اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

    با سلام و احترام
    من حدودا 15 سال می شه که زمینه کاریم الکترونیک نیست.قبلا بود.یک مدار تایمر که با استفاده از آی سی 4060 همون سالها ساخته بودم رو پیدا کردم.خواستم از اون برای کنترل کولر ،مخصوصا خاموش کردنش تو صبح زود که سرد می شه استفاده کنم.(منظورم از کنترل تغییر دور نیست فقط قطع و وصل) اول یک رله پیدا کردم .مشخصاتش پاک شده بود .تست کردم دیدم 18ولته.به نظر آمپر بالا میاد.دو ردیف کانتکت هم داره که می شه بصورت موازی ازشون استفاده کرد.حالا سوال های من:
    اول اینکه تا اونجا که یادمه خروجی مدار تایمر اونقدر نیست که بتونه رله رو تحریک کنه و نیاز به درایور داریم.چند تا مدار تو سایت دیدم ولی قبل از ساختش بهتر دیدم با اساتید مشورت کنم.
    دوم اینکه با توجه به جریان 6 تا 8 آمپری کولر بهتر نیست بجای رله از ترایاک استفاده کنم.اگه این بهتره نقشه اش رو بگین تا بسازم.
    ممنون از سایت خوبتون

    #2
    پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

    اطلاعات خوبی در این مورد پیدا کردم.فقط می خوام بدونم خروجی 4060 رو می تونم مستقیم به اپتوکوپلر moc3061 ,وصل کنم ؟ این رو دیگه جواب بدین ...

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

      سلام
      به نظر بنده از رله استفاده کنید
      اگه قصد ایزوله سازی دارین خروجی4060 رو به یه اپتوکوپلر817 بدید و خروجی اپتو کوپلر رو به c945 بعدشم به رله
      موفق باشید
      Proudly @real_ahmadi
      #real_ahmadi

      واسه اسمت بجنگ

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

        مهندس احمدی
        به نظر بنده از رله استفاده کنید
        اگه قصد ایزوله سازی دارین خروجی4060 رو به یه اپتوکوپلر817 بدید و خروجی اپتو کوپلر رو به c945 بعدشم به رله
        موفق باشید[/QUOTE]
        ممنون مهندس.دلیل تون برای ارجحیت رله بر ترایاک رو می فرمائید.مشکل جرقه های شدید کنتاکت های رله رو با چی حل کنم؟ بعضی از کامنت ها از چسبیدن کانتکت های رله می گفتند.
        اگه امکان داره نقشه مداری که فرمودید رو لطف کنید.
        جدیدترین ویرایش توسط nasser3m; ۲۰:۴۵ ۱۳۹۶/۰۴/۲۹.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

          نوشته اصلی توسط nasser3m نمایش پست ها
          مهندس احمدی
          به نظر بنده از رله استفاده کنید
          اگه قصد ایزوله سازی دارین خروجی4060 رو به یه اپتوکوپلر817 بدید و خروجی اپتو کوپلر رو به c945 بعدشم به رله
          موفق باشید
          ممنون مهندس.دلیل تون برای ارجحیت رله بر ترایاک رو می فرمائید.مشکل جرقه های شدید کنتاکت های رله رو با چی حل کنم؟ بعضی از کامنت ها از چسبیدن کانتکت های رله می گفتند.
          اگه امکان داره نقشه مداری که فرمودید رو لطف کنید.[/QUOTE]
          من شخصا دلیل خاصی ندارم بله رله چون داخلش کنتاکت مکانیکی هست هم جرقه ها کنتاکت رو به مرور از بین می برن هم چون یه قطعه مکانیکیه بالاخره خوب عمرش از ترایاک کمتره
          اگر عمر واستون مهمه همون ترایاک بهترین گزینه هستش
          به این ادرس برید مدار و توضیح خوبی در مورد اپتو و ترایاک داده

          موفق باشید
          جدیدترین ویرایش توسط real_ahmadi; ۲۱:۵۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۹.
          Proudly @real_ahmadi
          #real_ahmadi

          واسه اسمت بجنگ

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

            خیلی لطف کردین.پاینده باشید.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

              رله راه دست تره استفاده ازش اما برای افزایش عمرش تو جرقه زدن ها میشه کاری کرد
              من حتی تو محافظ های کولر گازی دیدم فقط یه رله 35 یا 40 آمپری هست
              شما در مورد مدار جرقه گیر یا اسنابر یه سرچی بزن. خیلی میتونه موثر باشه

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

                نوشته اصلی توسط saeid_k68 نمایش پست ها
                رله راه دست تره استفاده ازش اما برای افزایش عمرش تو جرقه زدن ها میشه کاری کرد
                من حتی تو محافظ های کولر گازی دیدم فقط یه رله 35 یا 40 آمپری هست
                شما در مورد مدار جرقه گیر یا اسنابر یه سرچی بزن. خیلی میتونه موثر باشه
                درسته ولی تو بحث کولر آبی مشکل جریان زیاد راه اندازه که با توجه به القایی بودن بار هنگام قطع و وصل جرقه شدیدی ایجاد می کنه که مدارات اسنوبر هم کامل نمی تونه برطرفش کنه.فعلا چون موجودیم رله است و فرصت رفتن تا جمهوری رو ندارم ،رو رله کار می کنم. ممنون

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : قطع و وصل کولر با رله یا ترایاک

                  دوستان ببینید برای بارهای القایی مثل موتور باید تمامی موج سینوسی به بار برسه ُ یعنی کوچکترین برشی تو شکل موج باعث تقویت هارمونیک های فرد (سوم و پنجم) میشه و باعث افزایش دما در بین سیمپیچ ها و از بین رفتن عایق بینشون و سوختن در نهایت حاصل میده.
                  برای همین هست که نیمه هادی ها هنوز نتونستن جای رله رو بگیرن ُ چون هنگام گذر موج از صفر یه برشی رو روی موج میدن و باعث افزایش هارمونیک میشن.
                  ولی رله این بازی هارو از خودش در نمیآره.

                  باید با اوسیلوسکوپ بیاید زیر بار شکل موج نیمه هادی رو ببینید اگه برش نداد میشه ازش استفاده کرد . اگه برش داد که نباید ازش استفاده بشه. حالا هر قطعه ای باشه.

                  موفق باشید.
                  به سمت نور خورشید حرکت کن،تو میتونی تابش خورشید رو حس کنی ،حتی اگه کور باشی.
                  (پیش به سوی هدف)

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X