این کار عقلانی و فنی و اقتصادی نیست
زیرا موتورهای کولر خودشان 2 سیم پیچ متفاوت دارند که بسادگی تغییر دور موتور را میسر میسازد.
همچنین تغییرات دور کم در موتور کولر محسوس نیست و 2 الی 3 استب بیشتر نمیتوان از تغییر دور موتور و باد مناسب آن بهره برد.
و در کل هزینه اضافه است که تحمیل میشود و بازدهی کمی دارد.
اما اگر خیلی اصرار در ساختش داشتی ، من کلیات را خیلی خلاصه میگویم که بسادگی میتوانی خودت بسازی
با کمک PWM میکرو و مثلا" 2 کلید UP و DOWN می توانی تغییرات دور را اعمال کنی.
برای راه اندازی موتور 220 ولت هم از ترایاک کمک بگیر و خروجی PWM میکرو را اول با ترانزیستوری بافر کن و بعد به G ترایاک بده.
بهتر اینه که برای ایزوله کردن مدارت از اپتوتریاک استفاده کنی و G ترایاک را به ان وصل کنی. ...
کنترل دور موتور کولر به دلیل جریان بسیار زیادی که سیم پیچ راه اندازی آن در لحظه اول می کشد و تک فاز بودن آن، کاری است که تلاش برای انجام آن به هیچ وجه به شما توصیه نمی شود. به جای اینکار از یک موتور سه فاز و یک اینورتر با ورودی تک فاز که برق 3 فاز را تولید می کند، استفاده کنید.
اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
این کار عقلانی و فنی و اقتصادی نیست
زیرا موتورهای کولر خودشان 2 سیم پیچ متفاوت دارند که بسادگی تغییر دور موتور را میسر میسازد.
همچنین تغییرات دور کم در موتور کولر محسوس نیست و 2 الی 3 استب بیشتر نمیتوان از تغییر دور موتور و باد مناسب آن بهره برد.
و در کل هزینه اضافه است که تحمیل میشود و بازدهی کمی دارد.
اما اگر خیلی اصرار در ساختش داشتی ، من کلیات را خیلی خلاصه میگویم که بسادگی میتوانی خودت بسازی
با کمک PWM میکرو و مثلا" 2 کلید UP و DOWN می توانی تغییرات دور را اعمال کنی.
برای راه اندازی موتور 220 ولت هم از ترایاک کمک بگیر و خروجی PWM میکرو را اول با ترانزیستوری بافر کن و بعد به G ترایاک بده.
بهتر اینه که برای ایزوله کردن مدارت از اپتوتریاک استفاده کنی و G ترایاک را به ان وصل کنی. ...
دوستان توجه کنید که در مورد کنترل کولر لازم نیست وارد مباحث تغییر دور موتور اون بشیم. چرا که این موتورها فقط برای دو حالت نامی میتونن کار کنن، لذا اگه ولتاژی غیر از اونچه که اعمال میشه بهش بدید میسوزه.
بنابر این کافیه که با اندازه گیری دما با استفاده از دو رله کولر رو در دور کند و یا در صورت نیاز در دور تند راه بندازیم. پس خلاصش این میشه که دما رو اندازه بگیرید و برای قطع و وصل رله ها تصمیم گیری کنید. که بنده فکر میکنم کار بسیار ساده ای هستش. :nerd:
بله همینطور که دوستان گفتن چون نوع موتور القایی قفس سنجابی است
این گونه موتور ها را نمیشه با ولتاز موئثر کنترل کرد ( روش pwm ) و از طرفی به خاطر وجود خازن دائم کار اختلاف فاز دهنده نمیشه فرکانس موتور رو هم کم و زیاد کرد چون امپدانس خازنی موتور به شدت عوض میشه
تنها موردی که همه آدما یقین دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
داشتن عقله زیادتر از دیگر آدم ها است
دیدگاه