اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تشخیص توقف موتور DC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

    ممنون student 2011 ولی همونطور که برای سنسور نوری گفتم امکان نصب چیزی روی شفت موتور نیست الان هم بیشتر دارم روی اون ترانس و داستان هاش کار میکنم. در مورد اون ترانس و طریقه رسوندن ولتاژ به میکرو کسی چیزی نمیدونه

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

      ببینید به نظر من اصلا نیاز به این شلوغ کاری ها نیست
      البته خوبه این طراحی ها شاید یه نوآوری منجر بشه.

      ---------------------------------------------------------------------------------------------
      ولی در هر حال شما مگه از درایور استفاده نمی کنید برای راه اندازی موتورتون.

      خوب اگر از درایور های بسته بندی شده مثل L298 و .... استفاده کنید ، به واسطه همین درایور های می تونید جریان موتور تون رو سنس کنید.
      که با تشخیص جریان موتور می تونید به سرعت نسبی دست یابید.

      مثلا همین L298 که گفتم دوتا پایه Sens داره(پایه های 1 و 15) که برای تشخیص جریان مصرفی موتور استفاده می شه.

      اگه توان این درایور کافیه که هیچ وگرنه تحقیق کنید درایور با توان بالاتر که این قابلیت رو داشته باشه استفاده کنید.
      ---------------------------------------------------------------------------------------------
      البته بگم همان روش های دیگر و این روشی که گفتم همه و همه یه مشکل دارند:
      اینکه با تغییر موتور دچار مشکل می شوند چون جریان مصرفی هر موتور با دیگری در شرایط مختلف متفاوت است.
      و بهترین راه کشف سرعت از روی شفت موتور است.
      همواره یادمان باشد:
      1-مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو
      2-افراد بزرگ، همیشه به دنبال ایده های بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
      3-همیشه سعی کن آنقدر کامل باشی که بزرگترین تنبیه تو برای دیگران گرفتن خودت از آنها باشد.

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

        نوشته اصلی توسط hamid_ec
        فکر کنم قضیه به این پیچیدگی ها هم نباشه.


        اصلاً این کارو نمیشه کد چون موتو داخل گیربکس درگیره.


        بله این روش شدنی به این شکل که در لحظه شروع کار موتور جریان زیادی کشیده میشه. که با تاخیر زمانی ازش صرفه نظر میکنیم و بعدش در حین چرخش جریان ثابته (با نوسان کم) و در صورت توقف موتور جریان بالا میره و با مقایسه حالت جریان ثابت با حالت جریان زیاد توقف موتور تشخیص داده میشه.
        ولی مشکل اصلی این روش اینه که اگر در همان ابتدا موتور توقف کرده باشه چطور تشخیص داده بشه
        خب توی اون زمان تاخیر جریان رو چک کنید اگه مقدارش کم شد یعنی موتور در حال چرخش و در غیر این صورت متوقف شده

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

          بله
          شما باید رفتار موتور رو بررسی کنید نه این که صرفا به جریان لحظه ای نگاه کنید.
          همواره یادمان باشد:
          1-مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو
          2-افراد بزرگ، همیشه به دنبال ایده های بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
          3-همیشه سعی کن آنقدر کامل باشی که بزرگترین تنبیه تو برای دیگران گرفتن خودت از آنها باشد.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

            برای اندازه گیر جریان می تونی از سنسور Acs712 و acs750sca استفاده کنی کار باهاش خیلی راحته

