشات محیط زیست ناشی از مو ضوع فوق به نازلترین حد خود تقلیل یابد در عین حال با توجه یه شرایط اقلیمی منطقه و به منظور تثبیت شن های روان و به منظور جلو گیری از حرکت آن در نهایت منجر به آسیب رساندن و کثیفی زودرس فیلتر های هوایی ورودی کمپرسور ها می گردد در 60 هکتار از 120 هکتار مساحت نیرو گاه فضای سبز ایجاد شده که شامل 30000 اصله از انواع گو نه های درختی مقاوم و مناسب آب و هوای کویری می باشند و به کمک سیستم آبیاری قطره ای مورد نگهداری و پرورش قرار گرفته و به شکل هلال نیرو گاه را در مقابل گرد و غبار بیابان های اطراف محافظت می کند.
رشد و نمو درختان فضای سبز فوق در آیندا نمای بسیار دلپذیری به نیرو گاه داده و پارک جنگلی زیبایی در دل کویر ایجاد خواهد داشت که به موازات برخورداری از ارزش های فنی برای نیرو گاه دارای ویگی های خاص زیست محیطی نیر خواهد بود .
استفاده از بویلر مشعل دار:
در این ارتباط یاد آور می گردد که بخار مورد نیاز هر توربین بخار از طریق دو بویلر (دیگ بخار) و در واقع دو توربین گاز تامین می گردد و در مواقع خرابی و یا به هر دلیل دیگری چنانچه یک توربین گاز یا بویلر مربو طه در مدار نباشد توربین بخار تنها قادر هست 50 درصد توان مورد انتظار را تولید نماید. ایده استفاده از بویلر مشعل دار برای آن است که در مواقعی که توربین گازی به دلیل تعمیرات فقادر به سرویس دهی به شبکه نباشد با استفاده از مشعل های تعبیه شده در بویلر بخار مورد نیاز در توربین بخار تولید و تامین گشته و توربین بخار با حداکثر ظرفیت بتواند سرویس مورد نیاز را به شبکه ارائه دهد و این یکی از ویژگی های مهم طرح سیکل ترکیبی کرمان است.
=====================================
20صفحه نشد نه :icon_razz:
آقا این پستو وقتی داشتم دنبال مقاله می گشتم پیدا کردم ... هم اینجا گذاشتم چون مطالبشون جالب بود و هم اینکه شما بدونی به فکرتون هستیم ودنبال مکقاله می گردیم
سلام دوست عزیز
خوب ماهم برای پیدا کردن مقاله تو اینترنت می گردیم کار دیگه ای که نمی کنیم ! هر وقتم پیدا کردیم حتما در همینجا براتون می زاریم تا استفاده کنید .
خیلی خوب میشد که شما هم میگشتین و منابعی رو که پیدا می کنید رو در اینجا برای استفاده ما و بقیه دوستان قرار می دادید.
انواع سیکلهای ترکیبی پیشرفته باتوربینهای گازی جدید
برگردان و تخلیص:booof
دهه اخیرسرشار از توسعه توربینهای گازی در اندازه و کارایی بوده است. شکی نیست که در سالهای آتی نیز این کار ادامه میآیابد. همچنین استفاده از سیکلهای ترکیبی، به خاطر بازیابی بهتر گرما، رو به فزونی است. با پیشرفتهای انجام گرفته در توربینهای گازی، باید شکل سیکلهای ترکیبی نیز توسعه یابند تا تواناییهای بازیابی گرما نیز بهتر شود. از این رو، به سیستمهای پیچیدهآتر توجه میآشود. دراین مقاله سیکلهای ترکیبی مختلفی مورد بحث قرار میآگیرد. علاوه بر سیکلهای ترکیبی دو فشاره قدیمی، به سیکلهای سه فشاره نیز توجه میآشود. برای هر سیستم، مجموعهآای از متغیرهای بهینه (مثل فشار بخار و غیره) ارایه میآشود. تاثیر ریآهیت در سیکلهای دو وسه فشاره و فوق بحرانی بررسی، و اثر تغییر پارامترهای سیکل بخار، مثل افزایش دمای بخار به بیشتر از 570 درجه سانتیآگراد در نظر گرفته میآشود. علاوه بر دید ترمودینامیکی، به ترکیب و ترتیب خاص مولدهای بخار نیز توجه میآشود.
