سلام دوستان .میخوام یه بخاری برقی برای ماشین درست کنم برای این کار یه المنت میخوام که با باتری ماشین روشن بشه.برق کشی ماشین هم مهم نیست چون مستقیم از باتری براش برق میکشم فقط مسئله اینه که به باتری آسیب نزنه ممنون میشم درباره مشخصاتش راهنماییم کنید.
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
ساخت هیتر 12ولت
Collapse
X
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط AR phantomسلام دوستان .میخوام یه بخاری برقی برای ماشین درست کنم برای این کار یه المنت میخوام که با باتری ماشین روشن بشه.برق کشی ماشین هم مهم نیست چون مستقیم از باتری براش برق میکشم فقط مسئله اینه که به باتری آسیب نزنه ممنون میشم درباره مشخصاتش راهنماییم کنید.
electromechanic.site90.com
- تشکرها 1
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط saeedxsسلام اگه میخوای المنت امادشو بخری تو سایت زیر هست
electromechanic.site90.com
http://electromechanic.site90.com/pic/29112013125.jpg
- تشکرها 2
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
سلام
با کمی محاسبه و دقت، می تونید از هر تعداد مقاومت آجری که خواستید استفاده کنید.
همچنین می تونید با کمی محاسبه و کمک گرفتن از ابزار اندازه گیری، مقدار مورد نیاز از المنت های آماده ی موجود در بازار رو جدا کنید و به شکل دلخواه بپیچید.*** یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت ... ***
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط K1.IEEEسلام
با کمی محاسبه و دقت، می تونید از هر تعداد مقاومت آجری که خواستید استفاده کنید.
همچنین می تونید با کمی محاسبه و کمک گرفتن از ابزار اندازه گیری، مقدار مورد نیاز از المنت های آماده ی موجود در بازار رو جدا کنید و به شکل دلخواه بپیچید.
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط AR phantomسلام دوستان .میخوام یه بخاری برقی برای ماشین درست کنم برای این کار یه المنت میخوام که با باتری ماشین روشن بشه.برق کشی ماشین هم مهم نیست چون مستقیم از باتری براش برق میکشم فقط مسئله اینه که به باتری آسیب نزنه ممنون میشم درباره مشخصاتش راهنماییم کنید.
برای ساخت یک بخاری برقی 12 ولت ماشین موادد زیر را انجام دهید.
1- یک المنت 300 وات 220 ولت (که شبیه سیم پیچ مارپیچی شده فنری می باشد ) تهیه کنید.
2- اهم این سیم پیچ حدود 162 اهم می باشد، که شما باید این المنت را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.( بدون کشیدگی زیاد) اهم هر تک از سیم پیچ های جدا شده حدود 13.5 اهم می باشد.
3- 12 قسمت یک طرف این المنت های 13.5 اهم را به یک تک سیم کلفت با فاصله حدود نیم سانت بهم وصل و به قطب منفی باتری متصل کنید.
4- 12 قسمت طرف دیگر این المنت 13.5 اهمی را به یک تکه سیم کلفت با فاصله حدود نیم سانت بهم وصل و با یک فیوز 30 آمپری و یک کلید باتوانایی 30 آمپر به برق 12 ولت باتری متصل کنید.
5- یک فن حلزونی 12 ولت خودرو تهیه و در پشت این المنت وصل کنید.
6- المنت ها را روی یک پایه محکم وصل کنید تا در هنگام وزش باد فن جابجا نشود.
7- برق 12 ولت فن را بزنید، موتور فن شروع به کار کرده و با وزش باد از سرخ شدن المت جلوگیری وسبب وزش باد گرم می شود.
8- وقتی با این کار مسلط شدید، حالا بقیه خلاقیت با خودتان، جعبه مناسب برای قرار گرفتن فن و المنت و کلید و فیوز را انتخاب کنید.
9- اگر دقت شما در کاهای فنی مورد تائید خوتان است می توانید المنت ها را بعد از فن بخاری خودرو و قبل از درچه خروجی هوا قرار دهید و دیگر نیازی به فن بیرونی ندارید.
10- مسئولیت عدم توانایی شما در موارد توصیه شده بعهده خودتان می باشد.علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
- تشکرها 4
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط علی تحیریبا سلام :
برای ساخت یک بخاری برقی 12 ولت ماشین موادد زیر را انجام دهید.
