دوستان من 4 تا ترانزیستور tip122 و bd139 و bc337 و 2n3904 رو در مدار مشابه استفاده کردم و با ولت متر ولتاژ دو سر موتور رو اندازه گرفتم.
عکس زیر رو ببینید:
بهترین عملکرد رو TIP122 داشت که دقیقا کاری رو که باید انجام میده.بقیه ولتاژ ها رو هم که مشاهده میکنید.
حالا اینکه دلیل این که این جواب میده و بقیه کار نمیکنن چیه دیگه نمیدونم...
بقیه دقیقا همون جور که دوستمون گفت مثل یک مقاومت عمل میکنند.
نوشته اصلی توسط Atlantis Engineering
فکر کنم با اون دیود دو سر ترانزیستور رو اتصال کوتاه کردی!
دوستان من 4 تا ترانزیستور tip122 و bd139 و bc337 و 2n3904 رو در مدار مشابه استفاده کردم و با ولت متر ولتاژ دو سر موتور رو اندازه گرفتم.
عکس زیر رو ببینید:
بهترین عملکرد رو TIP122 داشت که دقیقا کاری رو که باید انجام میده.بقیه ولتاژ ها رو هم که مشاهده میکنید.
حالا اینکه دلیل این که این جواب میده و بقیه کار نمیکنن چیه دیگه نمیدونم...
سلام
ممکنه من از شما بپرسم که چرا فکر کردین همین طوری می تونیید ترانزیستورها رو توی یه مدار جایگزین کنید؟ چرا انتظار دارید که کار کنه؟
سلام
ممکنه من از شما بپرسم که چرا فکر کردین همین طوری می تونیید ترانزیستورها رو توی یه مدار جایگزین کنید؟ چرا انتظار دارید که کار کنه؟
سلام
من همچین فکری نکردم.
میدونم که هر قطعه ای تو الکترونیک باید با توجه به بقیه قطعات و کاری که ازش میخوایم انتخاب بشه.
اما واسم سوال شده بود که چرا مثلا ترانزیستور BD139 که اکثر جاها ازش تو شماتیک مدارات استفاده کردند کار نمیکنه.
یا اینکه چرا پل H رو که با BD135 و BD136 بستن.وقتی من عین اون مدار رو چه تو پروتئوس و چه روی بورد پیاده سازی میکنم فقط 1 ولت به موتور میرسونه.
بعضی از دوستان هم گفتن که پایه های ترانزیستور رو اشتباه زدی یا اینکه جریان کمی به بیس میدی.
منم این ترانزیستور هارو امتحان کردم و عکس گذاشتم که دوستان ببینند مشکا از جای دیگس.
البته اضافه کنم رشته من الکترونیک نیست.پس بی سوادی بنده رو ببخشید
سلام
من همچین فکری نکردم.
میدونم که هر قطعه ای تو الکترونیک باید با توجه به بقیه قطعات و کاری که ازش میخوایم انتخاب بشه.
اما واسم سوال شده بود که چرا مثلا ترانزیستور BD139 که اکثر جاها ازش تو شماتیک مدارات استفاده کردند کار نمیکنه.
یا اینکه چرا پل H رو که با BD135 و BD136 بستن.وقتی من عین اون مدار رو چه تو پروتئوس و چه روی بورد پیاده سازی میکنم فقط 1 ولت به موتور میرسونه.
بعضی از دوستان هم گفتن که پایه های ترانزیستور رو اشتباه زدی یا اینکه جریان کمی به بیس میدی.
منم این ترانزیستور هارو امتحان کردم و عکس گذاشتم که دوستان ببینند مشکا از جای دیگس.
البته اضافه کنم رشته من الکترونیک نیست.پس بی سوادی بنده رو ببخشید
دوست عزیز
تیپ122یه ترانزیستور دارلینگتونه جریان دهیش هم فکر کنم 5امپره
بقیه رو نمی دونم اما می تونید با یه نگاه به دیتا شیت همه ی اطلاعات قطعه رو دربارین
در ضمن ایا مداراتون رو تو پروتیوس بستین؟؟اگه بستین بهتره تو عمل هم تست کنین چون پروتیوس زیاد دقیق هم نیست
با تشکر
به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید
دوست عزیز
تیپ122یه ترانزیستور دارلینگتونه جریان دهیش هم فکر کنم 5امپره
بقیه رو نمی دونم اما می تونید با یه نگاه به دیتا شیت همه ی اطلاعات قطعه رو دربارین
در ضمن ایا مداراتون رو تو پروتیوس بستین؟؟اگه بستین بهتره تو عمل هم تست کنین چون پروتیوس زیاد دقیق هم نیست
با تشکر
خوب دیتا شیت ها رو دارم.