امرزوه طرحهای جدید توربینهای گازی که با دمای ورودی (TIT) بالاتر کار میآکنند، موجود است. استفاده از این ماشینهای جدید بازده سیکل ترکیبی را افزایش میآدهد. زیرا با افزایش دمای ورودی به توربین گاز بازده و دمای خروجی از آن زیادتر میآشود و این دو باعث افزایش بازده سیکل ترکیبی میآشود.) افزایش دمای خروجی توربین گاز، باعث زیاد شدن دمای بخار سوپرهیت تا 540 درجه سانتیآگراد وحتی 570 درجه سانتیآگراد میآشود. بازده سیکل بخار (سیکل رانکین) بستگی مستقیمی به دمیای سوپرهیت دارد. بنابراین میآتوان با افزایش دمای خروجی توربین گاز بازده کلی سیکل ترکیبی را افزایش داد.
همچنین با آرایش مناسب در سیکل ترکیبی و کاربرد ریآهیتر، میآتوان استفاده بهتری از این دمای زیاد در خروجی توربین گاز کرد. در این مقاله شایستگیهای نسبی حالتهای مختلف سیکلهای ترکیبی، از سیستم دو فشاره تا سیستمهای سه فشاره، با ریآهیتر و شرایط فوق بحرانی برای بخار، مورد بحث قرار میآگیرند.
توربین گاز
مشخصات توربین گازی که در این مطالعه در نظر گرفته شده در جدول 1 آمده است. در سیکل ترکیبی، این توربین با گاز طبیعی کار میآکند. افت فشار در ورودی کمپرسور mbar 10 و در خروجی توربین mbar25 است. همانآطور که در جدول 1 ملاحظه میآشود، این افتهای فشار، عملکرد سیستم توربین گاز را از حالت طراحی دور میآکند.
مشخصات سیکل ترکیبی
حالتهای مختلفی برای سیکل ترکیبی در نظر گرفته شده است ولی همگی سیمای مشترکی دارند. در جدول 2 مشخصات سیکل آورده شده است. شکل 1 نمایی از سیکل ترکیبی دو فشاره را نشان میآدهد. وظیفه تولید قدرت بر عهده یک توربین بخار (فشار بالا HP و فشار پایین LP) و دو سیستم توربین گاز است.
مولد بخار بازیاب گرما (HRSG) همان فصل مشترک سیکل گازی و بخار است. در HRSG از انرژی حرارتی موجود در جریان خروجی از توربین گاز برای تبخیر، سوپرهیت و ریآهیت کردن بخار استفاده میآشود. یک کندانسور و یک هوازدا نیز در شکل دیده میآشوند. این مبدلهای حرارتی به صورت سوپرهیتر و ریآهیتر و یا تبخیرآکننده عمل میآکنند. تبخیرکنندهآها، به صورت یک دیگ بخار گردشی با درام در ارتباطند.
بهینهآسازی
تمام سیکلهای ارایه شده دراین مقاله، برای حداکثر بازده نیروگاه بهینه شدهآاند. بهینهآسازی تابع قیود مختلفی است که از دید عملی مطرح میآشوند. این قیودشامل ثابت نگه داشتن یا محدود کردن بعضی پارامترآهاست. برای مطالعه حاضر، این قیود عبارتآاند از:
- حداکثر دمای بخار فشار بالا (HP) ریآهیت و سوپرهیت 570 درجه سانتیآگراد
- حداقل دمای نقطه پینچ 10 درجه سانتیآگراد
- حداقل اختلاف دمای بخار و گاز: 20 درجه سانتیآگراد
این دو مورد آخری باعث میآشوند که مساحت سطح مبدلهای حرارتی در حد معقولی بماند.
- حداقل دمای دودکش: 75 درجه سانتیآگراد
این مقدار بستگی به مقدار سولفور موجود در سوخت دارد. مقدار 75 درجه سانتیآگراد مربوط به گاز طبیعی عاری از سولفور است. این دما به مقدار دمای نقطه شبنم برمیآگردد که وجود سولفور در محصولات احتراق مساله خوردگی را در حضور آب تشدید میآکند.
- حداقل کیفیت بخار در خروجی توربین بخار LP: 0/88
این مقدار نسبت جرم بخار موجود در واحد جرم مخلوط بخارو مایع است. کیفیت بخار در خروجی توربین بخار LP معمولاً بالاتر از این مقدار نگه داشته میآشود. برای مقادیر کمتر از این، باید تجهیزات خاصی را برای تسخیر قطرات آب تعبیه کرد تا خطرات ناشی از برخورد این قطرات با سطوح پرهآهای توربین کاهش یابد.
