اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

    پروژه ای دارم به عنوان کنترل بالابر توسط کنترل کننده PID که در مورد نحوه کنترل با PID اطلاعاتی دارم ولی نمیدونم که چطور ارتفاع را اندازه گیری کنم .
    از دوستان کسی میدونه که باید از چه وسیله ای برای اندازه گیری ارتفاع استفاده کنم ؟؟؟؟؟

    #2
    پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

    اینکودر دیگه

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

      نوشته اصلی توسط دیجت
      اینکودر دیگه
      ممنون میشم اگر بیشتر توضیح بدید .

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

        خب باید دور موتور تو اندازه بگیری
        و مسافت طی شده رو حساب کنی

        انکودر ها دقت های متفاوتی دارن حتی در حد سانتیمتر هم میشه حساب کرد
        در واقع با گردش شافت اونم میچرخه و پالسی تولید میکنه که باید پالس ها رو بشماری
        و همچنین جهت شو تشخیص بدی
        میتونی روی شافت موتور نصبش کنی

        از روتاری هم میشه که یه لینک برات میذارم

        بستگی به مدارت هم داره که چه شرایطی داشته باشه
        مثلا میتونی به بار هم یه حس گر التراسونیک داد
        یا با لیزر مسافت سنجی کنی

        http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...5925#msg575925

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

          این تاپیک شاید بتونه کمکتون کنه:
          http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=90091.msg574015#new
          خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
          [hr]

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

            یه سوال ؟

            بالابر چه نیازی به pid داره ؟
            درک نمیکنم ؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

              نوشته اصلی توسط دیجت
              یه سوال ؟

              بالابر چه نیازی به pid داره ؟
              درک نمیکنم ؟
              پروژه ای هست که استاد مشخص کرده و باید انجام بشه نمیدونم استاد از این کار چه هدفی داره . :biggrin:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : راهنمایی در پروژه کنترل بالابر به کمک کنترلر PID

                نوشته اصلی توسط rezaweb
                پروژه ای دارم به عنوان کنترل بالابر توسط کنترل کننده PID که در مورد نحوه کنترل با PID اطلاعاتی دارم ولی نمیدونم که چطور ارتفاع را اندازه گیری کنم .
                از دوستان کسی میدونه که باید از چه وسیله ای برای اندازه گیری ارتفاع استفاده کنم ؟؟؟؟؟
                با سلام
                خروجی سیستم شما باید سیگنال کنترل سرعت بالابر باشه و فیدبکش، پوزیشن بالابر.
                تکلیف سرعت که معلومه. یعنی سیگنال شما به درایو موتور بالابر میره و متناسب با اون موتور سرعت میگیره. البته حلقه سرعت تو درایو بسته میشه.
                اما در مورد ارتفاع همونطور که دوستان گفتن راههای مختلفی هست که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. مثلا استفاده از انکودر خوبه، ولی اگه سیستم خاموش بشه یا مثلا برق بره ،مختصاتو گم میکنه. توی سیستمهای صنعتی هم از لیزر یا آلتراسونیک تو جاهای خاصی استفاده میشه و بستگی به کاربردش داره. یه فاکتور مهم برای انتخاب روش اجرا، بعد از ملاحظات فنی بحث هزینه س.
                اگه پروژه شما طراحی و ساخته، ابتدا باید سایز و ابعاد کارتونو مشخص کنید. مثلا تو سایز های کوچیک،خط کش های اهمی انتخاب خوبیه، یا مثلا تو آسانسورها که نقاط توقف مشخصه، نیازی نیست که شما همه مسیر رو سنس کنین و داشتن یه فاصله ای قبل و بعد از نقطه توقف، کفایت میکنه.
                اگر هم فقط نرم افزاری و شبیه سازیه که دیگه مشکلی نیست.
                در مورد PIDآ‌ هم باید بگم دقیقا همون انتظارات باقی سیستمها ازشون میره. ضریب P که در اختلاف ارتفاع مبدا و مقصد ضرب میشه بالابر رو راه میندازه. وقتی اختلاف ارتفاع انقدر کم شد که این حاصلضرب کارائیشو از دست داد، ضریب I وارد میشه و با تجمیع اختلافها توی یه بازه زمانی، بالابر رو به نقطه مورد نظر میرسونه. ضریب D هم با علامت منفی، در مقابل نوسانات سریع مقاومت و سیستم رو پایدار میکنه. مثلا تو آسانسور وقتی خالیه و چند نفر سوارش میشن موقعیتش رو حفظ میکنه. یعنی اول ضریب D و بعد ضریب I به تغییر ناخواسته پوزیشن، عکس العمل نشون داده و ثابت نگهش میدارن.
                نکته مهم این بحث انتخاب مقادیر مناسب این ضرایب هست. طوری که سیستم با کمترین خطای حالت دائم، ماکزیمم سرعت انتقالی، حداقل اورشوت و حداقل نوسان مثلا آسانسور رو طوری کنترل کنه که باصطلاح آب تو دل مردم تکون نخوره.
                کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...