اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تشخیص توقف موتور DC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

    واقعاً ممنون jervis. پس اینطور که معلومه فرکانس چیزی بین 20 تا 60 هرتز است (البته خیلی بده) ولی خوب فردا آزمایشات را به صورت عملی انجام میدم و نتایج رو براتون میزارم .
    راستی چرا زمان گیر موتور هنوز ولتاژ وجود داره و صفر نشده.
    برای صفر کردنش چیکار باید کرد.

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

      نمی تونید از attiny13 استفاده کنید دلیل خاصی داره که از attiny11 استفاده میکنید

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

        نوشته اصلی توسط hamid_ec
        راستی چرا زمان گیر موتور هنوز ولتاژ وجود داره و صفر نشده.
        برای صفر کردنش چیکار باید کرد.
        مقدار اون ولتاژ خیلی کمه و تقریبا در حد صفره , احتمالا دلیل ایجادش هم مقدار کمی ریپل برق شهر هست که خازن و پل ترانس نتونسته صاف کنه
        در کل فکر نمیکنم در حدی باشه که بتونه 1 منطقی بشه و مشکلی ایجاد کنه احتمالا با یک فیلتر به کل از بین میره
        مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
        [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

          نمی تونید از attiny13 استفاده کنید دلیل خاصی داره که از attiny11 استفاده میکنید
          شدنش که میشه صد البته که attiny13 خیلی بهتر از attiny11 هست تازه attiny11 رم نداره و هیچ کامپایلری (بجز اسمبلی) ساپورتش نمیکنه و باید به وسیله programmer ولتاژ بالا پروگرام بشه ولی خب چون این قسمت قراره تو یه پروژه تجاری قرار بگیره (این قسمت جزء کوچکی از پروژه اصلی هست و خودم هم نمیدونم پروژه اصلی چی هست ) هزینه حرف اول رو میزنه تازه باید سفارش بدم attiny11 رو وارد کنند چون تو ایران موجود نیست.

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

            اتفاقا تو یه پروژه تجاری مشابه کار شما دیدم از همین روش با attiny13 کار شده مربوط به شیشه بالابر ماشین بورد کوچیک و ساده ای داره بدون مخلفات!

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

              امروز بعد از ظهر آزمایشات رو شروع کردم یه ترانس بدون هسته پیچیدم شکل زیر

              اولیه 14 دور و ثانویه 140 دور (البته ثانوه حدود 140 دور وسطش دو سه بار شمارش از دستم در رفت oo
              البته این اعداد کاملاً دیمی میباشد و اصلاً علمی نیست.(خودم حدس زدم اینطور باید باشه)
              با یک موتور 2 آمپری تست کردم (موتور پمپ در ماشین) در کمال ناباوری دیدم که در حالت حرکت موتور ولتاژ AC دوسر ثانویه ترانس 0.026 ولت است و در حالت توقف موتور این ولتاژ به 0.018 میرسد اصلاً این مقدار تفاوت قابل تفکیک نیست . ابتدا فکر کردم ترانس رو درست نپیچیدم (رعایت جهت پیچش) و ترانس رو از نو پیچیدم ولی هیچ فرقی نکرد. از اونجایی که دست به خراب کردنم عالیه :wow: اون ترانس کوچیک روی اون وسیله که در ابتدا گفتم رو باز کردم . و ازامیشات را روی اون انجام دادم و باز هم در کمال ناباوری نتایج مثل آزمایش قبل بود که اصلاً بدرد نمیخورد.
              حالا نمیدونم ولت متر من تو ولتاژ پایین اشکال داره (چینی دیگه) یا اینکه واقعاً همنجوری هست.
              ولی نتایج آزمایش آقای jervis مثل من نبود (البته ایشون هسته فریت داشتند که مقدار کوپلینگ رو بالا میبره) میشه بگید وسایل اندازه گیریتون چی بودن.
              راستی اون ترانس رو هم بازش کردم اولیه 8 دور بود و ثانویه خیلی زیاد بود ( غیر قابل شمردن).
              و اول سیم پیچ بزرگ (تعداد دور بالا) رو بسته بود و بعد سیم پیچ کوچک. دقیقاً برعکس من . کسی میدونه فرق میکنه یا نه.

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                نوشته اصلی توسط hamid_ec
                ولی نتایج آزمایش آقای jervis مثل من نبود (البته ایشون هسته فریت داشتند که مقدار کوپلینگ رو بالا میبره) میشه بگید وسایل اندازه گیریتون چی بودن.
                اینم اضافه کنید که چون حلقوی بوده اتلاف کمی هم داشته ! (البته داغ شدنش هم یه مسئله هست !)
                منم با یه مولتی متر چینی اندازه گرفتم ولی کیفیتش خوبه ! (اصل چینه !! :mrgreen
                شما یه کار کن !
                یه ترانس 6 یا 12 ولت رو معکوس و بصورت افزاینده توی مدارتون ببندید ( سر 6 یا 12 ولت رو با موتور سری کنید)
                نتیجه رو ببینید که چجوری میشه(من ترانس دم دستم نیست وگرنه تست میکردم)
                اون روش سنسور اثر هال رو هم من تست کردم نسبتا جوابش خوب بود !
                البته سیمپیچم برای این کار خیلی دور کمی داشت ( همون حلقوی فریت بود !)
                شما اگر سنسور اثر هال داری اینم یه تستی بکن شاید جواب بهتری داد (سنسور اثر هال ugn3503 قیمتش 2 هزار تومنه)
                اتفاقا تو یه پروژه تجاری مشابه کار شما دیدم از همین روش با attiny13 کار شده مربوط به شیشه بالابر ماشین بورد کوچیک و ساده ای داره بدون مخلفات!
                یه توضیحی میشه بدید که روش کارش چجوری بود ؟
                من با شنت برای ماشین تست کردم ولی نتیجه راضی کننده نبود !
                حتی با کالیبره ی دقیق هم نویز زیادی داشت و شنت هم خیلی داغ میشد
                مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
                [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                  ممنون که تاپیک رو پیگیری میکنید.