- حداکثر فشار کاری برای سیکلهای غیربحرانی: bar160
این مقدار مربوط به دیگهای بخار (یا تبخیرآکننده) از نوع گردشی است. برای حالتهای فوق بحرانی که از دیگهای بخار یک بار عبور استفاده میآشود، این مقدار بیشتر خواهد بود.
فرایند بهینهآسازی طوری انجام میآشود که همه قیدهای ذکر شده ارضا شوند. بهینهآسازی توسط نرمآافزارآهای کامپیوتری GTCALC و CCCALC که به ترتیب برای تحلیل توربین گاز و سیکل ترکیبی اختصاص دارد، انجام میآگیرد. این نرمآافزارآهای کامپیوتری را دانشگاه لیگ و صنایع مکانیک کوکریل در بلژیک توسعه دادهآاند.
حالتهای در نظر گرفته شده
هفت شکل مختلف سیکل ترکیبی در این مقاله بررسی شدهآاند، عبارتند از:
- سیکل بدون ریآهیت دو فشاره (P2)
- سیکل بدون ریآهیت سه فشاره (P3)
- سکیل با ریآهیت دو فشاره (PR2)
- سیکل با کمی ریآهیت سه فشاره (PM3)
- سیکل با ریآهیت سهآفشاره (PR3)
- سیکل فوق بحرانی ریآهیت دو فشاره (PRS2)
- سیکل فوق بحرانی ریآهیت سه فشاره (PRS3)
- در سیکل PM3 فقط قسمتی از بخار فشار متوسط (IP) ریآهیت میآشود. شکل 2 نمایی از HRSG مربوط به این سیکل را نشان میآدهد.
بهینهآسازی پارامتری
هدف: هدف بهینهآسازی حداکثر کردن بازده نیروگاه است. این یک معیار خالص ترمودینامیکی است که معیارهای اقتصادی به صورت صریح در آن نیامده است. ملاحظات اقتصادی به صورت قیدهایی، مثل اختلاف دمای پینچ، در نظر گرفته شدهآاند.
پارمترهای بهینهآشده: تعدادی از پارامترها طی بهینهآسازی آزاد بوده و تغییر میآکنند. آنها عبارتند از:
- همه دماهای سوپرهیت (HP, IP, LP)
- فشار همه درامها (HP,IP,LP)
- فشار ریآهیت
- فشار سوپرهیت
- فشار هوازدا
- دمای اشتعال تکمیلی
با توجه به این پارامترها، موقعیت قیدهای ذکر شده قبلی کمی سست میآشود. این گونه قیدها دو دسته هستند:
الف) آنهایی که قبل از محاسبات مربوط به سیکل بررسی میآشوند، مثل دمای دودکش و کیفیت خروجی بخار.
نتایج اصلی: وقتی سیکل بر مبنای حداکثر بازده بهینه شوند، پارامترهای مختلفی حاصل میآشود که احتیاج به اصلاح و انتخاب دارند. زیرا بعضی از آنها واقعاً بهینهآاند ولی بعضی دیگر را یک یاچند قید محدود میآکنند.
- همه دماهای بخار ریآهیت و سوپرهیت شده حداکثر هستند. مثلاً کمتر از 570 درجه سانتیآگراد و کمتر از اختلاف دمای گاز در HRSG و 20 درجه سانتیآگراد
- اشتعال تکمیلی بازده سیکل را کم میآکند
- فشار هوازدا اثر زیادی بر عملکرد ترمودینامیکی سیکل ندارد (به جز از نظر عمل هوازدایی).
- فشار درام HP برابر با مقدار حداکثر bar160 است، به جز سیکلهای p2، p3 و PM3.
در این حالتها، فشار HP با توجه به کیفیت بخار خروجی از توربین بخار LP، محدود میآشود.
اطلاعات مربوط به سیکلهای ترکیبی بهینه شده در جدول 3 آمده است. در شکل 3 ارتباط بازده سیکل با بیشترین سطح فشار سیستم (فشار بخار HP)، دیده میآشود. همان طور که دیده میآشود این اثر برای سیکلهای سه فشار بیشتر است.
شکل 4 بازده را فقط برای سیکلهای بهینه شده نشان میآدهد. در این شکل، تغییرات بازده فقط به آرایش و ترکیب سیکل بستگی دارد. اضافه کردن ریآهیتر و سهآفشاره کردن سیستم باعث افزایش بازده سیکل میآشود.
شکل 4: بازده سیکلهای بهینه شده هر ستون مربوط به یک نوع سیکل و محور عمودی بازده است.