            ویژگی های بارز acs712
            نوئز کم در مسیر جریان آنالوگ
            پهنا باند دستگاه با فیلتر جدیدی ارائه شده است
            حداکثر تاخیر ۵ میکرو ثانیه از زمان ورود جریان به مدار تا قرار گرفتن مقدار در خروجی آی سی
            حداکثر خطا خروجی در دمای ۲۵ درجه ۱٫۵ درصد میباشد
            اندازه کوچک و نصب سطحی
            مقاومت داخلی ۱٫۲ میلی اُهم
            حداقل ایزولاسیون بین پایه ۱-۴ تا پایه ۵-۸ برابر ۲٫۱ kVRMS است
            ولتاژ کاری ۵ ولت
            حساسیت ولتاژ خروجی بین ۶۶ تا ۱۸۵ میلی ولت بر آمپر
            ولتاژ خروجی نسبی به ازای جریان AC و DC
            ولتاژ افست خروجی به شدت پایدار
            عدم هیسترزیس مغناطیسی ، حدود

            acs750sca


            vcc
            gnd
            output
            lp+
            lp_

            ولتاژ کاری برای این سنسور ۱۶ ولت همچنین حداکثر ولتاژ خروجی ۱۶ ولت میباشد و میزان جریان خروجی ۳ میلی آمپر و دمای که در ان سنسور بدون مشکل کار میکند بین ۶۵- تا ۱۷۰ درجه سانتی گراد میباشد و حداکثر دمای محل اتصال ۱۶۵ درجه سانتی گراد میباشد.
            وقتی که میزان جریان عبوری از ترمینال ۴ به ترمینال ۵ (با توجه به شماره پایه در اولین عکس مطلب) روبه افزایش باشد میزان ولتاژ خروجی این سنسور(پایه۳) بیشتر از نصف تغذیه میباشد.
            مقاومت داخلی سنسور چزی حدود ۱۳۰ میکرواهم میباشد(خیلی کم و ناچیز)هم چنین که این قطعه به طور دقیق توسط کارخانه سازنده کالیبره شده است.

            قابلیت اطمینان بالا
            قابلیت کارکرد در ولتاژ ۵ولت
            ایزوله بودن تا ۳کیلو ولت rms بین ترمینال ۴ و۵ وپین های ۱و۲و۳
            خروجی نسبی به ولتاژ تغذیه
            اندازه کوچک سنسورخروجی محافظت شده نسبت به جریان ac , dc


            با همین اندازه گیری جریان می تونی متوقف شدن موتور را تشخیص بدی
            دودمانم بر باد رفت

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

              بازم از دوستان تشکر میکنم که اینقدر لطف دارند.
              ولی در هر حال شما مگه از درایور استفاده نمی کنید برای راه اندازی موتورتون.
              خیر فقط از یه رله برای قطع و وصل موتور استفاده میشه در ضمن دوست خوب l298 که حداکثر 2 آمپر هست 8 هزار تومان قیمت داره . اگه بخواهیم مثلاً یه 10 آمپری بگیریم که ...... (موتور هایی که ممکنه به دستگاه وصل بشن حداقل 4 یا 5 آمپر جریان مصرف میکنند.)

              خب توی اون زمان تاخیر جریان رو چک کنید اگه مقدارش کم شد یعنی موتور در حال چرخش و در غیر این صورت متوقف شده
              در اینصورت باید جریان به صورت لحظه به لحظه کنترول بشه چون در ابتدا جریان صعود میکنه و زمان این صعود به نوع موتور بستگی داره و برای کنترول لحظه ای جریان نیاز به یک سنسور جریان مثل چیزی که آقای MKB معرفی کرد داریم که هم بشدت هزینه پروژه رو بالامیبره هم تلفات بالایی برای جریان زیاد مثلاً 10 آمپر داره که شاید نیاز به هیت سینک و ... خلاصه یه عالمه دردسره

              نمیدونم چرا دوستان راجب به اون ترانس نظری ندارند که خیلی خیلی ارزون قیمت هست و هیچ تلفاتی نداره در ضمن خیلی هم جدیده.


