اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل این پل H چیه ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل این پل H چیه ؟

    سلام به همه

    امروز اومدم به جای استفاده از آی سی های درایور / از ترانزیستور و پل H برای درایو موتور استفاده کنم . مدار پل H زیر رو با TIP122 بستم.


    مدار رو قبل از اینکه به میکرو وصل کنم و هم چنین بعد از اینکه به اپتوکوپلر و میکرو وصل کنم تست کردم و درست کار میکرد ولی وقتی با نهایت سرعت در یک جهت می چرخید (عرض پالس 100) مقاومت بیس ترانزیستور پایینی که باید در اون جهت روشن می شد به شدت داغ میکرد ولی ترانزیستوری که به صورت ضربدی با اون قرار داشت که اون هم روشن می شد اصلا داغ نمی کرد و این برای هر دو جهت بود . مثلا وقتی Q2 و Q3 روشن می شدن مقاومت بیس Q2 به شدت داغ می کرد ولی مقاومت بیس Q3 نه . در این حالت ولتاژ بیس ترانزیستور Q2 نهایتا می شد 2 ولت ولی ولتاژ بیس Q3 میشد همون 12 ولت . یعنی یک ولتاژ 10 ولت میفتاد روی مقاومت R4 و چون واتش پایین بود به شدت داغ می کرد . در ضمن چون بیس ها با 12 فرمان می گرفت از اپتو استفاده کردم برای درایوش . خلاصه نهایتا وقتی موتور روشن می شد ولتاژ خروجی از 12 به 10 کاهش پیدا می کرد .

    می خواستم ببینم دوستان نظرشون در این مورد چی هست .

    ببخشید یکم توضیحات زیاد شد . سعی کردم مشکلات رو کامل بگم .

    ممنون
    تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
    دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
    مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
    حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

    #2
    پاسخ : مشکل این پل H چیه ؟

    فکر کنم:
    مشکل از ترانزیستور های 2 و 4 هست که npn هستن. اونها باید PNP باشند.مثلا tip127
    همواره یادمان باشد:
    1-مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو
    2-افراد بزرگ، همیشه به دنبال ایده های بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
    3-همیشه سعی کن آنقدر کامل باشی که بزرگترین تنبیه تو برای دیگران گرفتن خودت از آنها باشد.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل این پل H چیه ؟

      نوشته اصلی توسط S_Ahmad
      فکر کنم:
      مشکل از ترانزیستور های 2 و 4 هست که npn هستن. اونها باید PNP باشند.مثلا tip127
      ممنون

      127 هم گذاشتم ولی وقتی خروجی رو میدم به موتور / ولتاژش از 12 میرسه به 9.5 و باعث کاهش دور اون میشه . اینش خیلی مهمه که کاهش ولتاژ خیلی زیاد نباشه.

      در ضمن دیود های هرزگرد رو هم گذاشتم . جریان مقاومتی هم که داغ میکنه 35 میلی آمپر هست . (حدودا)
      تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
      دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
      مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
      حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل این پل H چیه ؟

        اینو ببین:
        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=61123.0

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل این پل H چیه ؟

          نوشته اصلی توسط محمد م
          ممنون

          127 هم گذاشتم ولی وقتی خروجی رو میدم به موتور / ولتاژش از 12 میرسه به 9.5 و باعث کاهش دور اون میشه . اینش خیلی مهمه که کاهش ولتاژ خیلی زیاد نباشه.

          در ضمن دیود های هرزگرد رو هم گذاشتم . جریان مقاومتی هم که داغ میکنه 35 میلی آمپر هست . (حدودا)
          یعنی اگر PNP بذارید مقاومت دیگه داغ نمی کنه؟

          خب اگه براتون ولتاژ روی موتور مهم هست باید از BJT بگذرید چون واقعا تلفات کلکتور امیترش زیاده و بهتره از ماسفت هایی مثل IRFZ44 استفاده کنید که به دلیل مقاومت بسیار بسیار پایین بین درین و سورس تلفات بسیار ناچیزی داره و دیگه ولتاژ مصرفی موتور الکی خرج تلفات ترانزیستور نمی شه.
          همواره یادمان باشد:
          1-مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو
          2-افراد بزرگ، همیشه به دنبال ایده های بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
          3-همیشه سعی کن آنقدر کامل باشی که بزرگترین تنبیه تو برای دیگران گرفتن خودت از آنها باشد.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل این پل H چیه ؟

            نوشته اصلی توسط freedom_truth
            اینو ببین:
            http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=61123.0
            نوشته اصلی توسط S_Ahmad
            یعنی اگر PNP بذارید مقاومت دیگه داغ نمی کنه؟

            خب اگه براتون ولتاژ روی موتور مهم هست باید از BJT بگذرید چون واقعا تلفات کلکتور امیترش زیاده و بهتره از ماسفت هایی مثل IRFZ44 استفاده کنید که به دلیل مقاومت بسیار بسیار پایین بین درین و سورس تلفات بسیار ناچیزی داره و دیگه ولتاژ مصرفی موتور الکی خرج تلفات ترانزیستور نمی شه.
            با PNP داغ نکرد . البته داغ کردن دفعه قبل هم ممکنه از برد برد بوده باشه . امروز یکم بهش شک کردم .

            آره ماسفت که خیلی عالیه . از عالی هم اونورتر ..... .
            تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
            دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
            مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
            حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X