اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در مورد باتری ماشین ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال در مورد باتری ماشین ؟

    سلام سوال اول چرا باتری ماشین که مثلا 60 آمپر ساعت است در موقع استارت حدود 130 آمپر جریان میکشه ؟؟؟!
    و سوال دوم اینکه چرا باتری های ماشین رو نمیشه برای باتری هایی که برای کارهای الکترونیکی مثل ups استفاده میشه به کار برد ؟ چون ظاهرا باتری های ارزان تر هستن .
    خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

    #2
    پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

    نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
    سلام سوال اول چرا باتری ماشین که مثلا 60 آمپر ساعت است در موقع استارت حدود 130 آمپر جریان میکشه ؟؟؟!
    و سوال دوم اینکه چرا باتری های ماشین رو نمیشه برای باتری هایی که برای کارهای الکترونیکی مثل ups استفاده میشه به کار برد ؟ چون ظاهرا باتری های ارزان تر هستن .
    سلام بر شما
    چرا باتری60آمپری در موقع استارت 130آمپر میدهد؟
    خب چون ما در تقریبا همه ی باتری ها مولفه ای داریم به اسم
    جریان لحظه ای و همینطور نرخ دشارژ
    1. 1:جریان لحظه ای :به جریانی که یک باتری میتواند در عرض
      چند ثانیه بدهد،جریان لحظه ای می گویند.مثلا باتری ماشین60
      آمپری جریان لحظه ایش حدودا250آمپره!!!
    2. :2نرخ دشارژ:توضیح نرخ دشارژ کمی پیچیده است.مثلا یک باتری
      لیتیومی 2آمپری اگر با نرخ دشارژ1cتخلیه شود میتواند2آمپر
      را در مدت 1ساعت بدهد.
      اما اگر همان باتری با نرخ دشارژ2cتخلیه شود(البته اگر باتری قابلیت
      آن را داشته باشد)میتواند حدودا 4آمپر را در مدت نیم ساعت
      بدهد. امید وارم فهمیده باشی.

    چرا برای کار های الکترونیکی مثلاupsمناسب نیست؟
    من که فکر کنم به خاطر ولتاژش باشه.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

      چطور یک باتری 60 آمپر ساعت جریان لحظه ایش حدودا250آمپره!!!؟
      خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

        :2نرخ دشارژ:توضیح نرخ دشارژ کمی پیچیده است.مثلا یک باتری
        لیتیومی 2آمپری اگر با نرخ دشارژ1cتخلیه شود میتواند2آمپر
        را در مدت 1ساعت بدهد.
        اما اگر همان باتری با نرخ دشارژ2cتخلیه شود(البته اگر باتری قابلیت
        آن را داشته باشد)میتواند حدودا 4آمپر را در مدت نیم ساعت
        بدهد. امید وارم فهمیده باشی.
        این C چیه؟ برداشتی که من کردم از دیتا شیت خوندن مثلا 1C یعنی ظرفیت نامی یا 2C یعنی دو برابر ظرفیت نامی، درسته؟
        چطور یک باتری 60 آمپر ساعت جریان لحظه ایش حدودا250آمپره!!!؟

        حتی از 250 هم بیشتره، عاملی که باعث محدود شدن جریان میشه، مقاومته، شما اگه یک منبع ایده عال داشته باشی، یعنی مقاومت داخلی نداشته باشه، اگه دو سر اونو رو اتصال کوتاه کنی جریان بی نهایت میشه، اما وقتی مقاومت داشته باشی که مقاومت همیشه هم هست، باعث میشه جریان محدود بشه.
        خیلی ساده از قانون اهم میشه جریان رو بدست آورد، که جریان میشه ولتاژ تقسیم بر مقاومت، حالا این باتری ها هم ایده آل نیستند و یک مقاوت داخلی دارند، شما اگه دو سر باتری رو اتصال کوتاه کنی و یک آمپر متر قرار بدی مقداری که نشون میده تقریبا برابر ولتاژ باتری تقسیم بر مقاومت داخلیش هست، که این مقاومت چون کوچیکه جریان لحظه بزرگی رو ایجاد میکنه.
        من یک دیتاشیت باتری 100 آمپری دارم جریان لحظه رو 800 آمپر گفته و اینکه، مقاومت داخلیش رو هم گفته بود در حد 4 میلی اهم هستش.
        و سوال دوم اینکه چرا باتری های ماشین رو نمیشه برای باتری هایی که برای کارهای الکترونیکی مثل ups استفاده میشه به کار برد ؟ چون ظاهرا باتری های ارزان تر هستن .

