اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

    در یک سیلندر سوپاپ هایی نیز برای دود و هوا تعبیه شده اند.
    زمانیکه سیلندر در مرحله مکش قرار می گیرد، سوپاپ هوا باز شده، در اثر مکش موتور مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می شوند.
    در مرحله تراکم، هر دو سوپاپ بسته شده و با بالا رفتن پیستون به سمت TDC مخلوط فشرده می شود.
    در مرحله احتراق نیز هر دو سوپاپ بسته بوده و با جرقه زدن شمع، مخلوط محترق می شود.
    در مرحله تخلیه سوپاپ دود باز و سوپاپ هوا بسته می باشد. و دود از موتور خارج می شود.
    همانطور که بررسی شد، در موتور با نیاز به سیستم هایی داریم که پیوسته مخلوط سوخت و هوا را در پشت سوپاپ هوا آماده نگه داشته باشند و در زمان های لازم با ایجاد جرقه، احتراق را انجام دهند... :rolleyes:

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

      به طور خلاصه کاربراتور محفظه ای که سوخت و هوا در آنجا با هم مخلوط میشند. به کمک ونتوریهای تعبیه شده، این مخلوط کردن کنترل میشه.
      در ماشینهای کاربراتوری برای ایجاد و کنترل جرقه از کویل (که یک ترانس افزاینده است)، دلکو، وایر و شمع استفاده می شود.
      سر کویل تغذیه 12 ولت هست که برای القا در ثانویه کویل نیاز به یک قطع کننده در کویل می باشد که در سیستمهای قدیمی از پلاتین و در سیستمهای جدیدتر از سیستم ترانزیستوری (اصطلاحا مگنت) استفاده میگردد.
      سیستم کاربراتوری چهار عیب عمده دارد:
      1- مخلوط سوخت و هوا از یک مسیر به سوپاپ هوا می رسد، پس کنترل دقیقی نمی توان روی تک تک آنها داشت.
      2- تنظیمات کاملا مکانیکی و غیر دقیق می باشند.
      3- کارکرد موتور با تغییر شرایط فیزیکی کارکرد موتور تغیر می نماید و نیاز به تنظیم مجدد است.
      4- با توجه به نکات اشاره شده، مصرف سوخت و آلودگی بالا بوده و راندمان پایین است. :angry:

      به همین دلایل با پیدایش ترانزیستور و پیشرفت علم الکترونیک از اواخر دهه 1950 کنترل موتور به سمت سیستم های الکترونیکی رفت.....

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

        مزیت سیستم های انژکتوری چنین است:
        1- برای سوخت و هوا، هر کدام از مسیر جداگانه ای به پشت سوپاپ هوا می رسند لذا کنترل دقیقی می توان بر هر کدام از آنها داشت.
        2-تنظیمات به صورت الکترونیکی و بسیار با دقت بالا می باشند.
        3- با استفاده از سنسورهای مختلف در خودرو، کنترل کننده از شرایط مختلف فیزیکی باخبر شده، لذا با تغییر شرایط کارکرد موتور تغییری نخواهد کرد.
        4- و در نتیجه مصرف سوخت و آلودگی کاهش یافته و راندمان افزایش می یابد.

        سیستمهای انژکتوری به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
        1- سیستم پاشش تک نقطه ای SPFI
        2- سیستم پاشش چند نقطه ای MPFI
        3- سیستم پاشش مستقیم GDI

        سیستم SPFI، چیزی شبیه به سیستم کاربراتوری است با این تفاوت که به جای کاربراتور، یک انژکتور مرکزی تعبیه شده که پاشش از ان انجام شده و از طریق مکش به سیلندرها می رسد که همچنان مشکل کاربراتور که همان عدم توزیع یکنواخت سوخت در بین سیلندرهاست وجود دارد.
        در MPFI، برای هر سیلندر یک انژکتور در نظر گرفته شده است که سیستم های امروزه چنین است.
        در GDI، سوخت مستقیم به داخل سیلندر پاشش می شود که در اینجا زمان پاشش، زاویه پاشش و زمان جرقه اهمیت بسیاری پیدا می کند. بعضی خودروسازان به صورت محدود به این سمت رفته اند.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