1- یک المنت 300 وات 220 ولت (که شبیه سیم پیچ مارپیچی شده فنری می باشد ) تهیه کنید.
2- اهم این سیم پیچ حدود 162 اهم می باشد، که شما باید این المنت را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.( بدون کشیدگی زیاد) اهم هر تک از سیم پیچ های جدا شده حدود 13.5 اهم می باشد.
3- 12 قسمت یک طرف این المنت های 13.5 اهم را به یک تک سیم کلفت با فاصله حدود نیم سانت بهم وصل و به قطب منفی باتری متصل کنید.
4- 12 قسمت طرف دیگر این المنت 13.5 اهمی را به یک تکه سیم کلفت با فاصله حدود نیم سانت بهم وصل و با یک فیوز 30 آمپری و یک کلید باتوانایی 30 آمپر به برق 12 ولت باتری متصل کنید.
5- یک فن حلزونی 12 ولت خودرو تهیه و در پشت این المنت وصل کنید.
6- المنت ها را روی یک پایه محکم وصل کنید تا در هنگام وزش باد فن جابجا نشود.
7- برق 12 ولت فن را بزنید، موتور فن شروع به کار کرده و با وزش باد از سرخ شدن المت جلوگیری وسبب وزش باد گرم می شود.
8- وقتی با این کار مسلط شدید، حالا بقیه خلاقیت با خودتان، جعبه مناسب برای قرار گرفتن فن و المنت و کلید و فیوز را انتخاب کنید.
9- اگر دقت شما در کاهای فنی مورد تائید خوتان است می توانید المنت ها را بعد از فن بخاری خودرو و قبل از درچه خروجی هوا قرار دهید و دیگر نیازی به فن بیرونی ندارید.
10- مسئولیت عدم توانایی شما در موارد توصیه شده بعهده خودتان می باشد.
فقط چند تا سوال علمی که ممنون میشم جواب بدین! :nerd:
1.چرا 12 قسمت ؟منظور عدد 12 با کدام فرمول بدست میاید؟
2.اینطور که من متوجه شدم باید 12 قسمت رو با هم موازی کنم(درسته؟)در این صورت 13.5/12=1.125 اهم(مقاومت معادل 12 قسمت). باتوجه به ولتاژ 12 ولتی و قانون اهم جریان عبوری از کل این ماجرا میشه 10.66 آمپر. چرا باید فیوز 30 آمپر بزارم ؟ :read:
3.باتری ماشین چه محدودیتی ایجاد میکنه ؟منظور با توجه به چی باید مقاومت رو انتخاب کنیم ؟ جریان یا توان یا ....
اضافه شده در تاریخ :
???
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط AR phantomسلام خسته نباشید بسییار مفید بود ممنون.من جواب سوالمو گرفتم
فقط چند تا سوال علمی که ممنون میشم جواب بدین! :nerd:
1.چرا 12 قسمت ؟منظور عدد 12 با کدام فرمول بدست میاید؟
2.اینطور که من متوجه شدم باید 12 قسمت رو با هم موازی کنم(درسته؟)در این صورت 13.5/12=1.125 اهم(مقاومت معادل 12 قسمت). باتوجه به ولتاژ 12 ولتی و قانون اهم جریان عبوری از کل این ماجرا میشه 10.66 آمپر. چرا باید فیوز 30 آمپر بزارم ؟ :read:
3.باتری ماشین چه محدودیتی ایجاد میکنه ؟منظور با توجه به چی باید مقاومت رو انتخاب کنیم ؟ جریان یا توان یا ....
وقتی شما یک المنت 162 اهمی 300 وات را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید، شما دارای 12 المت 13.5 اهم 25 وات خواهید شد.
چون ولتاژ خودرو در هنگام روشن بودن موتور 13.5 ولت الی 14 ولت می باشد نه 12 ولت.
وقتی شما 12 المنت 13.5 اهم را با ولتاژ حد اکثر 14 ولت روشن کنید، توان کل مصرفی می شود 174 وات که نزدیک ترین فیوز 20 آمپر با توجه به اینک شما باید از یک موتور فن حلزونی (ماننده موتور های بخاری و کولر های ماشین استفاده کنید) جمعا حد اکثر 30 آمپر می شود.
علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
- تشکرها 4
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
ممنون میشم سوال آخر رو هم پاسخ بدین :job:
چه چیزی در مورد باتری محدودیت ایجاد میکه؟ منظور اینکه من هر کاری بخوام انجام بدم چیو باید در نظر بگیرم که از حدش بیشتر نشه تا به باتری صدمه وارد نشه؟توان یا جریان یا...
درمورد باتری های دیگه چی؟ ممنون میشم یه توضیح جامع بدین
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط AR phantomممنون میشم سوال آخر رو هم پاسخ بدین :job:
چه چیزی در مورد باتری محدودیت ایجاد میکه؟ منظور اینکه من هر کاری بخوام انجام بدم چیو باید در نظر بگیرم که از حدش بیشتر نشه تا به باتری صدمه وارد نشه؟توان یا جریان یا...
درمورد باتری های دیگه چی؟ ممنون میشم یه توضیح جامع بدین
از این مدار فقط در هنگام روشن بودن خودرو استفاده شود، چون جریان زیادی می کشد و باعث تخلیه زود رس باتری می شود. از کلید با تحمل جریان 30 آمپری استفاده کنید. سیم ها متناسب برای عبور جریان زیاد باشند. (استفاده از سیم نمره 5 )علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط علی تحیریبا سلام :
از این مدار فقط در هنگام روشن بودن خودرو استفاده شود، چون جریان زیادی می کشد و باعث تخلیه زود رس باتری می شود. از کلید با تحمل جریان 30 آمپری استفاده کنید. سیم ها متناسب برای عبور جریان زیاد باشند. (استفاده از سیم نمره 5 )
استاد عزیز شما به بهترین شکل به دوست خوبمون کمک کردین و جای هیچ نکته ای نموند ولی جسارتا به موازات فرمایشات شما در مورد انتخاب سیم مناسب که توان تحمل جریان بالا داشته باشه من یه پیشنهاد دارم که از سیمهایی به نام سیمهای سیلیکونی و با نمره 18 یا 16 awg استفاده کنند دیگه کاملا خیالشون راحت میشه.
ما از این سیمها در رباتهای پرنده استفاده میکنیم که باید تا 30 یا حتی برای زمان کوتاه گاهی تا 100 آمپر تحمل کنه.
بازم ببخشید جسارت کردم. از اینکه به این وضوح و با صبوری و دقت به این دوست علاقه مند کمک کردین به شما تبریک میگم.
همیشه موفق و پیروز باشید.
- تشکرها 1
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط کیان حاجیآباباییبا سلام
استاد عزیز شما به بهترین شکل به دوست خوبمون کمک کردین و جای هیچ نکته ای نموند ولی جسارتا به موازات فرمایشات شما در مورد انتخاب سیم مناسب که توان تحمل جریان بالا داشته باشه من یه پیشنهاد دارم که از سیمهایی به نام سیمهای سیلیکونی و با نمره 18 یا 16 awg استفاده کنند دیگه کاملا خیالشون راحت میشه.
ما از این سیمها در رباتهای پرنده استفاده میکنیم که باید تا 30 یا حتی برای زمان کوتاه گاهی تا 100 آمپر تحمل کنه.
بازم ببخشید جسارت کردم. از اینکه به این وضوح و با صبوری و دقت به این دوست علاقه مند کمک کردین به شما تبریک میگم.
همیشه موفق و پیروز باشید.
سیم های مورد استفاده در وسایل گرمایشی برقی معمولا از دو نوع کروم نیکل و فرو نیکل با آمپر مصرفی ( سیم نازکتر یا ضخیم تر ) گوناگونی فقط بدون روکش سلیکونی (نسوز) می باشند. ( سیم لخت بدون روکش). اما برای اتصالات به کلید و مراحل دور تر جهت جلوگیری از انتقال گرما و آسیب ندردن از روکش های نسور سلیکونی، تفلونی و ... مورد استفاده قرار می گیرند.علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)
- تشکرها 3
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
درود بر شما،
در کنار استفاده از سیم المنت که کاری بسیار اصولی است، باید توجه داشت که اجرای صحیح، از نظر عایق کاری های الکتریکی و حرارتی، بسیار حائز اهمیت است.