        استفاده میکنند، هم توی UPS ها و هم توی سیستم های فتوولتاییک به دلیل ارزانی اونها، اما مشکل اصلی که دارند حجم و وزن اشغالی زیاد اونهاست.
        شما اگه به دستگاه های ATM دقت کرده باشید یک کابینت کنار اونها هست ( تو بیمارستانها بیشتر جلو چشمه) اون کابینت همین باتری های ماشین هستن که باهم سری و موازی شدن.
        توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
        همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
        https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

          نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
          این C چیه؟ برداشتی که من کردم از دیتا شیت خوندن مثلا 1C یعنی ظرفیت نامی یا 2C یعنی دو برابر ظرفیت نامی، درسته؟

          حتی از 250 هم بیشتره، عاملی که باعث محدود شدن جریان میشه، مقاومته، شما اگه یک منبع ایده عال داشته باشی، یعنی مقاومت داخلی نداشته باشه، اگه دو سر اونو رو اتصال کوتاه کنی جریان بی نهایت میشه، اما وقتی مقاومت داشته باشی که مقاومت همیشه هم هست، باعث میشه جریان محدود بشه.
          خیلی ساده از قانون اهم میشه جریان رو بدست آورد، که جریان میشه ولتاژ تقسیم بر مقاومت، حالا این باتری ها هم ایده آل نیستند و یک مقاوت داخلی دارند، شما اگه دو سر باتری رو اتصال کوتاه کنی و یک آمپر متر قرار بدی مقداری که نشون میده تقریبا برابر ولتاژ باتری تقسیم بر مقاومت داخلیش هست، که این مقاومت چون کوچیکه جریان لحظه بزرگی رو ایجاد میکنه.
          من یک دیتاشیت باتری 100 آمپری دارم جریان لحظه رو 800 آمپر گفته و اینکه، مقاومت داخلیش رو هم گفته بود در حد 4 میلی اهم هستش.

          استفاده میکنند، هم توی UPS ها و هم توی سیستم های فتوولتاییک به دلیل ارزانی اونها، اما مشکل اصلی که دارند حجم و وزن اشغالی زیاد اونهاست.
          شما اگه به دستگاه های ATM دقت کرده باشید یک کابینت کنار اونها هست ( تو بیمارستانها بیشتر جلو چشمه) اون کابینت همین باتری های ماشین هستن که باهم سری و موازی شدن.
          این cچیه؟
          بله توی دیتاشیت ها به معنی
          ظرفیت خازنیه. اما در باتری به معنای نهایت سرعت تخلیه
          هست. این هم فرمول:یک تقسیم برxCمساویt

          که در این رابطه xCبه معنای نرخ دشارژ
          وtهم به معنای زمان تخلیه به دقیقه است.
          برداشتی که من کردم 1cیعنی برابر ظرفیت نامی. و2cیعنی
          دو برابر ظرفیت نامی. درسته؟
          بله این هم درسته.
          جدیدترین ویرایش توسط HS1386; ۱۱:۳۳ ۱۳۹۹/۰۵/۰۸.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

            پس چرا در باتری های اسیدی معمولی 7.2 آمپر ساعت گفته می شود باید حداکثر جریانی که از باتری کشیده می شود 10 درصد جریان نامی باتری باشد؟ یعنی مثلا در باتری 7.2 آمپر ساعت حداکثر جریان حدود 0.72 آمپر باشه ؟؟!!!
            جدیدترین ویرایش توسط fmicro; ۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۰۵/۰۸.
            خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

              از نظر تئوری :
              -- آمپرساعت واحدظرفیته. فقط بخاطر اسم ترکیبیش باعث اشتباه میشه. مثل اینکه به لیتر (واحد حجم) بگی لیوان دقیقه.
              -- جریان دهی هر باتری فقط به مقاومت داخلیش بستگی داره و مقاومت داخلیش هم به ساختار شیمیایی و نوع ساختش. ارتباطی به ظرفیتش نداره.