          خوب در ادامه جونم براتون بگه که MPFI به سه دسته تقسیم می شود:
          1- غیر ترتیبی: مثلا در یک موتور چهار سیلندر هر چهار انژکتور با هم فعال می شوند.
          2- نیمه ترتیبی: انژکتورها دوتا دوتا فعال می شوند.
          3- ترتیبی: انژکتورها تک تک پاشش می کنند
          سیستمهای امروزه به سمت سیستم های تک پاششه رفته اند تا بهینه ترین مصرف سوخت و آلودگی را داشته باشیم.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

            با سلام به دوستان
            نوشته اصلی توسط darvish59
            درود به همه دوستان.
            در مورد عیب یاب، در سالهای 1985 و 1989 استانداردهای OBD I و OBD II در آمریکا تدوین شدند، که مطابق این استانداردها خودروسازان ملزم به هماهنگ نمودن نحوه عیب یابی در کنترل کننده ها شده اند.
            لذا در تمام ECU های موجود در خودرو، عیب یابی از استانداردهای جهانی خاصی پیروی می کنند. لذا عیب یابی و دستگاه عیب یاب چیزی فراتر از brand خاص خودروسازی می باشد.
            پس با دست رسی به این استانداردها می توان به راحتی عیب یاب را ساخت.
            دوست من ، دست ما کوتاه است به این استاندارها.(خیلی گشتیم چیز کاملی پیدا نکردیم).
            اگه ممکنه رفرنس بدید تا ماهم از فیض این استانداردها محروم نمانیم.اجرکم عندا... :rolleyes:
            (اگر هم پیداش نکردید زیاد مهم نیست چون قبلا" عرض کردم چیز بدرد بخوری پیدا نمیشه اکثرا" در انحصار خودشونه).
            افتادگی آموز اگر طالب علمی
            هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

              سلام
              obdi و obdii از استاندارد iso پیروی میکنند . کتاب استاندارد هر پروتکل رو میتونید از سایت iso تهیه کنید . چیزی نزدیک به 100 دلار قیمت دارند . :applause:
              نوفن پردازش هوشمند

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                سلام بر دوستان عزیز.
                استاندارد sae j1979 در ارتباط با OBD می باشد.
                در ادامه بحث مفاهیم مکانیک خودرو،
                در ارتباط با سیستم جرقه دو مفهوم Advance و Retard بسیار مهم می باشد.
                این دو مفهوم در ارتباط با تنظیم زمان جرقه زنی مورد استفاده قرار می گیرد.
                به زبان ساده آوانس کردن یعنی زودتر زدن و ریتارد یعنی دیرتر زدن جرقه.
                در بحث آوانس سه مورد قابل بررسی است:
                1- آوانس استاتیک
                2- آوانس وزنه ای
                3- آوانس خلائی
                آوانس استاتیک، آوانس ثابتی است که معمولا بین 5 تا 10 درجه می باشد که در هر خودرویی یک مقداری می باشد. این درجه نسبت به TDC و از روی زاویه میل لنگ سنجیده می شود.
                دو آوانس دیگر در خودروهای کاربراتوری مورد استفاده قرار می گرفتند.
                بدین ترتیب که در دلکو وزنه هایی تعبیه میشد که با افزایش دور، نیروی گریز از مرکزسبب تغییر زمان جرقه زنی میشد.
                آوانس خلائی همانطور که از اسم آن پیداست از طریق خلائی که در موتور ایجاد می شود سبب تغییر زمان جرقه زنی می شود.
                شاید برخی از شما دیده باشید که مکانیکها برای تنظیم موتورهای کاربراتوری به سراغ دلکو می رفتند و شروع به چرخش آن و تمرکز روی صدای موتور می نمودند.
                علت آن همین تنظیم آوانس جرقه کنترل شده توسط دلکو می باشد.... oo:

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                  اما امروزه با نفوذ الکترونیک در صنعت خودرو دیگر بحثی از این نوع آوانس ها نیست.
                  بلکه با استفاده از سیستمهای میکروکنترلی با سرعتهای بسیار بالا و انواع سنسورها، کنترل زمان پاشش سوخت و جرقه به راحتی صورت می گیرد.
                  در بحث جرقه کلا سه قسمت وجود دارد:
                  1- زاویه جرقه زنی اولیه
                  2- زاویه جرقه زنی مقدماتی
                  3- زاویه جرقه زنی اصلاحی

