سلام دوستان. تا جایی که در خاطرم هست، از دوستان به دنبال مقاله ای برای PWM بودن. خوب من تو این تاپیک مطالبی رو کم کم در مورد PWM مینویسم. حالا دست آخر هم جمع میکنیم، به صورت یه مقاله کامل میزارم براتون.
اگر از دوستان هم در مورد PWM مطلبی داشتن، لطف کنن همین جا بزارن. در ضمن اگر غلط املایی بود یا در متن گنگی یا نا مفهومی بود، بگین تا بیشتر توضیح بدم.
PWM:
این کلمه مخفف Pulse Width Modulation به معنای مدولاسیون پهنای پالس می باشد. یا به عبارتی دیگر یعنی با تغییراتی در پهنای پالس، توان (قدرت) الکتریکی انتقالی به موتور را کاهش یا افزایش می دهیم. وقتی می گوئیم موتور DC با ولتاژ DC دارای دور نامی مشخصی می باشد، یعنی اگر ولتاژی با مقدار معین را در سر موتور قرار دهیم، در این صورت قدرت انتقالی به موتور ثابت بوده و در نتیجه موتور با دور نامی خود، کار خواهد کرد. ولتاژ DC یعنی ولتاژ ثابت. میدانیم که یک ولتاژ ثابت همان پالس با پهنا پالس دلخواه است. یعنی به ازای این مقادیر زمانی ولتاژ دو سر بار مقداری مستقیم است. حال اگر ما به هر نحوی این ولتاژ مستقیم روی دو سر موتور را کاهش دهیم، نتیجتاً قدرت انتقالی به موتور و در نتیجه دور موتور کمتر خواهد بود. با ادامه بحث هر چه بیشتر متوجه منظورم خواهید شد.
اصل و مبنای PWM تغییر (مدوله کردن) پهنای پالس و در نتیجه تغییر مقدار متوسط ولتاژ موج است.در صورتی که یک موج مربعی را در نظر بگیریم، در این صورت خواهیم داشت:

می دانیم:

در شکل موج فوق،

که در آن y مقدار ولتاژ یکسو شده میباشد.
روش های تولید PWM:
1) ساده ترین راه ایجاد PWM استفاده از یک موج اره ای و یک موج سینوسی ایجاد ده توسط اسیلاتور می باشد. حال کافی است تا با استفاده از یک Op-Amp این دو ولتاژ را با یکدیگر مقایسه شوند. در صورتی که ولتاژ سبز رنگ در شکل زیر بیشتر از ولتاژ آبی رنگ باشد، سطح ولتاژ بالا و در صورتی که منحنی سبز رنگ از منحنی آبی رنگ پائین تر باشد، سطح ولتاژ پائین خواهد بود.

2) روش DELTA:
در این روش ولتاژ خروجی با دو سطح ولتاژ معین که یکی از آنها همان مقدار ولتاژ اول با مقداری Offset می باشد، مقایسه میشود. در صورتی که ولتاژ خروجی از یکی از این دو محدودیت افزایش یا کاهش یابد، در این صورت سطح ولتاژ پالس نیز تغییر خواهد کرد. شکل زیر بیان گر این موضوع می باشد.