باتری خودرو یک منبع بسیار نیرومند انرژی است که در صورت ایجاد اتصال کوتاه در مصرف کننده، می تواند عواقب ناگواری برای خودرو و سرنشینان ایجاد کند. شما فقط برای یک لحظه تصور کنید که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در اتوبانی شلوغ در حال رانندگی هستید و ناگهان چیزی در اتاق خودرو دودکند یا جرقه بزند یا شعله بکشد! حقیقتاً موقعیت خطیری خواهد بود، بخصوص اگر سرنشینان کم سن و سال یا افراد مسن در خودرو حضور داشته باشند.
به نظر من همان طور که آقای تحیری به درستی گوشزد کرده اند، ضرورت دارد که شخص سازنده ی این وسیله با گاهی کامل از مخاطرات استفاده از چنین وسیله ای در خودرو، مسوولیت عواقب بی احتیاطی یا سهل انگاری در ساخت و استفاده از آن را نیز به عهده بگیرد... چرا که حادثه خبر نمی کند.
با عنایت به مطالب بالا، تجربه ی خودم را عرض می کنم: من برای ایجاد گرما، به جای سیم المنت، از 3 عدد لامپ اصلی چراغ جلوی خودرو (لامپ دو کنتاکت 60 وات) استفاده کردم. همان طور که می دانید، 90% انرژی مصرف شده در لامپ های التهابی به گرما و فقط 10% آن به نور تبدیل می شود. لذا گزینه ی مناسبی برای منظور شما است. برتری دیگر آن، وجود امکان تهیه ی سرپیچ و اتصالات استاندارد خودرویی است. کافیست آنها را با رعایت دقیق عایق کاری گالوانیک در داخل یک پروفیل قوطی آلومینیومی جاسازی کرده، در یک دهانه ی قوطی هواکش را نصب نمود و دهانه ی دیگر را مسدود کرد و روی دیواره های قوطی تعداد زیادی سوراخ 3 میلی متری برای جریان هوا ایجاد کرد.
ضرورت حیاتی دارد که در مسیر تغذیه فیوز متناسب حتماً استفاده شود (در این مدار 20 آمپری).
سیم های تغذیه هم همان طور که در بالا دوستان اشاره کردند، باید بسیار ضخیم و دارای روکش نسوز باشد.
همچنین، توصیه می کنم مطالب فارسی زیر را در ارتباط با باتری خودرو و اصولاً باتری ها بخوانید:
http://etesalkootah.blog.ir/1394/04/07/Car_Battery_and_Dynamo_Test
http://etesalkootah.blog.ir/1394/04/07/Batteries
پیروز باشید
- تشکرها 2
دیدگاه
-
پاسخ : ساخت هیتر 12ولت
نوشته اصلی توسط مته به خشخاش
با عنایت به مطالب بالا، تجربه ی خودم را عرض می کنم: من برای ایجاد گرما، به جای سیم المنت، از 3 عدد لامپ اصلی چراغ جلوی خودرو (لامپ دو کنتاکت 60 وات) استفاده کردم. همان طور که می دانید، 90% انرژی مصرف شده در لامپ های التهابی به گرما و فقط 10% آن به نور تبدیل می شود. لذا گزینه ی مناسبی برای منظور شما است. برتری دیگر آن، وجود امکان تهیه ی سرپیچ و اتصالات استاندارد خودرویی است. کافیست آنها را با رعایت دقیق عایق کاری گالوانیک در داخل یک پروفیل قوطی آلومینیومی جاسازی کرده، در یک دهانه ی قوطی هواکش را نصب نمود و دهانه ی دیگر را مسدود کرد و روی دیواره های قوطی تعداد زیادی سوراخ 3 میلی متری برای جریان هوا ایجاد کرد.
سلام بسیار ممنون از راهمایی های شما.
طرح ایمن و خوبی است :applause: فقط دو سوال
1. هر دو کنتاکت لامپ ها رو هم در مدار قرار دادید؟
2.بازده چطور بود؟ خوب داخل ماشین رو گرم میکنه ؟
مجددا ممنون
- تشکرها 1
دیدگاه
دیدگاه