اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

    نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
    با درود خدمت اعضای انجمن
    من یک مشکلی مواجه شدم
    اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا
    اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید

    رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد ولی بازم نواختش در هوای سرد با هوای گرم تفاوت داره که فکر کنم بعلت تاثیر دما روی مقاومت LED ها باشه
    میخوام بجاش کلا یک اتومات ساده ی راهنما رو از صفر طراحی کنم که مقاومت لامپ و مدار و هیچی نتونه روی کار و نواخت اون اثر بذاره و خیلی راحت با یک پتانسیومتر بتونم نواخت اون رو دستی تنظیم کنم
    دوستان چه پیشنهادی دارید ضمنا من خیلی حرفه ای نیستم که میکرو و اینها استفاده کنم با تشکر
    با سلام، من هم با چنین مشکلی مواجه شدم، مدار فلاشر خودرو رو باز کردم و دیدم که از دو قسمت نوسان ساز و خطایاب تشکیل شده، قسمت خطایاب با مانیتور جریان توسط مقاومت شنت و تشخیص کم بودن جریان عبوری یک قسمت اضافه رو وارد مدار نوسان ساز میکنه و همین باعث میشه سرعت چشمک زدن از 1.4 فلش بر ثانیه به 5 فلش بر ثانیه افزایش پیدا کنه، فقط کافی هست ارتباط این دو قسمت قطع بشه، این کار رو امتحان کردم و بخوبی جواب داد، در پست بعدی شماتیک مدار و نحوه از کار انداختن قسمت Fault Detector رو مشخص میکنم، با تشکر از شما

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
    ضمنا دوستان ممکنست در تصویر اتومات راهنما بگویید مثبت و منفی ورودی کدامیک از این سه پایه هستند و خروجی کدامست و آیا مثبت است یا منفی ممنون
    پایه ای که عمود بر دو پایه دیگر هست و با L نشون داده شده خروجی به لامپ های راهنما است و سر دیگر لامپ راهنما به شاسی وصل میشه، پایه پایین سمت چپ مثبت باتری است و با B نشون داده شده و پایه پایین سمت راست شاسی خودرو یا منفی هست که با E مشخص کرده اند

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

      نقشه شماتیک مدار فلاشر خودرویی که به طور کلی در اتومبیل های پراید و پژو به کار می رود بدین شکل است، برای قطع تشخیص خطا فقط کافی است ارتباط این دو قسمت از جای مشخص شده با ضربدر قطع شود





      دیدگاه


        #63
        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

        https://s18.picofile.com/file/8433039876/Screenshot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1_%DB%B0%DB%B5_% DB%B0%DB%B8_%DB%B1%DB%B4_%DB%B2%DB%B0_%DB%B3%DB%B4 .jpg
        قابلیت تغییر سرعت:بله
        قابلیت تغییر دایوتی سیکل: بله




        https://s18.picofile.com/file/8433041034/Screenshot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1_%DB%B0%DB%B5_% DB%B0%DB%B8_%DB%B1%DB%B4_%DB%B3%DB%B5_%DB%B1%DB%B3 .jpg
        قابلیت تغییر سرعت:بله
        قابلیت تغییر دایوتی سیکل:بله


        لازم به ذکر هست که قطعات تمام مدارات یکی هست.
        مقدار پتانسیومتر هم 100 کیلو اهم هست.
        با درود
        »»خازن مورد استفاده آیا پلی استر هست؟
        »»تفاوت فنی ایندو مدار چه هست؟
        سپاس فراوان

        دیدگاه


          #64
          نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
          با درود
          »»خازن مورد استفاده آیا پلی استر هست؟
          »»تفاوت فنی ایندو مدار چه هست؟
          سپاس فراوان
          با سلام مجدد ،
          جالبه به همین زودی ۳ سال از این تاپیک گذشت.
          خازن های مدار از نوع الکترولیت با ولتاژ ۲۵ ولت یا بالاتر هست.
          تفاوت دو مدار از نظر فنی ، تفاوت در تنظیم فرکانس و پهنای پالس هست.
          مدار بالایی گستره و محدوده تنظیم فرکانس بیشتری داره ، در عوض مدار دوم پتانسیومتر مجزا برای تنظیم فرکانس و پهنای پالس داره.

          دیدگاه


            #65
            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

            با سلام مجدد ،
            جالبه به همین زودی ۳ سال از این تاپیک گذشت.
            خازن های مدار از نوع الکترولیت با ولتاژ ۲۵ ولت یا بالاتر هست.
            تفاوت دو مدار از نظر فنی ، تفاوت در تنظیم فرکانس و پهنای پالس هست.
            مدار بالایی گستره و محدوده تنظیم فرکانس بیشتری داره ، در عوض مدار دوم پتانسیومتر مجزا برای تنظیم فرکانس و پهنای پالس داره.
            درود
            ساختم کاراییش بسیار خوبه سپاس فراوان
            ولی در حالت خاموش بودن راهنما، رله برای خودش صدا میده
            مدار زیر چه اصلاحی نیاز داره؟
            (یادم آمد در پست ۴۴:
            با درود خدمت اعضای انجمن من یک مشکلی مواجه شدم اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/117888418.jpg رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد

            بعد از ساخت مدار قبلی هم این مسأله بروز می کرد و علتشو نوشته بودم که همیشه برق + و - داخل مدار فرستاده میشه حتی در حالتیکه راننده دسته راهنما رو نزده باشه!!!)

            جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۴:۵۴ ۱۴۰۳/۰۹/۱۷.

            دیدگاه


              #66
              نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
              درود
              ساختم کاراییش بسیار خوبه سپاس فراوان
              ولی در حالت خاموش بودن راهنما، رله برای خودش صدا میده
              مدار زیر چه اصلاحی نیاز داره؟
              (یادم آمد در پست ۴۴:
              با درود خدمت اعضای انجمن من یک مشکلی مواجه شدم اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-products/117888418.jpg رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد

              بعد از ساخت مدار قبلی هم این مسأله بروز می کرد و علتشو نوشته بودم که همیشه برق + و - داخل مدار فرستاده میشه حتی در حالتیکه راننده دسته راهنما رو نزده باشه!!!)

              اصل عملکرد فلشر خودرو به این شکل هست که همیشه ولتاژ ۱۲ ولت به فلشر وارد میشه ، و فلشر تنها زمانی شروع به قطع و وصل ( سویچ زنی ) میکنه که وجود بار مصرفی ( لامپ ها ) رو در خروجی تشخیص بده.
              در واقع دسته راهنما تنها چراغ های راهنما رو قطع و وصل میکنه و کاری به تغذیه فلشر نداره.
              البته نگران نباشید ، همین مداری که ساختید ، با اضافه کردن ۳-۴ تا قطعه میشه مشکلش رو حل کرد.
              شماتیک اصلاح شده رو در فرصت مناسب همینجا خواهم فرستاد.

              دیدگاه


                #67
                سپاس از راهنمایی ها و زحمات شما
                خواستم بگم اگر علاجی نباشه، میشه این فلاشر رو در مسیر خروجی دسته فرمان نصب کرد که زیادم نباید وقتگیر باشه... ولی دیدم اینجوری به ۲ تا فلاشر نیاز میشه!
                جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۶:۲۴ ۱۴۰۳/۰۹/۱۸.

                دیدگاه


                  #68
                  نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                  سپاس از راهنمایی ها و زحمات شما
                  خواستم بگم اگر علاجی نباشه، میشه این فلاشر رو در مسیر خروجی دسته فرمان نصب کرد که زیادم نباید وقتگیر باشه... ولی دیدم اینجوری به ۲ تا فلاشر نیاز میشه!
                  مدار اصلاح شده :
                  Click image for larger version

Name:	Car_Flasher.png
Views:	69
Size:	46.3 کیلو بایت
ID:	1155602
                  نکته اینکه قطعات متصل به پایه های 2،6و7 آیسی 555 باید مثل قبل بمونن و نیازی به تغییرشون نیست.

                  دیدگاه


                    #69
                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                    مدار اصلاح شده :
                    Click image for larger version

Name:	Car_Flasher.png
Views:	69
Size:	46.3 کیلو بایت
ID:	1155602
                    نکته اینکه قطعات متصل به پایه های 2،6و7 آیسی 555 باید مثل قبل بمونن و نیازی به تغییرشون نیست.
                    درود . آیا R2 و R3 پتانسیومتر هستند؟
                    ​​​​​​سپاس فراوان

                    دیدگاه


                      #70
                      نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                      درود . آیا R2 و R3 پتانسیومتر هستند؟
                      ​​​​​​سپاس فراوان
                      خیر پتانسیومتر نیستن ،
                      چرا چنین فکری کردید؟

                      دیدگاه


                        #71
                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                        خیر پتانسیومتر نیستن ،
                        چرا چنین فکری کردید؟
                        توی مدار قبلی دو تا پتانسیومتر برای تنظیم دیوتی سایکل و فرکانس بود. چرا این نداره :( پس چطوری تنظیمش کنیم؟!!

                        دیدگاه


                          #72
                          اگر علاجی نداره بی خیالش بشیم؟

                          دیدگاه


                            #73
                            نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                            توی مدار قبلی دو تا پتانسیومتر برای تنظیم دیوتی سایکل و فرکانس بود. چرا این نداره :( پس چطوری تنظیمش کنیم؟!!
                            در همون پست توضیح دادم که پتانسیومتر و خازن متصل به پایه ۲،۶ و ۷ باید مثل قبل بمونن ، و حذف نشدن!
                            صرفا برای شلوغ نشدن شماتیک ، قطعات مذکور رو در شماتیک نذاشتم.

                            دیدگاه


                              #74
                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                              در همون پست توضیح دادم که پتانسیومتر و خازن متصل به پایه ۲،۶ و ۷ باید مثل قبل بمونن ، و حذف نشدن!
                              صرفا برای شلوغ نشدن شماتیک ، قطعات مذکور رو در شماتیک نذاشتم.
                              عجیبه دقت نکرده بودم
                              بسازم خبر میدم
                              سپاس

                              دیدگاه


                                #75
                                درود
                                یک پرسش
                                قبلا اتصال مشترک پایه‌های ۶ و ۲ آیسی وصل میشدن به سر مثبت خازن ۱۰ میکرو، که طبق فرمایش شما ایندو پایه باید مثل سابق به همون حال بمونن
                                ولی الان پایه‌ی ۴ هم گویا وصل شده به سر مثبت همون خازن. پس پایه های ۲ و ۴ و ۶ بهم اتصال پیدا می کنن
                                آیا درست فهمیدم؟
                                سپاس

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X