              دیدگاه


                #22
                پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                با سلام
                یه کار هم میتونید بکنید
                یک سیمپیچ با موتور سری کنید و یک سنسور اثر هال رو توی هسته ی سیمپیچ قرار بدید
                در حالت کار موتور توی سیمپیچ فرکانس ایجاد میشه و زمانی که موتور گیر کنه سیمپیچ مثل یک آهنربا میشه و خروجی سنسور ثابت میشه
                با تحلیل خروجی سنسور میتونید گیر موتور رو تشخیص بدید
                خوبی این روش به این هست که وقتی برقی به موتور نمیره سنسور هم خروجی نداره(البته ugn3503 در عدم وجود میدان ولتاژ 2.5 میده)
                نویز پزیری هم کمه چون برد این سنسور زیاد نیست :agree:
                این روش زیاد به موتور وابسته نیست ولی مقاومت داخلی موتور یکمی مقادیر رو تغییر میده (مقدار ناچیز) که میتونید میکرو رو با مقادیر جدید لرن کنید
                مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
                [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                  سلام
                  آقا jervis راه خوبی گفتن اما یه مشکل داره ، در هنگام روشن شدن خاصیت سلفی سیم پیچ در مدار dc د کمتر از یک ثانیه به خاصیت مغناطیسی تبدیل می شه و بابت همین هم همیشه سیم پیچ آهنربا خواهد ماند.اما در حالتی می توان مورد استفاده چنین روشی را قرار داد که موتور با pwm فعال شود و خط بار pwm خط صاف نباشد
                  هیچ دانش آموزی نیست که به در خانۀ دانشمندی آمد و شد کند, مگر این که خداوند برای هر گامی که برمی دارد عبادت یک سال را برایش رقم زند.

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                    نوشته اصلی توسط baby_1
                    سلام
                    آقا jervis راه خوبی گفتن اما یه مشکل داره ، در هنگام روشن شدن خاصیت سلفی سیم پیچ در مدار dc د کمتر از یک ثانیه به خاصیت مغناطیسی تبدیل می شه و بابت همین هم همیشه سیم پیچ آهنربا خواهد ماند.اما در حالتی می توان مورد استفاده چنین روشی را قرار داد که موتور با pwm فعال شود و خط بار pwm خط صاف نباشد
                    خب به نظرتون با کم کردن دور سیمپیچ حل نمیشه ؟
                    مثلا 2 دور یا 3 دور ؟
                    با این کار قدرت این مغناطیس کم میشه و زمان گیر موتور زیاد میشه درسته ؟!
                    اگر این نشه دیگه فک کنم باید برن سراغ همون ترانسی که خودشون اشاره کردن(از جهت هزینه بر بودن) :mrgreen:
                    مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
                    [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                      دوستان عزیز الان مشکل جای دیگر هست اگر تاپیک رو کامل مطالعه کرده باشید به اینجا رسیدیم که اگه دو سیم پیچ روی هم بسته بشن (مثل ترانس) و یکی از سیم پیچها با موتور سری باشه در هنگام چرخش موتور به دلیل نوسانات ولتاز مقداری جریان در سیم پیچ دوم القا میشه که در صوت عدم چرخش موتور به دلیل ثابت شدن جریان خبری از این جریان القایی نیست. حالا مشکل اینجاست که چطور این ولتاژ بسیار کم خروجی از سیم پیچ دوم رو برای تشخیص به میکرو برسونیم (در نمونه تجاری که در بالا گفتم از دو عدد opamp استفاده شده است) و دوم اینکه چطور سیم پیچ ها بپیچیم (تعداد دور ها)

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                        نوشته اصلی توسط hamid_ec
                        دوستان عزیز الان مشکل جای دیگر هست اگر تاپیک رو کامل مطالعه کرده باشید به اینجا رسیدیم که اگه دو سیم پیچ روی هم بسته بشن (مثل ترانس) و یکی از سیم پیچها با موتور سری باشه در هنگام چرخش موتور به دلیل نوسانات ولتاز مقداری جریان در سیم پیچ دوم القا میشه که در صوت عدم چرخش موتور به دلیل ثابت شدن جریان خبری از این جریان القایی نیست. حالا مشکل اینجاست که چطور این ولتاژ بسیار کم خروجی از سیم پیچ دوم رو برای تشخیص به میکرو برسونیم (در نمونه تجاری که در بالا گفتم از دو عدد opamp استفاده شده است) و دوم اینکه چطور سیم پیچ ها بپیچیم (تعداد دور ها)
                        یعنی با ترانزیستور نمیشه تقویتش کرد ؟
                        بعضی ماسفت ها حساسیتشون در حدی هست که با جرقه ای که دست در اثر برق القایی میزنه خراب میشن !!!! این که دیگه یه خروار برقه ! :mrgreen:
                        مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
                        [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                          مگه نمیخواهید با avr کار کنید نمونه جریان رو از منفی موتور به adc میکرو بدید و با تنظیم تایمر از لحظه استارت مقدار اون رو چک کنید