                  یه ترانس 6 یا 12 ولت رو معکوس و بصورت افزاینده توی مدارتون ببندید
                  این کار رو فردا انجام میدم. و نتایج رو براتون میزارم.
                  شما اگر سنسور اثر هال داری اینم یه تستی بکن شاید جواب بهتری داد
                  فعلاً سنسور رو بیخیال شدم اگه از این ترانس نتیجه نگرفتم میرم سراغش.(بالا رفتن هزینه پروژه انجامش رو بی فایده میکنه) البته حتی اگر به قیمت برآورد شده هم نرسم برای دل خودم هم که شده انجامش میدم. (تا آخر)
                  من با شنت برای ماشین تست کردم ولی نتیجه راضی کننده نبود !
                  شنت برای شیشه بالابر خودرو اصلاً فایده نداره مثلاً شیشه بالابر پراید همینجوری به زور بالا میره وای به حالی که یه شنت هم باهاش سری کنی تازه مدار باید برای هر خودرو کالیبره بشه.(حتی خودرو های مشابه) و بعد از گذشت زمان به علت ضعیف شدن موتور مدار باید دوباره کالیبره بشه.

                  ===================================
                  فردا یک سری آزمایشات جدید انجام میدم و نتایج رو حتماً براتون میزارم .
                  البته 3 تا مولتی متر مختلف از دوستان امانت گرفتم که از اون بابت خیالم راحت بشه (یکیش ژاپنی) :eek:

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                    امروز بعد از کلی گشتن در خرت و پرتام یک چوک کوچک (مربوط به آمپلی فایر یک رادیو قدیمی) پیدا کردم و بازش کردم ( توش یه دو سه میلیون دور سیم بود)
                    و خودم از اول شروع به پیچیدن کردم از سیم خود چک استفاده کردم به نازکی یک تار مو بود. ولی از اونجایی که خیلی عاقبت اندیشم :eek: دو تا سیم رو به صورت موازی پیچیدم تا اگه وسط راه یکش قطع شد مجبور نشم دوباره از اول شروع کنم (تا آخر هیچکدام از سیم ها قطع نشدن) یه چیزی حدود 600 دور فکر کنم شد (تا 250 تا شمردم بعد دیگه بیخیالش شدم) بعد سیم پیچ دوم رو شروع کردم 7 دور پیچیدم و آزمایش رو انجام دادم.
                    راستی راجع به مولتی متر ها بگم همه نتایجشون مثل هم بود فقط اون ژاپنیٍ نتیجش زودتر تثبیت می شد.
                    در حالت موتور خاموش ولتاژ 0.027 ولت و در حالت کار موتور 0.08می رسید و در حالت گیر موتور دقیقاً دوباره 0.027 ولت میشد.
                    مقدار سیم کوتاه تر رو کمتر کردم و شد 4 دور نتایج به شرح زیر است
                    در حالت موتور خاموش ولتاژ 0.027 ولت و در حالت کار موتور 0.040می رسید و در حالت گیر موتور دقیقاً دوباره 0.027 ولت میشد.
                    این نتیجه بد تر بود و اینبار سیم پیچ دوم رو حدود 13 دور کردم و نتایج به شرح زیر بود
                    در حالت موتور خاموش ولتاژ 0.027 ولت و در حالت کار موتور 0.130می رسید و در حالت گیر موتور دقیقاً دوباره 0.027 ولت میشد.
                    خوب این نتایج خوب هستند
                    یه نکته جالب وقتی موتور کار میکرد و ولتمتر مقدار 0.130 رو نشون میداد با وارد کردن پیچ گشتی وسط اون سوراخ قرقره مقدار ولتاژ به 0.3 ولت میرسید.
                    فکر کنم باید سیم پیچ بلند بیشتر باشه تا نتیجه محسوس تر بشه.
                    فقط موندم اون 0.027 ولت از کجا میاد :eek: :eek: :eek:



                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                      سلام حمید اقا.داش شما بالاخره تونستی جوابی پیدا کنی برای این کار؟من با میکرو کنترلر ای وی ار دنبال همین نحوه توقف موتور Dc 12 ولت هستم. بهترین راه تشخیصش چیه ؟؟اگر پیدا کردی لطفا جوابتو بفرست .
                      باتشکر

                      دیدگاه

                      لطفا صبر کنید...
                      X