              در عمل قطعا محدودیت ها یا استثناهایی هست.
              Si vis pacem, para bellum

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

                نوشته اصلی توسط fmicro نمایش پست ها
                پس چرا در باتری های اسیدی معمولی 7.2 آمپر ساعت گفته می شود باید حداکثر جریانی که از باتری کشیده می شود 10 درصد جریان نامی باتری باشد؟ یعنی مثلا در باتری 7.2 آمپر ساعت حداکثر جریان حدود 0.72 آمپر باشه ؟؟!!!
                بحث های زیادی این وسط هست، یه بحث کار کردن باتری در شرایط عادی و برای استفاده طولانیه و یه بحث دیگه کار کردن باتری در شرایط گذرا و زمان کوتاه هست، شما استارت ماشین که میاد جریان لحظه ای میکشه نهایت برای چند ثانیه هست، مدام که این جریان کشیده نمیشه، اگه مدام اون جریان کشیده بشه تو چندین ثانیه باتری کامل دشارژ میشه و اگه یکم طولانیه بشه ممنه باتری منفجر بشه! اما برای استارت ماشین قابل قبول هست.
                ولی اونی که شما میگی 10درصد اون هم درست نیست البته درست نیست یعنی اینکه میشه 10درصد هم ازش کشید، اما یک حکم کلی نیست که حتما باید 10 درصد کشیده بشه ازش.
                شما همون باتری 7.2 آمپر ساعت، معنی اون 7.2 اینه که اگه 7.2 آمپر ازین باتری بکشی بعد از 1 ساعت باتری دشارژ شده، حالا 10درصد ازش بکشی که همون .72 آمپر هست، بعد از 10 ساعت باتری دشارژ میشه.
                حالا شما 4 آمپر بکش زیر 2 ساعت باتری نیاز به شارژ شدن داره.
                شما میتونی دیتا شیت یک باتری رو دانلود کنی، کلی نمودار توش هست، با اون نمودار ها اطلاعات مفیدی کسب میکنی.
                توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : سوال در مورد باتری ماشین ؟

                  دوست عزیز بله درسته از یک باتری 7.2 آمپر ساعت میشه به مدت 7 ساعت 1 آمپر جریان کشید ....به مدت 3.5 ساعت جریان 2 آمپر کشید...بله میشه اینکار رو باباتری انجام داد اما باتری آسیب میبینه !! حتی اگر آسیب هم نبینه عمرش میاد پایین ... من جواب درست و منطقی از این تاپیکی که عنوان کرده بودم نگرفتم این قوانین مد نظرتون باشه :
                  1. بهتر است هر موقع باتری سربی اسیدی خریدیم آن را شارژ اولیه کنیم .
                  2.در هنگام شارژ باتری های سربی اسیدی بهتر است که آنها را با 10 درصد شارژ نامی شارژ کنیم مثلا یک باتری 7.2 آمپر ساعت را با 720 میلی آمپر شارژ کنیم .
                  3 در هنگام استفاده از این باتری ها بهتر است که جریان کشی با سرعت پایین صورت بگیرد مثلا در یک باتری 7.2 آمپر ساعت نیایم 2 آمپر از آن در طول 3 ساعت بکشیم ، اندک اندک جریان کشی کنیم .
                  4. بهتر است مدار شارژر به طور پیوسته بر روی باتری وصل باشه و باتری بتونه جریان قطره ای و شناور از شارژر بکشه .
                  خدایا یکی بزرگترین آرزویهایم در این دنیا این است که همه مردم حالشان خوب باشد و احساس خوشبختی داشته باشند....

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X