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                            یعنی با ترانزیستور نمیشه تقویتش کرد ؟
                            بعضی ماسفت ها حساسیتشون در حدی هست که با جرقه ای که دست در اثر برق القایی میزنه خراب میشن !!!! این که دیگه یه خروار برقه !
                            چرا نمیشه فقط تقویت کننده ترانزیستوری یکم حجیم میشه دنبال طراحی یک تقویت کننده با opamp هستم که خروجی منطقی (0و1) داشته باشه (اگه طرحی دارید لطفاً ارائه بدید)

                            مگه نمیخواهید با avr کار کنید نمونه جریان رو از منفی موتور به adc میکرو بدید و با تنظیم تایمر از لحظه استارت مقدار اون رو چک کنید
                            درسته میخوام از AVR استفاده کنم ولی این AVR یعنی atiny11 مجهز به ADC نیست :sad:
                            راستی در مورد تعداد دور سیم پیچ ها نظری ندارید.

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                              یه مدار طراحی کردم

                              نتایج آزمایشات به شرح زیر می باشد (البته شبیه سازی در پرتئوس)
                              با ورودی 1 میلی ولت یا بیشتر (کمتر تست نشد) خروجی به حدود 3.5 ولت میرسه که البته 1 لاجیک رو پاس میکنه
                              بدون ورودی خروجی دقیقا صفر میشه
                              البته با افزایش دامنه ولتاژ ورودی یک مقدار نوسان در خروجی ایجاد میشه که با خازن c2 و R5 مشکل حل شده که البته خوده این فیلتر یکم مشکل درست میکنه که شامل تاخیر عملیات دشارژ خازن هست.
                              الان یادم نمیاد چطور این زمان (دشارژ) رو حساب میکردن ولی میرم دفتر کتابام رو نگاه میکنم و حسابش میکنم
                              خوب الان که نمیدونم دامنه ولتاژ خروجی از سیم پیچ ثانویه چقدر هست و صد البته فرکانسش (شبیه سازی با فرکانس 100 هرتز انجام شده) که اگر فرکانس در عمل بیشتر باشه بهتر میشه و اگر کمتر باشه یکم ممکنه مشکل ساز بشه. خب فردا برای ساخت مدار اقدام میکنم البته تجهیزات آزمایشگاهی (اسیلوسکپ) در اختیار ندارم ولی خب یکاریش میکنم در ضمن کسی راجع به اون سیم پیچ (تعداد دور هاش) نظری نداد من تصمیم دارم ترانس رو به صورت افزاینده حدود 10 برابر ببندم . تا ببینم چی میشه.
                              بازهم از همه دوستان بابت کمک هایی که کردن ممنونم

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : تشخیص توقف موتور DC

                                فرکانس برقی که میگیرید تقریبا برابر با تعداد دور موتوره
                                من الان با اون سیمپیچ حلقوی(هسته فریت) داخل پاور کامپیوتر تست کردم(نشمردم ولی دور کمی داره) با 12 ولت 500 میلی آمپر و یه آرمیچر 12 ولت ساده نزدیکه 1.5 میلی ولت داد و زمان گیر موتور میشه 0.3 میلی ولت
                                ولی بعد از چند ثانیه(زمان گیر موتور) شروع کرد به داغ شدن !!! oo:
                                نتیجه میگیریم که هسته هوا باشه بهتره !
                                با یه ترانس 12 ولت هم میتونید یه تست بکنید که یه حدودی دستتون بیاد
                                مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
                                [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X