روش 3) در این روش ولتاژ خروجی از یک ولتاژ مرجع کمتر میشود، در صورتی که مجموع این ولتاژ خطا ( تفاضل ولتاژ خروجی از ولتاژ مرجع) از مقدار معینی بیشتر شود، سطح ولتاژ خروجی عوض میشود.
روش 4) بسیاری از مدارات دیجیتال می توانند PWM تولید کنند. برای مثال بسیاری از میکروپروسسور ها دارای خروجی PWM می باشند. معمولاً این میکروپروسسور ها درای شمارنده ای می باشند که پس از زمان معینی سطح ولتاژ خروجی را تغییر می دهند.
علاوه بر روش های گفته شده برای تولید PWM، سه حالت کلی برای PWM موجود می باشد:
1) مرکز پالس در روی محور زمانی ثابت باشد و با افزایش یا کاهش کناره های (لبه های کناری) مدولاسیون پالس رو تغییر دهیم.
2) لبه بالایی را ثابت نگه داریم و لبه پایینی را تغییر دهیم
3) لبه پایینی را ثابت نگه داریم و لبه بالایی را تغییر دهیم.
از سایر موارد کار برد PWM علاوه بر کنترل دور موتور، می توان کار برد آن در مخابرات و تنظیم ولتاژ و پخش توان اشاره کرد.
این قسمت اول.
موفق باشید.
اگر از دوستان هم در مورد PWM مطلبی داشتن، لطف کنن همین جا بزارن. در ضمن اگر غلط املایی بود یا در متن گنگی یا نا مفهومی بود، بگین تا بیشتر توضیح بدم.
PWM:
این کلمه مخفف Pulse Width Modulation به معنای مدولاسیون پهنای پالس می باشد. یا به عبارتی دیگر یعنی با تغییراتی در پهنای پالس، توان (قدرت) الکتریکی انتقالی به موتور را کاهش یا افزایش می دهیم. وقتی می گوئیم موتور DC با ولتاژ DC دارای دور نامی مشخصی می باشد، یعنی اگر ولتاژی با مقدار معین را در سر موتور قرار دهیم، در این صورت قدرت انتقالی به موتور ثابت بوده و در نتیجه موتور با دور نامی خود، کار خواهد کرد. ولتاژ DC یعنی ولتاژ ثابت. میدانیم که یک ولتاژ ثابت همان پالس با پهنا پالس دلخواه است. یعنی به ازای این مقادیر زمانی ولتاژ دو سر بار مقداری مستقیم است. حال اگر ما به هر نحوی این ولتاژ مستقیم روی دو سر موتور را کاهش دهیم، نتیجتاً قدرت انتقالی به موتور و در نتیجه دور موتور کمتر خواهد بود. با ادامه بحث هر چه بیشتر متوجه منظورم خواهید شد.
اصل و مبنای PWM تغییر (مدوله کردن) پهنای پالس و در نتیجه تغییر مقدار متوسط ولتاژ موج است.در صورتی که یک موج مربعی را در نظر بگیریم، در این صورت خواهیم داشت:

می دانیم:

در شکل موج فوق،

که در آن y مقدار ولتاژ یکسو شده میباشد.
روش های تولید PWM:
1) ساده ترین راه ایجاد PWM استفاده از یک موج اره ای و یک موج سینوسی ایجاد ده توسط اسیلاتور می باشد. حال کافی است تا با استفاده از یک Op-Amp این دو ولتاژ را با یکدیگر مقایسه شوند. در صورتی که ولتاژ سبز رنگ در شکل زیر بیشتر از ولتاژ آبی رنگ باشد، سطح ولتاژ بالا و در صورتی که منحنی سبز رنگ از منحنی آبی رنگ پائین تر باشد، سطح ولتاژ پائین خواهد بود.

2) روش DELTA:
در این روش ولتاژ خروجی با دو سطح ولتاژ معین که یکی از آنها همان مقدار ولتاژ اول با مقداری Offset می باشد، مقایسه میشود. در صورتی که ولتاژ خروجی از یکی از این دو محدودیت افزایش یا کاهش یابد، در این صورت سطح ولتاژ پالس نیز تغییر خواهد کرد. شکل زیر بیان گر این موضوع می باشد.

روش 3) در این روش ولتاژ خروجی از یک ولتاژ مرجع کمتر میشود، در صورتی که مجموع این ولتاژ خطا ( تفاضل ولتاژ خروجی از ولتاژ مرجع) از مقدار معینی بیشتر شود، سطح ولتاژ خروجی عوض میشود.
روش 4) بسیاری از مدارات دیجیتال می توانند PWM تولید کنند. برای مثال بسیاری از میکروپروسسور ها دارای خروجی PWM می باشند. معمولاً این میکروپروسسور ها درای شمارنده ای می باشند که پس از زمان معینی سطح ولتاژ خروجی را تغییر می دهند.
علاوه بر روش های گفته شده برای تولید PWM، سه حالت کلی برای PWM موجود می باشد:
1) مرکز پالس در روی محور زمانی ثابت باشد و با افزایش یا کاهش کناره های (لبه های کناری) مدولاسیون پالس رو تغییر دهیم.
2) لبه بالایی را ثابت نگه داریم و لبه پایینی را تغییر دهیم
3) لبه پایینی را ثابت نگه داریم و لبه بالایی را تغییر دهیم.
از سایر موارد کار برد PWM علاوه بر کنترل دور موتور، می توان کار برد آن در مخابرات و تنظیم ولتاژ و پخش توان اشاره کرد.
این قسمت اول.
موفق باشید.
دیدگاه