در شکل 5 کیفی بخار خروجی از توربین بخار LP برای سیکلهای مختلف بهینه شده، نشان داده شده است. ملاحظه میآشود که قید محدودآکننده
(کیفیت = 88/0) فقط برای سیکلهای p2، p3 و PM3 فعال است. همانآطور که انتظار میآرفت، کیفیت بخار برای سیکلهای ریآهیت (PR2 و PR3) بیشتر است. شکل 6 دمای گازهای دودکش را در نیروگاههای بهینه شده نشان میآدهد. از این شکل میآتوان نتیجه گرفت که سیستمهای سهآفشاره نسبت به سیستمآهای دوفشاره دمای کمتری برای گازهای دودکش ایجاد میآکنند. یعنی دمای دودکش برای P3 کمتر از P2 و همچنین PR3 کمتر از PR2 است.
وجود رطوبت در خروجی توربین بخار اثر بسزایی در تغییر بازده سیکل دارد. شکل 7 این اثر را برای سیکل P2 نشان میآدهد. چهار منحنی که در این شکل مشاهده میآشود هر کدام مربوط به یک مقدار n است. بنابر تعریف، n درصد کاهش بازده ایزونتروپیک توربین بخار به ازای وجود یک درصد رطوبت درخروجی آن است واضح است هر چه بازده توربین بخار کاهش یابد بازده سیکل نیز کم میآشود. برای 1=n (یک درصد افت بازده توربین بخار به ازای یک درصد رطوبت در خروجی آن) یک فشار بهینه وجود دارد، که در آن بازده سیکل بیشترین مقدار است.
سطوح انتقال حرارت
برای داشتن اطلاعات کاملی از عملکرد سیکل، سطح انتقال حرارت یک داده مفید است. سطح انتقال حرارت به طور مستقیم به هزینه اقتصادی HRSG مربوط میآشود. شکل 8 مقادیر NTU کل (تعداد واحدهای انتقال) را برای سیکلهای مختلف نشان میآدهد. یادآوری میآشود که بنابر تعریف
NTU= AU/Cpm
که A سطح انتقال حرارت U ضریب انتقال حرارت کلی، Cp و m گرمای ویژه و دبیآ جرمی گاز است . پس با فرض ثابت بودن دبیآجرمی و خواص گاز و ضریب انتقال حرارت، NTU متناسب با سطح انتقال حرارت است. با ملاحظه شکل 8 دیده میآشود که چطور سطح انتقال حرارت با پیچیدگی دیگ بخار و سیکل افزایش میآیابد. سیکلهای سهآفشاره سطح انتقال حرارت بیشتری نسبت به سیکلهای دو فشاره لازم دارند. همچنین سیکل فوق بحرانی احتیاج به سطح انتقال حرارت بیشتری نسبت به سیکل غیربحرانی دارد. انتقال حرارت در دیگ بخار فوق بحرانی به درک درستی از محل نقطه پینچ بستگی دارد. محل نقطه پینچ در گسترده وسیعی از دما، ثابت میآماند. پس برای یک پینچ داده شده، اختلاف دمای متوسط واقعی در یک مبدل حرارتی فوق بحرانی کمتر از حالتهای غیربحرانی است و بنابراین سطح انتقال حرارت لازم بیشتر خواهد بود.
بنابراین، مقادیر اختلاف دما درنقطه پینچ برای سیکلهای فوق بحرانی باید انتخاب شوند. شکل 9 تغییرات بازده سیکل و NTU را بر حسب اختلاف دمای نقطه پینچ برای سیکل PRS3 نشان میآدهد. همانآطور که دیده میآشود، با افزایش اختلاف دمای پینچ 15 درجه سانتیآگراد، 2/0 درصد کاهش در بازده سیکل و 20 درصد کاهش در سطح لازم انتقال حرارت، نسبت به اختلاف دمای پینچ 9 درجه سانتیآگراد وجود دارد. یعنی با گذشت کمی از بازده سیکل میآتوان کاهش قابل ملاحظهآای در سطح انتقال حرارت داشت.
محدودیت دمای دودکش
در همه نتایجی که تا اینجا ارایه شده است، حداقل دمای دودکش 75 درجه سانتیآگراد بود. این مقدار برای سوخت گاز طبیعی بدون سولفور بود، و طی بهینهآسازی این یک حداقل است نه تساوی، شکل 10 درصد کاهش بازده را برای سیکلهای مختلف نشان میآدهد. دراین شکل، حداقل دمای دودکش 100 درجه سانتیآگراد در نظر گرفته شده که اجازه میآدهد کمی سولفور در سوخت باشد.
