سلام
من سرعت ژنراتور رو نگفتم
منظور سرعت توربین هستش
سرعت ژنراتور که با گیربکس تنظیم میشه و کاری بهش نداریم
خوب مگه من حرفی از سرعت ژنراتور زدم :biggrin: گفتم سرعت توربین 3000 RPM هست و تغییری هم نمیکنه . ضمن اینکه اگه تغییر سرعتی در توربین اتفاق بیفته به تبع اون تغییر سرعت در ژنراتور هم بوجود میاد . همچنین تا جایی که من می دونم ژنراتور توربین های گازی مستقیم به محور توربین وصل هستن . اولین دفعه هست که میشنوم با گیربکس به هم وصل هستن و اصلا اتصال اونها با گیربکس به هم غیرمنطقی هست . در کل سوالتون واضح نیست .
ممنون که جواب میدی
سرعت توربین کمتر از 1400 دور هستش ولی قدرت خیلی زیادی داره برای همین با استفاده از گیربکس اون رو به ژنراتور متصل میکنند که سرعت 3000 بشود
این رو مطمنم چون چند جا خوندمش این مطلب رو
حالا من دنبال این هستم که برای چی با افزایش سرعت راندمان هم بالا میره
یکی از دلیلاش اینه که هوای بیشتری کمپرسور میفرسته تو
حالا به نظر شما همین 1 دلیله یا دلایل بیشتری داره؟؟؟
ممنون
ممنون که جواب میدی
سرعت توربین کمتر از 1400 دور هستش ولی قدرت خیلی زیادی داره برای همین با استفاده از گیربکس اون رو به ژنراتور متصل میکنند که سرعت 3000 بشود
خواهش می کنم .
باز هم تاکید می کنم توربین به صورت مستقیم به ژنراتور متصل میشه . اصلا سرعت توربین و ژنراتور رو یکی میدونن و سنسورهای موقعیتی هم سر شفت توربین وصل هست برای اندازه گیری سرعت و در محیط مانیتورینگ به دلیل یکی بودن سرعت این دو با هم فقط با نام سرعت توربین ذکر می کنن که همون 3000 هست . استفاده از گیربکس بیشتر باعث تلفات و در این دور بالا باعث ایجاد مشکل میشه . همچنین گیربکس بیشتر جایی استفاده میشه که نیاز به گشتاور و نیروی بالایی هست و این در صورتی هست که داخل سیستم نیروگاه داشتن سرعت مطلوب و ثابت مورد نظر هست .
نوشته اصلی توسط ram90
این رو مطمنم چون چند جا خوندمش این مطلب رو
من هم از شما مطمئن ترم :biggrin: . اگر امکان داره اون چند جایی که خوندید یکی از لینک هاش رو بذارید تا ببینم موضوع چی بوده.
نوشته اصلی توسط ram90
حالا من دنبال این هستم که برای چی با افزایش سرعت راندمان هم بالا میره
یکی از دلیلاش اینه که هوای بیشتری کمپرسور میفرسته تو
حالا به نظر شما همین 1 دلیله یا دلایل بیشتری داره؟؟؟
ممنون
نمی دونم اطلاعات من ناقصه یا اطلاعاتی که شما میدید یکم مشکل داره یا بازم من هنوز متوجه موضوع نشدم :biggrin: .
ببینید نسبت ترکیب سوخت و هوا پس از راه اندازی مقدار ثابتی هست که این بر می گرده به نوع ژنراتورمون که ژنراتور سنکرون هست . همونطور که می دونید ژنراتور سنکرون در دور ثابت کار می کنن و باز این خودش بر می گرده به اینکه فرکانس ثابت می خوایم در خروجی داشته باشیم . و این نسبت ترکیب پس از راه اندای طوری هست که روی همون دور 3000 ثابت بمونه . اصلا اینکه میزان هوای بیشتری وارد توربین بشه باعث افزایش راندمان نمیشه چون باید نسبت ترکیبی سوخت و هوا افزایش پیدا کنه به طوری که اتفاقا اگه فقط میزان هوا بیشتر بشه اتفاقا راندمان کمتر میشه . البته بازهم تاکید می کنم با توجه به ثابت بودن سرعت توربین این نسبت هم ثابت هست و اصلا نیاز به دور بالاتری نیست که بخواد این نسبت تغییر کنه . چون اگه سرعت تغییر کنه فرکانس هم تغییر می کنه که این مناسب خط و مصرف کننده نیست .