اما ازین جا تعجب میکنم که تمام مدارات پل H رو که تو نت دیدم روی برد بورد پیاده کردم و جواب نگرفتم.مو به مو انجام دادم همه رو
یه سوال: برای ورودی که 5 ولت هست تو پروتئوس چه طور باید 5 ولت بدم بهش؟اینکه از باتری 5 ولت مثبتشو بدم به ورودی و منفیشو با زمین کل مدار یکی کنم صحیحه؟
دوستان من 4 تا ترانزیستور tip122 و bd139 و bc337 و 2n3904 رو در مدار مشابه استفاده کردم و با ولت متر ولتاژ دو سر موتور رو اندازه گرفتم.
عکس زیر رو ببینید:
بهترین عملکرد رو TIP122 داشت که دقیقا کاری رو که باید انجام میده.بقیه ولتاژ ها رو هم که مشاهده میکنید.
حالا اینکه دلیل این که این جواب میده و بقیه کار نمیکنن چیه دیگه نمیدونم...
بقیه دقیقا همون جور که دوستمون گفت مثل یک مقاومت عمل میکنند.بله اون دیود جاش اول اشتباه بود.
ببین دوست عزیز این همون چیزیه که من گفتم چون جریان بیس ترانزیستورت کمه جریان کلکتور ( که در بسیاری از مواقع برای سادگی اونو صد برابر جریان بیس می گیرن ) حدود 43 میلی آمپر در میاد که برای راه انداختن اکثر موتورهاکه بیش از 200 میل آمپر می کشن کافی نیست و فقط در مورد TIP 122 که یه دارلینگتون با بتای حدود 1000 به بالاست جریان کلکتور بزرگ وقابل قبوله !
خب شما بیا جریان بیس رو با کاهش مقاومت بیس زیاد کن تا جریان کلکتورت به میزان قابل قبولی برسه مثلاً اگه مقاومت بیس رو 560 اهم بذاری جریان بیس حدوداً 7.68 میلی آمپر و به تبع اون جریان کلکتور بیش از 700 میلی آمپر میشه که اگه جریان موتورت در همین حدود یا کمتر باشه حتماً
را ه میفته.البته این مطالبی که گفتم خیلی کلی بود و عملاً باید مشخصات موتور و ترانزیستور رو داشته باشی تا بتونی محاسبات معقولی داشته باشی و به نتیجه ی مطلوب برسی . ضمناً توی ترانزیستورایی که من گفتم فقط BD139 و شاید BC337 مناسب راه اندازی موتورای معمولی باشه ( اولی حداکثر 1.5 آمپر و دومی حداکثر 800 میلی آمپر ) و 2N3904 صرفاً برای بستن ساختار دارلینگتون می تونه مفید واقع بشه نه اینکه مستقیماً موتور رو بهش وصل کنی چون حداکثر جریانش 200 میلی آمپره که کمتر موتوری زیر بار با همچین جریانی کار میکنه.
در ساختار امیتر مشترک پایه ی امیتر بین ولتاژ ورودی وولتاژ خروجی مشترک محسوب میشه مثل همون ساختاری که آقای مستقیمی کشیدن.
علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
( سعدی )
جناب/سرکار gorgiro
جناب/سرکار abi92 جواب شما رو داد. شما بسیار بی حساب و کتاب از ترانزیستورها استفاده میکنید. شما با گوگل کردن "استفاده از ترانزیستور به عنوان کلید" (چه فارسی و چه لاتین)می تونید هم محاسبات مربوطه رو پیدا کنید و هم بفهمید که چرا و چطوری از ترانزیستور استفاده کنید. ترانزیستور از اون قطعاتی هستش که باید براش محاسبات انجام داد و دیتاشیت مربوط بهش رو حتما یه نگاهی بندازید. با دیتاشیت خوندن که مشکلی ندارید؟ مشکلی داشتید جستجو کنید جوابتون رو پیدا میکنید.
ببین دوست عزیز این همون چیزیه که من گفتم چون جریان بیس ترانزیستورت کمه جریان کلکتور ( که در بسیاری از مواقع که برای سادگی اونو صد برابر جریان بیس می گیرن ) حدود 43 میلی آمپر در میاد که برای راه انداختن اکثر موتورهاکه بیش از 200 میل آمپر می کشن کافی نیست و فقط در مورد TIP 122 که یه دارلینگتون با بتای حدود 1000 به بالاست جریان کلکتور بزرگ وقابل قبوله !