                  زاویه جرقه زنی اولیه همان آوانس استاتیک است که در هر موتوری یک مقدار ثابتی است و سبب می شود خودرو به راحتی استارت بخورد.
                  زاویه جرقه زنی مقدماتی، زاویه ایست که متناسب با شرایط فیزیکی کارکرد خودرو از قبیل دما، فشار و ... محاسبه می شود.
                  در زاویه جرقه زنی اصلاحی، عواملی از قبیل اصلاح در شرایط کارکرد گرم، کنترل حالت idle، اصلاحات knock و گشتاور و غیره...

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                    در مورد پاشش سوخت نیز به همین ترتیب می باشد.
                    بدین ترتیب که متناسب با جدول های جستجوی خاص متناسب با شرایط مختلف کارکردی موتور زمان و میزان پاشش انژکتورها تغییر می نماید.
                    این شرایط از قبیل دور موتور، بار موتور، دما و ...
                    حدودا 180 درجه قبل از باز شدن سوپاپ هوا معمولا پاشش باید باید انجام شود. البته این زاویه متغیر است و بسیار وابسته به خلا موتور دارد.
                    میزان پاشش نیز از 0 تا چند میلی ثانیه قابل تغییر است...

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                      سلام
                      دوستان اگه اطلاعات جدیدی دارند به این تاپیک اضافه کنند.

                      با تشکر

                      دیدگاه


                        #26
                        دوستان سلام از اونجایی که بنده چندین ساله تعمیر کار ایسیو هستم و رشته ی تحصیلی بنده ای تی بوده خیلی سعی در ساخت یکسری ابزار مثل پروگرمر ساده خودرویی بیشتر در جهت ارضای حس درک از این داستان داشتم... بگذریم
                        کپی پیست در امر اینکه مکانیک چیه و موتور چطور کار میکنه اگر جوابگو بوده باقی بحث رو من یک شبه تکمیل کنم
                        اساسا این رو در کمال احترام عرض میکنم هیچ ارتباطی بین درک و فهم برنامه نویس از زاویه پاشش یا نوع اون و درک عمیق از محاسبات کاری موتور و نوشتن یک برنامه در این خصوص نیست، مگر مگر اینکه قرار باشه برنامه ی یک ایسیو رو صفر تا 100 یکنفر انجام بده که اصلا عاقلانه و شدنی نیست.
                        برای از این خسته کننده تر نشدن این موضوع پیشنهاد میکنم علاقه مندان به این ترتیب ببریم بحث رو جلو
                        اول ارتباط با obd 2 نیاز به چه سخت افزار هایی داره که خدمت دوستان عرض کنم با یک ft232rl و یک درایور k-line.. کارهای جالبی میشه کرد
                        دوم شناخت یک تراشه بنام elm327. ترمینال و فرامین مربوط به ارتباط این ایسی و ایسیو هست
                        هموطن عزیزمون جناب مهندس بهزاد خزاما یکسری کار جالب انجام دادن در سایت ایشون موجود هست
                        تا اینجا جلو رفتن خیلی پیشرفت حساب میشه. ببینیم موافق اصلا وجود داره. بعد برای ادامه تصمیم گیری کنیم

                        دیدگاه


                          #27
                          درود
                          سایت آقای خزاما مدتهاست که بعد از هک شدن غیر فعال است ایشان فقط در اینستاگرام صفحاتی را دارند که بخشی از فعالیتهایشان را جهت تبلیغات محصولاتشان نشان میدهد. به هر حال من شخصا موافق ادامه این بحث هستم ولی بعید میدانم بتوان با میکروکنترلر اطلاعات ECU را بطور کامل خواند و آنرا برنامه ریزی کرد به همین دلیل هم این تاپیک در ادامه به نتیجه ای نرسید و نیمه کاره رها شد حالا اگر شما بتوانید آنرا احیا کرده به نتیجه برسانید استقبال خواهیم کرد.

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...