پی نوشت :
این رو بگم که خیالت کلا از بحث ثابت بودن دور توربین و ژنراتور جمع بشه . ما چند نوع AP (Automatic Processor) داخل نیروگاه داریم که یکی از مهم ترین های اون ها APF هست که وظیفه امنیت توربین رو به عهده دارن که یکی از مهم ترین وظیفه های اون ثابت نگه داشتن دور توربین در مقدار 3000 RPM هست .
ما هرچی سرعت رو بالا بریم به تبع تا یک حدی توربین هوا رو رد میکنه بعد از اون خود پره های توربین میشند یک مانع بزرگ برای عبور جریان هوا و ثانیا هرچه سرعت بالاتر استهلاک تجهیزات به صورت تصاعدی بالا میره
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)
سلام دوستان توضیحاتی رو راجبه موضوع توربین گاز خدمتتون عرض میکنم امیدوارم مفید باشه: وقتی راجبه نیروگاه گازی وِ ژنراتوری که محرکش توربین گازه صحبت میشه دو مرحله رو در نظر بگیرید.1-افزایش سوخت قبل پارالل ژنراتور با شبکه 2-افزایش سوخت بعد از پارالل با شبکه
در مورد اول با افزایش سوخت ورودی به اتاق احتراق دور توربین افزایش پیدا میکنه تا دور نامی خودش برسه واگر بازهم سوخت افزایش پیدا کنه دور تا 10 الی 15 درصد بیشتر از دور نامی میرسه که اهرم overspeed عمل کرده و فرمان trip وبسته شدن مسیر سوخت رو ارسال میکنه.بعد پارالل باشبکه این فرکانس شبکه است که دور مجموعه توربو ژنراتور رو کنترل میکنه و از اونجایی که فرکانس شبکه تقریبا ثابته دور توربوژنراتور ثابته و با افزایش سوخت ورودی به اتاق احتراق گشتاور خروجی توربین و در نتیجه توان اکتیو افزایش پیدا میکنه.
اینم بگم که اکثر توربو ژنراتور هایی که توانی زیر 50MW دارند با گیربکس کار میکنن(درهردو طرح GE و WH)و اینکه این گیربکسها همگی کاهنده دور هستند نه افزاینده!!و باید خدمتتون عرض کنم دور توربین ها معمولا حدود 5000RPM میباشد مانند توربین های هیتاچی و انسالدو ...
اما استنباط از سوال این تایپک اینه:آیا دور با راندمان نسبتی داره؟ باید خدمتتون عرض کنم توان تولیدی توربین و تکنولوژی ساخته ک باعث افزایش راندمانه هرچه توان بالاتر باشه راندمان هم بالاتره که زیمنس در توربین های سری V94.X با توان حدود 166MW به راندمانی حدود 54٪ رسیده درصورتی که راندمان میانگین توربین های گازی حدود 27٪ است.
دوستان درست میگن نوع توربین مشخص میکنه که نوع اتصالشون به ژنراتور با گیربکس هست یا نه، برای مثال در شکل زیر که برات نشون دادم کاملا مشخصه که درتوربین های زیمنس 3000دور هیچ گونه گیربکسی وجود نداره:
موفق باشی... :nerd:
شیطان که رانده گشت یک خطا بیشتر نکرد خود را برای سجده آدم رضــــا نکرد
شیطان هـــزار مرتبه بهتر ز بی نـــــــــــماز او سجده را بر آدم و این بر خدا نکرد
با سلام
دور توربین ها اکثرا 3000 دور میباشند.بعضی از مولدها مثل هیتاچی دور توربین 5100 هستش که قبل از اینکه به ژنراتور متصل بشه.توسط یه گیربکس کاهنده و مبدل 5100 به 3000 دور رابه 3000 تبدیل کرده و به ژنراتور میده
دیدگاه