کاهش بازده سیکلهایی که دمای دودکش کمتری دارند، بیشتر ازدیگران است. همانآطور که در شکل 10 ملاحظه میآشود. سیکلهای ریآهیت کمتر تحت تاثیر محدودیت دمای دودکش قرار میآگیرند. مثلاً سیکل P2 حدود 4/0 درصد کاهش بازده دارد ولی سیکل PR2 هیچ کاهشی نشان نمیآدهد زیرا به طور معمول دمای دودکش در آن بیشتر از 100 درجه سانتیآگراد است (جدول 3 را ببینید). از شکل 10 نتیجه میآشود که استفاده از سیستم دو فشاره با دمای دودکش محدود به 150 درجه سانتیآگراد (به خاطر استفاده از سوخت با سولفور زیاد) مناسب نیست. همچنین با بالا رفتن محدودیتآ دمای دودکش، بازده سیستم سهآفشاره کاهش بیشتری خواهد داشت.
اشتعال تکمیلی
شکل 11 اثر اشتعال تکمیلی را بر بازده سیکل نشان میآدهد. همانآطور که ملاحظه میآشود، اشتعال تکمیلی همیشه بازده سیکل را کم میآکند. ولی از اشتعال تکمیلی به عنوان ابزاری برای تنظیم توان خروجی یا میزان تولید بخار در یک سیستم تولید همزمان استفاده میآشود.
اثر ریآهیت و سطح فشار سوم
این سوال پیش میآآید که اضافه کردن ریآهیت و سطح فشار سوم به سیستم چگونه بازده سیکل را تغییر میآدهد؟ ثابت میآشود که بازده کلی سیکل ترکیبی تابعی از حاصلضرب بازده سیکل رانکین (سیکل بخار) در کارایی HRSG است. بازده سیکل رانکین برابر نسبت توان خروجی توربین بخار بر انتقال حرارت در HRSG است. کارایی HRSG برابر نسبت انتقال حرارت در HRSG بر حداکثر حرارت قابل انتقال در HRSG است. حداکثر حرارت قابل انتقال در HRSG مقدار حرارت منتقل شده است اگر دمای دودکش مساوی دمای محیط باشد.
در شکل 12 نشان داده شده است که سیکلهای مختلف در کجای صفحه بازده رانکین – کارایی HRSG قرار میآگیرند. برای سیکلهای ریآهیت، اثر اضافه کردن سطح فشار سوم فقط در کارایی HRSG اثر میآگذارد (PR 2 را با PR3 مقایسه کنید). در صورتی که معرفی ریآهیت بیشتر بر بازده سیکل رانکین موثر است.
پس در اضافه کردن ریآهیت با سطح فشار سوم باید دقت کرد که حاصلضرب بازده رانکین در کارایی HRSG افزایش یابد. زیرا توجه کردن فقط به افزایش یکی شاید همراه با کاهش دیگری بوده و در نتیجه بازده کل سیکل تغییری نکند و یاحتی کم شود.
تحلیل حساسیت
شکلهای 13 و 14 نتایج تحلیل حساسیت را برای سیکل P2 نشان میآدهد. دراین شکلها، تاثیر تغییر پارامترهای مختلف بر یک متغیر اصلی بررسی شدهآاند. در شکل 13 دیده میآشود که تاثیر بازده توربین بخار بر بازده کلی سیکل بیشتر از اثر فشار کندانسور و اختلاف دمای پینچ است. در شکل 14 اثر تغییرات بر NTU کل HRSG نشان داده شده است. همان طور که ملاحظه میآشود، اختلاف دمای پینچ، به خصوص در بخشهای LP تاثر زیادی بر NTU دارد.
نتیجهآگیری:
در این تحقیق سیکل ترکیبی دو فاره p2 برای صرفهآجویی در مصرف سوخت توسعه یافته است. معرفی یک سطح فشار سوم به تنهایی باعث پیشرفت نمیآشود و باید همراه با ریآهیت باشد. از نظر افزایش بازده و سطح انتقال حرارت، یک بررسی اقتصادی باید انجام گیرد تا بین صرفهآجویی هزینه جاری (به خاطر افزایش بازده) و افزایش هزینه سرمایهآگذاری (به خاطر افزایش سطح انتقال حرارت) توازنی انجام گیرد
دیدگاه