خب شما بیا جریان بیس رو با کاهش مقاومت بیس زیاد کن تا جریان کلکتورت به میزان قابل قبولی برسه مثلاً اگه مقاومت بیس رو 560 اهم بذاری جریان بیس حدوداً 7.68 میلی آمپر و به تبع اون جریان کلکتور بیش از 700 میلی آمپر میشه که اگه جریان موتورت در همین حدود یا کمتر باشه حتماً
را ه میفته.البته این مطالبی که گفتم خیلی کلی بود و عملاً باید مشخصات موتور و ترانزیستور رو داشته باشی تا بتونی محاسبات معقولی داشته باشی و به نتیجه ی مطلوب برسی . ضمناً توی ترانزیستورایی که من گفتم فقط BD139 و شاید BC337 مناسب راه اندازی موتورای معمولی باشه ( اولی حداکثر 1.5 آمپر و دومی حداکثر 800 میلی آمپر ) و 2N3904 صرفاً برای بستن ساختار دارلینگتون می تونه مفید واقع بشه نه اینکه مستقیماً موتور رو بهش وصل کنی چون حداکثر جریلنش 200 میلی آمپره که کمتر موتوری زیر بار با همچین جریانی کار میکنه.
در ساختار امیتر مشترک پایه ی امیتر بین ولتاژ ورودی وولتاژ خروجی مشترک محسوب میشه مثل همون ساختاری که آقای مستقیمی کشیدن.
با سلام جناب abi92تموم راه رو گفتن شما هم به جای مقاومت 10kدر بیس اون رو به 430اهم کاهش دهید
با تشکر
به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید
ممنونم از تمام دوستان که وقت گذاشتن واسم
مشکل با کم کردن مقاومت حل شد و با bd139 هم جواب گرفتم.البته باز در عمل باید از همون tip122 استفاده کرد.چون جریان کمتری میخواد
جناب Rohalamin درست میگید.من اول باید محاسبات مربوط به ترانزیستور ها رو میخوندم.
فقط من تا اونجایی که تو درسا خنده بودم مقاومت باعث افت ولتاژ میشد.نمیدونستم که جریان رو هم کم میکنه.که الان متوجه شدم
فقط الان از H Bridge هم جواب بگیرم دیگه خیلی عالی میشه...
طراحی کنم بببینم میشه یا نه
دوست عزیز ماهیت مقاومت کاهش عبور جریانه نه ولتاز
با تشکر
دوست عزیز محض یادآوری طبق قانون اهم ولتاژ و جریان در مقاومت با هم تناسب مستقیم دارن یعنی اگه جریان کم یا زیاد بشه ولتاژ هم به ترتیب کم یا زیاد میشه و برعکس ، در واقع جریان معلول ولتاژه و نمی تونه مستقل تغییر کنه . در مقاومت کاهش یا افزایش اینها هماهنگ با هم اتفاق می افته پس اینکه بگیم مقاومت باعث تغییر ولتاژ یا جریان میشه از اساس فرقی نمی کنه . موفق باشی
علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
( سعدی )
دوست عزیز محض یادآوری طبق قانون اهم ولتاژ و جریان در مقاومت با هم تناسب مستقیم دارن یعنی اگه جریان کم یا زیاد بشه ولتاژ هم به ترتیب کم یا زیاد میشه و برعکس ، در واقع جریان معلول ولتاژه و نمی تونه مستقل تغییر کنه . در مقاومت کاهش یا افزایش اینها هماهنگ با هم اتفاق می افته پس اینکه بگیم مقاومت باعث تغییر ولتاژ یا جریان میشه از اساس فرقی نمی کنه . موفق باشی
دوست عزیز هر قطعه ای که در مقابل عبور جریان الکتریکیمقاومت کند مقاومت نامیده می شود
با تشکر
به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید
دوست عزیز هر قطعه ای که در مقابل عبور جریان الکتریکیمقاومت کند مقاومت نامیده می شود
با تشکر
با سلام و عرض خسته نباشید بازم محض یادآوری ، ما دو تا چیز رو نباید با هم قاطی کنیم: یکی مفهوم مقاومت الکتریکی و دیگری قطعه ای به نام مقاومت .
مفهوم کلی مقاومت الکتریکی: مخالفت در برابر عبور جریان الکتریکی را مقاومت الکتریکی گویند.
قطعه ای به نام مقاومت : قطعه ای که از قانون اهم پیروی می کند.
مفهوم مقاومت الکتریکی رو میشه برای هر مداری و قطعه ای تجسم کرد از جمله ترانزیستور ، دیود ، خازن و ...اما مقاومت تنها قطعه ای است که قانون اهم در مورد اون صدق می کنه و برای سایر قطعات قانون اهم رو نمیشه به این معنی بکار برد. به بیان دقیق تر تنها در مقاومت ولتاژ و جریان با هم تناسب مستقیم دارن و نسبتشون ثابته و در سایر قطعات خصوصاً نیمه هادیها این مطلب کاملاً نقض میشه.
اینجا هم بحث در مورد مقاومت بیس بود نه چیز دیگه ای.
گرچه بنده صرفاً محض یادآوری و اصلاح گفتم و هیچ قصد وغرض دیگه ای نداشتم . سرفراز باشید
علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
( سعدی )
دیدگاه